Wydział Informatyki - Informatyka (N3)
Sylabus przedmiotu Seminarium doktoranckie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Seminarium doktoranckie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Piegat <Andrzej.Piegat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl>, Włodzimierz Bielecki <Wlodzimierz.Bielecki@zut.edu.pl>, Ryszard Budziński <Ryszard.Budzinski@zut.edu.pl>, Aleksandr Cariow <Alexandr.Tariov@zut.edu.pl>, Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl>, Przemysław Klęsk <pklesk@wi.zut.edu.pl>, Georgy Kukharev <Georgy.Kukharev@zut.edu.pl>, Emma Kusztina <Emma.Kusztina@zut.edu.pl>, Antoni Nowakowski <Antoni.Nowakowski@zut.edu.pl>, Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl>, Valery Rogoza <wrogoza@zut.edu.pl>, Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl>, Antoni Wiliński <Antoni.Wilinski@zut.edu.pl>, Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 10,0 | ECTS (formy) | 10,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Forma dydaktyczna | KOD | Semestr | Godziny | ECTS | Waga | Zaliczenie |
---|---|---|---|---|---|---|
seminaria | S | 1 | 7 | 1,2 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 2 | 7 | 1,2 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 3 | 7 | 1,2 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 4 | 7 | 1,2 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 5 | 7 | 1,2 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 6 | 7 | 1,2 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 7 | 9 | 1,4 | 1,00 | zaliczenie |
seminaria | S | 8 | 9 | 1,4 | 1,00 | zaliczenie |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna, dobra znajomość problemów informatyki. |
W-2 | Przynajmniej dostateczna znajomość języka angielskiego umożliwiająca studiowanie światowej z zakresu doktoratu. |
W-3 | Zainteresowania naukowe w zakresie informatyki i chęć realizacji badań naukowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktoranta z istotą badań naukowych w zakresie informatyki i ze sposobami ich skutecznej realizacji. |
C-2 | Wdrożenie doktoranta do obserwacji aktualnych, światowych osiągnięć naukowych w dziedzinie jego doktoratu i uwzględnianie ich w realizacji jego badań związanych z rozprawa doktorską. |
C-3 | Wdrożenie doktoranta do publikowania wyników własnych badań i do prezentacji ich na konferencjach i seminariach naukowych i do starań o załatwianie pobytów naukowych w światowych ośrodkach naukowych przodujących w dziedzinie badań przez niego prowadzonych. |
C-4 | Wdrożenie doktoranta w proces ciągłych starań o zdobywanie środków na wsparcie prowadzonych badań naukowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Konsultacje opiekuna naukowego z doktorantem majace na celu identyfikację naukowych zainteresowań i preferencji doktoranta i określenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Identyfikacja głównych swiatowych specjalistów z dziedziny doktoratu i ich najważniejszych prac nakowych. Identyfikacja światowych i krajowych czasopism naukowych publikujacych prace z tematyki doktoratu. Identyfikacja głównych światowych ośrodków naukowych i głównych konderencji naukowych prezentujacych prace z dziedziny doktoratu. Rozpoczęcie zbierania literatury z dziedziny doktoratu i jej studiowania. Rozpoczęcie własnych, wstępnych badań naukowych z zakresu doktoratu. | 7 |
7 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Kontynuowanie prac naukowych nad doktoratem i studiów literaturowych najnowszych osiagnięć z zakresu doktoratu. Kontynuowanie aktywności publikacyjnej i konferencyjnej doktoranta w celu zaprezentowania swych osiagnięć. Kontynuacja starań majacych na celu uzyskanie grantów i naukowych pobytów zagranicznych i ewentualna ich realizacja. Bieżące konsultowanie z promotorem uzyskiwanych wyników naukowych i uzgadnianie przebiegu dalszych badań. | 7 |
