Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Języki zapytań w bazach i hurtowniach danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Języki zapytań w bazach i hurtowniach danych | ||
Specjalność | systemy komputerowe i oprogramowanie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 7 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu baz i hurtowni danych - wykład dla kierunku |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność efektywnego korzystania z zasobów baz i hurtowni danych poprzez rozbudowę zapytań o zapytania nieprecyzyjne i bazę reguł |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne - zasady zaliczania, plan pracy, podział na grupy i przydział zadań, omówienie w grupach zadanych tematów. | 2 |
T-L-2 | Realizacja indywidualnych zadań na przykładowej bazie danych - przykłady zaawansowanych zapytań do baz danych | 4 |
T-L-3 | Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Analiza zapytań. | 2 |
T-L-4 | Rozwinięcie modelu struktury bazy danych o bazę reguł. Budowa i realizacja zapytań regułowych. | 4 |
T-L-5 | Sprawozdanie z poprzednich zajęć. Modelowanie rozmyte – rozbudowa modelu, budowa i realizacja zapytań rozmytych. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cechy, funkcje, konstrukcje i podstawy semantyczne języków zapytań. | 2 |
T-W-2 | Optymalizacja zapytań. | 2 |
T-W-3 | Klasyfikacja relacyjnych języków zapytań – przykłady. Zaawansowane techniki programowania w języku SQL. Klasyfikacja zapytań do baz i hurtowni danych – rodzaje wsparcia. | 4 |
T-W-4 | Regułowe języki zapytań – charakterystyka i analiza zapytań. | 2 |
T-W-5 | Rozmyte języki zapytań – charakterystyka i analiza zapytań. | 2 |
T-W-6 | Teoria obiektowych języków zapytań. Moduł języka zapytań w systemach baz danych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach 15 godzin | 15 |
A-L-2 | Konsultacje do laboratoriów | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć, opracowanie sprawozdań | 15 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach 15 godzin | 15 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładów | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia (praca własna) | 10 |
27 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami. |
M-2 | Metoda problemowa z dyskusją - w ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego. |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium: ocena kształtująca na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O7/7_W01 znajomość regułowych języków zapytań | I_1A_W16, I_1A_W14, I_1A_W17, I_1A_W20 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1 |
I_1A_O7/7_W02 znajomość rozmytych języków zapytań | I_1A_W17, I_1A_W16 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_O7/7_U01 umiejętność efektywnego korzystania z zasobów baz i hurtowni danych poprzez rozbudowę zapytań o zapytania nieprecyzyjne i bazę reguł | I_1A_U11 | T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-W-1, T-L-2, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
I_1A_O7/7_U02 potrafi zaprojektować rozwiązania dotyczące komunikacji użytkownika z bazą danych | I_1A_U11 | T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-L-2 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O7/7_W01 znajomość regułowych języków zapytań | 2,0 | |
3,0 | zna podstawowe polecenia regułowych języków zapytań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_1A_O7/7_W02 znajomość rozmytych języków zapytań | 2,0 | |
3,0 | zna podstawowe polecenia rozmytych języków zapytań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_O7/7_U01 umiejętność efektywnego korzystania z zasobów baz i hurtowni danych poprzez rozbudowę zapytań o zapytania nieprecyzyjne i bazę reguł | 2,0 | |
3,0 | umie korzystać z zasobów baz i hurtowni danych rozbudować zapytanie o rozmytość i bazę reguł | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
I_1A_O7/7_U02 potrafi zaprojektować rozwiązania dotyczące komunikacji użytkownika z bazą danych | 2,0 | |
3,0 | potrafi zaprojektować typową komunikację użytkownika z bazą danych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Celko J., SQL zaawansowane techniki programowania, Wydawnictwo MIKOM, Warszawa, 1999
- Subieta K., Teria i konstrukcja obiektowych języków zapytań, Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa, 2004
- Zadrożny S., Zapytania nieprecyzyjne i lingwistyczne podsumowanie baz danych, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Krakowiak M., Model interaktywnego języka zapytań w wyspecjalizowanych systemach baz danych, rozprawa doktorska WIPS, Szczecin, 2008