Wydział Elektryczny - Elektronika i Telekomunikacja (S2)
specjalność: Układy i Systemy Elektroniczne
Sylabus przedmiotu Inżynieria przetwarzania sygnałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektronika i Telekomunikacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria przetwarzania sygnałów | ||
Specjalność | Układy i Systemy Elektroniczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Kornatowski <Eugeniusz.Kornatowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki w zakresie umożliwiającym wykorzystywanie liczb zespolonych i rachunku różniczkowego i całkowego. |
W-2 | Umiejętność wykorzystywania środowisk obliczeń numerycznych (MathCad, Matlab). |
W-3 | Podstawowa wiedza z zakresu programowania mikroprocesorów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zna metody opisu algorytmów cyfrowego przetwarzania sygnałów. |
C-2 | Student potrafi zaprojektować filtr cyfrowy uwzględniając specyfikę zadanej aplikacji. |
C-3 | Student potrafi zaproponować koncepcję rozwiązania programowo - sprzętowego dla algorytmu CPS. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza właściwości sygnału uzyskanego z pomiarów wibroakustycznych z wykorzystaniem metod (transformat) prezentowanych na wykładzie. | 4 |
T-L-2 | Projektowanie filtrów NOI z wykorzystaniem transformaty biliniowej i metody inwariantności odpowiedzi impulsowej. Projektowanie filtrów SOI z wykorzystaniem okien czasowych i optymalizacji numerycznej częstotliwościowej charakterystyki amplitudowej. | 4 |
T-L-3 | Implementacja programowa zespołu filtrów dla standardu MPEG audio. | 4 |
T-L-4 | Implementacja wybranych algorytmów CPS z wykorzystaniem procesora sygnałowego ADSP 2181. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody czasowo - częstotliwościowe analizy sygnałów cyfrowych; transformacje: Gabora, STFT, falkowa, Wignera - Ville'a. Przykład zastosowań dla sygnałów diagnostyki wibroakustycznej. | 4 |
T-W-2 | Projektowanie filtrów cyfrowych rekursywnych i nierekursywnych. Filtry adaptacyjne. Algorytmy filtracji cyfrowej: struktury klasyczne i zmiennych stanu, splot liniowy i kołowy, algorytmy szybkiego splotu sygnałów dyskretnych. | 4 |
T-W-3 | Decymacja i interpolacja sygnałów dyskretnych. Zespoły filtrów: opis matematyczny, DFT i STFT jako modulowany zespół filtrów. | 3 |
T-W-4 | Przykłady zastosowań algorytmów CPS: regeneracja dźwięku i obrazu, kompresja dźwięku (psychoakustyczna, sygnału mowy), analiza sygnałów pomiarowych (wibroakustycznych). Przykłady implementacji algorytmów CPS z wykorzystaniem procesorów sygnałowych. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń. | 7 |
A-L-3 | Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z wykonych ćwiczeń. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Uzupełnienie wiedzy z literatury. | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć. | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem programistycznych środowisk obliczeń numerycznych i specjalistycznego oprogramowania narzędziowego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat związany z aktualnym ćwiczeniem. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złożonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ET_2A_D.USE09_W01 Ma ponadpodstawową i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie teorii sygnałów i metod ich przetwarzania. | ET_2A_W05 | T2A_W03 | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ET_2A_D.USE09_U01 Potrafi analizować złożone sygnały i systemy ich przetwarzania stosując odpowiednie narzędzia; potrafi zaproponować nowe rozwiąznia algorytmiczne, których konstrukcja oparta jest na modyfikacji znanych rozwiązań. | ET_2A_U07 | T2A_U15, T2A_U16 | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_2A_D.USE09_W01 Ma ponadpodstawową i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie teorii sygnałów i metod ich przetwarzania. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ponadpodstawową i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie teorii sygnałów i metod ich przetwarzania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ET_2A_D.USE09_U01 Potrafi analizować złożone sygnały i systemy ich przetwarzania stosując odpowiednie narzędzia; potrafi zaproponować nowe rozwiąznia algorytmiczne, których konstrukcja oparta jest na modyfikacji znanych rozwiązań. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi analizować złożone sygnały i systemy ich przetwarzania stosując odpowiednie narzędzia; potrafi zaproponować nowe rozwiąznia algorytmiczne, których konstrukcja oparta jest na modyfikacji znanych rozwiązań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wojnar A., Teoria sygnałów, WNT, Warszawa, 1980
- Zieliński P. T., Cyfrowe przetwarzanie sygnałów. Od teorii do zastosowań, WKŁ, Warszawa, 2009
- Otnes R. K., Enochson L., Analiza numeryczna szeregów czasowych, WNT, Warszawa, 1978
Literatura dodatkowa
- Lyons R. G., Wprowadzenie do cyfrowego przetwarzania sygnałów, WKŁ, Warszawa, 1999