Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: internet w zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Metody projektowania systemów informatycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody projektowania systemów informatycznych
Specjalność projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Zarządzania
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Pietruszkiewicz <Wieslaw.Pietruszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Pietruszkiewicz <Wieslaw.Pietruszkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 20 2,50,38zaliczenie
wykładyW1 16 2,50,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy programowania obiektowego
W-2Podstawy inżynierii oprogramowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaplanowanie oraz wykonanie procesu projektowania systemów informatycznych zgodnie z podejściem UP (warianty Agile Unified Process oraz Rational Unified Process)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne powiązane z kolejnymi tematami wykładów.20
20
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do projektowania systemów informatycznych2
T-W-2Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania I – faza rozpoczęcia2
T-W-3Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania II – faza opracowania2
T-W-4Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania III – faza konstrukcji Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania IV – faza przekazania2
T-W-5Specyfika projektowania systemów wspomagania decyzji2
T-W-6Specyfika projektowania systemów webowych (część serwera)2
T-W-7Specyfika projektowania systemów webowych (część klienta)2
T-W-8Wersjonowanie aplikacji2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Wykonanie dokumentu końcowego zbierającego efekty ćwiczeń laboratoryjnych30
A-L-3Przygotowanie do laboratorium15
A-L-4Konsulatacje2
67
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Przygotowanie do egzaminu48
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Udział w zaliczeniu2
68

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym oraz praca w grupach projektowych
M-2Wykład prezentacyjny z elementami dyskusji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dokument zbiorczy zawierajacy rezultaty ćwiczeń laboratoryjnych składające się na projekt systemu informatycznego
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/1_W01
Student nabędzie wiedzę dot. procesu projektowania systemów informatycznych zgodnie z podejściem UP (warianty Agile Unified Process oraz Rational Unified Process), tworzenia dokumentacji do projektowanego systemu oraz planowania wdrożenia i pielęgnacji systemu.
I_2A_W03, I_2A_W07, I_2A_W09, I_2A_W11T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W09, T2A_W11C-1T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/1_U01
Student nabędzie umiejętnośc zaprojektowania systemu informatycznego zgodnie z podejściem UP (warianty Agile Unified Process oraz Rational Unified Process) oraz tworzenia dokumentacji do projektowanego systemu.
I_2A_U03, I_2A_U04, I_2A_U07, I_2A_U12T2A_U02, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18C-1T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/1_K01
Student będzie portafił określić zadania dla siebie oraz grupy niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu w postaci zaprojektowania systemu informatycznego
I_2A_K01, I_2A_K06T2A_K01, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06C-1T-L-1, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/1_W01
Student nabędzie wiedzę dot. procesu projektowania systemów informatycznych zgodnie z podejściem UP (warianty Agile Unified Process oraz Rational Unified Process), tworzenia dokumentacji do projektowanego systemu oraz planowania wdrożenia i pielęgnacji systemu.
2,0Poniżej poziomu na 3.0
3,0Posiada wiedzę dot. celów, zakresu, podstawowych sposobów prowadzania projektowania systemów informatycznych oraz dokumentacji projektowej systemu informatycznego
3,5Posiada wiedzę podstawowa dot. RUP oraz narzędzi informatycznych wspomagających projektowanie
4,0Posiada wiedzę zaawansowaną dot. RUP
4,5Posiada wiedzę dot. innych implementacji Zunifikowanego Procesu tworzenia oprogramowania
5,0Posiada wiedzę dot. zarządzania ryzykiem podczas projektowania systemów informatycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/1_U01
Student nabędzie umiejętnośc zaprojektowania systemu informatycznego zgodnie z podejściem UP (warianty Agile Unified Process oraz Rational Unified Process) oraz tworzenia dokumentacji do projektowanego systemu.
2,0Poniżej poziomu na 3.0
3,0Posiada umiejętność przeprowadzenia analizy wymagań oraz wykonania podstawowego projektu systemu
3,5Posiada umiejętność zaplanowania procesu projektowania
4,0Posiada umiejętność wykonania zaawansowanego projektu
4,5Posiada umiejętność przewidywania problemów podczas projektowania
5,0Posiada umiejętność praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/1_K01
Student będzie portafił określić zadania dla siebie oraz grupy niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu w postaci zaprojektowania systemu informatycznego
2,0Poniżej poziomu wymaganego na 3.0
3,0Tworzy zbiorczy plan działania
3,5Tworzy plan działania dla zespołu projektowego
4,0Ocenia wykonany projektu z uwzględnieniem jego okraniczeń
4,5Poszukuje alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów
5,0Określa potencjalne problemy oraz możliwości ich rozwiązania dla opracowywanego systemu

Literatura podstawowa

  1. S. Wrycza, Analiza i projektowanie systemów informatycznych zarządzania. Metodyki, techniki, narzędzia, PWN, Warszawa, 1999
  2. Philippe Kruchten, The Rational Unified Process: An Introduction, Addison-Wesley Professional, 2003

