Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: inteligentne aplikacje komputerowe

Sylabus przedmiotu Programowanie komponentowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie komponentowe
Specjalność projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Misztal <Leszek.Misztal@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,10,62egzamin
laboratoriaL2 30 2,90,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymaganie podstawowe: znajomość przynajmniej jednego języka obiektowego.
W-2Wymaganie uzupełniające: umiejętność tworzenia GUI w jednej z technologii (Java lub .C#)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z programowaniem zorientowanym komponentowo
C-2Przedstawienie standardów programowania komponentowego
C-3Nauczenie praktycznych posługiwania się technologiami komponentowymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie i konfiguracja środowiska2
T-L-2Bibliteki dynamiczne C++2
T-L-3Biblioteki dynamiczne Java4
T-L-4Biblioteki dynamiczne .NET4
T-L-5Java RMI4
T-L-6CORBA4
T-L-7Web services4
T-L-8Java EE6
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematu komponentow2
T-W-2Biblioteki ladowane dynamicznie3
T-W-3Java RMI2
T-W-4CORBA3
T-W-5Wprowadzenie do Web services3
T-W-6Wprowadzenie do EJB2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć25
A-L-3Samodzielna praca nad zadaniami30
A-L-4Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
87
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie materiałów wykładowych15
A-W-3Udział w egzaminie2
32

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podejąca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Laboratorium: Ocena na podstawie oceny zadań (programów w postaci komponentów) realizowanych podczas zajęć będąca sumą arytmetyczną uzyskanych ocen cząstkowych.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin: W formie pisemnej (zadania problemowe) lub w formie ustnej (trzy pytania, w tym problemowe).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/5_W01
Student zna i rozumie zagadnienie programowania zorientowanego komponentowo
I_2A_W04, I_2A_W05, I_2A_W09T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07C-1T-W-1M-1S-2
I_2A_D16/5_W02
Student zna standardy i technologie stosowane w programowaniu zorientowanym komponentowo
I_2A_W04, I_2A_W10, I_2A_W07T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07C-2T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-1S-2
I_2A_D16/5_W03
Student potrafi zaprojektować apikację komponentową
I_2A_W04, I_2A_W05, I_2A_W06, I_2A_W07T2A_W04, T2A_W07C-3T-L-6, T-L-4, T-L-8, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/5_U01
Student potrafi skonfigurować środowisko do pracy z róźnymi technologiami komponentowymi
I_2A_U02, I_2A_U03, I_2A_U04, I_2A_U05, I_2A_U07, I_2A_U08T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18C-1, C-3T-L-8, T-W-6, T-L-7, T-W-1, T-L-2, T-W-4, T-W-5, T-L-6, T-L-1, T-W-3, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-W-2M-2S-1
I_2A_D16/5_U02
Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikacje w wybranych technologiach komponentowych
I_2A_U02, I_2A_U03, I_2A_U04, I_2A_U05, I_2A_U06, I_2A_U07T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18C-3, C-1T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-W-5, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-W-6, T-W-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/5_K01
Student ma potrzebę kreatywnego i twórczego myślenia ukierunkowanego na rozwiązywanie problemów
I_2A_K01, I_2A_K02, I_2A_K03, I_2A_K05, I_2A_K06T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07C-3M-2S-1
I_2A_D16/5_K02
Student ma potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi
I_2A_K01, I_2A_K02, I_2A_K03, I_2A_K04, I_2A_K05, I_2A_K06T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07C-1, C-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/5_W01
Student zna i rozumie zagadnienie programowania zorientowanego komponentowo
2,0Student nie zna żdnych technologii komponentowych
3,0Student potrafi sklasyfikować i opisać rodzaje technologii komponentowych
3,5Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz potrafi podać przykłady technologii komponentowych
4,0Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz zna zasady tworzenia bibliotek w różnych językach programowania
4,5Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz zna technologie komunikacyjne CORBA i RMI
5,0Student ma wiedzę na ocenę 5.0 oraz zna technologie EJB
I_2A_D16/5_W02
Student zna standardy i technologie stosowane w programowaniu zorientowanym komponentowo
2,0Student nie zna żdnych technologii komponentowych
3,0Student potrafi sklasyfikować i opisać rodzaje technologii komponentowych
3,5Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz potrafi podać przykłady technologii komponentowych
4,0Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz zna zasady tworzenia bibliotek w różnych językach programowania
4,5Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz zna technologie komunikacyjne CORBA i RMI
5,0Student ma wiedzę na ocenę 5.0 oraz zna technologie EJB
I_2A_D16/5_W03
Student potrafi zaprojektować apikację komponentową
