Wydział Elektryczny - Elektronika i Telekomunikacja (S2)
specjalność: Układy i Systemy Elektroniczne
Sylabus przedmiotu Fotoniczne i optoelektroniczne układy scalone:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i Telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fotoniczne i optoelektroniczne układy scalone | ||
Specjalność | Układy i Systemy Elektroniczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Niesterowicz <Andrzej.Niesterowicz@zut.edu.pl>, Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki z zakresu obejmującego podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej. |
W-2 | Znajomość fizyki z zakresu obejmującego podstawy elektromagnetyzmu, optykę i elementy fizyki ciała stałego. |
W-3 | Znajomość optoelektroniki z zakresu obejmującego podstawy działania elementów optoelektronicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową i zasadą działania wybranych fotonicznych i optoelektronicznych układów scalonych oraz z prostymi metodami obliczeniowymi stosowanymi w analizie tego typu układów. |
C-2 | Wyrobienie umiejętności symulacji działania wybranych elementów wchodzących w skład fotonicznych i optoelektronicznych układów scalonych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie i organizacja pracy w laboratorium układów fotonicznych. | 2 |
T-L-2 | Badanie propagacji i dyfrakcji wiązek laserowych w ośrodkach optycznych. | 2 |
T-L-3 | Badanie zjawiska sprzęgania światła w strukturach planarnych. | 2 |
T-L-4 | Badanie zjawiska samoogniskowania i samorozogniskowania wiązek świetlnych w nieliniowych ośrodkach optycznych. | 2 |
T-L-5 | Badanie generacji, propagacji i oddziaływań fal solitonowych. | 2 |
T-L-6 | Badanie planarnego rozdzielacza wiązki i interferometru Macha-Zehndera. | 2 |
T-L-7 | Projektowanie warstw refleksyjnych i antyrefleksyjnych metodą macierzy przejścia. | 2 |
T-L-8 | Kolokwium zaliczające pierwszą serię ćwiczeń. | 2 |
T-L-9 | Badanie dyspersji impulsów czasowych metodą superpozycji fal monochromatycznych. | 2 |
T-L-10 | Badanie dyspersji impulsów czasowych poprzez rozwiązanie równania falowego metodą różnic skończonych. | 2 |
T-L-11 | Badanie właściwości modowych falowodów planarnych metodą znajdywania wartości własnych równania falowego. | 2 |
T-L-12 | Badanie falowodów planarnych z zastosowaniem metody BPM. | 2 |
T-L-13 | Badanie optycznych filtrów selektywnych metodą macierzy przejścia. | 2 |
T-L-14 | Badanie transformacji gaussowskiej wiązki laserowej przez elementy optyczne metodą ABCD. | 2 |
T-L-15 | Kolokwium zaliczające drugą serię ćwiczeń. | 2 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zajęcia wprowadzające. | 1 |
T-P-2 | Konsultacje związane z wyborem projektu. | 2 |
T-P-3 | Student wykonuje jeden z następujących rodzajów projektu: I. Projekt praktycznego układu optoelektronicznego lub fotonicznego. II. Projekt układu laboratoryjnego w zakresie układów fotonicznych. III. Projekt zadania numerycznego w zakresie układów fotonicznych. | 10 |
T-P-4 | Złożenie wykonanego projektu i zaliczenie projektu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu ważniejszych elementów optoelektronicznych i fotonicznych. | 3 |
T-W-2 | Metody macierzowe stosowane do badania i projektowania optoelektronicznych i fotonicznych układów scalonych. | 4 |
T-W-3 | Rozchodzenie się światła w ośrodkach optycznych - zjawiska występujące podczas propagacji impulsów świetlnych. | 4 |
T-W-4 | Rozchodzenie się światła w strukturach falowodowych. | 3 |
T-W-5 | Metody propagacji wiązki optycznej stosowane do projektowania fotonicznych i optoelektronicznych układów scalonych. | 5 |
T-W-6 | Struktury planarne w optyce scalonej (rozdzielacze, sprzęgacze, interferometry itp.). | 2 |
T-W-7 | Struktury periodyczne oraz warstwowe struktury planarne i filtry optyczne w układach optyki scalonej. | 2 |
T-W-8 | Analiza struktur warstwowych metodą macierzy przejścia. | 2 |
T-W-9 | Optyczne zjawiska nieliniowe w fotonicznych i optoelektronicznych układach scalonych. | 3 |
T-W-10 | Zaliczenie formy zajęć. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych. | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. | 6 |
A-L-4 | Przugotowanie do kolokwiów zaliczających. | 3 |
45 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego. | 10 |
A-P-3 | Wykonanie dokumentacji technicznej projektu. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-W-4 | Studiowanie literatury. | 3 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: - wykład informacyjny z użyciem środków multimedialnych. |
M-2 | Metoda praktyczna: - ćwiczenia laboratoryjne. |
M-3 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykład. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykonanie i zaliczenie zadania projektowego. |
S-4 | Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-5 | Ocena formująca: Aktywnosć na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ET_2A_D.USE06_W01 Student posiada wiedzę z zakresu budowy i zasady działania wybranych fotonicznych i optoelektronicznych układów scalonych. | ET_2A_W02, ET_2A_W03, ET_2A_W04 | T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04 | C-1 | T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ET_2A_D.USE06_U01 Student potrafi przeprowadzić symulację działania wybranych elementów wchodzących w skład fotonicznych i optoelektronicznych układów scalonych oraz zaprojektować prosty układ z zakresu optyki zintegrowanej. | ET_2A_U09, ET_2A_U13 | T2A_U08, T2A_U18 | C-2 | T-L-11, T-L-9, T-L-12, T-L-14, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-10, T-L-13, T-L-3, T-L-15, T-L-8, T-P-2, T-L-1, T-P-4, T-P-3, T-P-1 | M-2, M-3 | S-4, S-2, S-5, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_2A_D.USE06_W01 Student posiada wiedzę z zakresu budowy i zasady działania wybranych fotonicznych i optoelektronicznych układów scalonych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę z zakresu budowy i zasady działania wybranych fotonicznych i optoelektronicznych układów scalonych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_2A_D.USE06_U01 Student potrafi przeprowadzić symulację działania wybranych elementów wchodzących w skład fotonicznych i optoelektronicznych układów scalonych oraz zaprojektować prosty układ z zakresu optyki zintegrowanej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić symulację działania wybranych elementów wchodzących w skład fotonicznych i optoelektronicznych układów scalonych oraz zaprojektować prosty układ z zakresu optyki zintegrowanej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jan Petykiewicz, Podstawy fizyczne optyki scalonej, PWN, Warszawa, 1989, 1
- Bernard Ziętek, Optoelektronika, Wydawnictwo naukowe UMK, Toruń, 2005, 2
Literatura dodatkowa
- Ting-Chung Poon, Taegeun Kim, Engineering optics with Matlab, World Scientific Publishing, Singapore, 2006
- Ting-Chung Poon, Partha P. Banerjee, Contemporary Optical Image Processing with Matlab, Elsevier, Oxford, 2001
- Romuald Jóźwicki, Technika Laserowa i jej zastosowania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009, 1
- Adam Kujawski, Paweł Szczepański, Lasery - Podstawy Fizyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1999, 1
- Jan Petykiewicz, Wybrane zagadnienia optyki nieliniowej: podstawy fizyczne i zastosowania, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1991