Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S2)
specjalność: Urządzenia i instalacje elektryczne

Sylabus przedmiotu Badania nieniszczące metodami elektromagnetycznymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania nieniszczące metodami elektromagnetycznymi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Baniukiewicz <Piotr.Baniukiewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Chady <Tomasz.Chady@zut.edu.pl>, Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>, Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 2,00,62egzamin
laboratoriaL1 60 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Kurs matematyki na poziomie akademickim
W-2Kurs fizyki na poziomie akademickim
W-3Kurs podstaw informatyki
W-4Kurs elektrotechniki teoretycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi
C-2Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu
C-3Ukształtowanie umiejętności samodoskonalenia i pracy z literaturą

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary pól magnetycznych6
T-L-2Pomiar prądu za pomocą czujników pola magnetycznego2
T-L-3Badania nieniszczące materiałów ferromagnetycznych z wykorzystaniem szumów Barkhausena2
T-L-4Badania nieniszczące materiałów ferromagnetycznych z wykorzystaniem metody strumienia rozproszenia4
T-L-5Badania nieniszczące materiałów ferromagnetycznych z wykorzystaniem metody prądów wirowych6
T-L-6Badanie materiałów kompozytowych z wykorzystaniem fal elektromagnetycznych o częstotliwości w paśmie THz6
T-L-7Numeryczne modelowanie wybranych systemów badań nieniszczących8
T-L-8Badania struktur z wykorzystaniem systemu radiografii komputerowej4
T-L-9Cyfrowe algorytmy redukcji szumów stosowane w systemach badań nieniszczących8
T-L-10Implementacja wybranych algorytmów identyfikacji stosowanych w badaniach nieniszczących8
T-L-11Modelowanie układu tomografii4
T-L-12Komputerowe systemy w badaniach nieniszczących2
60
wykłady
T-W-1Badania nieniszczące – wprowadzenie, pojęcia podstawowe, rys historyczny3
T-W-2Przegląd różnych metod badań nieniszczących2
T-W-3Przetworniki do pomiaru pól magnetycznych2
T-W-4Badania nieniszczące z wykorzystaniem szumów Barkhausena2
T-W-5Metoda strumienia rozproszenia2
T-W-6Metoda prądów wirowych4
T-W-7Badanie materiałów z wykorzystaniem fal elektromagnetycznych o wysokiej częstotliwości2
T-W-8Radiografia komputerowa4
T-W-9Modelowanie numeryczne w badaniach nieniszczących6
T-W-10Algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w badaniach nieniszczących4
T-W-11Algorytmy identyfikacji w badaniach nieniszczących6
T-W-12Komputerowe systemy w badaniach nieniszczących2
T-W-13Tomografia przemysłowa4
T-W-14Przegląd komercyjnych systemów badań nieniszczących, normy stosowane w badaniach nieniszczących2
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach60
A-L-2Przygotowanie do zajęć15
A-L-3Wykonanie sprawozdań15
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)5
A-W-3Praca własna z literaturą5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody nauczania (wykład) - metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody nauczania (laboratorium) - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Metoda oceny (laboratorium): - pisemny sprawdzian na początku zajęć - ocena sprawozdań z wykonanych cwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Metoda oceny (laboratorium): - zaliczenie końcowe laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C03_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie badań nieniszczących metodami elektromagnetycznymi
EL_2A_W01, EL_2A_W03T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07C-1T-W-12, T-W-14, T-W-13, T-W-2, T-W-11, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C03_U01
Student potrafi dobrać metodę pomiarową i opracować metodykę badania nieniszczącego.
EL_2A_U03, EL_2A_U10T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U18C-2, C-3T-L-10, T-L-8, T-L-12, T-L-9, T-L-11, T-L-7, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_2A_C03_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie badań nieniszczących metodami elektromagnetycznymi
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie badań nieniszczących metodami elektromagnetycznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EL_2A_C03_U01
Student potrafi dobrać metodę pomiarową i opracować metodykę badania nieniszczącego.