7 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Ostateczne, wspólne ustalenie przez opiekuna i doktoranta tematu doktoratu. Bieżace konsultowanie się doktoranta z opiekunem w sprawie wszelkich problemów pojawiających się w trakcie realizacji prowadzonych badań oraz pojawiajacych sie nowych osiągnięć swiatowych w zakresie tematyki doktoratu. Pierwsze publikacje dotoranta, uczestnictwa w konferencjach, seminariach, etc. Kontynuacja badań naukowych. Próby uzyskania uczelnianych badż zewnetrznych grantów na wsparcie badań prowadzonych przez doktoranta. Próby załatwienia wyjazdów do ośrodków naukowych krajowych bądż zagranicznych prowadzących badania o podobnej tematyce. | 7 |
7 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Kontynuacja badań związanych z doktoratem i obserwacji nowych publikacji naukowych z zakresu doktoratu. Konsultowanie z opiekunem wszelkich problemów pojawiających się w trakcie realizacji doktoratu. Kontynuacja publikowania wyników własnych osiagnięć naukowych doktoranta. Rozpoczęcie opracowywania pierwszych rozdziałów rozprawy doktorskiej. Ewentualna realizacja krótkich pobytów naukowych w zewnętrznych ośrodkach naukowych. Przygotowywanie sie do egzaminów doktorskich i ich zdawanie. Wstępne prezentacje rozprawy doktorskiej w katedrze doktoranta. | 9 |
9 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Kontynuacja badań naukowych związanych z realizowana rozprawą doktorska i kontynuacja obserwacji pojawiających się najnowszych publikacji z zakresu doktoratu. Kontynuacja własnej działalności publikacyjnej, udziału w konferencjach, starań o uzyskanie grantów naukowych i pobytów studialnych w zaawansowanych zewnętrznych ośrodkach naukowych. Przygotowywanie się do otwarcia rozprawy doktorskiej. Określenie propozycji dokładnego tematu, celu i hipotezy rozprawy doktorskiej. Wystąpienie przed Komisja Przewodu Doktorskiego z koncepcją rozprawy i dotychczasowego dorobku. Dyskusja, ewentualne korekty i zatwierdzenie ostatecznej formy tematu, celu i hipotezy rozprawy doktorskiej. Bieżące konsultowanie wszystkich problemów pojawiajacych się w trakcie realizacji doktoratu z promotorem. | 7 |
7 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Kontynuacja badań naukowych nad doktoratem. Przygotowywanie publikacji z wynikami badań, prezentowanie uzyskanych wyników na konferencjach i seminariach, w miare możności w zewnętrznych ośrodkach naukowych. Staranie się doktoranta o granty naukowe i o pobyty naukowe w zewnętrznych osrodkach. Kontynuacja studiów literaturowych w celu wykrycia najnowszych osiagnieć naukowych z dziedziny doktoratu. Bieżące konsultowanie uzyskiwanych wyników badań i różnych problemów z opiekunem naukowych doktoratu. | 7 |
7 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Kończenie ostatnich badań naukowych i kończenie opracowywania rozprawy doktorskiej. Zakończenie procesu zdawania egzaminów doktorskich. Przygotowywanie sie doktoranta do obrony i prezentacji wyników rozprawy doktorskiej na forum wydziałowym. Konsultowanie wszelkich problemów pojawiających sie w trakcie konczena rozprawy z promotorem. Obrona rozprawy doktorskie i zakonczenie studiów doktoranckich. | 9 |
9 | ||
seminaria | ||
T-S-1 | Konsultowanie przez doktoranta z promotorem problemów pytań pojawiających się w trakcie rozpoczętych badań naukowych i w związku ze studiami literaturowymi przeprowadzanymi przez doktoranta. Przygotowywanie pierwszych publikacji naukowych w czasopismach i referatów na konferencje bądż wydziałowe seminaria naukowe w celu zaprezentowania i przedyskutowania pierwszych uzyskanych wyników naukowych i przedyskutowania wartości i zasadności podjętego tematu rozprawy doktorskiej. Studiowanie nowych prac naukowych pojawiających sie na rynku wydawniczym w celu uwzględnienia ich wyników w prowadzonym doktoracie. | 7 |
7 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Uczestnictwo w seminariach doktoranckich- bezpośrednie konsultacje z opiekunem naukowym. | 7 |
A-S-2 | Wyszukiwanie i studiowanie najnowszych osiągnięć naukowych z zakresu tematyki doktoratu. | 5 |
A-S-3 | Badania własne doktoranta związane z tematyką doktoratu. | 20 |
A-S-4 | Przygotowywanie publikacji prezentujących naukowe wyniki doktoranta. | 5 |
