Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N3)

Sylabus przedmiotu Wybrane metody systemów informatycznych - Przedmiot obieralny I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Wybrane metody systemów informatycznych - Przedmiot obieralny I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Budziński <Ryszard.Budzinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 5 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii projektowania i programowania systemów informatycznych – metody i studia projektowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładu jest analiza kierunków rozwoju systemów informatycznych oraz prac studyjnych nad budową zintegrowanego systemu wspomagania decyzji w technologii Visual Object 2.8

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Integracja heterogenicznych baz danych w systemie2
T-L-2Projekt systemu wspomagania decyzji w Internecie3
5
wykłady
T-W-1Dane, informacje, wiedza w odwzorowaniach rzeczywistości1
T-W-2Kierunki rozwoju zintegrowanych systemów informatycznych klasy DSS1
T-W-3Analiza funkcjonalna metod wspomagania decyzji w literaturze i praktyce3
T-W-4Koncepcja i organizacja systemu informatycznego oparta na platformie WPL3
T-W-5Rozwiązania decyzyjne i edycji w systemie – architektura informacji wynikowych3
T-W-6Walidacja, kompetencje ekspertów i kwantyfikacje lingwistyczne w systemie3
T-W-7Organizacja zabezpieczeń i zarządzanie danymi na serwerze1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach5
A-L-2Rozwiazywanie zadań domowych oraz przygotowanie zaliczenia25
30
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Rozwiazywanie zadań domowych oraz przygotowanie do wykładu40
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4konsultacje1
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład przy tablicy, niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera
M-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych ewentualnie połączone z konsultacją.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zadań do samodzielnego rozwiązania
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_B/01/01_W01
Doktorant opanował wiedze teoretyczną (podstawy projektowania rzeczywistych systemów informatycznych o charakterze metodologicznym)
I_3A_W02C-1T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_B/01/01_U01
Doktorant umie praktyczne rozwiązywać wybrane problemy algorytmizacji i projektowania systemów informatycznych
I_3A_U03C-1T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_3A_B/01/01_K01
Doktorant świadomość wykorzystywania I znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu złożonych technologii budowy systemów informatycznych
I_3A_K03, I_3A_K05C-1T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_B/01/01_W01
Doktorant opanował wiedze teoretyczną (podstawy projektowania rzeczywistych systemów informatycznych o charakterze metodologicznym)
2,0Student nie opanował materiału w stopniu zadowalającym
3,0Doktorant w zadowalającym stopniu opanował tematykę wykładu, zna główne elementy składowe budowy systemów klasy DSS
3,5Doktorant w opanował tematykę wykładu, zna główne twierdzenia WPL gubi się w szczegółach odwzorowania
4,0Doktorant opanował treści prezentowane w toku wykładów zna podstawowe założenia i twierdzenia oraz podstawowe algorytmy zastosowane w DSS
4,5Doktorant opanował treści prezentowane w toku wykładów zna prezentowane definicje, algorytmy i twierdzenia wraz z rozwiązaniami praktycznymi
5,0Doktorant opanował w pełni tematykę wykładu nie, gubi się w szczegółach, teoretycznych z zakresu DSS

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_B/01/01_U01
Doktorant umie praktyczne rozwiązywać wybrane problemy algorytmizacji i projektowania systemów informatycznych
2,0Doktorant nie umie samodzielnie rozwiązywać nawet najprostszych zadań z zakresu odwzorowania sytuacji decyzyjnych
3,0Doktorant umie rozwiązywać proste zadania oraz umie algorytmy decyzyjne w stopniu zadowalającym
3,5Doktorant umie rozwiązywać proste zadania oraz umie implementować podstawowe algorytmy
4,0Doktorant umie rozwiązywać stawiane przed nim zadania oraz implementować algorytmy
4,5Doktorant umie rozwiązywać stawiane przed nim zadania oraz umie je algorytmizować
5,0Student umie rozwiązywać stawiane przed nim zadania oraz umie algorytmy jest świadomy ograniczeń teoretycznych algorytmów oraz dobrze opisuje nimi rzeczywistość

