Wydział Informatyki - Informatyka (N2)
specjalność: internet w zarządzaniu
Sylabus przedmiotu Podstawy automatycznego myślenia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy automatycznego myślenia | ||
Specjalność | inteligentne aplikacje komputerowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Piegat <Andrzej.Piegat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Adamus <Ewa.Adamus@zut.edu.pl>, Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl>, Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Algebra i analiza matematyczna |
W-2 | Podstawy informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy umożliwiającej rozpoznanie tych problemów rzeczywistych, które mogą być rozwiązane metodami automatycznego myślenia |
C-2 | Zapoznanie się z teorią automatycznego myślenia i stosowanymi przez nią narzędziami matematycznymi. |
C-3 | Nabycie umiejętności formułowania problemów rzeczywistych w sposób umożliwiający rozwiązanie ich z użyciem teorii automatycznego myślenia i samodzielnego rozwiązywania ich z użyciem tej teorii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Granule informacji przetwarzanych przez ludzi. Granule interwałowe, probabilistyczne oraz posybilistyczne. Zadania w Matlabie. | 2 |
T-L-2 | Operacje arytmetyczne oraz logiczne na granulach informacji. Zadania w Matlabie. | 1 |
T-L-3 | Przykład obliczeń na granulach wiedzy na zbiorze 'Boston housing data'. | 1 |
T-L-4 | Samoorganizacyjne mapy w przetwarzaniu informacji granularnej. Omówienie. | 1 |
T-L-5 | Samoorganizacyjne mapy w przetwarzaniu informacji granularnej. Zastosowanie do wybranego przykładu. | 1 |
T-L-6 | Zbiory przybliżone. Zastosowanie do obliczeń granularnych. | 2 |
T-L-7 | Zbiory rozmyte. Zastosowanie do obliczeń granularnych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przykład realnego problemu rozwiązywanego przez ludzi w procesie myślenia. Proces myślenia jako proces przetwarzania informacji pochodzących z danych o rozwiązywanym problemie i danych pochodzących z bazy wiedzy człowieka kojarzonych z kontekstem rozwiazywanego problemu. Podstawowe operacje przetwarzania informacji wykonywane przez ludzi w procesie myslenia: operacje logiczne i arytmetyczne wykonywane na granulach informacyjnych. Percepcje ludzkie i formy ich opisu matematycznego. | 2 |
T-W-2 | Przykład realnego problemu rozwiązywanego przez ludzi w procesie myślenia. Granule informacyjne jako modele percepcji ludzkich. Podstawowe sposoby modelowania granul informacyjnych: model interwałowy, rozkład mozliwości, rozkład gęstosći prawdopodobieństwa, zbiór jednoelementowy, zbiór wieloelementowy skończony. Sens i przykłady poszczególnych rodzajów granul informacyjnych. | 2 |
T-W-3 | Podstawowe operacje logiczne na interwałowych modelach granul informacyjnych. Podstawowe operacje arytmetyczne na interwałowych granulach informacyjnych. Konwencjonalna arytmetyka interwałowa i jej paradoksy. Wielowymiarowa arytmetyka interwałowa oparta na zmiennych RDM (Relative-Distance-Measure). Problem wykrywania zmiennych zależnych i zmiennych warunkujących w rozpatrywanym problemie. | 3 |
T-W-4 | Przykład realnego problemu rozwiazanego metodami automatycznego myślenia. Modele percepcji ludzkich (granul informacyjnych) w formie rozkładów gęstości prawdopodobieństwa. Podstawowe operacje logiczne na granulach probabilistycznych. Podstawowe operacje arytmetyczne na granulach probabilistycznych. Arytmetyka granul probabilistycznych. Przykłady jej zastosowania do rozwiązywania realnych problemów myślenia ludzkiego. | 2 |
T-W-5 | Przykład rzeczywistego problemu rozwiązanego metodami automatycznego myślenia. Posybilistyczne modele granul informacyjnych. Podstawowe operacje logiczne na posybilistycznych granulach informacyjnych. Podstawowe operacje arytmetyczne na posybilistycznych granulach informacyjnych. Rozwiązywanie przykładowych problemów zawierających granule posybilistyczne. | 2 |
T-W-6 | Koncepcja Computing with Words (Matematyki Słów) Zadeha i mozliwe sposoby jej realizacji. Arytmetyka interwalowa, probabilistyczna i posybilistyczna a koncepcja Computing with Words. Rodzaje problemów, które mogą byc z dużym pożytkiem rozwiazywane metodami Computing with Words. Dokładność rozwiązań problemów uzyskiwanych drogą myślenia eksperckiego i porównanie tej dokładnośći z dokładnośćią rozwiązan uzyskiwanych metodami automatycznego myślenia. | 2 |
T-W-7 | Zdobywanie danych do problemów rozwiązywanych metodami automatycznego myślenia. Metody eksperymentalnej identyfikacji modeli granul informacyjnych różnego typu. Uzyskiwanie granul informacyjnych od pojedyńczego eksperta problemu. Uzyskiwanie granul informacyjnych od grupy ekspertów problemu. Zjawisko niespójności (niezgodności) granul eksperckich i konieczność agregacji tych garnul. Opracowywanie granul reprezentujących grupę granul eksperckich. Różne metody agregacji granul, ich wady i zalety. | 1 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Realizacja zadań domowych | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 4 |
