Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i Telekomunikacja (S2)

Sylabus przedmiotu Metody i techniki sztucznej inteligencji w telekomunikacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i Telekomunikacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody i techniki sztucznej inteligencji w telekomunikacji
Specjalność Systemy Telekomunikacyjne
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Krzyżak <Adam.Krzyzak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Górecka <Joanna.Gorecka@zut.edu.pl>, Roman Kaszyński <Roman.Kaszynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, przetwarzanie sygnałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie studentowi zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją
C-2Zapoznanie studenta z metodami rozpoznawania wzorców, analizy skupień oraz redukcji wymiarowości danych
C-3Przedstawienie studentowi możliwości zastosowania systemów uczących się pod nadzorem oraz bez nadzoru
C-4Przedstawienie studentowi algorytmów ślepej separacji sygnałów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy statystyki4
T-L-2Podstawy teorii informacji2
T-L-3Sieci neuronowe8
T-L-4Analiza składowych głównych2
T-L-5Analiza składowych niezależnych2
T-L-6Metody ślepej separacji sygnałów skorelowanych4
T-L-7Metody ślepej separacji sygnałów niezależnych (problem cocktail party)8
30
wykłady
T-W-1Podstawy statystyki2
T-W-2Podstawy teorii informacji2
T-W-3Sieci neuronowe10
T-W-4Analiza składowych głównych2
T-W-5Analiza składowych niezależnych2
T-W-6Metody ślepej separacji sygnałów12
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia20
A-L-3Przygotowanie sprawozdań10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład z użyciem komputera
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie prezentacji rezultatów pracy i dokumentacji powykonawczej
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawozdań
S-4Ocena formująca: Dyskusja dydaktyczna
S-5Ocena formująca: Na podstawie obserwacji pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_2A_D.ST08_W01
Student: - definiuje podstawowe pojęcia stosowane w tematyce sztucznej inteligencji, - prezentuje podstawowe techniki sztucznej inteligencji w zastosowaniu do problematyki z dziedziny telekomunikacji.
ET_2A_W09T2A_W04, T2A_W07C-3, C-1, C-2, C-4T-L-3, T-W-5, T-L-4, T-L-6, T-W-3, T-L-5, T-L-2, T-W-2, T-L-7, T-W-4, T-W-6, T-L-1M-3, M-1, M-4, M-2S-3, S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_2A_D.ST08_U01
Student zna podstawy statystyki i teorii informacji oraz posługuje się graficznym narzędziem do procesu uczenia sieci neuronowych.
ET_2A_U20, ET_2A_U15T2A_U09, T2A_U12, T2A_U17C-1, C-3, C-4, C-2T-L-4, T-L-5, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-L-7, T-W-3, T-L-2, T-W-4, T-L-6, T-L-3, T-L-1M-3, M-2, M-1, M-4S-3, S-1, S-2, S-5, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_2A_D.ST08_W01
Student: - definiuje podstawowe pojęcia stosowane w tematyce sztucznej inteligencji, - prezentuje podstawowe techniki sztucznej inteligencji w zastosowaniu do problematyki z dziedziny telekomunikacji.
2,0
3,0Student: - definiuje podstawowe pojęcia stosowane w tematyce sztucznej inteligencji, - prezentuje podstawowe techniki sztucznej inteligencji w zastosowaniu do problematyki z dziedziny telekomunikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_2A_D.ST08_U01
Student zna podstawy statystyki i teorii informacji oraz posługuje się graficznym narzędziem do procesu uczenia sieci neuronowych.
