Wydział Informatyki - Informatyka (N3)
Sylabus przedmiotu Wybrane problemy informatyki - Przedmiot obieralny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane problemy informatyki - Przedmiot obieralny II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandr Cariow <Alexandr.Tariov@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka na poziomie wyższych studiów technicznych. Podstawy techniki cyfrowej. Podstawy informatyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przewodnią tematyką wykładu są wzbrane zagadnienia informatyki , celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi technikami i zastosowaniami nowoczesnej informatyki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Konstruowanie przykładowych algorytmów przekształceń wektorowo-macierzowych ze zredukowaną złożonością obliczeniową. | 2 |
T-L-2 | Przykładowa instalacja tymczasowej bezprzewodowej sieci komputerowej typu „Ad-Hoc” na bazie notebooków. | 2 |
T-L-3 | Rozliczenie przedmiotu (zajęcie zaliczeniowe). | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykład organizacyjno-wprowadzający. Autorskie spojrzenie na napisanie pracy doktorskiej z Informatyki. Dyskusja. | 2 |
T-W-2 | Algorytmy i komputery. Problem przyspieszenia obliczeń: jedność i walka przeciwieństw. | 2 |
T-W-3 | Przekształcenia wektorowo-macierzowe podstawą obliczeń masowych. Omówienie zadań naukowo-technicznych oraz aplikacji praktycznych bazowanych na przekształceniach wektorowo-macierzowych. | 2 |
T-W-4 | Demonstracja autorskiej metody minimalizacji liczby działań podczas wykonania przekształceń wektorowo-macierzowych. | 2 |
T-W-5 | Technologie Falkowe: historia, podstawy teoretyczne, zastosowania. | 3 |
T-W-6 | Bezprzewodowy Świat. Historia, techniki, standardy, architektura i organizacja bezprzewodowych sieci dostępowych. | 2 |
T-W-7 | Technologie mobilne w organizacji informacyjnych systemów monitoringu środowiska oraz wspomagania realizacji akcji w rozmaitych dziedzinach działalności ludzkiej. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach laboratoryjnych | 5 |
A-L-2 | Konsultacje | 6 |
A-L-3 | Przygotowywanie sprawozdań z zajęć. | 20 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udzial w zajeciach. | 15 |
A-W-2 | Rozwiazywanie zadań domowych oraz przygotowanie do wykładu. | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 16 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład przy tablicy w postaci prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych ewentualnie połączone z konsultacją. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zadań do samodzielnego rozwiązania. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z egzaminu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/02/02_W01 Doktorant opanował wiedze teoretyczną (definicje twierdzenia I dowody) oraz praktyczną (znajomość wybranych algorytmów) z zakresu omawianych zagadnień informatyki teoretycznej i stosowanej. | I_3A_W01, I_3A_W02, I_3A_W04, I_3A_W03 | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/02/02_U01 Doktorant umie praktyczne rozwiązywać zadania z zakresu tematyki przedmiotu również wykorzystując w tym celu komputer. | I_3A_U01, I_3A_U03, I_3A_U04, I_3A_U02 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
I_3A_B/02/02_K01 Doktorant świadomość wykorzystywania i znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu omawianych zagadnień przy konstrukcji bardziej efektywnych algorytmów obliczeniowych. | I_3A_K02, I_3A_K01, I_3A_K03 | — | C-1 | T-W-7, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/02/02_W01 Doktorant opanował wiedze teoretyczną (definicje twierdzenia I dowody) oraz praktyczną (znajomość wybranych algorytmów) z zakresu omawianych zagadnień informatyki teoretycznej i stosowanej. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant w zadowalającym stopniu opanował tematykę wykładów, zna główne definicje i zagadnienia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/02/02_U01 Doktorant umie praktyczne rozwiązywać zadania z zakresu tematyki przedmiotu również wykorzystując w tym celu komputer. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant umie rozwiązywać proste zadania oraz umie implementować podstawowe algorytmy w stopniu zadowalającym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_3A_B/02/02_K01 Doktorant świadomość wykorzystywania i znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu omawianych zagadnień przy konstrukcji bardziej efektywnych algorytmów obliczeniowych. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant rozumie znaczenie wiedzy teoretycznej z zakresu omawianych zagadnień informatyki, orientuje się w podstawowych kwestiach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- M. Sysło, Algorytmy, WSiP, Warszawa, 2002
- E. Gurbiel, G. Hardt-Olejniczak, E. Kołczyk, H. Krupicka, M.M. Sysło., Technologia informacyjna, WSiP, Warszawa, 2011
- Vademecum Teleinformatyka I, NetWorld, IDG POLAND, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- A. Ţariov, Algorytmiczne aspekty racjonalizacji obliczeń w cyfrowym przetwarzaniu sygnałów, Wydawnictwo uczelniane ZUT, Szczecin, 2011
- A. Ţariov, G. Ţariova, D. Majorkowska-Mech, MaAlgorytmy wielopoziomowej dekompozycji oraz rekonstrukcji sygnałów cyfrowych, Komisji Informatyki Gdańskiego Oddziału PAN, Szczecin, 2011