Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy elektrotechniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy elektrotechniki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Baniukiewicz <Piotr.Baniukiewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>, Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 28 2,00,62egzamin
laboratoriaL2 21 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie modułu Matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi
C-2Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu
C-3Ukształtowanie umiejętności samodoskonalenia i pracy z literaturą
C-4Nabycie umiejętności opisu i analizy zjawisk w obwodach elektrycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bilans mocy, sprawność źródła, dopasowanie odbiornika do źródła1
T-L-2Liniowe obwody prądu stałego, prawo Ohma i prawa Kirchhoffa1
T-L-3Obliczanie obwodów prądu stałego2
T-L-4Zasada superpozycji i wzajemności2
T-L-5Twierdzenie Thevenina i Nortona2
T-L-6Elementy nieliniowe w obwodach prądu stałego1
T-L-7Dwójniki RL i RC2
T-L-8Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego. Charakterystyki częstotliwościowe. Wykresy wektorowe prądów i napięć2
T-L-9Obwody rezonansowe (rezonans prądów i napięć)3
T-L-10Obwody ze sprzężeniami indukcyjnymi2
T-L-11Obwody trójfazowe3
21
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe elektrotechniki. Wielkości i jednostki używane w elektrotechnice. Pojęcia podstawowe teorii obwodów. Właściwości obwodu elektrycznego. Klasyfikacja elementów obwodów elektrycznych. Podstawy topologii obwodów elektrycznych. Klasyfikacja sygnałów elektrycznych.1
T-W-2Podstawowe prawa w teorii obwodów elektrycznych (prawo Ohma, prawa Kirchoffa, zasada superpozycji, twierdzenie o kompensacji i podstawieniu). Przekształcenia schematów zastępczych źródeł energii.1
T-W-3Metoda prądów oczkowych2
T-W-4Metoda potencjałów węzłowych2
T-W-5Twierdzenia o zastępczym źródle energii (Thevenina i Nortona)1
T-W-6Analiza prostych obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego3
T-W-7Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego - metoda symboliczna4
T-W-8Moc w obwodach prądu sinusoidalnie zmiennego1
T-W-9Analiza obwodów ze sprzężeniami magnetycznymi2
T-W-10Analiza obwodów w stanie rezonansu, wykresy wektorowe prądów i napięć, charakterystyki częstotliwościowe4
T-W-11Analiza prostych obwodów z elementami nieliniowymi1
T-W-12Analiza obwodów trójfazowych. Moc w układach trójfazowych.4
T-W-13Metoda składowych symetrycznych2
28

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach21
A-L-2Przygotowanie do zajęć24
A-L-3Wykonanie sprawozdań15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)12
A-W-3Praca własna z literaturą10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody nauczania (wykład) - metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody nauczania (laboratorium) - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Metoda oceny (laboratorium): - pisemny sprawdzian na początku zajęć
S-3Ocena formująca: Metoda oceny (laboratorium): - ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C01_W01
Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
EL_1A_W01, EL_1A_W04T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C01_U01
Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
EL_1A_U06, EL_1A_U10T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C01_K01
Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
EL_1A_K01, EL_1A_K04, EL_1A_K06T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_C01_W01
Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
2,0
3,0Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_C01_U01
Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
2,0
3,0Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_C01_K01
Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
2,0
3,0Student jest zdolny do samodzielnego rozwiązania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Osiowski, Jerzy Szabatin, Podstawy teorii obwodów, tom 1, 2 i 3, WNT, Warszawa, 2008
  2. Ryszard Sikora, Elektrotechnika Teoretyczna, tom 1 i 2, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1990
  3. Kazimierz Mikołajuk, Zdzisław Trzaska, Zbiór zadań z elektrotechniki teoretycznej, PWN, Warszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Maciej Krakowski, Elektrotechnika Teoretyczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  2. Stanisław Bolkowski, Teoria obwodów elektrycznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009
  3. Stanisław Bolkowski, Wiesław Brociek, Henryk Rawa, Teoria obwodów elektrycznych: zadania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bilans mocy, sprawność źródła, dopasowanie odbiornika do źródła1
T-L-2Liniowe obwody prądu stałego, prawo Ohma i prawa Kirchhoffa1
T-L-3Obliczanie obwodów prądu stałego2
T-L-4Zasada superpozycji i wzajemności2
T-L-5Twierdzenie Thevenina i Nortona2
T-L-6Elementy nieliniowe w obwodach prądu stałego1
T-L-7Dwójniki RL i RC2
T-L-8Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego. Charakterystyki częstotliwościowe. Wykresy wektorowe prądów i napięć2
T-L-9Obwody rezonansowe (rezonans prądów i napięć)3
T-L-10Obwody ze sprzężeniami indukcyjnymi2
T-L-11Obwody trójfazowe3
21

