Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy elektrotechniki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy elektrotechniki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Baniukiewicz <Piotr.Baniukiewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>, Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończenie modułu Matematyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi |
C-2 | Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności samodoskonalenia i pracy z literaturą |
C-4 | Nabycie umiejętności opisu i analizy zjawisk w obwodach elektrycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Bilans mocy, sprawność źródła, dopasowanie odbiornika do źródła | 1 |
T-L-2 | Liniowe obwody prądu stałego, prawo Ohma i prawa Kirchhoffa | 1 |
T-L-3 | Obliczanie obwodów prądu stałego | 2 |
T-L-4 | Zasada superpozycji i wzajemności | 2 |
T-L-5 | Twierdzenie Thevenina i Nortona | 2 |
T-L-6 | Elementy nieliniowe w obwodach prądu stałego | 1 |
T-L-7 | Dwójniki RL i RC | 2 |
T-L-8 | Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego. Charakterystyki częstotliwościowe. Wykresy wektorowe prądów i napięć | 2 |
T-L-9 | Obwody rezonansowe (rezonans prądów i napięć) | 3 |
T-L-10 | Obwody ze sprzężeniami indukcyjnymi | 2 |
T-L-11 | Obwody trójfazowe | 3 |
21 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe elektrotechniki. Wielkości i jednostki używane w elektrotechnice. Pojęcia podstawowe teorii obwodów. Właściwości obwodu elektrycznego. Klasyfikacja elementów obwodów elektrycznych. Podstawy topologii obwodów elektrycznych. Klasyfikacja sygnałów elektrycznych. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe prawa w teorii obwodów elektrycznych (prawo Ohma, prawa Kirchoffa, zasada superpozycji, twierdzenie o kompensacji i podstawieniu). Przekształcenia schematów zastępczych źródeł energii. | 1 |
T-W-3 | Metoda prądów oczkowych | 2 |
T-W-4 | Metoda potencjałów węzłowych | 2 |
T-W-5 | Twierdzenia o zastępczym źródle energii (Thevenina i Nortona) | 1 |
T-W-6 | Analiza prostych obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego | 3 |
T-W-7 | Analiza obwodów prądu sinusoidalnie zmiennego - metoda symboliczna | 4 |
T-W-8 | Moc w obwodach prądu sinusoidalnie zmiennego | 1 |
T-W-9 | Analiza obwodów ze sprzężeniami magnetycznymi | 2 |
T-W-10 | Analiza obwodów w stanie rezonansu, wykresy wektorowe prądów i napięć, charakterystyki częstotliwościowe | 4 |
T-W-11 | Analiza prostych obwodów z elementami nieliniowymi | 1 |
T-W-12 | Analiza obwodów trójfazowych. Moc w układach trójfazowych. | 4 |
T-W-13 | Metoda składowych symetrycznych | 2 |
28 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 21 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 24 |
A-L-3 | Wykonanie sprawozdań | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału) | 12 |
A-W-3 | Praca własna z literaturą | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody nauczania (wykład) - metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody nauczania (laboratorium) - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Metoda oceny (laboratorium): - pisemny sprawdzian na początku zajęć |
S-3 | Ocena formująca: Metoda oceny (laboratorium): - ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C01_W01 Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego | EL_1A_W01, EL_1A_W04 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C01_U01 Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu stałego i zmiennego | EL_1A_U06, EL_1A_U10 | T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C01_K01 Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności | EL_1A_K01, EL_1A_K04, EL_1A_K06 | T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07 | — | C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C01_W01 Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego | 2,0 | |
3,0 | Student zna prawa, twierdzenia i metody stosowane do analizy obwodów prądu stałego i zmiennego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C01_U01 Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu stałego i zmiennego | 2,0 | |
3,0 | Student nabył umiejętność wykonania analizy obwodów prądu stałego i zmiennego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C01_K01 Student jest zdolny do samodzielnego rozwiazania postawionego problemu o średnim stopniu trudności | 2,0 | |
3,0 | Student jest zdolny do samodzielnego rozwiązania postawionego problemu o średnim stopniu trudności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jerzy Osiowski, Jerzy Szabatin, Podstawy teorii obwodów, tom 1, 2 i 3, WNT, Warszawa, 2008
- Ryszard Sikora, Elektrotechnika Teoretyczna, tom 1 i 2, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1990
- Kazimierz Mikołajuk, Zdzisław Trzaska, Zbiór zadań z elektrotechniki teoretycznej, PWN, Warszawa, 1976
Literatura dodatkowa
- Maciej Krakowski, Elektrotechnika Teoretyczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 1999
- Stanisław Bolkowski, Teoria obwodów elektrycznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009
- Stanisław Bolkowski, Wiesław Brociek, Henryk Rawa, Teoria obwodów elektrycznych: zadania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006