A-L-4 | Konsultacje | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładu | 14 |
28 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie przez prowadzacego przykładowych problemów z użyciem teorii luk informacyjnych. |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne: samodzielne rozwiązywanie przez studentów problemów z uboga informacja poczatkowa metodą luk informacyjnych. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne: rozwiązywanie przez prowadzącego wzorcowych problemów metoda luk informacyjnych przy użyciu oprogramowania komputerowego. |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne: samodzielne rozwiązywanie przez studentów problemów z ubogą informacja początkową metoda luk informacyjnych z użyciem oprogramowania komputerowego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca wystawiona na podstawie jakości wykonania samodzielnego projektu zaliczającego oraz aktywności dyskusyjnej studenta podczas wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowywujaca wystawiona studentowi na podstawie jakości wykonania przez niego zadań zleconych mu przez prowadzącego zajęcia z uwzględnieniem aktywności studenta na zajęciach laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/2_W01 Student posiada wiedzę o rodzajach granul informacyjnych używanych w procesach myślenia i o sposobach ich identyfikacji i definiowania, o sposbach wykonywania podstawowych operacji arytmetycznych i logicznych na granulach informacyjnych i o sposobach formułowania i rozwiązywaniua problemów podobnych do tych jakie są rozwiązywane przez ludzi w operacjach myślenia i wnioskowania. | I_2A_W05, I_2A_W08, I_2A_W10, I_2A_W07 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07 | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/2_U01 Student posiada umiejętność identyfikowania i modelowania granul informacyjnych stosowanych przez ludzi w procesach myslenia, umiejętność wykonywania operacji arytmetycznych i logicznych na granulach informacyjnych i umiejetność formułowania i rozwiązywania niezbyt skomplikowanych problemów metodami realizującymi podobne do tych, jakie realizowane sa w procesie myslenia ludzkiego. | I_2A_U04, I_2A_U06, I_2A_U07, I_2A_U05 | T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18 | — | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | — | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D19/2_K01 Student posiada świadomość znaczenia metod automatycznego myślenia dla podwyższenia jakości rozwiązywania problemów technicznych, gospodarczych, społecznych i innych. | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/2_W01 Student posiada wiedzę o rodzajach granul informacyjnych używanych w procesach myślenia i o sposobach ich identyfikacji i definiowania, o sposbach wykonywania podstawowych operacji arytmetycznych i logicznych na granulach informacyjnych i o sposobach formułowania i rozwiązywaniua problemów podobnych do tych jakie są rozwiązywane przez ludzi w operacjach myślenia i wnioskowania. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu posiada podstawową wiedzę o granulach informacyjnych, o sposobach wykonywania na nich podstawowych operacji arytmetycznych i logicznych, i o problemach, które tymi metodami mogą obecnie być rozwiązane. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/2_U01 Student posiada umiejętność identyfikowania i modelowania granul informacyjnych stosowanych przez ludzi w procesach myslenia, umiejętność wykonywania operacji arytmetycznych i logicznych na granulach informacyjnych i umiejetność formułowania i rozwiązywania niezbyt skomplikowanych problemów metodami realizującymi podobne do tych, jakie realizowane sa w procesie myslenia ludzkiego. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu posiada umiejetność wykonywania operacji arytmetycznych i logicznych na granulach informacyjnych i umiejętność rozwiązywania niezbyt skomplikowanych problemów z użyciem granul informacyjnych i podanych wyżej operacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D19/2_K01 Student posiada świadomość znaczenia metod automatycznego myślenia dla podwyższenia jakości rozwiązywania problemów technicznych, gospodarczych, społecznych i innych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczna świadomość znaczenia roli automatycznego myslenia w rozwiązywaniu problemów technicznych, gospodarczych, społecznych i innych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pedrycz Witold, Skowron Andrzej, Vladik Kreinovich (edytorzy), Handbook of Granular Computing, Wiley, Chichester, England, 2008, 1
- L. Jaulin, M. Kieffir i inni, Applied interval analysis, Springer, London, 2001, 1
- M.Hanss, Applied fuzzy arithmetic, Springer-Verlag, Berlin, 2005, 1
Literatura dodatkowa
- Larry Wos, Exploring the power of automated reasoning, World Scientific, New Jersey, London, 2000, 1
- Ellen Hisdal, Logical structures for representation of knowledge and uncertainty, A Springer-Verlag Company, Heidelberg, New Jork, 1998, 1