Literatura dodatkowa

  1. M. Flasiński, Zarządzanie projektami informatycznymi, PWN, Warszawa, 2006
  2. Jim Arlow, Ila Neustadt, UML 2 and the Unified Process: Practical Object-Oriented Analysis and Design, Addison-Wesley Professional, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne powiązane z kolejnymi tematami wykładów.20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do projektowania systemów informatycznych2
T-W-2Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania I – faza rozpoczęcia2
T-W-3Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania II – faza opracowania2
T-W-4Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania III – faza konstrukcji Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania IV – faza przekazania2
T-W-5Specyfika projektowania systemów wspomagania decyzji2
T-W-6Specyfika projektowania systemów webowych (część serwera)2
T-W-7Specyfika projektowania systemów webowych (część klienta)2
T-W-8Wersjonowanie aplikacji2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Wykonanie dokumentu końcowego zbierającego efekty ćwiczeń laboratoryjnych30
A-L-3Przygotowanie do laboratorium15
A-L-4Konsulatacje2
67
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Przygotowanie do egzaminu48
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Udział w zaliczeniu2
68
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/1_W01Student nabędzie wiedzę dot. procesu projektowania systemów informatycznych zgodnie z podejściem UP (warianty Agile Unified Process oraz Rational Unified Process), tworzenia dokumentacji do projektowanego systemu oraz planowania wdrożenia i pielęgnacji systemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W03Posiada wiedzę o przedsiębiorczości oraz sposobach efektywnego kierowania zespołami ludzkimi
I_2A_W07Posiada poszerzona wiedzę o funkcjonowaniu i modelowaniu złożonych systemów
I_2A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
I_2A_W11Ma wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaplanowanie oraz wykonanie procesu projektowania systemów informatycznych zgodnie z podejściem UP (warianty Agile Unified Process oraz Rational Unified Process)
Treści programoweT-W-2Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania I – faza rozpoczęcia
T-W-8Wersjonowanie aplikacji
T-W-4Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania III – faza konstrukcji Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania IV – faza przekazania
T-W-3Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania II – faza opracowania
T-W-5Specyfika projektowania systemów wspomagania decyzji
T-W-1Wprowadzenie do projektowania systemów informatycznych
T-W-6Specyfika projektowania systemów webowych (część serwera)
T-W-7Specyfika projektowania systemów webowych (część klienta)
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym oraz praca w grupach projektowych
M-2Wykład prezentacyjny z elementami dyskusji
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej poziomu na 3.0
3,0Posiada wiedzę dot. celów, zakresu, podstawowych sposobów prowadzania projektowania systemów informatycznych oraz dokumentacji projektowej systemu informatycznego
3,5Posiada wiedzę podstawowa dot. RUP oraz narzędzi informatycznych wspomagających projektowanie
4,0Posiada wiedzę zaawansowaną dot. RUP
4,5Posiada wiedzę dot. innych implementacji Zunifikowanego Procesu tworzenia oprogramowania
5,0Posiada wiedzę dot. zarządzania ryzykiem podczas projektowania systemów informatycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/1_U01Student nabędzie umiejętnośc zaprojektowania systemu informatycznego zgodnie z podejściem UP (warianty Agile Unified Process oraz Rational Unified Process) oraz tworzenia dokumentacji do projektowanego systemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U12Ma umiejętność stosowania zaawansowanych technik programowania i metodyki projektowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Zaplanowanie oraz wykonanie procesu projektowania systemów informatycznych zgodnie z podejściem UP (warianty Agile Unified Process oraz Rational Unified Process)
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia laboratoryjne powiązane z kolejnymi tematami wykładów.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym oraz praca w grupach projektowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dokument zbiorczy zawierajacy rezultaty ćwiczeń laboratoryjnych składające się na projekt systemu informatycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej poziomu na 3.0
3,0Posiada umiejętność przeprowadzenia analizy wymagań oraz wykonania podstawowego projektu systemu
3,5Posiada umiejętność zaplanowania procesu projektowania
4,0Posiada umiejętność wykonania zaawansowanego projektu
4,5Posiada umiejętność przewidywania problemów podczas projektowania
5,0Posiada umiejętność praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/1_K01Student będzie portafił określić zadania dla siebie oraz grupy niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu w postaci zaprojektowania systemu informatycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
I_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zaplanowanie oraz wykonanie procesu projektowania systemów informatycznych zgodnie z podejściem UP (warianty Agile Unified Process oraz Rational Unified Process)
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia laboratoryjne powiązane z kolejnymi tematami wykładów.
T-W-7Specyfika projektowania systemów webowych (część klienta)
T-W-4Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania III – faza konstrukcji Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania IV – faza przekazania
T-W-8Wersjonowanie aplikacji
T-W-2Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania I – faza rozpoczęcia
T-W-6Specyfika projektowania systemów webowych (część serwera)
T-W-1Wprowadzenie do projektowania systemów informatycznych
T-W-3Zunifikowany proces tworzenia oprogramowania II – faza opracowania
T-W-5Specyfika projektowania systemów wspomagania decyzji
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym oraz praca w grupach projektowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dokument zbiorczy zawierajacy rezultaty ćwiczeń laboratoryjnych składające się na projekt systemu informatycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej poziomu wymaganego na 3.0
3,0Tworzy zbiorczy plan działania
3,5Tworzy plan działania dla zespołu projektowego
4,0Ocenia wykonany projektu z uwzględnieniem jego okraniczeń
4,5Poszukuje alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów
5,0Określa potencjalne problemy oraz możliwości ich rozwiązania dla opracowywanego systemu