Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: inteligentne aplikacje komputerowe

Sylabus przedmiotu Zarządzanie ryzykiem projektów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie ryzykiem projektów
Specjalność projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Zarządzania
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Twardochleb <Michal.Twardochleb@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,90,62egzamin
laboratoriaL2 30 3,10,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zarządzanie projektami rachunek prawdopodobieństwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami i formami ryzyk występujących w projektach oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ryzyka i sposobów reagowania na nie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Odpowiadające treściom podanym na wykładzie: Rodzaje i źródła ryzyka w projektach Planowanie zarządzania ryzykiem Identyfikacja ryzyka Jakościowa analiza ryzyka Ilościowa analiza ryzyka Planowanie reakcji na ryzyko Monitorowanie i kontrolowanie ryzyka30
30
wykłady
T-W-1Rodzaje i źródła ryzyka w projektach Planowanie zarządzania ryzykiem Identyfikacja ryzyka Jakościowa analiza ryzyka Ilościowa analiza ryzyka Planowanie reakcji na ryzyko Monitorowanie i kontrolowanie ryzyka30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych30
A-L-3opracowanie sprawozdań20
A-L-4Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć3
83
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury, przygotowanie do zajęć16
A-W-3Udzał w konsultacjach2
A-W-4Udział w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład w formie prezentacji multimedialnej przygotowany na podstawie dostępnej literatury wzbogacony o praktyczne przykłady
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w formie case-study oraz zadań projektowych poświęconych identyfikacji, analizie i reakcji na ryzyko

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonanych projektów
S-2Ocena formująca: Ocena wykonanych zadań na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin zaliczeniowy z części teoretycznej przedstawianej na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/4_W01
Po ukończeniu przedmiotu student zna i rozumie: - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych
I_2A_W03, I_2A_W11T2A_W06, T2A_W09, T2A_W11C-1T-L-1, T-W-1M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/4_U01
Student potrafi - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności
I_2A_U02, I_2A_U06, I_2A_U07, I_2A_U13T2A_U01, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U18C-1T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D16/4_K01
Świadomość zmienności i dynamiki zmian uwarunkowań środowiska prowadzenia działalności gospodarczej lub otoczenia przedsiębiorstwa, zmienności czynników wewnętrznych Świadomośc konieczności obserwacji zmian w otoczeniu
I_2A_K02, I_2A_K06T2A_K01, T2A_K06, T2A_K07C-1T-L-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/4_W01
Po ukończeniu przedmiotu student zna i rozumie: - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych
2,0Student nie zna i nie rozumie w wystarczającym stopniu : - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych
3,0Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym: - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP)
3,5Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym: - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych
4,0Student zna i rozumie w stopniu dobrym: - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych
4,5Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych
5,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu oraz wyraża formułuje samodzielne opninie i wnioski na ponizsze tematy : - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/4_U01
Student potrafi - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności
2,0Student nie potrafi - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności
4,0Student potrafi w stopniu dobrym - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności
4,5Student potrafi samocdzielnie w zaawansowanym stopniu - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności
5,0Student potrafi samocdzielnie w zaawansowanym stopniu przy zastosowaniu nieszablonowych metod wnioskowania - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D16/4_K01
Świadomość zmienności i dynamiki zmian uwarunkowań środowiska prowadzenia działalności gospodarczej lub otoczenia przedsiębiorstwa, zmienności czynników wewnętrznych Świadomośc konieczności obserwacji zmian w otoczeniu
2,0Student nie jest w stanie obserwować otoczenia gospodarczego i formułować wniosków nt. jego stanu
3,0Student jest w stanie obserwować otoczenie gospodarcze i formułować wnioski nt. jego stanu
3,5Student jest w stanie obserwować zmienność otoczenia gospodarczego i formułować wnioski nt. jego stanu
4,0Student jest w stanie obserwować zmienność otoczenia gospodarczego i formułować wnioski nt. jego stanu i trendów zmian
4,5Student jest w stanie obserwować i oceniać dynamikę zmienności otoczenia gospodarczego i przeprowadzać proste analizy i prognozy formułować wniosków nt. trendów zmian
5,0Student jest w stanie obserwować i oceniać dynamikę zmienności otoczenia gospodarczego i przeprowadzać zaawansowane analizy i prognozy formułować wnioski nt. trendów zmian

Literatura podstawowa

  1. Kaczmarek T., Ryzyko i zarządzanie ryzykiem. Ujęcie interdyscyplinarne, Difin, Warszawa, 2008
  2. Pritchard C. L., Zarządzanie ryzykiem w projektach. Teoria i praktyka, WIG-PRESS, Warszawa, 2002
  3. Korczowski A., Zarządzanie ryzykiem w projektach informatycznych. Teoria i praktyka, Helion, 2009