37 | ||
seminaria | ||
A-S-1 | Wyszukiwanie i studiowanie najnowszych światowych osiagnięć z zakresu tematyki doktoratu. | 5 |
A-S-2 | Badania własne doktoranta w zakresie rozprawy doktorskiej. | 20 |
A-S-3 | Opracowywanie publikacji prezentujacych wyniki badań doktoranta. | 5 |
A-S-4 | Uczestnictwo w seminariach doktoranckich- dyskusje i uzgadnianie dalszych badań z opiekunem naukowym. | 7 |
37 | ||
seminaria | ||
A-S-1 | Uczestnictwo w seminariach doktoranckich | 7 |
A-S-2 | Wyszukiwanie i studiowanie literatury związanej z tematyka doktoratu. | 15 |
A-S-3 | Wstępne badania naukowe związane z tematyką rozprawy doktorskiej. | 15 |
37 | ||
seminaria | ||
A-S-1 | Bezpośrednie konsultacje naukowe z opiekunem naukowym. | 9 |
A-S-2 | Przygotowywanie się i zdawanie egzaminów doktorskich. | 8 |
A-S-3 | Przygotowywanie tekstu i wydania rozprawy doktorskiej. | 15 |
A-S-4 | Przygotowywanie się do obrony rozprawy doktorskiej. | 5 |
37 | ||
seminaria | ||
A-S-1 | Uczestnictwo w seminariach doktoranckich - konsultacje i uzgodnienia z opiekunem naukowycm. | 7 |
A-S-2 | Wyszukiwanie i studiowanie najnowszych światowych osiągnięć w zakresie doktoratu. | 10 |
A-S-3 | Badania naukowe w zakresie tematyki doktoratu. | 15 |
A-S-4 | Przygotowywanie publikacji prezentujacych wyniki badań własnych doktoranta. | 5 |
37 | ||
seminaria | ||
A-S-1 | Bezpośrednie uczestnictwo w konsultacjach z opiekunem naukowym. | 7 |
A-S-2 | Wyszukiwanie i studiowanie najnowszych osiągnięć z tematyki doktoratu. | 5 |
A-S-3 | Badania własne doktoranta w zakresie tematyki doktoratu. | 12 |
A-S-4 | Przygotowywanie publikacji prezentujacych wyniki badań zrealizowanych przez doktoranta. | 5 |
A-S-5 | Przygotowanie się i przeprowadzenie otwarcia doktoratu. | 8 |
37 | ||
seminaria | ||
A-S-1 | Bezpośrednie konsultacje doktoranta z opiekunem naukowym. | 9 |
A-S-2 | Wyszukiwanie publikacji światowych z zakresu tematyki doktoratu i ich studiowanie. | 3 |
A-S-3 | Przygotowywanie publikacji prezentujacych wyniki badań przeprowadzonych przez doktoranta. | 5 |
A-S-4 | Badania własne doktoranta w zakresie tematyki doktoratu. | 12 |
A-S-5 | Przygotowywanie się i zdawanie egzaminów doktorskich. | 8 |
37 | ||
seminaria | ||
A-S-1 | Uczestnictwo w seminariach doktoranckich- dyskutowanie uzyskanych wyników i ustalanie dalszych badań z opiekunem rozprawy. | 7 |
A-S-2 | Wyszukiwanie i studiowanie najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie tematyki doktoratu. | 5 |
A-S-3 | Badania własne doktoranta w zakresie tematyki rozprawy doktorskiej. | 20 |
A-S-4 | Opracowywanie publikacji prezentujacych naukowe wyniki badań uzyskane przez doktoranta. | 5 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Dyskusja w ramach konsultacji z opiekunem naukowym. |
M-2 | Samokształcenie przez studiowanie literatury światowej z dziedziny doktoratu. |
M-3 | Samokształcenie w procesie realizacji własnych badań naukowych, analizy uzyskiwanych wyników i porównywania ich z wynikami innych naukowców. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena kreatywności doktoranta dokonywana w trakcie prowadzenia badań naukowych i dyskusji z opiekunem naukowym. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena uzyskanych wyników naukowych, pracowitości w zakresie prowadzenia badań, publikowania ich wyników, starania się o granty, wyjazdy studyjne do światowych ośrodkó naukowych, zapoznawania się z najnowszymi publikacjami z zakresu doktoratu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/04_W01 Pogłębiona wiedza w zakresie naukowej tematyki doktoratu, metod prowadzenia badań naukowych, przygotowywania publikacji prezentujacych wyniki własnych badań, zródeł i sposobów zdobywania finansowego wsparcia prowadzonych badań, światowych osrodków naukowych i osobistości naukowych w zakresie tematyki doktoratu. | I_3A_W01, I_3A_W02, I_3A_W03, I_3A_W05 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/04_U01 Umiejętność efektywnej czasowo analizy literatury, samodzielnego prowadzenia badan