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_3A_B/01/01_K01
Doktorant świadomość wykorzystywania I znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu złożonych technologii budowy systemów informatycznych
2,0Doktorant nie rozumie znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu projektowania systemów informatycznych
3,0Doktorant rozumie znaczenie wiedzy przy konstrukcji opcji decyzyjnych w systemie DSS
3,5Doktorant rozumie znaczenie wiedzy teoretycznej budowy i projektowania, ma świadomość propagowania tego typu wiedzy w środowisku inżynierów I praktyków
4,0Dodatkowo w sposób pomysłowy umie przedyskutować różne rozwiązania z zakresu architektury informacji ( i uzasadniać je)
4,5Dodatkowo, umie wyszukać i zrozumieć dodatkowe informacje na temat najnowszych metod algorytmów z dziedziny wspomagania decyzji
5,0Ponadto, potrafi twórczo krytykować stosowane rozwiązania autorskie i skutecznie bronić własnych propozycji oraz rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Technologia Visual Object, Version 2.8 SP3, 2011
  2. Becker J., Generator modeli decyzyjnych DSS., Materiały konferencji BOS, Warszawa, 2008, cz. 1. Sformalizowana procedura definiowania zadań decyzyjnych
  3. Becker J., Budziński R., Kompetencje ekspertów w informatycznym systemie wspomagania decyzji, SGGW, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Becker J. i inni, Algorytmy formułowania kwantyfikatorów lingwistycznych w systemach informatycznych zarządzania, Materiały konferencji BOS, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Integracja heterogenicznych baz danych w systemie2
T-L-2Projekt systemu wspomagania decyzji w Internecie3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dane, informacje, wiedza w odwzorowaniach rzeczywistości1
T-W-2Kierunki rozwoju zintegrowanych systemów informatycznych klasy DSS1
T-W-3Analiza funkcjonalna metod wspomagania decyzji w literaturze i praktyce3
T-W-4Koncepcja i organizacja systemu informatycznego oparta na platformie WPL3
T-W-5Rozwiązania decyzyjne i edycji w systemie – architektura informacji wynikowych3
T-W-6Walidacja, kompetencje ekspertów i kwantyfikacje lingwistyczne w systemie3
T-W-7Organizacja zabezpieczeń i zarządzanie danymi na serwerze1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach5
A-L-2Rozwiazywanie zadań domowych oraz przygotowanie zaliczenia25
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Rozwiazywanie zadań domowych oraz przygotowanie do wykładu40
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4konsultacje1
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_B/01/01_W01Doktorant opanował wiedze teoretyczną (podstawy projektowania rzeczywistych systemów informatycznych o charakterze metodologicznym)
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_W02Absolwent posiada zaawansowaną wiedzę o charakterze szczegółowym odpowiadającą obszarowi Informatyka, obejmującą najnowsze osiągnięcia.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładu jest analiza kierunków rozwoju systemów informatycznych oraz prac studyjnych nad budową zintegrowanego systemu wspomagania decyzji w technologii Visual Object 2.8
Treści programoweT-W-1Dane, informacje, wiedza w odwzorowaniach rzeczywistości
T-L-1Integracja heterogenicznych baz danych w systemie
T-L-2Projekt systemu wspomagania decyzji w Internecie
T-W-2Kierunki rozwoju zintegrowanych systemów informatycznych klasy DSS
T-W-3Analiza funkcjonalna metod wspomagania decyzji w literaturze i praktyce
T-W-4Koncepcja i organizacja systemu informatycznego oparta na platformie WPL
T-W-5Rozwiązania decyzyjne i edycji w systemie – architektura informacji wynikowych
T-W-6Walidacja, kompetencje ekspertów i kwantyfikacje lingwistyczne w systemie
T-W-7Organizacja zabezpieczeń i zarządzanie danymi na serwerze
Metody nauczaniaM-1Wykład przy tablicy, niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera
M-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych ewentualnie połączone z konsultacją.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zadań do samodzielnego rozwiązania
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował materiału w stopniu zadowalającym
3,0Doktorant w zadowalającym stopniu opanował tematykę wykładu, zna główne elementy składowe budowy systemów klasy DSS
3,5Doktorant w opanował tematykę wykładu, zna główne twierdzenia WPL gubi się w szczegółach odwzorowania