Literatura dodatkowa

  1. ., Pomarańczowa księga - zarządzanie ryzykiem, zasady i koncepcje, Ministerstwo Skarbu JKM, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Odpowiadające treściom podanym na wykładzie: Rodzaje i źródła ryzyka w projektach Planowanie zarządzania ryzykiem Identyfikacja ryzyka Jakościowa analiza ryzyka Ilościowa analiza ryzyka Planowanie reakcji na ryzyko Monitorowanie i kontrolowanie ryzyka30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i źródła ryzyka w projektach Planowanie zarządzania ryzykiem Identyfikacja ryzyka Jakościowa analiza ryzyka Ilościowa analiza ryzyka Planowanie reakcji na ryzyko Monitorowanie i kontrolowanie ryzyka30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych30
A-L-3opracowanie sprawozdań20
A-L-4Udzał w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć3
83
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury, przygotowanie do zajęć16
A-W-3Udzał w konsultacjach2
A-W-4Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/4_W01Po ukończeniu przedmiotu student zna i rozumie: - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W03Posiada wiedzę o przedsiębiorczości oraz sposobach efektywnego kierowania zespołami ludzkimi
I_2A_W11Ma wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami i formami ryzyk występujących w projektach oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ryzyka i sposobów reagowania na nie
Treści programoweT-L-1Odpowiadające treściom podanym na wykładzie: Rodzaje i źródła ryzyka w projektach Planowanie zarządzania ryzykiem Identyfikacja ryzyka Jakościowa analiza ryzyka Ilościowa analiza ryzyka Planowanie reakcji na ryzyko Monitorowanie i kontrolowanie ryzyka
T-W-1Rodzaje i źródła ryzyka w projektach Planowanie zarządzania ryzykiem Identyfikacja ryzyka Jakościowa analiza ryzyka Ilościowa analiza ryzyka Planowanie reakcji na ryzyko Monitorowanie i kontrolowanie ryzyka
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w formie case-study oraz zadań projektowych poświęconych identyfikacji, analizie i reakcji na ryzyko
M-1Wykład w formie prezentacji multimedialnej przygotowany na podstawie dostępnej literatury wzbogacony o praktyczne przykłady
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonanych zadań na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin zaliczeniowy z części teoretycznej przedstawianej na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena wykonanych projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie w wystarczającym stopniu : - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych
3,0Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym: - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP)
3,5Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym: - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych
4,0Student zna i rozumie w stopniu dobrym: - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych
4,5Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu: - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych
5,0Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu oraz wyraża formułuje samodzielne opninie i wnioski na ponizsze tematy : - pojęcia i metody związane z zarządzania ryzykiem przy projektach (Prince 2, RAMP) - proces zarządzania zmianami i definicje czynników krytycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/4_U01Student potrafi - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł (literatura, Internet, bazy danych, dokumentacja techniczna), dokonywać ich interpretacji i oceny
I_2A_U06Ma umiejętność wykrywania związków i zależności zachodzących w systemach rzeczywistych i potrafi prawidłowo zaplanować i przeprowadzić proces modelowania
I_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U13Potrafi dobrać, porównać i ocenić rozwiązania projektowe w wybranym obszarze zastosowań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami i formami ryzyk występujących w projektach oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ryzyka i sposobów reagowania na nie
Treści programoweT-W-1Rodzaje i źródła ryzyka w projektach Planowanie zarządzania ryzykiem Identyfikacja ryzyka Jakościowa analiza ryzyka Ilościowa analiza ryzyka Planowanie reakcji na ryzyko Monitorowanie i kontrolowanie ryzyka
T-L-1Odpowiadające treściom podanym na wykładzie: Rodzaje i źródła ryzyka w projektach Planowanie zarządzania ryzykiem Identyfikacja ryzyka Jakościowa analiza ryzyka Ilościowa analiza ryzyka Planowanie reakcji na ryzyko Monitorowanie i kontrolowanie ryzyka
Metody nauczaniaM-1Wykład w formie prezentacji multimedialnej przygotowany na podstawie dostępnej literatury wzbogacony o praktyczne przykłady
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w formie case-study oraz zadań projektowych poświęconych identyfikacji, analizie i reakcji na ryzyko
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonanych zadań na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin zaliczeniowy z części teoretycznej przedstawianej na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena wykonanych projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności
4,0Student potrafi w stopniu dobrym - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności
4,5Student potrafi samocdzielnie w zaawansowanym stopniu - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności
5,0Student potrafi samocdzielnie w zaawansowanym stopniu przy zastosowaniu nieszablonowych metod wnioskowania - przeanalizować wpływ pojawiających się zagrożeń na poszczególnych etapach na powodzenie bądź upadek projektu, - zdefiniować i określić ilościowo ryzyko, - określić czynniki krytyczne sukcesu w zarządzaniu projektem - planować reakcję na pojawiające się elementy ryzyka podczas zarządzania projektem - podejmować decyzję w warunkach ryzyka lub niepewności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D16/4_K01Świadomość zmienności i dynamiki zmian uwarunkowań środowiska prowadzenia działalności gospodarczej lub otoczenia przedsiębiorstwa, zmienności czynników wewnętrznych Świadomośc konieczności obserwacji zmian w otoczeniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K02Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
I_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami i formami ryzyk występujących w projektach oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji ryzyka i sposobów reagowania na nie
Treści programoweT-L-1Odpowiadające treściom podanym na wykładzie: Rodzaje i źródła ryzyka w projektach Planowanie zarządzania ryzykiem Identyfikacja ryzyka Jakościowa analiza ryzyka Ilościowa analiza ryzyka Planowanie reakcji na ryzyko Monitorowanie i kontrolowanie ryzyka
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w formie case-study oraz zadań projektowych poświęconych identyfikacji, analizie i reakcji na ryzyko
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanych projektów
S-2Ocena formująca: Ocena wykonanych zadań na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie obserwować otoczenia gospodarczego i formułować wniosków nt. jego stanu
3,0Student jest w stanie obserwować otoczenie gospodarcze i formułować wnioski nt. jego stanu
3,5Student jest w stanie obserwować zmienność otoczenia gospodarczego i formułować wnioski nt. jego stanu
4,0Student jest w stanie obserwować zmienność otoczenia gospodarczego i formułować wnioski nt. jego stanu i trendów zmian
4,5Student jest w stanie obserwować i oceniać dynamikę zmienności otoczenia gospodarczego i przeprowadzać proste analizy i prognozy formułować wniosków nt. trendów zmian
5,0Student jest w stanie obserwować i oceniać dynamikę zmienności otoczenia gospodarczego i przeprowadzać zaawansowane analizy i prognozy formułować wnioski nt. trendów zmian