2,0Student nie zna żdnych technologii komponentowych
3,0Student potrafi sklasyfikować i opisać rodzaje technologii komponentowych
3,5Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz potrafi podać przykłady technologii komponentowych
4,0Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz zna zasady tworzenia bibliotek w różnych językach programowania
4,5Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz zna technologie komunikacyjne CORBA i RMI
5,0Student ma wiedzę na ocenę 5.0 oraz zna technologie EJB

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/5_U01
Student potrafi skonfigurować środowisko do pracy z róźnymi technologiami komponentowymi
2,0Student nie potrafi zaimplementowć aplikacji komponentowej
3,0Student potrafi wytworzyć podstawową aplikację komponentową
3,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.0 oraz potrafi tworzyć logikę biznesową z wykorzystaniem wybranych komponentów
4,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać technologię RMI dla aplikacji rozproszonych
4,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz potrafi zbudować usługi sieciowe
5,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz potrafi zbudować aplikację w technologii EJB
I_2A_D16/5_U02
Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikacje w wybranych technologiach komponentowych
2,0Student nie potrafi zaimplementowć aplikacji komponentowej
3,0Student potrafi wytworzyć podstawową aplikację komponentową
3,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.0 oraz potrafi tworzyć logikę biznesową z wykorzystaniem wybranych komponentów
4,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać technologię RMI dla aplikacji rozproszonych
4,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz potrafi zbudować usługi sieciowe
5,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz potrafi zbudować aplikację w technologii EJB

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/5_K01
Student ma potrzebę kreatywnego i twórczego myślenia ukierunkowanego na rozwiązywanie problemów
2,0Student nie potrafi zaimplementowć aplikacji komponentowej
3,0Student potrafi wytworzyć podstawową aplikację komponentową
3,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.0 oraz potrafi tworzyć logikę biznesową z wykorzystaniem wybranych komponentów
4,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać technologię RMI dla aplikacji rozproszonych
4,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz potrafi zbudować usługi sieciowe
5,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz potrafi zbudować aplikację w technologii EJB
I_2A_D16/5_K02
Student ma potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi
2,0Student nie potrafi nauczyć się i zaimplementowć aplikacji komponentowej
3,0Student potrafi nauczyć się i wytworzyć podstawową aplikację komponentową
3,5Student potrafi posiąść wiedzę i zrealizować zadanie na ocenę 3.0 oraz potrafi tworzyć logikę biznesową z wykorzystaniem wybranych komponentów
4,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz pozyska wiedzę dla technologii RMI dla aplikacji rozproszonych
4,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz nauczy się zbudować usługi sieciowe
5,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz posiądzie wiedzę dotyczącą budowy aplikacji w technologii EJB

Literatura podstawowa

  1. Clemens Szyperski, Oprogramowanie komponentowe – obiekty to za mało, WNT, 2001
  2. Juval Löwy, COM and .NET Component Services, O'Reilly, 2001
  3. Kathy Sierra, Bert Bates, Head First EJB. Edycja polska, Helion, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Microsoft, http://msdn.microsoft.com, 2011
  2. Oracle, http://java.oracle.com, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie i konfiguracja środowiska2
T-L-2Bibliteki dynamiczne C++2
T-L-3Biblioteki dynamiczne Java4
T-L-4Biblioteki dynamiczne .NET4
T-L-5Java RMI4
T-L-6CORBA4
T-L-7Web services4
T-L-8Java EE6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematu komponentow2
T-W-2Biblioteki ladowane dynamicznie3
T-W-3Java RMI2
T-W-4CORBA3
T-W-5Wprowadzenie do Web services3
T-W-6Wprowadzenie do EJB2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć25
A-L-3Samodzielna praca nad zadaniami30
A-L-4Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
87
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie materiałów wykładowych15
A-W-3Udział w egzaminie2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/5_W01Student zna i rozumie zagadnienie programowania zorientowanego komponentowo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W04Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W09Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z programowaniem zorientowanym komponentowo
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do tematu komponentow
Metody nauczaniaM-1Metoda podejąca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin: W formie pisemnej (zadania problemowe) lub w formie ustnej (trzy pytania, w tym problemowe).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żdnych technologii komponentowych
3,0Student potrafi sklasyfikować i opisać rodzaje technologii komponentowych
