Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: projektowanie i zarządzanie projektami informatycznymi

Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium dyplomowe
Specjalność systemy komputerowe i technologie mobilne
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandr Cariow <Alexandr.Tariov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksandr Cariow <Alexandr.Tariov@zut.edu.pl>, Małgorzata Pelczar <Malgorzata.Pelczar@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z tematyką i zakresem prac magisterskich realizowanych w Katedrze Architektury Komputerów i Telekomunikacji.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia tekstów techniczno-informatycznych.
C-3Zapoznanie studentów z problemem plagiatu w pracach magisterskich.
C-4Ukształtowanie umiejętności prezentowania wyników prac naukowo-badawczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Cele seminarium dyplomowego.1
T-S-2Omówienie procedury dyplomowania na studiach II stopnia na WI ZUT w Szczecinie.1
T-S-3Przedstawienie ogólnej tematyki badań naukowych realizowanych w Katedrze Architektury Komputerów i Telekominikacji.4
T-S-4Charakterystyka wcześniej wykonywanych prac magisterskich pod opieką pracowników Katedry Architektury Komputerów i Telekomunikacji.2
T-S-5Charakterystyka struktury pracy magisterskiej, zakres i cel pracy.1
T-S-6Omówienie problemu plagiatu w pracach magisterskich, sposobu badania prac pod względem plagiatu i wymagań stawianych na Wydziale Informatyki pod tym względem.1
T-S-7Omówienie zasad opracowania formularza tematu, celu i zakresu pracy magisterskiej obowiazujacego na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie.1
T-S-8Przedstawienie prezentacji własnych propozycji tematów, zakresu i celu prac magisterskich.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-S-2Przygotowanie propozycji tematu, zakresu i celu pracy magisterskiej.15
A-S-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach z potencjalnymi opiekunami pracy5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: seminarium.
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sposobu przedstawienia prezentacji dotyczącej tematu, zakresu i celu pracy magisterskiej.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wszystkich seminariach, ocena jego uczestnictwa w dyskusjach, analizach i wyciąganiu wniosków omawianych zagadnień.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena merytoryczna tematu, zakresu i celu pracy magisterskiej przygotowanej przez studenta wraz z opiekunem pracy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/7_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć studenci rozróżniają tematykę badań z zakresu specjalności - systemy komputerowe i technologie mobilne.
I_2A_W04T2A_W04, T2A_W07C-1T-S-4, T-S-3M-1S-2
I_2A_D18/7_W02
W wyniki przeprowadzonych zajęć studenci potrafią zdefiniować i rozpoznać plagiat w pracach naukowych.
I_2A_W02T2A_W08, T2A_W10C-3T-S-6M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_D18/7_U01
Student potrafi dobrać, sformułować i określić temat, zakres i cel pracy dyplomowej magisterskiej.
I_2A_U07, I_2A_U13, I_2A_U16T2A_U05, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U18C-4T-S-4, T-S-5, T-S-7, T-S-8M-3, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/7_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć studenci rozróżniają tematykę badań z zakresu specjalności - systemy komputerowe i technologie mobilne.
2,0Student nie rozróżnia tematyki badań z zakresu specjalności - systemy komputerowe i technologie mobilne.
3,0Student rozróżnia na poziomie podstawowym tematykę badań z zakresu specjalności - systemy komputerowe i technologie mobilne.
3,5Student rozróżnia i rozumie tematykę badań z zakresu specjalności - systemy komputerowe i technologie mobilne.
4,0Student rozróżnia, rozumie i zna zastosowanie tematyki badań z zakresu specjalności - systemy komputerowe i technologie mobilne.
4,5Student rozróżnia, rozumie i zna zastosowanie tematyki badań z zakresu specjalności - systemy komputerowe i technologie mobilne oraz potrafi dokonac jej analizy.
5,0Student rozróżnia, rozumie i zna zastosowanie tematyki badań z zakresu specjalności - systemy komputerowe i technologie mobilne oraz potrafi dokonac jej analizy i syntezy.
I_2A_D18/7_W02
W wyniki przeprowadzonych zajęć studenci potrafią zdefiniować i rozpoznać plagiat w pracach naukowych.
