Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Psychologia społeczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologia społeczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Prokesch <Barbara.Prokesch@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>, Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>, Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego. | 1 |
T-W-2 | Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej. | 2 |
T-W-3 | Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe. | 2 |
T-W-4 | Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu. | 2 |
T-W-5 | Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu. | 19 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Prezentacja mulimedialna. |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Konsultacje |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność merytoryczna. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_A13.2_W01 Ma wiedzę dotycząca psychologicznych mechanizmów modelujących zachowania grup i jednostek w organizacji. | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_A13.2_U01 Potrafi wskazać i zastosować techniki rozwiązywania problemów interpersonalych w organizacji. | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-3, M-4, M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_A13.2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki. | EL_1A_K01, EL_1A_K02, EL_1A_K03 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05 | InzA_K01 | — | — | — | — |
EL_1A_A13.2_K02 W pracy zawodowej jest przygotowany do odgrywania różnych ról społecznych stosownie do zajmowanego stanowiska i realizowanych zadań. Jest przygotowany do podjęcia współpracy i kierowania zespołami pracowniczymi. | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-4, M-5 | S-3 |
EL_1A_A13.2_K03 Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność permanentnego dokształcania się. | — | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-4, M-5 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_A13.2_W01 Ma wiedzę dotycząca psychologicznych mechanizmów modelujących zachowania grup i jednostek w organizacji. | 2,0 | Nie umie wymienić i wyjaśnić podstawowych uwarunkowań i mechanizmów funkcjonowania człowieka w organizacji. |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw psychologii w organizacji. Potrafi wymienić wszystkie podstawowe zagadnienia nie wykazuje jednak pełnego ich zrozumienia. | |
3,5 | Ma wiedzę dotyczącą indywidualnych i grupowych determinant wpływających na zaangażowanie człowieka w organizacji. | |
4,0 | Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji i stylów zarządzania. | |
4,5 | Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji i stylów zarządzania w powiązaniu z aspektami osobowościowymi pracowników i zadaniami grupy. | |
5,0 | Dostrzega i rozumie wzajemne zależności pomiędzy typem osobowości pracownika, zajmowaną funkcją, typem i strukturą grupy oraz zadaniami i celami organizacji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_A13.2_U01 Potrafi wskazać i zastosować techniki rozwiązywania problemów interpersonalych w organizacji. | 2,0 | Nie umie wskazać metod rozwiązywania konfliktów. |
3,0 | Potrafi wymienić podstawowe techniki rozwiązywania konfliktów, ale nie potrafi wskazać grupowych i indywidualnych przesłanek do konkretnego ich zastosowania. | |
3,5 | Rozumie indywidualne i grupowe determinanty konfliktów w grupach, zna podstawowe techniki ich rozwiązywania. | |
4,0 | Poprawnie identyfikuje symptomy zwiastujące narastanie konfliktu. Potrafi opisać dynamikę konfliktu i metody jego eliminowania. | |
4,5 | Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki mające wpływ na pojawienie się i przebieg konfliktu. Zna metody łagodzenia konfliktu. | |
5,0 | Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki mające wpływ na pojawienie się i przebieg konfliktu. Zna metody łagodzenia konfliktu; potrafi precyzyjnie uzasadnić zastosowanie konkretnych metod rozwiązywania konfliktów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_A13.2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki. | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno muzyki, zdolność do świadomego wyboru i słuchania muzyki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
EL_1A_A13.2_K02 W pracy zawodowej jest przygotowany do odgrywania różnych ról społecznych stosownie do zajmowanego stanowiska i realizowanych zadań. Jest przygotowany do podjęcia współpracy i kierowania zespołami pracowniczymi. | 2,0 | Nie rozumie pojęcia rola społeczna, nie rozumie związku pomiędzy scenariuszem roli społecznej a grupą, która ją definiuje. |
3,0 | Posiada elementarne kompetencje dotyczące ról społecznych, oraz okoliczności ich odgrywania, rozumie ich społeczny i indywidualny wymiar. | |
3,5 | Rozumie i potrafi przedstawić różne perspektywy w definiowaniu ról zawodowych i zmienne oczekiwania wobec jej podmiotów. | |
4,0 | Wykazuje otwartość wobec zmiennej sytuacji zawodowej i związanej z tym zmianą ról społecznych. | |
4,5 | Potrafi, wskazując ścieżkę kariery opisać, stosownie do zajmowanej pozycji zawodowej, rożne typy oczekiwanych ról społecznych. | |
5,0 | Prezentuje wiedzę umożliwiającą elastyczne podejście do odgrywania wszystkich ról społecznych, których można oczekiwać w konkretnej hierarchii zawodowej. | |
EL_1A_A13.2_K03 Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność permanentnego dokształcania się. | 2,0 | Nie rozumie i nie dostrzega związku pomiędzy koniecznością ustawicznego dokształcania się a tempem przemian cywilizacyjnych. |
3,0 | Rozumie konieczność dokształcania się, ale nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatywy. Nie potrafi wyszukiwać i prawidłowo selekcjonować informacji. | |
3,5 | Rozumie konieczność dokształcania się, ale z dystansem odnosi się do nowych informacji. Potrafi je prawidłowo selekcjonować i i interpretować. | |
4,0 | Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu. | |
4,5 | Rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działania w tym kierunku. | |
5,0 | 0 Rozumie związek pomiędzy tempem przemian cywilizacyjnych a poziomem kompetencji i umiejętności pracowników poszukiwanych przez pracodawców na szybko zmieniającym się rynku pracy. Wie gdzie i jakich informacji wyszukiwać. |
Literatura podstawowa
- Terelak J., Psychologia organizacji i zarządzania, Difin, Warszawa, 2004
- Bartkowiak G., Psychologia zarządzania, AE Poznań, Poznań, 1997
- Jachnis A., Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia., Difin, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Makin P., Cooper C., Cox C., Organizacja a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy., PWN, Warszawa, 2000
- Sikorski C., Zachowania ludzi w organizacji., PWN, Warszawa, 2006