3,5Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz potrafi podać przykłady technologii komponentowych
4,0Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz zna zasady tworzenia bibliotek w różnych językach programowania
4,5Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz zna technologie komunikacyjne CORBA i RMI
5,0Student ma wiedzę na ocenę 5.0 oraz zna technologie EJB
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/5_W02Student zna standardy i technologie stosowane w programowaniu zorientowanym komponentowo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W04Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_W10Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych i możliwości zastosowania informatyki w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W07Posiada poszerzona wiedzę o funkcjonowaniu i modelowaniu złożonych systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie standardów programowania komponentowego
Treści programoweT-W-3Java RMI
T-W-6Wprowadzenie do EJB
T-W-5Wprowadzenie do Web services
T-W-4CORBA
T-W-2Biblioteki ladowane dynamicznie
Metody nauczaniaM-1Metoda podejąca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin: W formie pisemnej (zadania problemowe) lub w formie ustnej (trzy pytania, w tym problemowe).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żdnych technologii komponentowych
3,0Student potrafi sklasyfikować i opisać rodzaje technologii komponentowych
3,5Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz potrafi podać przykłady technologii komponentowych
4,0Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz zna zasady tworzenia bibliotek w różnych językach programowania
4,5Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz zna technologie komunikacyjne CORBA i RMI
5,0Student ma wiedzę na ocenę 5.0 oraz zna technologie EJB
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/5_W03Student potrafi zaprojektować apikację komponentową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W04Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_W05Ma rozszerzoną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu metod informatyki wykorzystywanych do rozwiązywania problemów w wybranych obszarach nauki i techniki
I_2A_W06Posiada wiedzę o narzędziach sprzętowo-programowych wspomagających rozwiązywanie wybranych i złożonych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
I_2A_W07Posiada poszerzona wiedzę o funkcjonowaniu i modelowaniu złożonych systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Nauczenie praktycznych posługiwania się technologiami komponentowymi
Treści programoweT-L-6CORBA
T-L-4Biblioteki dynamiczne .NET
T-L-8Java EE
T-L-7Web services
T-L-2Bibliteki dynamiczne C++
T-L-3Biblioteki dynamiczne Java
T-L-5Java RMI
Metody nauczaniaM-1Metoda podejąca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin: W formie pisemnej (zadania problemowe) lub w formie ustnej (trzy pytania, w tym problemowe).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żdnych technologii komponentowych
3,0Student potrafi sklasyfikować i opisać rodzaje technologii komponentowych
3,5Student ma wiedzę na ocenę 3.0 oraz potrafi podać przykłady technologii komponentowych
4,0Student ma wiedzę na ocenę 3.5 oraz zna zasady tworzenia bibliotek w różnych językach programowania
4,5Student ma wiedzę na ocenę 4.0 oraz zna technologie komunikacyjne CORBA i RMI
5,0Student ma wiedzę na ocenę 5.0 oraz zna technologie EJB
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/5_U01Student potrafi skonfigurować środowisko do pracy z róźnymi technologiami komponentowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
I_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U05Potrafi prawidłowo zaplanować, przeprowadzić eksperyment badawczy, dokonać analizy i prezentacji uzyskanych wyników
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U08Potrafi wykorzystywać narzędzia sprzętowo-programowe wspomagające rozwiązywanie wybranych problemów w różnych obszarach nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z programowaniem zorientowanym komponentowo
C-3Nauczenie praktycznych posługiwania się technologiami komponentowymi
Treści programoweT-L-8Java EE
T-W-6Wprowadzenie do EJB
T-L-7Web services
T-W-1Wprowadzenie do tematu komponentow
T-L-2Bibliteki dynamiczne C++
T-W-4CORBA
T-W-5Wprowadzenie do Web services
T-L-6CORBA
T-L-1Wprowadzenie i konfiguracja środowiska
T-W-3Java RMI
T-L-3Biblioteki dynamiczne Java
T-L-5Java RMI
T-L-4Biblioteki dynamiczne .NET
T-W-2Biblioteki ladowane dynamicznie
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratorium: Ocena na podstawie oceny zadań (programów w postaci komponentów) realizowanych podczas zajęć będąca sumą arytmetyczną uzyskanych ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaimplementowć aplikacji komponentowej
3,0Student potrafi wytworzyć podstawową aplikację komponentową
3,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.0 oraz potrafi tworzyć logikę biznesową z wykorzystaniem wybranych komponentów
4,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać technologię RMI dla aplikacji rozproszonych