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe elektrotechniki. Wielkości i jednostki używane w elektrotechnice. Pojęcia podstawowe teorii obwodów. Właściwości obwodu elektrycznego. Klasyfikacja elementów obwodów elektrycznych. Podstawy topologii obwodów elektrycznych. Klasyfikacja sygnałów elektrycznych.1
T-W-2Podstawowe prawa w teorii obwodów elektrycznych (prawo Ohma, prawa Kirchoffa, zasada superpozycji, twierdzenie o kompensacji i podstawieniu). Przekształcenia schematów zastępczych źródeł energii.1
T-W-3Metoda prądów oczkowych2
T-W-4Metoda potencjałów węzłowych2
T-W-5Twierdzenia o zastępczym źródle energii (Thevenina i Nortona)1
T-W-6Analiza prostych obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego3
T-W-7Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego - metoda symboliczna4
T-W-8Moc w obwodach prądu sinusoidalnie zmiennego1
T-W-9Analiza obwodów ze sprzężeniami magnetycznymi2
T-W-10Analiza obwodów w stanie rezonansu, wykresy wektorowe prądów i napięć, charakterystyki częstotliwościowe4
T-W-11Analiza prostych obwodów z elementami nieliniowymi1
T-W-12Analiza obwodów trójfazowych. Moc w układach trójfazowych.4
T-W-13Metoda składowych symetrycznych2
28

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach21
A-L-2Przygotowanie do zajęć24
A-L-3Wykonanie sprawozdań15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach28
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)12
A-W-3Praca własna z literaturą10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C01_W01Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki obejmującą algebrę, analizę, ciągi oraz elementy rachunku różniczkowego i całkowego, rachunku macierzowego oraz rachunku prawdopodobieństwa, w tym metody matematyczne i metody numeryczne niezbędne do: - opisu i analizy działania obwodów elektrycznych a także podstawowych zjawisk fizycznych w nich występujących; - opisu i analizy działania systemów elektrycznych; - opisu i analizy algorytmów przetwarzania sygnałów; - syntezy elementów, układów i systemów elektrycznych
EL_1A_W04Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie elektrotechniki, w tym szczegółową wiedzę niezbędną do zrozumienia zależności występujących w obwodach, sieciach, urządzeniach i układach elektrotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe elektrotechniki. Wielkości i jednostki używane w elektrotechnice. Pojęcia podstawowe teorii obwodów. Właściwości obwodu elektrycznego. Klasyfikacja elementów obwodów elektrycznych. Podstawy topologii obwodów elektrycznych. Klasyfikacja sygnałów elektrycznych.
T-W-2Podstawowe prawa w teorii obwodów elektrycznych (prawo Ohma, prawa Kirchoffa, zasada superpozycji, twierdzenie o kompensacji i podstawieniu). Przekształcenia schematów zastępczych źródeł energii.
T-W-3Metoda prądów oczkowych
T-W-4Metoda potencjałów węzłowych
T-W-5Twierdzenia o zastępczym źródle energii (Thevenina i Nortona)
T-W-6Analiza prostych obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego
T-W-7Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego - metoda symboliczna
T-W-8Moc w obwodach prądu sinusoidalnie zmiennego
T-W-9Analiza obwodów ze sprzężeniami magnetycznymi
T-W-10Analiza obwodów w stanie rezonansu, wykresy wektorowe prądów i napięć, charakterystyki częstotliwościowe
T-W-11Analiza prostych obwodów z elementami nieliniowymi
T-W-12Analiza obwodów trójfazowych. Moc w układach trójfazowych.
T-W-13Metoda składowych symetrycznych
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania (wykład) - metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C01_U01Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U06Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
EL_1A_U10Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy elektryczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu
C-3Ukształtowanie umiejętności samodoskonalenia i pracy z literaturą
C-4Nabycie umiejętności opisu i analizy zjawisk w obwodach elektrycznych
Treści programoweT-L-1Bilans mocy, sprawność źródła, dopasowanie odbiornika do źródła
T-L-2Liniowe obwody prądu stałego, prawo Ohma i prawa Kirchhoffa
T-L-3Obliczanie obwodów prądu stałego
T-L-4Zasada superpozycji i wzajemności
T-L-5Twierdzenie Thevenina i Nortona
T-L-6Elementy nieliniowe w obwodach prądu stałego
T-L-7Dwójniki RL i RC
T-L-8Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego. Charakterystyki częstotliwościowe. Wykresy wektorowe prądów i napięć
T-L-9Obwody rezonansowe (rezonans prądów i napięć)
T-L-10Obwody ze sprzężeniami indukcyjnymi
T-L-11Obwody trójfazowe
Metody nauczaniaM-2Metody nauczania (laboratorium) - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Metoda oceny (laboratorium): - pisemny sprawdzian na początku zajęć
S-3Ocena formująca: Metoda oceny (laboratorium): - ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu stałego i zmiennego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_C01_K01Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
EL_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
EL_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu
C-3Ukształtowanie umiejętności samodoskonalenia i pracy z literaturą
C-4Nabycie umiejętności opisu i analizy zjawisk w obwodach elektrycznych
Treści programoweT-L-1Bilans mocy, sprawność źródła, dopasowanie odbiornika do źródła
T-L-2Liniowe obwody prądu stałego, prawo Ohma i prawa Kirchhoffa
T-L-3Obliczanie obwodów prądu stałego
T-L-4Zasada superpozycji i wzajemności
T-L-5Twierdzenie Thevenina i Nortona
T-L-6Elementy nieliniowe w obwodach prądu stałego
T-L-7Dwójniki RL i RC
T-L-8Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego. Charakterystyki częstotliwościowe. Wykresy wektorowe prądów i napięć
T-L-9Obwody rezonansowe (rezonans prądów i napięć)
T-L-10Obwody ze sprzężeniami indukcyjnymi
T-L-11Obwody trójfazowe
Metody nauczaniaM-2Metody nauczania (laboratorium) - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Metoda oceny (laboratorium): - ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zdolny do samodzielnego rozwiązania postawionego problemu o średnim stopniu trudności
3,5
4,0
4,5
5,0