naukowych, opracowywania publikacji naukowych, w tym publikacji do waznych, wiodacych czasopism o podwyższonych wymaganiach, umiejetność prezentowania własnych osiagnięć naukowych i prowadzenia dialogowej dyskusji, w tym dyskusji w języku obcym. | I_3A_U01, I_3A_U03, I_3A_U04, I_3A_U05 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/04_K01 Doktorant potrafi w sposób kreatywny poszukiwać rozwiązań trudnych problemów naukowych, posiada świadomość znaczenia nauki dla postępu gospodarki kraju i jej konkurencyjności względem gospodarek innych krajów, świadomość szerzenia najnowszej wiedzy naukowej, świadomość znaczenia kontaktów międzynarodowych i wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki krajowej i europejskiej. | I_3A_K01, I_3A_K02, I_3A_K03, I_3A_K04, I_3A_K05 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1, T-S-1 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/04_W01 Pogłębiona wiedza w zakresie naukowej tematyki doktoratu, metod prowadzenia badań naukowych, przygotowywania publikacji prezentujacych wyniki własnych badań, zródeł i sposobów zdobywania finansowego wsparcia prowadzonych badań, światowych osrodków naukowych i osobistości naukowych w zakresie tematyki doktoratu. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant posiada podstawową wiedzę w zakresie naukowej tematyki doktoratu, metod prowadzenia badań naukowych, przygotowywania publikacji prezentujących wyniki własnych badań, żródeł i sposobów zdobywania finansowego wsparcia prowadzonych badań, światowych ośrodkó naukowych i osobistości naukowych z zakresu tematyki doktoratu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/04_U01 Umiejętność efektywnej czasowo analizy literatury, samodzielnego prowadzenia badan naukowych, opracowywania publikacji naukowych, w tym publikacji do waznych, wiodacych czasopism o podwyższonych wymaganiach, umiejetność prezentowania własnych osiagnięć naukowych i prowadzenia dialogowej dyskusji, w tym dyskusji w języku obcym. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant wykazuje podstawowe, akceptowalne umiejętności efektywnej czasow analizy literatury, samodzielnego prowadzenia badan naukowych, opracowywania publikacji naukowych, w tym publikacji do ważnych wiodących czasopism o podwyższonych wymaganiach, akceptowalną umiejętność prezentowania własnych osiągnięć naukowych i prowadzenia dialogowej dyskusji, w tym dyskusji w języku obcym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/04_K01 Doktorant potrafi w sposób kreatywny poszukiwać rozwiązań trudnych problemów naukowych, posiada świadomość znaczenia nauki dla postępu gospodarki kraju i jej konkurencyjności względem gospodarek innych krajów, świadomość szerzenia najnowszej wiedzy naukowej, świadomość znaczenia kontaktów międzynarodowych i wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki krajowej i europejskiej. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant potrafi z akceptowalna kreatywnością poszukiwać rozwiązań trudnych problemów naukowych, posiada podstawową świadomość znaczenia nauki dla postępu gospodarki kraju i jej konkurencyjności względem godpodarek innych krajów, posiada akceptowalna świadomość konieczności szerzenia najnowszej wiedzy naukowej, znaczenia kontaktów międzynarodowych i wymiany myśli naukowej dla podniesienia poziomu nauki krajowej i europejskiej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kolman Romuald, Poradnik dla doktorantów i habilitantów, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz, 2000
- Mendel Tadeusz, Metodyka pisania prac doktorskich, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań, 1999
- Gambarelli G., Lucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Kraków, 1996
- Apanowicz Jerzy, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej: prace doktorskie i habilitacyjne, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Bolesław Wojciechowicz (redaktor), Praca promotora z doktorantem: materiały konwersatorium, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, 1997