Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy multimedialne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy multimedialne
Specjalność systemy komputerowe i oprogramowanie
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa umiejętność programowania strukturalnego i obiektowego
W-2Znajomość podstawowych aspektów pracy w multimedialnych systemach operacyjnych
W-3Znajomość podstawowych algorytmów numerycznych i struktur danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami opisu, kompresji i transmisji danych multimedialnych w systemach komputerowych
C-2Ukształtowaie umiejętności z zakresu wybranych metod kompresji danych multimedialnych
C-3Zapoznanie studentów z zagadnieniami przetwarzania duzych zbiorów treści multimedialnych: obrazów, dźwięków, plików video

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1instruktaż do zajęć laboratoryjnych2
T-L-2algorytmy kodowania danych multimedialnych (np. BWT, MTF)2
T-L-3algorytmy kompresji bezstratnej danych multimedilanych (RLE, ByteRun, LZW)4
T-L-4desktyptory wizualne w MPEG-74
T-L-5deskryptory audio w MPEG-72
T-L-6zaliczenie laboratorium1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do multimediów, pozyskiwanie, przetwarzanie i interpretacja2
T-W-2Bezstratna kompresja danych multimedialnych2
T-W-3Modele psycho-fizyczne w apsekcie przetwarzania i kompresji danych multimedilanych2
T-W-4Standardy multimedialne MPEG-1 i MEPG-22
T-W-5Telewizja cyfrowa DVB2
T-W-6Standard MPEG-42
T-W-7Wprowadzenie do standardu opisu treści multimedilanych MPEG-72
T-W-8Deskryptory wizualne (teksturalne) w MPEG-72
T-W-9Deskryptory wizualne (kształt) w MPEG-72
T-W-10Deskryptory audio w MPEG-72
T-W-11Przechowywanie i transmisja danych multimedialnych2
T-W-12Strumieniowanie danych audio-video2
T-W-13Rzeczywistość rozszerzona (augmented reality)2
T-W-14Synteza dżwięku i mowy w systemach komputerowych2
T-W-15Zaliczenie wykładu w formie testu pisemnego2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1samodzielne przygotowanie do zajęć15
A-L-2uczestnictwo w zajęciach15
A-L-3Udział w zaliczeniu1
31
wykłady
A-W-1udział studenta w wykładach30
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach.4
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne, podczas których studenci realizują postawione zadania (programowanie wybranych algorytmów, proste eksperymenty badawcze)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonanych podczas ćwiczeń lab. zadań indywidualnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu; uwzględniające cały zakres materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O5/3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wynienić, zdefiniowac i objaśnić wybrane standardy zapisu, kompreji i opisu treści multimedilanych, np. MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4 i MPEG-7.
I_1A_W04, I_1A_W05, I_1A_W13, I_1A_W23T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-3, C-2, C-1T-L-6, T-W-13, T-W-8, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-W-11, T-W-10, T-W-12, T-W-5, T-L-5, T-L-2, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-14, T-W-1, T-W-6, T-W-9M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O5/3_U01
Student w wyniku odbytych zajęć powinien umieć oprogramować wybrane algorytmy kompresji bezstratnej, np. LZW, BWT, MTF, czy też RLE i ByteRun oraz wybrane deskryptory wizualne i audialne ze standardu MPEG-7.
I_1A_U01, I_1A_U02, I_1A_U03, I_1A_U04, I_1A_U05, I_1A_U16, I_1A_U19, I_1A_U20T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_O5/3_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, zmotywowany zostanie do poszukiwania rozwiązań w sposób kreatywny
I_1A_K01, I_1A_K04T1A_K01, T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-3M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O5/3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wynienić, zdefiniowac i objaśnić wybrane standardy zapisu, kompreji i opisu treści multimedilanych, np. MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4 i MPEG-7.
2,0student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną
3,0student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych
3,5student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonac ich opisu
4,0student potrafi przeanalizować i syntetycznie podsumować standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz zna wybrane algorytmy na poziomie podstawowym
4,5student potrafi przedstawić analizę standardów zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych w aspekcie typowych zastosowań oraz zna wybrane algorytmy na poziomie zaawansowanych
5,0student potrafi porównać standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonać klasyfikacji ich cech charakterystycznych a także potrafi opisać i przeanalizować wybrane algorytmy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O5/3_U01
Student w wyniku odbytych zajęć powinien umieć oprogramować wybrane algorytmy kompresji bezstratnej, np. LZW, BWT, MTF, czy też RLE i ByteRun oraz wybrane deskryptory wizualne i audialne ze standardu MPEG-7.