2,0
3,0Student zna podstawy statystyki i teorii informacji oraz posługuje się graficznym narzędziem do procesu uczenia sieci neuronowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tadeusiewicz R., Sieci neuronowe, Akademicka Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1993
  2. Osowski S., Sieci neuronowe do przetwarzania informacji, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Krzyśko M., Wołyński W., Górecki T., Skorzybut M., Systemy uczące się, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
  2. Hyvarinen A., Karhunen J., Oja E., Independent Component Analysis, John Wiley & Sons, Canada, 2001
  3. Cichocki A., Amari S., Adaptive Blind Signal and Image Processing, Wiley, England, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy statystyki4
T-L-2Podstawy teorii informacji2
T-L-3Sieci neuronowe8
T-L-4Analiza składowych głównych2
T-L-5Analiza składowych niezależnych2
T-L-6Metody ślepej separacji sygnałów skorelowanych4
T-L-7Metody ślepej separacji sygnałów niezależnych (problem cocktail party)8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy statystyki2
T-W-2Podstawy teorii informacji2
T-W-3Sieci neuronowe10
T-W-4Analiza składowych głównych2
T-W-5Analiza składowych niezależnych2
T-W-6Metody ślepej separacji sygnałów12
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia20
A-L-3Przygotowanie sprawozdań10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_2A_D.ST08_W01Student: - definiuje podstawowe pojęcia stosowane w tematyce sztucznej inteligencji, - prezentuje podstawowe techniki sztucznej inteligencji w zastosowaniu do problematyki z dziedziny telekomunikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_2A_W09Zna i rozumie metody optymalizacji i sztucznej inteligencji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Przedstawienie studentowi możliwości zastosowania systemów uczących się pod nadzorem oraz bez nadzoru
C-1Przedstawienie studentowi zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją
C-2Zapoznanie studenta z metodami rozpoznawania wzorców, analizy skupień oraz redukcji wymiarowości danych
C-4Przedstawienie studentowi algorytmów ślepej separacji sygnałów
Treści programoweT-L-3Sieci neuronowe
T-W-5Analiza składowych niezależnych
T-L-4Analiza składowych głównych
T-L-6Metody ślepej separacji sygnałów skorelowanych
T-W-3Sieci neuronowe
T-L-5Analiza składowych niezależnych
T-L-2Podstawy teorii informacji
T-W-2Podstawy teorii informacji
T-L-7Metody ślepej separacji sygnałów niezależnych (problem cocktail party)
T-W-4Analiza składowych głównych
T-W-6Metody ślepej separacji sygnałów
T-L-1Podstawy statystyki
Metody nauczaniaM-3Wykład z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawozdań
S-4Ocena formująca: Dyskusja dydaktyczna
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie prezentacji rezultatów pracy i dokumentacji powykonawczej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - definiuje podstawowe pojęcia stosowane w tematyce sztucznej inteligencji, - prezentuje podstawowe techniki sztucznej inteligencji w zastosowaniu do problematyki z dziedziny telekomunikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_2A_D.ST08_U01Student zna podstawy statystyki i teorii informacji oraz posługuje się graficznym narzędziem do procesu uczenia sieci neuronowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_2A_U20Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć w zakresie materiałów, elementów, metod projektowania i wytwarzania do projektowania i wytwarzania układów i systemów z zakresu elektroniki i telekomunikacji, zawierających rozwiązania o charakterze innowacyjnym.
ET_2A_U15Potrafi wykorzystać metody sztucznej inteligencji oraz analizy wrażliwościowej w elektronice i telekomunikacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie studentowi zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją
C-3Przedstawienie studentowi możliwości zastosowania systemów uczących się pod nadzorem oraz bez nadzoru
C-4Przedstawienie studentowi algorytmów ślepej separacji sygnałów
C-2Zapoznanie studenta z metodami rozpoznawania wzorców, analizy skupień oraz redukcji wymiarowości danych
Treści programoweT-L-4Analiza składowych głównych
T-L-5Analiza składowych niezależnych
T-W-6Metody ślepej separacji sygnałów
T-W-5Analiza składowych niezależnych
T-W-2Podstawy teorii informacji
T-L-7Metody ślepej separacji sygnałów niezależnych (problem cocktail party)
T-W-3Sieci neuronowe
T-L-2Podstawy teorii informacji
T-W-4Analiza składowych głównych
T-L-6Metody ślepej separacji sygnałów skorelowanych
T-L-3Sieci neuronowe
T-L-1Podstawy statystyki
Metody nauczaniaM-3Wykład z użyciem komputera
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawozdań
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie zaliczenia pisemnego i ustnego
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie prezentacji rezultatów pracy i dokumentacji powykonawczej
S-5Ocena formująca: Na podstawie obserwacji pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Dyskusja dydaktyczna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy statystyki i teorii informacji oraz posługuje się graficznym narzędziem do procesu uczenia sieci neuronowych.
3,5
4,0
4,5
5,0