4,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz potrafi zbudować usługi sieciowe
5,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz potrafi zbudować aplikację w technologii EJB
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/5_U02Student potrafi zaprojektować i zaimplementować aplikacje w wybranych technologiach komponentowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
I_2A_U03Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych indywidualnych i zespołowych przyjmując w nich różne role
I_2A_U04Potrafi wybrać, krytycznie ocenić przydatność i zastosować metodę i narzędzia rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego
I_2A_U05Potrafi prawidłowo zaplanować, przeprowadzić eksperyment badawczy, dokonać analizy i prezentacji uzyskanych wyników
I_2A_U06Ma umiejętność wykrywania związków i zależności zachodzących w systemach rzeczywistych i potrafi prawidłowo zaplanować i przeprowadzić proces modelowania
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-3Nauczenie praktycznych posługiwania się technologiami komponentowymi
C-1Zapoznanie studentów z programowaniem zorientowanym komponentowo
Treści programoweT-L-3Biblioteki dynamiczne Java
T-W-4CORBA
T-L-4Biblioteki dynamiczne .NET
T-L-2Bibliteki dynamiczne C++
T-L-5Java RMI
T-W-5Wprowadzenie do Web services
T-L-7Web services
T-L-6CORBA
T-L-8Java EE
T-W-6Wprowadzenie do EJB
T-W-3Java RMI
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratorium: Ocena na podstawie oceny zadań (programów w postaci komponentów) realizowanych podczas zajęć będąca sumą arytmetyczną uzyskanych ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaimplementowć aplikacji komponentowej
3,0Student potrafi wytworzyć podstawową aplikację komponentową
3,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.0 oraz potrafi tworzyć logikę biznesową z wykorzystaniem wybranych komponentów
4,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać technologię RMI dla aplikacji rozproszonych
4,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz potrafi zbudować usługi sieciowe
5,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz potrafi zbudować aplikację w technologii EJB
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/5_K01Student ma potrzebę kreatywnego i twórczego myślenia ukierunkowanego na rozwiązywanie problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
I_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_2A_K03Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
I_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
I_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-3Nauczenie praktycznych posługiwania się technologiami komponentowymi
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratorium: Ocena na podstawie oceny zadań (programów w postaci komponentów) realizowanych podczas zajęć będąca sumą arytmetyczną uzyskanych ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaimplementowć aplikacji komponentowej
3,0Student potrafi wytworzyć podstawową aplikację komponentową
3,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.0 oraz potrafi tworzyć logikę biznesową z wykorzystaniem wybranych komponentów
4,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz potrafi wykorzystać technologię RMI dla aplikacji rozproszonych
4,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz potrafi zbudować usługi sieciowe
5,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz potrafi zbudować aplikację w technologii EJB
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/5_K02Student ma potrzebę dokształcania się i dzielenia się posiadaną wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K01Ma świadomość organizacji własnego czasu pracy i jest zdeterminowany aby osiągnąć założone cele
I_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_2A_K03Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie informatyki
I_2A_K04Świadomie stosuje przepisy prawa dotyczące własności intelektualnej i przestrzega zasad etyki zawodowej
I_2A_K05Ma świadomość odpowiedzialności za kierowany zespół ludzi i za zadania realizowane wspólnie z tym zespołem
I_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z programowaniem zorientowanym komponentowo
C-3Nauczenie praktycznych posługiwania się technologiami komponentowymi
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Laboratorium: Ocena na podstawie oceny zadań (programów w postaci komponentów) realizowanych podczas zajęć będąca sumą arytmetyczną uzyskanych ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nauczyć się i zaimplementowć aplikacji komponentowej
3,0Student potrafi nauczyć się i wytworzyć podstawową aplikację komponentową
3,5Student potrafi posiąść wiedzę i zrealizować zadanie na ocenę 3.0 oraz potrafi tworzyć logikę biznesową z wykorzystaniem wybranych komponentów
4,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 3.5 oraz pozyska wiedzę dla technologii RMI dla aplikacji rozproszonych
4,5Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.0 oraz nauczy się zbudować usługi sieciowe
5,0Student potrafi zrealizować zadanie na ocenę 4.5 oraz posiądzie wiedzę dotyczącą budowy aplikacji w technologii EJB