Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)

Sylabus przedmiotu Wybrane elementy higieny człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane elementy higieny człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Józef Lemke <Jozef.Lemke@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1W-1 brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka,wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1- czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia - aktywność ruchowa ,praca,wzpocznek,czas wolny - wpływ systematycznej aktywności ruchowej na życie człowieka - zalecany wysiłek fizyczny w zależności od wieku stanu zdrowia, płci - aktywność ruchowa jako sposób przeciwdziałania na otyłości - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1-uczestnictwo w zajęciach-wkładach10
A-W-2Opracowanie wskazanych zagadnień20
A-W-3Przygotowanie do zaliczeń5
A-W-4samodzielne studiowanie literatury15
A-W-5pomoc w organizacji imprez sportowo rekreacyjnych10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1-wykład -pogadanka -pokaz -opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A/02_K01
-student wie,jaki wpływ na organizm ma ruch , potrafi sprawić aby cwiczenia stały sie nawykiem , zna różne formy aktywności ruchowej. -posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności fizycznej w cyklach tygodniowym,miesięcznym , rocznym, wakacyjnym (urlopowym)
I_1A_K01, I_1A_K05, I_1A_K06, I_1A_K08T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1M-1S-1
I_1A_A/02_K02
-zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska .Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania Posiada wiedze o szkodliwości nalogów ( narkomania ,nikotynizm ,alkoholizm)
I_1A_K05, I_1A_K01, I_1A_K06, I_1A_K08T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_A/02_K01
-student wie,jaki wpływ na organizm ma ruch , potrafi sprawić aby cwiczenia stały sie nawykiem , zna różne formy aktywności ruchowej. -posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności fizycznej w cyklach tygodniowym,miesięcznym , rocznym, wakacyjnym (urlopowym)
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do wiedzy - nie wywiązuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez wykładowcę
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0
I_1A_A/02_K02
-zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska .Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania Posiada wiedze o szkodliwości nalogów ( narkomania ,nikotynizm ,alkoholizm)
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy - nie wywjązuje się z poleceń i zadań wskazanych przez wykladowcę
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. B.Wojnarowska, Edukacja zdrowotna., Podręcznik akademicki, Warszawa, 2010
  2. J.Drabik, Aktywność i wydolność fizyczna jako miernik zdrowia człowieka, Gdańsk, 1997
  3. J. Drabik, Styl życia w promocji zdrowia, Gdańsk, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1- czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia - aktywność ruchowa ,praca,wzpocznek,czas wolny - wpływ systematycznej aktywności ruchowej na życie człowieka - zalecany wysiłek fizyczny w zależności od wieku stanu zdrowia, płci - aktywność ruchowa jako sposób przeciwdziałania na otyłości - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem10
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1-uczestnictwo w zajęciach-wkładach10
A-W-2Opracowanie wskazanych zagadnień20
A-W-3Przygotowanie do zaliczeń5
A-W-4samodzielne studiowanie literatury15
A-W-5pomoc w organizacji imprez sportowo rekreacyjnych10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/02_K01-student wie,jaki wpływ na organizm ma ruch , potrafi sprawić aby cwiczenia stały sie nawykiem , zna różne formy aktywności ruchowej. -posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności fizycznej w cyklach tygodniowym,miesięcznym , rocznym, wakacyjnym (urlopowym)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K05rozumienie potrzebę mobilności
I_1A_K06ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
I_1A_K08ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka,wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego
Treści programoweT-W-1- czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia - aktywność ruchowa ,praca,wzpocznek,czas wolny - wpływ systematycznej aktywności ruchowej na życie człowieka - zalecany wysiłek fizyczny w zależności od wieku stanu zdrowia, płci - aktywność ruchowa jako sposób przeciwdziałania na otyłości - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem
Metody nauczaniaM-1-wykład -pogadanka -pokaz -opis
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do wiedzy - nie wywiązuje się z poleceń i zadań przekazywanych przez wykładowcę
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_A/02_K02-zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska .Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania Posiada wiedze o szkodliwości nalogów ( narkomania ,nikotynizm ,alkoholizm)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K05rozumienie potrzebę mobilności
I_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K06ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
I_1A_K08ma nawyki do prowadzenia zdrowego trybu życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1- dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka,wyrobienie właściwych nawyków potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia - zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń dla zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub zminimalizowania - wyrobieniem nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia i fizycznego i psychicznego
Treści programoweT-W-1- czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia - aktywność ruchowa ,praca,wzpocznek,czas wolny - wpływ systematycznej aktywności ruchowej na życie człowieka - zalecany wysiłek fizyczny w zależności od wieku stanu zdrowia, płci - aktywność ruchowa jako sposób przeciwdziałania na otyłości - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem
Metody nauczaniaM-1-wykład -pogadanka -pokaz -opis
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: -kololokwium -projekt grupowy -zaliczenie ustne -zliczenie na podstawie obecności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy - nie wywjązuje się z poleceń i zadań wskazanych przez wykladowcę
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0