Wydział Informatyki - Informatyka (N3)
Sylabus przedmiotu Wybrane metody systemów informatycznych - Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane metody systemów informatycznych - Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Budziński <Ryszard.Budzinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy technologii projektowania i programowania systemów informatycznych – metody i studia projektowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładu jest analiza kierunków rozwoju systemów informatycznych oraz prac studyjnych nad budową zintegrowanego systemu wspomagania decyzji w technologii Visual Object 2.8 |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Integracja heterogenicznych baz danych w systemie | 2 |
T-L-2 | Projekt systemu wspomagania decyzji w Internecie | 3 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dane, informacje, wiedza w odwzorowaniach rzeczywistości | 1 |
T-W-2 | Kierunki rozwoju zintegrowanych systemów informatycznych klasy DSS | 1 |
T-W-3 | Analiza funkcjonalna metod wspomagania decyzji w literaturze i praktyce | 3 |
T-W-4 | Koncepcja i organizacja systemu informatycznego oparta na platformie WPL | 3 |
T-W-5 | Rozwiązania decyzyjne i edycji w systemie – architektura informacji wynikowych | 3 |
T-W-6 | Walidacja, kompetencje ekspertów i kwantyfikacje lingwistyczne w systemie | 3 |
T-W-7 | Organizacja zabezpieczeń i zarządzanie danymi na serwerze | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Rozwiazywanie zadań domowych oraz przygotowanie zaliczenia | 25 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Rozwiazywanie zadań domowych oraz przygotowanie do wykładu | 40 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | konsultacje | 1 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład przy tablicy, niektóre zastosowania ilustrowane z użyciem komputera |
M-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych ewentualnie połączone z konsultacją. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zadań do samodzielnego rozwiązania |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/01/01_W01 Doktorant opanował wiedze teoretyczną (podstawy projektowania rzeczywistych systemów informatycznych o charakterze metodologicznym) | I_3A_W02 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/01/01_U01 Doktorant umie praktyczne rozwiązywać wybrane problemy algorytmizacji i projektowania systemów informatycznych | I_3A_U03 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/01/01_K01 Doktorant świadomość wykorzystywania I znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu złożonych technologii budowy systemów informatycznych | I_3A_K03, I_3A_K05 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/01/01_W01 Doktorant opanował wiedze teoretyczną (podstawy projektowania rzeczywistych systemów informatycznych o charakterze metodologicznym) | 2,0 | Student nie opanował materiału w stopniu zadowalającym |
3,0 | Doktorant w zadowalającym stopniu opanował tematykę wykładu, zna główne elementy składowe budowy systemów klasy DSS | |
3,5 | Doktorant w opanował tematykę wykładu, zna główne twierdzenia WPL gubi się w szczegółach odwzorowania | |
4,0 | Doktorant opanował treści prezentowane w toku wykładów zna podstawowe założenia i twierdzenia oraz podstawowe algorytmy zastosowane w DSS | |
4,5 | Doktorant opanował treści prezentowane w toku wykładów zna prezentowane definicje, algorytmy i twierdzenia wraz z rozwiązaniami praktycznymi | |
5,0 | Doktorant opanował w pełni tematykę wykładu nie, gubi się w szczegółach, teoretycznych z zakresu DSS |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/01/01_U01 Doktorant umie praktyczne rozwiązywać wybrane problemy algorytmizacji i projektowania systemów informatycznych | 2,0 | Doktorant nie umie samodzielnie rozwiązywać nawet najprostszych zadań z zakresu odwzorowania sytuacji decyzyjnych |
3,0 | Doktorant umie rozwiązywać proste zadania oraz umie algorytmy decyzyjne w stopniu zadowalającym | |
3,5 | Doktorant umie rozwiązywać proste zadania oraz umie implementować podstawowe algorytmy | |
4,0 | Doktorant umie rozwiązywać stawiane przed nim zadania oraz implementować algorytmy | |
4,5 | Doktorant umie rozwiązywać stawiane przed nim zadania oraz umie je algorytmizować | |
5,0 | Student umie rozwiązywać stawiane przed nim zadania oraz umie algorytmy jest świadomy ograniczeń teoretycznych algorytmów oraz dobrze opisuje nimi rzeczywistość |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/01/01_K01 Doktorant świadomość wykorzystywania I znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu złożonych technologii budowy systemów informatycznych | 2,0 | Doktorant nie rozumie znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu projektowania systemów informatycznych |
3,0 | Doktorant rozumie znaczenie wiedzy przy konstrukcji opcji decyzyjnych w systemie DSS | |
3,5 | Doktorant rozumie znaczenie wiedzy teoretycznej budowy i projektowania, ma świadomość propagowania tego typu wiedzy w środowisku inżynierów I praktyków | |
4,0 | Dodatkowo w sposób pomysłowy umie przedyskutować różne rozwiązania z zakresu architektury informacji ( i uzasadniać je) | |
4,5 | Dodatkowo, umie wyszukać i zrozumieć dodatkowe informacje na temat najnowszych metod algorytmów z dziedziny wspomagania decyzji | |
5,0 | Ponadto, potrafi twórczo krytykować stosowane rozwiązania autorskie i skutecznie bronić własnych propozycji oraz rozwiązań |
Literatura podstawowa
- Technologia Visual Object, Version 2.8 SP3, 2011
- Becker J., Generator modeli decyzyjnych DSS., Materiały konferencji BOS, Warszawa, 2008, cz. 1. Sformalizowana procedura definiowania zadań decyzyjnych
- Becker J., Budziński R., Kompetencje ekspertów w informatycznym systemie wspomagania decyzji, SGGW, 2012
Literatura dodatkowa
- Becker J. i inni, Algorytmy formułowania kwantyfikatorów lingwistycznych w systemach informatycznych zarządzania, Materiały konferencji BOS, 2006