Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Wystąpienia publiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wystąpienia publiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechnologii i Diagnostyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna typowa dla absolwentów szkoły ponadgimnazjalnej
W-2Elementy wiedzy z zakresu psychologii i filozofii typowej dla szkoły średniej
W-3Podstawowa znajomość informatyki i programów z grupy Office

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu przygotowywania wystapień publicznych
C-3Prowadzenie prezentacji dotyczacej pracy inżynierskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wpływ starannego czytania, wyraźnej i poprawnej wymowy, płynności, odpowiednich pauz oraz akcentu zdaniowego na jakość wystąpień publicznych1
T-W-2Podkreslanie głównych myśli, odpowiednia siła głosu, modulacja, zapał, gesty i mimika, kontakt wzrokowy, stosowny wygląd ważnymi elementami przemówień1
T-W-3Korzystanie podczas wystąpień z mikrofonu, komputera, pomocy wizualnych, projektora i technik multimedialnych1
T-W-4Dobór słów, korzystanie ze szkicu, logiczne uprzadkowanie materiału, przemawianie z głowy, styl konwersacyjny, brzmienie głosu1
T-W-5Okazywanie słuchaczom zainteresowania i szacunku połaczonego z taktem i mówieniem ze stanowczością.1
T-W-6Powtarzanie materiału (wykres zapamiętywania), uwypuklanie tematu, ścisłość podawanych materiałów i informacji1
T-W-7Wstęp wzbudzający zainteresowanie, odpowiednie rozwinięcie, skuteczne zakończenie1
T-W-8Skuteczne posługiwanie się pytaniami, pouczające figury stylistyczne i przykłady nawiązujące do znanych sytuacji1
T-W-9Wystąpienia publiczne przygotowane przez słuchaczy - analiza błędów, ocena, kwalifikacje, pomoc1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie wystąpienia publicznego na temat pracy inzynierskiej (zaliczenie)28
A-W-3Autoanaliza błędów autorskiego wystapienia publicznego5
A-W-4Przygotowanie wykładu lub referatu na wybrany temat popularno - naukowy (zaliczenie)18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wystapienie publiczne studenta na dany temat
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O16-01_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. Student ma podstawową wiedzę na temat: starannego czytania, wyraźnej wymowy, odpowiedniego stosowania pauz, modulacji, stosowania gestów i mimiki, kontaktu wzrokowego. Zna zasadę działania komputera i projektora. Wie co to jest szkic wystapienia publicznego. Jest w stanie wymienić główne częsci każdego występienia.
EL_1A_W20T1A_W08InzA_W03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O16-01_U01
Student potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego. Prezentację przygotuje przy pomocy komputera. Umie przygotować rękopis dotyczacy prezentacji.
EL_1A_U04T1A_U03, T1A_U04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O16-01_K01
Ma pewną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczacych osiągnięć elektryki i innych apektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje dostateczne starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
EL_1A_K06T1A_K07C-3T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_O16-01_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. Student ma podstawową wiedzę na temat: starannego czytania, wyraźnej wymowy, odpowiedniego stosowania pauz, modulacji, stosowania gestów i mimiki, kontaktu wzrokowego. Zna zasadę działania komputera i projektora. Wie co to jest szkic wystapienia publicznego. Jest w stanie wymienić główne częsci każdego występienia.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. Student ma podstawową wiedzę na temat: starannego czytania, wyraźnej wymowy, odpowiedniego stosowania pauz, modulacji, stosowania gestów i mimiki, kontaktu wzrokowego. Zna zasadę działania komputera i projektora. Wie co to jest szkic wystąpienia publicznego. Jest w stanie wymienić główne części każdego występienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_O16-01_U01
Student potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego. Prezentację przygotuje przy pomocy komputera. Umie przygotować rękopis dotyczacy prezentacji.