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0Student potrafi zaprogramować wybrane, elementarne algorytmy
3,5Student potrafi zaprogramować większość z przedstawionych algorytmów
4,0Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą proste ograniczenia (sprzętowe, programowe)
4,5Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe)
5,0Student potrafi krytycznie przeanalizować i podsumować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe) a także jest w stanie dokonać połączenia algorytmów w ciąg zaawansowanego przetwarzania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_1A_O5/3_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, zmotywowany zostanie do poszukiwania rozwiązań w sposób kreatywny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy
3,5student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy
4,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy
4,5student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą
5,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą

Literatura podstawowa

  1. L. Tray, Multimedia in Action, Academic Press, 1955
  2. R.A. Earnshaw, J.A. Vince, Multimedia Systems & Applications, Academic Press, 1995
  3. S.J. Gibbs, D.C. Tsichtitzis, Multimedia Programming, Addison-Wesley, 1995
  4. A. Przelaskowski, Kompresja danych Podstawy, metody bezstratne, kodery obrazów, BTC, Warszawa, 2005
  5. A. Drozdek, Wprowadzenie do kompresji danych, WNT, Warszawa, 2007, Wydanie 2
  6. Khalid Sayood, Kompresja danych - wprowadzenie, READ ME, Warszawa, 2002
  7. Władysław Skarbek, Multimedia: Algorytmy i standardy kompresji, PLJ, Warszawa, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1instruktaż do zajęć laboratoryjnych2
T-L-2algorytmy kodowania danych multimedialnych (np. BWT, MTF)2
T-L-3algorytmy kompresji bezstratnej danych multimedilanych (RLE, ByteRun, LZW)4
T-L-4desktyptory wizualne w MPEG-74
T-L-5deskryptory audio w MPEG-72
T-L-6zaliczenie laboratorium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do multimediów, pozyskiwanie, przetwarzanie i interpretacja2
T-W-2Bezstratna kompresja danych multimedialnych2
T-W-3Modele psycho-fizyczne w apsekcie przetwarzania i kompresji danych multimedilanych2
T-W-4Standardy multimedialne MPEG-1 i MEPG-22
T-W-5Telewizja cyfrowa DVB2
T-W-6Standard MPEG-42
T-W-7Wprowadzenie do standardu opisu treści multimedilanych MPEG-72
T-W-8Deskryptory wizualne (teksturalne) w MPEG-72
T-W-9Deskryptory wizualne (kształt) w MPEG-72
T-W-10Deskryptory audio w MPEG-72
T-W-11Przechowywanie i transmisja danych multimedialnych2
T-W-12Strumieniowanie danych audio-video2
T-W-13Rzeczywistość rozszerzona (augmented reality)2
T-W-14Synteza dżwięku i mowy w systemach komputerowych2
T-W-15Zaliczenie wykładu w formie testu pisemnego2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1samodzielne przygotowanie do zajęć15
A-L-2uczestnictwo w zajęciach15
A-L-3Udział w zaliczeniu1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział studenta w wykładach30
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach.4
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O5/3_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wynienić, zdefiniowac i objaśnić wybrane standardy zapisu, kompreji i opisu treści multimedilanych, np. MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4 i MPEG-7.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą systemów operacyjnych
I_1A_W05ma wiedzę w zakresie algorytmizacji i zasad tworzenia struktur danych
I_1A_W13zna podstawy grafiki komputerowej i technik wizualizacji
I_1A_W23ma wiedzę w zakresie systemów internetowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zagadnieniami przetwarzania duzych zbiorów treści multimedialnych: obrazów, dźwięków, plików video
C-2Ukształtowaie umiejętności z zakresu wybranych metod kompresji danych multimedialnych
C-1Zapoznanie studentów z metodami opisu, kompresji i transmisji danych multimedialnych w systemach komputerowych
Treści programoweT-L-6zaliczenie laboratorium
T-W-13Rzeczywistość rozszerzona (augmented reality)
T-W-8Deskryptory wizualne (teksturalne) w MPEG-7
T-L-3algorytmy kompresji bezstratnej danych multimedilanych (RLE, ByteRun, LZW)
T-L-4desktyptory wizualne w MPEG-7
T-W-4Standardy multimedialne MPEG-1 i MEPG-2
T-W-11Przechowywanie i transmisja danych multimedialnych
T-W-10Deskryptory audio w MPEG-7
T-W-12Strumieniowanie danych audio-video
T-W-5Telewizja cyfrowa DVB
T-L-5deskryptory audio w MPEG-7
T-L-2algorytmy kodowania danych multimedialnych (np. BWT, MTF)
T-W-7Wprowadzenie do standardu opisu treści multimedilanych MPEG-7
T-W-2Bezstratna kompresja danych multimedialnych
T-W-3Modele psycho-fizyczne w apsekcie przetwarzania i kompresji danych multimedilanych
T-W-14Synteza dżwięku i mowy w systemach komputerowych
T-W-1Wprowadzenie do multimediów, pozyskiwanie, przetwarzanie i interpretacja
T-W-6Standard MPEG-4