2,0Student potrafi zdefiniować i rozpoznać plagiat w pracach naukowych.
3,0Student potrafi zdefiniować plagiat w pracach naukowych.
3,5Student potrafi zdefiniować i rozumie na czym polega plagiat w pracach naukowych.
4,0Student potrafi zdefiniować, rozumie na czym polega plagiat w pracach naukowych. Potrafi dokonać weryfikacji treści prac pod kątem kradzieży własnosci intelektualnej.
4,5Student potrafi zdefiniować, rozumie na czym polega plagiat w pracach naukowych. Potrafi dokonać weryfikacji i analizy treści prac pod kątem kradzieży własnosci intelektualnej.
5,0Student potrafi zdefiniować, rozumie na czym polega plagiat w pracach naukowych. Potrafi dokonać weryfikacji, analizy oraz syntezy treści prac pod kątem kradzieży własnosci intelektualnej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
I_2A_D18/7_U01
Student potrafi dobrać, sformułować i określić temat, zakres i cel pracy dyplomowej magisterskiej.
2,0Student nie potrafi dobrać, sformułować ani określić tematu, zakresu i celu pracy magisterskiej.
3,0Student potrafi sformułować i określić temat pracy magisterskiej.
3,5Student potrafi sformułować i określić temat oraz zakres pracy magisterskiej.
4,0Student potrafi dobrać, sformułować i określić temat oraz zakres pracy magisterskiej.
4,5Student potrafi dobrać, sformułować i określić temat, zakres i cel pracy magisterskiej.
5,0Student potrafi samodzielnie dobrać, sformułować i określić temat, zakres i cel pracy magisterskiej.

Literatura podstawowa

  1. Zenderowski Radosław, Praca magisterska, licencjat : krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej., CeDeWu.PL, Warszawa, 2009
  2. Boć Jan, konsultacja filologiczna Miodek Jan, Jak pisać pracę magisterską?, Kolonia Limited, Wrocław, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Przechlewski Tomasz, Praca magisterska i dyplomowa z programem LaTex : jak szybko tworzyć profesjonalnie wyglądające dokumenty., Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2011
  2. Dorota Cendrowska, Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Cele seminarium dyplomowego.1
T-S-2Omówienie procedury dyplomowania na studiach II stopnia na WI ZUT w Szczecinie.1
T-S-3Przedstawienie ogólnej tematyki badań naukowych realizowanych w Katedrze Architektury Komputerów i Telekominikacji.4
T-S-4Charakterystyka wcześniej wykonywanych prac magisterskich pod opieką pracowników Katedry Architektury Komputerów i Telekomunikacji.2
T-S-5Charakterystyka struktury pracy magisterskiej, zakres i cel pracy.1
T-S-6Omówienie problemu plagiatu w pracach magisterskich, sposobu badania prac pod względem plagiatu i wymagań stawianych na Wydziale Informatyki pod tym względem.1
T-S-7Omówienie zasad opracowania formularza tematu, celu i zakresu pracy magisterskiej obowiazujacego na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie.1
T-S-8Przedstawienie prezentacji własnych propozycji tematów, zakresu i celu prac magisterskich.4
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-S-2Przygotowanie propozycji tematu, zakresu i celu pracy magisterskiej.15
A-S-3Udział w zaliczeniu i konsultacjach z potencjalnymi opiekunami pracy5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/7_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć studenci rozróżniają tematykę badań z zakresu specjalności - systemy komputerowe i technologie mobilne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W04Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z tematyką i zakresem prac magisterskich realizowanych w Katedrze Architektury Komputerów i Telekomunikacji.
Treści programoweT-S-4Charakterystyka wcześniej wykonywanych prac magisterskich pod opieką pracowników Katedry Architektury Komputerów i Telekomunikacji.
T-S-3Przedstawienie ogólnej tematyki badań naukowych realizowanych w Katedrze Architektury Komputerów i Telekominikacji.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wszystkich seminariach, ocena jego uczestnictwa w dyskusjach, analizach i wyciąganiu wniosków omawianych zagadnień.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozróżnia tematyki badań z zakresu specjalności - systemy komputerowe i technologie mobilne.
