Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: systemy komputerowe i oprogramowanie
Sylabus przedmiotu Metody projektowania hurtowni danych - Przedmiot obieralny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody projektowania hurtowni danych - Przedmiot obieralny II | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Emma Kusztina <Emma.Kusztina@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mateusz Piwowarski <Mateusz.Piwowarski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu baz i hurtowni danych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami projektowania hurtowni danych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie sposobu sporządzania sprawozdań z laboratorium. | 1 |
T-L-2 | Opracowywanie przykładowych zadań z zakresu modelowania struktur hurtowni danych - modelowanie faktów i wymiarów metodami opartymi na diagramach związku encji | 2 |
T-L-3 | Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Opracowywanie przykładowych zadań z zakresu modelowania struktur hurtowni danych z użyciem UML. | 2 |
T-L-4 | Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Modelowanie danych w hurtowni danych z zadanym planem strategicznym . | 2 |
T-L-5 | Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Dobór chrononu czasu w hurtowni danych - studium przypadku | 2 |
T-L-6 | Sprawozdanie z poprzedniego laboratorium. Analiza i porównanie metod do studium przypadku. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Modele cyklu życia hurtowni danych. Podstawowe architektury hurtowni danych. Projektowanie wielowymiarowe – przegląd metod. | 2 |
T-W-2 | Zastosowanie metod strukturalnych projektowania modelu logicznego danych hurtowni danych. | 2 |
T-W-3 | Zastosowanie wielopoziomowego UML do modelowania hurtowni danych. Przykład modelowania hurtowni z użyciem UML. | 2 |
T-W-4 | Metody adaptacyjne w projektowaniu hurtowni danych | 2 |
T-W-5 | Metody projektowania wielowersyjnych hurtowni danych. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratorium | 10 |
A-L-2 | Konsultacje do laboratorium | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie 6 sprawozdań z zajęć oraz przygotowanie się do pozostałych laboratoriów z wyjątkiem pierwszego (7 godz.) | 20 |
34 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładu | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 5 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładu | 1 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją |
M-2 | Laboratorium metoda pyzpadków, dyskusja, analiza systemowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca - zaliczenie pisemny z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu - łącznie 5 pytań; Laboratorium : Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań, wejściówek i aktywnej obecności Ocena z przedmiotu = 0,4 * ocena z wykładu + 0,6 * ocena z laboratorium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/2/4_W01 o metodach projektowania hurtowni danych i stosowania metodycznego podejścia do projektowania hurtowni | I_1A_W08 | T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O/2/4_U01 Umiejętność projektowania hurtowni danych i stosowania metodycznego podejścia do projektowania hurtowni | I_1A_U11 | T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-3, T-W-2 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/2/4_W01 o metodach projektowania hurtowni danych i stosowania metodycznego podejścia do projektowania hurtowni | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojec z zakresu hurtowni danych |
3,0 | Student zna, na duzym poziomie ogólnosci, podstawowe pojecia z zakresu hurtowni danych | |
3,5 | Student zna, na duzym poziomie ogólnosci, podstawowe pojecia z zakresu hurtowni danych. Potrafi prawidłowo zastsowac noatecje UML do modelowania hurtowni | |
4,0 | Student zna podstawowe pojecia z zakresu hurtowni danych. Potrafi prawidłowo zastsowac notacje UML do modelowania hurtowni. Rozumie zagadnienie modelowania danych w hurtowni danych z zadanym planem strategicznym | |
4,5 | Student zna i rozumie podstawowe pojecia z zakresu hurtowni danych. Potrafi prawidłowo zastsowac notacje UML do modelowania hurtowni. Rozumie zagadnienie modelowania danych w hurtowni danych | |
5,0 | Student zna i rozumie podstawowe pojecia z zakresu hurtowni danych. Potrafi prawidłowo zastsowac notacje UML do modelowania hurtowni. Rozumie metody projektowania wielowersyjnych hurtowni danych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O/2/4_U01 Umiejętność projektowania hurtowni danych i stosowania metodycznego podejścia do projektowania hurtowni | 2,0 | Brak umiejetnosci modelowania struktur hurtowni danych |
3,0 | Podstawowe umiejetnosci modelowania struktur hurtowni danych | |
3,5 | Umiejetnosci modelowanie faktów i wymiarów metodami opartymi na diagramach zwiazku encji | |
4,0 | Umiejetnosci modelowanie faktów i wymiarów metodami opartymi na diagramach zwiazku encji i z użycie UML | |
4,5 | Umiejetnosci modelowanie faktów i wymiarów metodami opartymi na diagramach zwiazku encji i z użycie UML. Modelowanie danych w hurtowni danych z zadanym planem strategicznym | |
5,0 | Umiejetnosci modelowanie faktów i wymiarów metodami opartymi na diagramach zwiazku encji i z użycie UML. Modelowanie danych w hurtowni danych z zadanym planem strategicznym. Dobór chrononu czasu w hurtowni danych. |
Literatura podstawowa
- Todman Chris, Projektowanie hurtowni danych. Wspomaganie zarządzania relacjami z klientami, Helion, 2011
- Poe V., Klauer P., Brobst S., Tworzenie hurtowni danych, WNT, 2000
- Jarke M., Lenzerini M., Vassiliou Y., Vassiliadis P., Hurtownie danych. Podstawy organizacji i funkcjonowania., Wydawnictwo szkolne i pedagogiczne, Warszawa, 2003
- Lujan-Mora S., Trujillo J., Song I., Multidimensional Modeling with UML Package Diagrams. In : Conceptual Modeling – ER 2002, Springer, Berlin / Heidelberg, 2002, Vol. 2503, s. 199÷213
- Śmiałkowska B., Metoda dopasowania hurtowni danych do zmiennych potrzeb przedsiębiorstwa, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2010, seria monografie
Literatura dodatkowa
- Bębel B., Morzy M., Królikowski Z., Wrembel R., Konstruowanie hurtowni danych i projektowanie ich schematów logicznych, Poznań, 2003, rozdział w książce: Zarządzanie wiedzą w systemach informacyjnych, ed. W. Abramowicz, A. Nowicki, M. Owoc
- Śmiałkowska B., Metoda projektowania hurtowni danych dla potrzeb adaptacyjnego wspomagania zarządzania strategią firmy, Materiały VIII konferencji KWS’2003, Ciechocinek, 2003, s. 127÷136