4,0Doktorant opanował treści prezentowane w toku wykładów zna podstawowe założenia i twierdzenia oraz podstawowe algorytmy zastosowane w DSS
4,5Doktorant opanował treści prezentowane w toku wykładów zna prezentowane definicje, algorytmy i twierdzenia wraz z rozwiązaniami praktycznymi
5,0Doktorant opanował w pełni tematykę wykładu nie, gubi się w szczegółach, teoretycznych z zakresu DSS
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_B/01/01_U01Doktorant umie praktyczne rozwiązywać wybrane problemy algorytmizacji i projektowania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_U03Absolwent posiada umiejętność prezentowania, tłumaczenia i obrony własnych osiągnięć naukowych.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładu jest analiza kierunków rozwoju systemów informatycznych oraz prac studyjnych nad budową zintegrowanego systemu wspomagania decyzji w technologii Visual Object 2.8
Treści programoweT-W-1Dane, informacje, wiedza w odwzorowaniach rzeczywistości
T-L-1Integracja heterogenicznych baz danych w systemie
T-L-2Projekt systemu wspomagania decyzji w Internecie
T-W-2Kierunki rozwoju zintegrowanych systemów informatycznych klasy DSS
T-W-3Analiza funkcjonalna metod wspomagania decyzji w literaturze i praktyce
T-W-4Koncepcja i organizacja systemu informatycznego oparta na platformie WPL
T-W-5Rozwiązania decyzyjne i edycji w systemie – architektura informacji wynikowych
T-W-6Walidacja, kompetencje ekspertów i kwantyfikacje lingwistyczne w systemie
T-W-7Organizacja zabezpieczeń i zarządzanie danymi na serwerze
Metody nauczaniaM-1Wykład przy tablicy, niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera
M-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych ewentualnie połączone z konsultacją.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zadań do samodzielnego rozwiązania
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie umie samodzielnie rozwiązywać nawet najprostszych zadań z zakresu odwzorowania sytuacji decyzyjnych
3,0Doktorant umie rozwiązywać proste zadania oraz umie algorytmy decyzyjne w stopniu zadowalającym
3,5Doktorant umie rozwiązywać proste zadania oraz umie implementować podstawowe algorytmy
4,0Doktorant umie rozwiązywać stawiane przed nim zadania oraz implementować algorytmy
4,5Doktorant umie rozwiązywać stawiane przed nim zadania oraz umie je algorytmizować
5,0Student umie rozwiązywać stawiane przed nim zadania oraz umie algorytmy jest świadomy ograniczeń teoretycznych algorytmów oraz dobrze opisuje nimi rzeczywistość
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_3A_B/01/01_K01Doktorant świadomość wykorzystywania I znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu złożonych technologii budowy systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyI_3A_K03Absolwent potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny.
I_3A_K05Absolwent rozumie znaczenie znajomości języka międzynarodowego w pracy naukowej i zawodowej informatyka.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładu jest analiza kierunków rozwoju systemów informatycznych oraz prac studyjnych nad budową zintegrowanego systemu wspomagania decyzji w technologii Visual Object 2.8
Treści programoweT-L-1Integracja heterogenicznych baz danych w systemie
T-L-2Projekt systemu wspomagania decyzji w Internecie
Metody nauczaniaM-1Wykład przy tablicy, niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera
M-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych ewentualnie połączone z konsultacją.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zadań do samodzielnego rozwiązania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie rozumie znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu projektowania systemów informatycznych
3,0Doktorant rozumie znaczenie wiedzy przy konstrukcji opcji decyzyjnych w systemie DSS
3,5Doktorant rozumie znaczenie wiedzy teoretycznej budowy i projektowania, ma świadomość propagowania tego typu wiedzy w środowisku inżynierów I praktyków
4,0Dodatkowo w sposób pomysłowy umie przedyskutować różne rozwiązania z zakresu architektury informacji ( i uzasadniać je)
4,5Dodatkowo, umie wyszukać i zrozumieć dodatkowe informacje na temat najnowszych metod algorytmów z dziedziny wspomagania decyzji
5,0Ponadto, potrafi twórczo krytykować stosowane rozwiązania autorskie i skutecznie bronić własnych propozycji oraz rozwiązań