3,0Student rozróżnia na poziomie podstawowym tematykę badań z zakresu specjalności - systemy komputerowe i technologie mobilne.
3,5Student rozróżnia i rozumie tematykę badań z zakresu specjalności - systemy komputerowe i technologie mobilne.
4,0Student rozróżnia, rozumie i zna zastosowanie tematyki badań z zakresu specjalności - systemy komputerowe i technologie mobilne.
4,5Student rozróżnia, rozumie i zna zastosowanie tematyki badań z zakresu specjalności - systemy komputerowe i technologie mobilne oraz potrafi dokonac jej analizy.
5,0Student rozróżnia, rozumie i zna zastosowanie tematyki badań z zakresu specjalności - systemy komputerowe i technologie mobilne oraz potrafi dokonac jej analizy i syntezy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/7_W02W wyniki przeprowadzonych zajęć studenci potrafią zdefiniować i rozpoznać plagiat w pracach naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W02Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, prawnych, etycznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności w dziedzinie informatyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z problemem plagiatu w pracach magisterskich.
Treści programoweT-S-6Omówienie problemu plagiatu w pracach magisterskich, sposobu badania prac pod względem plagiatu i wymagań stawianych na Wydziale Informatyki pod tym względem.
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wszystkich seminariach, ocena jego uczestnictwa w dyskusjach, analizach i wyciąganiu wniosków omawianych zagadnień.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student potrafi zdefiniować i rozpoznać plagiat w pracach naukowych.
3,0Student potrafi zdefiniować plagiat w pracach naukowych.
3,5Student potrafi zdefiniować i rozumie na czym polega plagiat w pracach naukowych.
4,0Student potrafi zdefiniować, rozumie na czym polega plagiat w pracach naukowych. Potrafi dokonać weryfikacji treści prac pod kątem kradzieży własnosci intelektualnej.
4,5Student potrafi zdefiniować, rozumie na czym polega plagiat w pracach naukowych. Potrafi dokonać weryfikacji i analizy treści prac pod kątem kradzieży własnosci intelektualnej.
5,0Student potrafi zdefiniować, rozumie na czym polega plagiat w pracach naukowych. Potrafi dokonać weryfikacji, analizy oraz syntezy treści prac pod kątem kradzieży własnosci intelektualnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaI_2A_D18/7_U01Student potrafi dobrać, sformułować i określić temat, zakres i cel pracy dyplomowej magisterskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U07Potrafi wykorzystywać poznane metody, techniki i modele do rozwiązywania złożonych problemów
I_2A_U13Potrafi dobrać, porównać i ocenić rozwiązania projektowe w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_U16Potrafi określić kierunek dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności prezentowania wyników prac naukowo-badawczych.
Treści programoweT-S-4Charakterystyka wcześniej wykonywanych prac magisterskich pod opieką pracowników Katedry Architektury Komputerów i Telekomunikacji.
T-S-5Charakterystyka struktury pracy magisterskiej, zakres i cel pracy.
T-S-7Omówienie zasad opracowania formularza tematu, celu i zakresu pracy magisterskiej obowiazujacego na Wydziale Informatyki ZUT w Szczecinie.
T-S-8Przedstawienie prezentacji własnych propozycji tematów, zakresu i celu prac magisterskich.
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna.
M-2Metoda aktywizująca: seminarium.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena merytoryczna tematu, zakresu i celu pracy magisterskiej przygotowanej przez studenta wraz z opiekunem pracy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać, sformułować ani określić tematu, zakresu i celu pracy magisterskiej.
3,0Student potrafi sformułować i określić temat pracy magisterskiej.
3,5Student potrafi sformułować i określić temat oraz zakres pracy magisterskiej.
4,0Student potrafi dobrać, sformułować i określić temat oraz zakres pracy magisterskiej.
4,5Student potrafi dobrać, sformułować i określić temat, zakres i cel pracy magisterskiej.
5,0Student potrafi samodzielnie dobrać, sformułować i określić temat, zakres i cel pracy magisterskiej.