2,0
3,0Student potrafi dobrać metodę pomiarową i opracować metodykę badania nieniszczącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chady T., Wieloczęstotliwościowe algorytmy identyfikacji w układach defektoskopii wiroprądowej, Prace naukowe Politechniki Szczecińskiej Nr 578, Wydawnictwo uczelniane Politechniki Szczecińskiej, 2003
  2. Lewińska-Romicka A, Badania nieniszczące. Podstawy defektoskopii, WNT, Warszawa, 2001
  3. Piech T., Badania Magnetyczne. Wykorzystanie efektu Barkhausena, Biuro Gamma, 1998
  4. Anna Lewińska-Romicka, Badania materiałów metodą prądów wirowych, Biuro Gamma
  5. Dominik Senczyk, Radiografia przemysłowa, Podstawy ficzyczne, Biuro Gamma, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Blitz. J., Electrical And Magnetic Methods Of Non-Destructive Testing, Springer-Verlag, 1997
  2. Hellier C. J., Handbook of Nondestructive Evaluation, McGrown-Hill, 2003
  3. Jiles D. C., Introducting to Magnetism and Magnetic Materials, Springer, 1990
  4. Mester M. L., McIntire P, Nondestructive Testing Handbook Volume 4 Electromagnetic Testing, ASNT, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary pól magnetycznych6
T-L-2Pomiar prądu za pomocą czujników pola magnetycznego2
T-L-3Badania nieniszczące materiałów ferromagnetycznych z wykorzystaniem szumów Barkhausena2
T-L-4Badania nieniszczące materiałów ferromagnetycznych z wykorzystaniem metody strumienia rozproszenia4
T-L-5Badania nieniszczące materiałów ferromagnetycznych z wykorzystaniem metody prądów wirowych6
T-L-6Badanie materiałów kompozytowych z wykorzystaniem fal elektromagnetycznych o częstotliwości w paśmie THz6
T-L-7Numeryczne modelowanie wybranych systemów badań nieniszczących8
T-L-8Badania struktur z wykorzystaniem systemu radiografii komputerowej4
T-L-9Cyfrowe algorytmy redukcji szumów stosowane w systemach badań nieniszczących8
T-L-10Implementacja wybranych algorytmów identyfikacji stosowanych w badaniach nieniszczących8
T-L-11Modelowanie układu tomografii4
T-L-12Komputerowe systemy w badaniach nieniszczących2
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Badania nieniszczące – wprowadzenie, pojęcia podstawowe, rys historyczny3
T-W-2Przegląd różnych metod badań nieniszczących2
T-W-3Przetworniki do pomiaru pól magnetycznych2
T-W-4Badania nieniszczące z wykorzystaniem szumów Barkhausena2
T-W-5Metoda strumienia rozproszenia2
T-W-6Metoda prądów wirowych4
T-W-7Badanie materiałów z wykorzystaniem fal elektromagnetycznych o wysokiej częstotliwości2
T-W-8Radiografia komputerowa4
T-W-9Modelowanie numeryczne w badaniach nieniszczących6
T-W-10Algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w badaniach nieniszczących4
T-W-11Algorytmy identyfikacji w badaniach nieniszczących6
T-W-12Komputerowe systemy w badaniach nieniszczących2
T-W-13Tomografia przemysłowa4
T-W-14Przegląd komercyjnych systemów badań nieniszczących, normy stosowane w badaniach nieniszczących2
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach60
A-L-2Przygotowanie do zajęć15
A-L-3Wykonanie sprawozdań15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)5
A-W-3Praca własna z literaturą5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_2A_C03_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie badań nieniszczących metodami elektromagnetycznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów fizyki technicznej, matematyki i metod numerycznych niezbędnych do: - modelowania i analizy działania zaawansowanych elementów oraz układów elektrycznych oraz zjawisk fizycznych w nich występujących; - opisu i analizy działania zaawansowanych maszyn, przekształtników energoelektronicznych; - syntezy złożonych układów elektrycznych, w tym systemów diagnostyki; - opisu, analizy i syntezy algorytmów przetwarzania sygnałów analogowych i cyfrowych charakterystycznych dla układów elektrycznych
EL_2A_W03Ma pogłębioną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie teorii pola elektromagnetycznego, w tym niezbędną wiedzę do zrozumienia działania złożonych maszyn i urządzeń elektrycznych oraz systemów elektrotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy związanej z realizowanymi treściami programowymi
Treści programoweT-W-12Komputerowe systemy w badaniach nieniszczących
T-W-14Przegląd komercyjnych systemów badań nieniszczących, normy stosowane w badaniach nieniszczących
T-W-13Tomografia przemysłowa
T-W-2Przegląd różnych metod badań nieniszczących
T-W-11Algorytmy identyfikacji w badaniach nieniszczących
T-W-4Badania nieniszczące z wykorzystaniem szumów Barkhausena
T-W-6Metoda prądów wirowych
T-W-9Modelowanie numeryczne w badaniach nieniszczących
T-W-10Algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w badaniach nieniszczących
T-W-3Przetworniki do pomiaru pól magnetycznych
T-W-7Badanie materiałów z wykorzystaniem fal elektromagnetycznych o wysokiej częstotliwości
T-W-5Metoda strumienia rozproszenia
T-W-8Radiografia komputerowa
T-W-1Badania nieniszczące – wprowadzenie, pojęcia podstawowe, rys historyczny
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania (wykład) - metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Metoda oceny (wykład): - egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie badań nieniszczących metodami elektromagnetycznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEL_2A_C03_U01Student potrafi dobrać metodę pomiarową i opracować metodykę badania nieniszczącego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U03Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
EL_2A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty dotyczące złożonych układów elektrotechnicznych, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskiwane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności doboru właściwej metody rozwiązywania postawionego problemu
C-3Ukształtowanie umiejętności samodoskonalenia i pracy z literaturą
Treści programoweT-L-10Implementacja wybranych algorytmów identyfikacji stosowanych w badaniach nieniszczących
T-L-8Badania struktur z wykorzystaniem systemu radiografii komputerowej
T-L-12Komputerowe systemy w badaniach nieniszczących
T-L-9Cyfrowe algorytmy redukcji szumów stosowane w systemach badań nieniszczących
T-L-11Modelowanie układu tomografii
T-L-7Numeryczne modelowanie wybranych systemów badań nieniszczących
T-L-1Pomiary pól magnetycznych
T-L-3Badania nieniszczące materiałów ferromagnetycznych z wykorzystaniem szumów Barkhausena
T-L-4Badania nieniszczące materiałów ferromagnetycznych z wykorzystaniem metody strumienia rozproszenia
T-L-5Badania nieniszczące materiałów ferromagnetycznych z wykorzystaniem metody prądów wirowych
T-L-6Badanie materiałów kompozytowych z wykorzystaniem fal elektromagnetycznych o częstotliwości w paśmie THz
T-L-2Pomiar prądu za pomocą czujników pola magnetycznego
Metody nauczaniaM-2Metody nauczania (laboratorium) - metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Metoda oceny (laboratorium): - pisemny sprawdzian na początku zajęć - ocena sprawozdań z wykonanych cwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Metoda oceny (laboratorium): - zaliczenie końcowe laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać metodę pomiarową i opracować metodykę badania nieniszczącego.
3,5
4,0
4,5
5,0