2,0
3,0Student potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego. Prezentację przygotuje przy pomocy komputera. Umie przygotować rękopis dotyczacy prezentacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_1A_O16-01_K01
Ma pewną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczacych osiągnięć elektryki i innych apektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje dostateczne starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
2,0
3,0Ma pewną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczacych osiągnięć elektryki i innych apektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje dostateczne starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mark Leary, Wywieranie wrażenia na innych – o sztuce autoprezentacji, GWP, Gdańsk, 1999
  2. Christopher Turk, Sztuka przemawiania, Astrum, 2003
  3. Tim Hindle, Sztuka prezentacji, Wiedza i Życie, 2000
  4. Tom Negrino, PowerPoint. Tworzenie prezentacji. Projekty, Helion, 2005

Literatura dodatkowa

  1. A. Pease, Język ciała, gestów i zachowań, Kraków, 1992
  2. A. J. Bierach, Komunikacja niewerbalna – sztuka czytania z twarzy, ASTRUM, Wrocław, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ starannego czytania, wyraźnej i poprawnej wymowy, płynności, odpowiednich pauz oraz akcentu zdaniowego na jakość wystąpień publicznych1
T-W-2Podkreslanie głównych myśli, odpowiednia siła głosu, modulacja, zapał, gesty i mimika, kontakt wzrokowy, stosowny wygląd ważnymi elementami przemówień1
T-W-3Korzystanie podczas wystąpień z mikrofonu, komputera, pomocy wizualnych, projektora i technik multimedialnych1
T-W-4Dobór słów, korzystanie ze szkicu, logiczne uprzadkowanie materiału, przemawianie z głowy, styl konwersacyjny, brzmienie głosu1
T-W-5Okazywanie słuchaczom zainteresowania i szacunku połaczonego z taktem i mówieniem ze stanowczością.1
T-W-6Powtarzanie materiału (wykres zapamiętywania), uwypuklanie tematu, ścisłość podawanych materiałów i informacji1
T-W-7Wstęp wzbudzający zainteresowanie, odpowiednie rozwinięcie, skuteczne zakończenie1
T-W-8Skuteczne posługiwanie się pytaniami, pouczające figury stylistyczne i przykłady nawiązujące do znanych sytuacji1
T-W-9Wystąpienia publiczne przygotowane przez słuchaczy - analiza błędów, ocena, kwalifikacje, pomoc1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie wystąpienia publicznego na temat pracy inzynierskiej (zaliczenie)28
A-W-3Autoanaliza błędów autorskiego wystapienia publicznego5
A-W-4Przygotowanie wykładu lub referatu na wybrany temat popularno - naukowy (zaliczenie)18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O16-01_W01Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. Student ma podstawową wiedzę na temat: starannego czytania, wyraźnej wymowy, odpowiedniego stosowania pauz, modulacji, stosowania gestów i mimiki, kontaktu wzrokowego. Zna zasadę działania komputera i projektora. Wie co to jest szkic wystapienia publicznego. Jest w stanie wymienić główne częsci każdego występienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W20Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle elektrotechnicznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu przygotowywania wystapień publicznych
C-3Prowadzenie prezentacji dotyczacej pracy inżynierskiej
Treści programoweT-W-1Wpływ starannego czytania, wyraźnej i poprawnej wymowy, płynności, odpowiednich pauz oraz akcentu zdaniowego na jakość wystąpień publicznych
T-W-2Podkreslanie głównych myśli, odpowiednia siła głosu, modulacja, zapał, gesty i mimika, kontakt wzrokowy, stosowny wygląd ważnymi elementami przemówień
T-W-3Korzystanie podczas wystąpień z mikrofonu, komputera, pomocy wizualnych, projektora i technik multimedialnych
T-W-4Dobór słów, korzystanie ze szkicu, logiczne uprzadkowanie materiału, przemawianie z głowy, styl konwersacyjny, brzmienie głosu
T-W-5Okazywanie słuchaczom zainteresowania i szacunku połaczonego z taktem i mówieniem ze stanowczością.
T-W-6Powtarzanie materiału (wykres zapamiętywania), uwypuklanie tematu, ścisłość podawanych materiałów i informacji
T-W-7Wstęp wzbudzający zainteresowanie, odpowiednie rozwinięcie, skuteczne zakończenie
T-W-8Skuteczne posługiwanie się pytaniami, pouczające figury stylistyczne i przykłady nawiązujące do znanych sytuacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wystapienie publiczne studenta na dany temat
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. Student ma podstawową wiedzę na temat: starannego czytania, wyraźnej wymowy, odpowiedniego stosowania pauz, modulacji, stosowania gestów i mimiki, kontaktu wzrokowego. Zna zasadę działania komputera i projektora. Wie co to jest szkic wystąpienia publicznego. Jest w stanie wymienić główne części każdego występienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O16-01_U01Student potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego. Prezentację przygotuje przy pomocy komputera. Umie przygotować rękopis dotyczacy prezentacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U04Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu przygotowywania wystapień publicznych
C-3Prowadzenie prezentacji dotyczacej pracy inżynierskiej
Treści programoweT-W-1Wpływ starannego czytania, wyraźnej i poprawnej wymowy, płynności, odpowiednich pauz oraz akcentu zdaniowego na jakość wystąpień publicznych
T-W-2Podkreslanie głównych myśli, odpowiednia siła głosu, modulacja, zapał, gesty i mimika, kontakt wzrokowy, stosowny wygląd ważnymi elementami przemówień
T-W-3Korzystanie podczas wystąpień z mikrofonu, komputera, pomocy wizualnych, projektora i technik multimedialnych
T-W-4Dobór słów, korzystanie ze szkicu, logiczne uprzadkowanie materiału, przemawianie z głowy, styl konwersacyjny, brzmienie głosu
T-W-5Okazywanie słuchaczom zainteresowania i szacunku połaczonego z taktem i mówieniem ze stanowczością.
T-W-6Powtarzanie materiału (wykres zapamiętywania), uwypuklanie tematu, ścisłość podawanych materiałów i informacji
T-W-7Wstęp wzbudzający zainteresowanie, odpowiednie rozwinięcie, skuteczne zakończenie
T-W-8Skuteczne posługiwanie się pytaniami, pouczające figury stylistyczne i przykłady nawiązujące do znanych sytuacji
T-W-9Wystąpienia publiczne przygotowane przez słuchaczy - analiza błędów, ocena, kwalifikacje, pomoc
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wystapienie publiczne studenta na dany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego. Prezentację przygotuje przy pomocy komputera. Umie przygotować rękopis dotyczacy prezentacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_1A_O16-01_K01Ma pewną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczacych osiągnięć elektryki i innych apektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje dostateczne starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć elektryki i innych aspektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-3Prowadzenie prezentacji dotyczacej pracy inżynierskiej
Treści programoweT-W-4Dobór słów, korzystanie ze szkicu, logiczne uprzadkowanie materiału, przemawianie z głowy, styl konwersacyjny, brzmienie głosu
T-W-7Wstęp wzbudzający zainteresowanie, odpowiednie rozwinięcie, skuteczne zakończenie
T-W-3Korzystanie podczas wystąpień z mikrofonu, komputera, pomocy wizualnych, projektora i technik multimedialnych
T-W-8Skuteczne posługiwanie się pytaniami, pouczające figury stylistyczne i przykłady nawiązujące do znanych sytuacji
T-W-2Podkreslanie głównych myśli, odpowiednia siła głosu, modulacja, zapał, gesty i mimika, kontakt wzrokowy, stosowny wygląd ważnymi elementami przemówień
T-W-9Wystąpienia publiczne przygotowane przez słuchaczy - analiza błędów, ocena, kwalifikacje, pomoc
T-W-5Okazywanie słuchaczom zainteresowania i szacunku połaczonego z taktem i mówieniem ze stanowczością.
T-W-6Powtarzanie materiału (wykres zapamiętywania), uwypuklanie tematu, ścisłość podawanych materiałów i informacji
T-W-1Wpływ starannego czytania, wyraźnej i poprawnej wymowy, płynności, odpowiednich pauz oraz akcentu zdaniowego na jakość wystąpień publicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wystapienie publiczne studenta na dany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma pewną świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczacych osiągnięć elektryki i innych apektów działalności inżyniera - elektryka, podejmuje dostateczne starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
3,5
4,0
4,5
5,0