T-W-9Deskryptory wizualne (kształt) w MPEG-7
Metody nauczaniaM-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne, podczas których studenci realizują postawione zadania (programowanie wybranych algorytmów, proste eksperymenty badawcze)
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonanych podczas ćwiczeń lab. zadań indywidualnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu; uwzględniające cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną
3,0student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych
3,5student potrafi wymienić standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonac ich opisu
4,0student potrafi przeanalizować i syntetycznie podsumować standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz zna wybrane algorytmy na poziomie podstawowym
4,5student potrafi przedstawić analizę standardów zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych w aspekcie typowych zastosowań oraz zna wybrane algorytmy na poziomie zaawansowanych
5,0student potrafi porównać standardy zapisu, kompresji, opisu treści multimedialnych oraz dokonać klasyfikacji ich cech charakterystycznych a także potrafi opisać i przeanalizować wybrane algorytmy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O5/3_U01Student w wyniku odbytych zajęć powinien umieć oprogramować wybrane algorytmy kompresji bezstratnej, np. LZW, BWT, MTF, czy też RLE i ByteRun oraz wybrane deskryptory wizualne i audialne ze standardu MPEG-7.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U01potrafi w zakresie podstawowym projektować, implementować i testować oprogramowanie
I_1A_U02potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
I_1A_U03umie oceniać przydatność i stosować różne paradygmaty programowania, języki i środowiska programistyczne do rozwiązywania problemów dziedzinowych
I_1A_U04ma podstawowe umiejętności w zakresie programowania i podnoszenia niezawodności systemów wbudowanych
I_1A_U05potrafi tworzyć i posługiwać się dokumentacją techniczną
I_1A_U16ma umiejętność wykrywania związków i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i tworzenia modeli komputerowych
I_1A_U19ma umiejętność wyboru algorytmu i struktur danych do rozwiązania określonego zadania inżynierskiego
I_1A_U20ma umiejętności samokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowaie umiejętności z zakresu wybranych metod kompresji danych multimedialnych
Treści programoweT-L-5deskryptory audio w MPEG-7
T-L-3algorytmy kompresji bezstratnej danych multimedilanych (RLE, ByteRun, LZW)
T-L-4desktyptory wizualne w MPEG-7
T-L-2algorytmy kodowania danych multimedialnych (np. BWT, MTF)
Metody nauczaniaM-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne, podczas których studenci realizują postawione zadania (programowanie wybranych algorytmów, proste eksperymenty badawcze)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu; uwzględniające cały zakres materiału
S-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonanych podczas ćwiczeń lab. zadań indywidualnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0Student potrafi zaprogramować wybrane, elementarne algorytmy
3,5Student potrafi zaprogramować większość z przedstawionych algorytmów
4,0Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą proste ograniczenia (sprzętowe, programowe)
4,5Student potrafi krytycznie przeanalizować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe)
5,0Student potrafi krytycznie przeanalizować i podsumować znane algorytmy oraz potrafi zaproponować ich realizację programistyczną uwazględniającą zaawansowane ograniczenia (sprzętowe, programowe) a także jest w stanie dokonać połączenia algorytmów w ciąg zaawansowanego przetwarzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_1A_O5/3_K01w wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, zmotywowany zostanie do poszukiwania rozwiązań w sposób kreatywny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K01świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_1A_K04rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zagadnieniami przetwarzania duzych zbiorów treści multimedialnych: obrazów, dźwięków, plików video
Metody nauczaniaM-3Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne, podczas których studenci realizują postawione zadania (programowanie wybranych algorytmów, proste eksperymenty badawcze)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Regularna ocena wykonanych podczas ćwiczeń lab. zadań indywidualnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu; uwzględniające cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej
3,0student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy
3,5student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy
4,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy
4,5student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą
5,0student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą