Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Zarządzania
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Nowakowski <Antoni.Nowakowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Feliks Stawarczyk <Feliks.Stawarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 12 2,30,41zaliczenie
wykładyW1 24 2,70,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność identyfikacji funkcji, ról oraz umiejętności kirowniczych.
C-2Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania biznesplanu nowego przedsięwzięcia.
C-4Zapoznanie z teorią i technikami motywacyjnymi wykorzystywanymi w organizacajch.
C-5Zapoznanie z podstawowymi elementami kontrolowania - formami kontroli wyastępującymi w organizacjach.
C-6Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej.
C-7Zapoznanie z wybranymi koncepcjami i metodami zarządzania: outsourcing, reengineering, benchmarking, lean management, time based management.
C-8Zapoznanie z zasadami i metodami stosowanymi w ramach funkcji planowania, organizowania, zatrudniania, kierowania i kontroli procesu zarządzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zarządzanie i praca managera: identyfikacja przykładów ilustrujacych funkcje, role oraz umiejętności kierownicze.2
T-A-2Otoczenie a skuteczność organizacji: prezentacja na podstawie wybranej firmy elementów jej otoczenia wraz z przedstawieniem wpływu każdego z wymiarów na organizację, określenie skuteczności według 4 podstawowych modeli.2
T-A-3Zarządzanie przedsiebiorczością i tworzenie nowych przedsiębiorstw: opracowanie biznesplanu nowego przedsięwzięcia, prezentacja i obrona przed grupą.2
T-A-4Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje.2
T-A-5Podstawowe elementy kontrolowania: formy kontroli występujące w organizacji, przykłady - ocena najlepszych metod przyczyniających się do długofalowego sukcesu firmy.2
T-A-6Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu.2
12
wykłady
T-W-1Istota zarzadzania: interpretacja zarządzania, proces zarządzania, funkcje zarządzania, tendencje w zarządzaniu, sterowanie, kierowanie a zarzadzanie, techniki i style zarządzania, metody zarządzania, kierowanie i kierownicy, istota pracy kierowniczej, główne role i umiejetności.2
T-W-2Kierunki i szkoły we współczesnej nauce zarządzania: podstawowe nurty - klasyczny i neoklasyczny, psycho-socjologiczny, systemowy, nowa fala, organizacja jako gra społeczna.1
T-W-3Planowanie i budowanie strategii firmy: definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel starategicznego działania w biznesie.2
T-W-4Analizy strategiczne: obszary analizy strategii przedsiębiorstwa, badanie makrootoczenia, badanie mikrootoczenia, badanie portfela produkcyjnego firmy, zintegrowane metody analizy strategicznej.2
T-W-5Organizowanie - cele i zadania: rodzaje struktur organizacyjnych, odpowiedniość struktur do modelu zarządzania - model mechanistyczny, struktury hierarchiczne, model organiczny, struktury elastyczne, dywersyfikacja struktur wewnątrz organizacji, restrukturyzacja i zmiany struktur.1
T-W-6Proces podejmowania decyzji: podjęcie decyzji, model procesu podejmowania decyzji, racjonalność decyzji i jej ograniczenia, rola zespołowego rozwiązywania problemów i udziału specjalistów w procesach decyzyjnych, bariery w podejmowaniu decyzji, informacyjne wsparcie procesów decyzyjnych.2
T-W-7Systemy motywacyjne w organizacji: istota motywowania ludzi, potrzeba jako źródlo motywacji, teorie motywacji, strategie motywacji, zasady skutecznej motywacji, sytuacyjne podejście do stylów kierowania, motywowanie w pobudzaniu ludzi do działania.1
T-W-8Władza, autorytet i przywództwo: władza w organizacjach i jej źródła, znaczenie przywództwa, siatka kierownicza, style przywództwa, podstawowe koncepcje dotyczace stylów kieowania i ich skuteczności.1
T-W-9Kontrola: pojęcie, cele i zadania, formy kontroli, controlling.1
T-W-10Konflikty w organizacji: pojęcie, fazy i dynamika konfliktu, typy konfliktów i metody ich rozgrywania.2
T-W-11Zarządzanie zasobami firmy: pojęcie zasobów, klasyfikacja zasobów, informacja o zasobach, alokacja zasobów i jej wpływ na lokalizację przedsiebiorstw.2
T-W-12Kierowanie zmianami organizacyjnymi: obszary zmian w organizacji, zarządzanie zmianami, innowacje jako źródło zmian, zarządzanie projektami, doskonalenie organizacji, restrukturyzacja przedsiębiorstwa, reengineering.2
T-W-13Informacja w procesie zarządzania: system informacyjny przedsiębiortwa, budowa strategii informacyjnej przedsiębiorstwa, klasyfikacja systemów informacyjnych zarządzania, tendencje rozwojowe systemów, projektowanie i rozwój systemów, ochrona zasobów informacyjnych, ocena efektywności systemów informacyjnych.1
T-W-14Organizacje wirtualne: zarządzanie wirtualne, typy organizacji wirtualnych, handel elektroniczny, marketing elektroniczny.2
T-W-15Odpowiedzialność społeczna i etyka organizacji: definicja strategicznej odpowiedzialności społecznej, działania z zakresu CSR, uzasadnienie CSR, etyka w miejscu pracy, skutki odpowiedzialności społecznej, nadzór korporacyjny (Corporate Governance), zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa.2
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń14
A-A-3Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: wybór tematyki, przegląd literatury8
A-A-4Realizacja zadania problemowego wra z prezentacją: spotkania w zespołach.8
A-A-5Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: samodzielne opracowanie przydzielonej części prezentacji.8
A-A-6Przygotowanie prezentacji w formie elektronicznej.5
A-A-7Przygotowanie dokumentacji do zadań.10
A-A-8Konsulatcje do ćwiczeń.2
A-A-9udział w zaliczeniu2
69
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.17
A-W-3Udział w egzaminie.3
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładów.3
A-W-5Bieżące studiowanie literatury.17
A-W-6Przegląd literatury zawartej w sylabusie do następnego wykładu.16
80

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
M-3Metoda projektów
M-4Metoda przypadków
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Pokaz z użyciem środków multimedialnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych (wejściówki)
S-2Ocena formująca: Ocena wyników czastkowych zadań
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach
S-4Ocena formująca: Zdolność do formułowania wniosków z analizy
S-5Ocena formująca: Prezentacja
S-6Ocena formująca: Egzamin
S-7Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-8Ocena formująca: Aktywność na wykładach
S-9Ocena formująca: Sprawozdanie z opracowanego zadania problemowego
S-10Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych (wejściówki). Test wielokrotnego wyboru oraz test uzupełnień, łacznie 10 pytań testowych.
S-11Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania w formie wyboru i opisu, łącznie 10 pytań. Ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z egzaminu + 0,5 * ocena z ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/04_W01
Zna glówne zasady, metody narzędzia oraz uwarunkowania wspomagajace proces zarządzania w przedsiębiorstwie.
ZIP_1A_W17T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W04C-4, C-5, C-6, C-7, C-8T-W-3, T-A-4, T-W-5, T-A-5, T-A-6, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-5, M-6S-1, S-3, S-5, S-6, S-7, S-10, S-11

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/04_U01
Potrafi zorganizować działalność własną w pracy zespołowej, przy realizacji zadania grupowego nastawionego na uzyskanie określonego celu.
ZIP_1A_U12T1A_U02C-2, C-3T-A-3, T-A-4M-3, M-4S-2, S-5, S-9
ZIP_1A_C/04_U02
Potrafi zarządzać personelem zgodnie z zasadami ZZL w realizaji celów firmy.
ZIP_1A_U27T1A_U02C-1, C-4T-A-1, T-A-4, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-1, M-5, M-6S-1, S-6, S-7, S-10, S-11
ZIP_1A_C/04_U03
Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności.
ZIP_1A_U25T1A_U01, T1A_U04C-2, C-3, C-6T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-W-14M-1, M-3, M-6S-2, S-6, S-9, S-11
ZIP_1A_C/04_U04
Potrafi dobrać metody komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji.
ZIP_1A_U16T1A_U04, T1A_U13InzA_U05C-8T-W-6, T-W-13M-1, M-5S-6, S-7, S-8, S-11
ZIP_1A_C/04_U05
Zna i potrafi wykorzystać rózne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu.
ZIP_1A_U17T1A_U13, T1A_U15InzA_U05, InzA_U07C-2, C-5T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-11M-1, M-4, M-5S-2, S-4, S-6, S-11
ZIP_1A_C/04_U06
Rozumie, docenia i realizuje procesy samokształcenia się.
ZIP_1A_U21T1A_U05C-1, C-4T-W-2, T-W-15M-1, M-6S-6, S-11

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/04_K01
Posiada zdolnośc do analizy sytuacji ekonomicznej danego przedsiebiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju.
ZIP_1A_K07T1A_K06InzA_K02C-2, C-3, C-6T-W-3, T-W-4, T-A-6, T-W-11M-1, M-6S-6, S-7, S-11

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/04_W01
Zna glówne zasady, metody narzędzia oraz uwarunkowania wspomagajace proces zarządzania w przedsiębiorstwie.
2,0Nie potrafi omówić wybranych zasad, metod i narzędzi zarządzania przedsiębiorstwem.
3,0Potrafi omówić wybraną zasadę, metodę i narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem.
3,5Potrafi rozpoznać właściwą zasadę, metodę i narzędzie, które służą postawionemu problemowi zarządzania przedsiębiorstwem.
4,0Potrafi stosować wybraną zasadę, metodę i narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem.
4,5Potrafi zanleźć rozwiązania korzystne dla postawionego problemu zarządzania przedsiębiorstwem.
5,0Potrafi dobrać i ocenić wybór odpowiedniej zasady, metody, narzędzia zarządzania przedsiębiorstwem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/04_U01
Potrafi zorganizować działalność własną w pracy zespołowej, przy realizacji zadania grupowego nastawionego na uzyskanie określonego celu.
2,0Nie potrafi zorganizować działalności własnej w pracy zespołowej, przy realizacji zadania grupowego nastawionego na uzyskanie okreslonego celu.
3,0Potrafi znaleźć swoje miejsce w pracy zespołowej przy realizacji zadania grupowego.
3,5Potrafi zmieniać swoją pracę w zespole przy realizacji zadania grupowego nastawionego na uzyskanie określonego celu.
4,0Potrafi rozwijać swoja pracę w zespole przy realizacji zadania grupowego.
4,5Potrafi wdrażać i modyfikować nowe rozwiązania przy realizacji zadania grupowego.
5,0Potrafi zorganizować działalność własną w pracy zespołowej, przy realizacji zadania grupowego nastawionego na uzyskanie określonego celu.
ZIP_1A_C/04_U02
Potrafi zarządzać personelem zgodnie z zasadami ZZL w realizaji celów firmy.
2,0Nie potrafi zarządzać personelem zgodnie z zasadami ZZL w realizacji celów firmy.
3,0Potrafi wskazać zasady zarządzania personelem w realizacji celów firmy.
3,5Potrafi organizować system zarządzania personelm w realizacji celów firmy.
4,0Potrafi modyfikować system zarządzania personelem w realizacji celów firmy.
4,5Potrafi rozwijać system zarządzania personelem w realizacji celów firmy.
5,0Potrafi zarządzać personelem zgodnie z zasadami ZZL w realizacji celów firmy.
ZIP_1A_C/04_U03
Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności.
2,0Nie potrafi zastosować w praktyce zdobytej wiedzy i umiejetności.
3,0Potrafi dobierać wiedzę i umiejętności do rozwiązywanych problemów zarządzania.
3,5Potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin do rozwiązywania problemów zarządzania.
4,0Potrafi planować i organizować wiedzę i umiejetności do rozwiązywania problemów zarządzania.
4,5Potrafi rozwijać wiedzę i umiejetności do rozwiązywania problemów z dziedziny zarządzania.
5,0Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejetności w problemach zarządzania.
ZIP_1A_C/04_U04
Potrafi dobrać metody komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji.
2,0Nie potrafi dobrać metody komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji.
3,0Potrafi rozpoznać metody komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji.
3,5Potrafi wyjaśniać i uzasadniać wybór metod komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji.
4,0Potrafi organizować system komunikacj zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji.
4,5Potrafi rozwijać system komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji.
5,0Potrafi dobrać metody komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji.
ZIP_1A_C/04_U05
Zna i potrafi wykorzystać rózne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu.
2,0Nie zna i nie potrafi wykorzystać różnych metod i techniki analitycznych i dobrać ich odpowiednio do zaistniałego problemu.
3,0Potrafi rozpoznać różne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu.
3,5Potrafi komponować różne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu.
4,0Potrafi modyfikować różne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu.
4,5Potrafi rozwijać różne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu.
5,0Zna i potrafi wykorzystać różne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu.
ZIP_1A_C/04_U06
Rozumie, docenia i realizuje procesy samokształcenia się.
2,0Nie rozumie, nie docenia i nie realizuje procesów samokształcenia się.
3,0Planuje i realizuje procesy samokształcenia się.
3,5Modyfikuje procesy samokształcenia się.
4,0Integruje procesy samokształcenia się.
4,5Rozwija procesy samokształcenia się.
5,0Rozumie, docenia i realizuje procesy samokształcenia się.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/04_K01
Posiada zdolnośc do analizy sytuacji ekonomicznej danego przedsiebiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju.
2,0Nie posiada zdolności do analizy sytuacji ekonomicznej danego przedsiębiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju.
3,0Potrafi rozpoznać i wyjaśnić sytuację ekonomiczną danego przedsiębiorstwa.
3,5Potrafi ocenić sytuację ekonomiczną danego przedsiębiorstwa.
4,0Potrafi wyliczyć i zaprezentować wyniki dotyczące sytuacji ekonomicznej danego przedsiębiorstwa.
4,5Potrafi rozwijać analizę i ocenę sytuacji ekonomicznej danego przedsiębiorstwa.
5,0Posiada zdolności do analizy sytuacji ekonomicznej danego przedsiębiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju.

Literatura podstawowa

  1. M.Dołhasz, J.Fudaliński, M.Kosala, H.Smutek, Podstawy Zarządzania, Koncepcje - strategia-zastosowania, PWN, Warszawa, 2009
  2. J.R.Schermerhorn, Jr., Zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, warszawa, 2008
  3. M. Strużyńska, Podstawy zarządzania, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. M. Kostera, Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011
  2. E.Marfo-Yiadom, Zasady zarządzania, Wydawnictwo Wyższej szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, 2008
  3. R. Zygała, Podstawy zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zarządzanie i praca managera: identyfikacja przykładów ilustrujacych funkcje, role oraz umiejętności kierownicze.2
T-A-2Otoczenie a skuteczność organizacji: prezentacja na podstawie wybranej firmy elementów jej otoczenia wraz z przedstawieniem wpływu każdego z wymiarów na organizację, określenie skuteczności według 4 podstawowych modeli.2
T-A-3Zarządzanie przedsiebiorczością i tworzenie nowych przedsiębiorstw: opracowanie biznesplanu nowego przedsięwzięcia, prezentacja i obrona przed grupą.2
T-A-4Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje.2
T-A-5Podstawowe elementy kontrolowania: formy kontroli występujące w organizacji, przykłady - ocena najlepszych metod przyczyniających się do długofalowego sukcesu firmy.2
T-A-6Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota zarzadzania: interpretacja zarządzania, proces zarządzania, funkcje zarządzania, tendencje w zarządzaniu, sterowanie, kierowanie a zarzadzanie, techniki i style zarządzania, metody zarządzania, kierowanie i kierownicy, istota pracy kierowniczej, główne role i umiejetności.2
T-W-2Kierunki i szkoły we współczesnej nauce zarządzania: podstawowe nurty - klasyczny i neoklasyczny, psycho-socjologiczny, systemowy, nowa fala, organizacja jako gra społeczna.1
T-W-3Planowanie i budowanie strategii firmy: definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel starategicznego działania w biznesie.2
T-W-4Analizy strategiczne: obszary analizy strategii przedsiębiorstwa, badanie makrootoczenia, badanie mikrootoczenia, badanie portfela produkcyjnego firmy, zintegrowane metody analizy strategicznej.2
T-W-5Organizowanie - cele i zadania: rodzaje struktur organizacyjnych, odpowiedniość struktur do modelu zarządzania - model mechanistyczny, struktury hierarchiczne, model organiczny, struktury elastyczne, dywersyfikacja struktur wewnątrz organizacji, restrukturyzacja i zmiany struktur.1
T-W-6Proces podejmowania decyzji: podjęcie decyzji, model procesu podejmowania decyzji, racjonalność decyzji i jej ograniczenia, rola zespołowego rozwiązywania problemów i udziału specjalistów w procesach decyzyjnych, bariery w podejmowaniu decyzji, informacyjne wsparcie procesów decyzyjnych.2
T-W-7Systemy motywacyjne w organizacji: istota motywowania ludzi, potrzeba jako źródlo motywacji, teorie motywacji, strategie motywacji, zasady skutecznej motywacji, sytuacyjne podejście do stylów kierowania, motywowanie w pobudzaniu ludzi do działania.1
T-W-8Władza, autorytet i przywództwo: władza w organizacjach i jej źródła, znaczenie przywództwa, siatka kierownicza, style przywództwa, podstawowe koncepcje dotyczace stylów kieowania i ich skuteczności.1
T-W-9Kontrola: pojęcie, cele i zadania, formy kontroli, controlling.1
T-W-10Konflikty w organizacji: pojęcie, fazy i dynamika konfliktu, typy konfliktów i metody ich rozgrywania.2
T-W-11Zarządzanie zasobami firmy: pojęcie zasobów, klasyfikacja zasobów, informacja o zasobach, alokacja zasobów i jej wpływ na lokalizację przedsiebiorstw.2
T-W-12Kierowanie zmianami organizacyjnymi: obszary zmian w organizacji, zarządzanie zmianami, innowacje jako źródło zmian, zarządzanie projektami, doskonalenie organizacji, restrukturyzacja przedsiębiorstwa, reengineering.2
T-W-13Informacja w procesie zarządzania: system informacyjny przedsiębiortwa, budowa strategii informacyjnej przedsiębiorstwa, klasyfikacja systemów informacyjnych zarządzania, tendencje rozwojowe systemów, projektowanie i rozwój systemów, ochrona zasobów informacyjnych, ocena efektywności systemów informacyjnych.1
T-W-14Organizacje wirtualne: zarządzanie wirtualne, typy organizacji wirtualnych, handel elektroniczny, marketing elektroniczny.2
T-W-15Odpowiedzialność społeczna i etyka organizacji: definicja strategicznej odpowiedzialności społecznej, działania z zakresu CSR, uzasadnienie CSR, etyka w miejscu pracy, skutki odpowiedzialności społecznej, nadzór korporacyjny (Corporate Governance), zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa.2
24

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń14
A-A-3Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: wybór tematyki, przegląd literatury8
A-A-4Realizacja zadania problemowego wra z prezentacją: spotkania w zespołach.8
A-A-5Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: samodzielne opracowanie przydzielonej części prezentacji.8
A-A-6Przygotowanie prezentacji w formie elektronicznej.5
A-A-7Przygotowanie dokumentacji do zadań.10
A-A-8Konsulatcje do ćwiczeń.2
A-A-9udział w zaliczeniu2
69
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.17
A-W-3Udział w egzaminie.3
A-W-4Udział w konsultacjach do wykładów.3
A-W-5Bieżące studiowanie literatury.17
A-W-6Przegląd literatury zawartej w sylabusie do następnego wykładu.16
80
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/04_W01Zna glówne zasady, metody narzędzia oraz uwarunkowania wspomagajace proces zarządzania w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z teorią i technikami motywacyjnymi wykorzystywanymi w organizacajch.
C-5Zapoznanie z podstawowymi elementami kontrolowania - formami kontroli wyastępującymi w organizacjach.
C-6Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej.
C-7Zapoznanie z wybranymi koncepcjami i metodami zarządzania: outsourcing, reengineering, benchmarking, lean management, time based management.
C-8Zapoznanie z zasadami i metodami stosowanymi w ramach funkcji planowania, organizowania, zatrudniania, kierowania i kontroli procesu zarządzania.
Treści programoweT-W-3Planowanie i budowanie strategii firmy: definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel starategicznego działania w biznesie.
T-A-4Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje.
T-W-5Organizowanie - cele i zadania: rodzaje struktur organizacyjnych, odpowiedniość struktur do modelu zarządzania - model mechanistyczny, struktury hierarchiczne, model organiczny, struktury elastyczne, dywersyfikacja struktur wewnątrz organizacji, restrukturyzacja i zmiany struktur.
T-A-5Podstawowe elementy kontrolowania: formy kontroli występujące w organizacji, przykłady - ocena najlepszych metod przyczyniających się do długofalowego sukcesu firmy.
T-A-6Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu.
T-W-9Kontrola: pojęcie, cele i zadania, formy kontroli, controlling.
T-W-10Konflikty w organizacji: pojęcie, fazy i dynamika konfliktu, typy konfliktów i metody ich rozgrywania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pogadanka
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Pokaz z użyciem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych (wejściówki)
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach
S-5Ocena formująca: Prezentacja
S-6Ocena formująca: Egzamin
S-7Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-10Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych (wejściówki). Test wielokrotnego wyboru oraz test uzupełnień, łacznie 10 pytań testowych.
S-11Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania w formie wyboru i opisu, łącznie 10 pytań. Ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z egzaminu + 0,5 * ocena z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi omówić wybranych zasad, metod i narzędzi zarządzania przedsiębiorstwem.
3,0Potrafi omówić wybraną zasadę, metodę i narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem.
3,5Potrafi rozpoznać właściwą zasadę, metodę i narzędzie, które służą postawionemu problemowi zarządzania przedsiębiorstwem.
4,0Potrafi stosować wybraną zasadę, metodę i narzędzie zarządzania przedsiębiorstwem.
4,5Potrafi zanleźć rozwiązania korzystne dla postawionego problemu zarządzania przedsiębiorstwem.
5,0Potrafi dobrać i ocenić wybór odpowiedniej zasady, metody, narzędzia zarządzania przedsiębiorstwem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/04_U01Potrafi zorganizować działalność własną w pracy zespołowej, przy realizacji zadania grupowego nastawionego na uzyskanie określonego celu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Cel przedmiotuC-2Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania biznesplanu nowego przedsięwzięcia.
Treści programoweT-A-3Zarządzanie przedsiebiorczością i tworzenie nowych przedsiębiorstw: opracowanie biznesplanu nowego przedsięwzięcia, prezentacja i obrona przed grupą.
T-A-4Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wyników czastkowych zadań
S-5Ocena formująca: Prezentacja
S-9Ocena formująca: Sprawozdanie z opracowanego zadania problemowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zorganizować działalności własnej w pracy zespołowej, przy realizacji zadania grupowego nastawionego na uzyskanie okreslonego celu.
3,0Potrafi znaleźć swoje miejsce w pracy zespołowej przy realizacji zadania grupowego.
3,5Potrafi zmieniać swoją pracę w zespole przy realizacji zadania grupowego nastawionego na uzyskanie określonego celu.
4,0Potrafi rozwijać swoja pracę w zespole przy realizacji zadania grupowego.
4,5Potrafi wdrażać i modyfikować nowe rozwiązania przy realizacji zadania grupowego.
5,0Potrafi zorganizować działalność własną w pracy zespołowej, przy realizacji zadania grupowego nastawionego na uzyskanie określonego celu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/04_U02Potrafi zarządzać personelem zgodnie z zasadami ZZL w realizaji celów firmy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U27ma umiejętności w zakresie zarządzania personelem oraz koordynowania pracami zespołów pracowniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Cel przedmiotuC-1Umiejętność identyfikacji funkcji, ról oraz umiejętności kirowniczych.
C-4Zapoznanie z teorią i technikami motywacyjnymi wykorzystywanymi w organizacajch.
Treści programoweT-A-1Zarządzanie i praca managera: identyfikacja przykładów ilustrujacych funkcje, role oraz umiejętności kierownicze.
T-A-4Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje.
T-W-7Systemy motywacyjne w organizacji: istota motywowania ludzi, potrzeba jako źródlo motywacji, teorie motywacji, strategie motywacji, zasady skutecznej motywacji, sytuacyjne podejście do stylów kierowania, motywowanie w pobudzaniu ludzi do działania.
T-W-8Władza, autorytet i przywództwo: władza w organizacjach i jej źródła, znaczenie przywództwa, siatka kierownicza, style przywództwa, podstawowe koncepcje dotyczace stylów kieowania i ich skuteczności.
T-W-10Konflikty w organizacji: pojęcie, fazy i dynamika konfliktu, typy konfliktów i metody ich rozgrywania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Pokaz z użyciem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych (wejściówki)
S-6Ocena formująca: Egzamin
S-7Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-10Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych (wejściówki). Test wielokrotnego wyboru oraz test uzupełnień, łacznie 10 pytań testowych.
S-11Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania w formie wyboru i opisu, łącznie 10 pytań. Ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z egzaminu + 0,5 * ocena z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zarządzać personelem zgodnie z zasadami ZZL w realizacji celów firmy.
3,0Potrafi wskazać zasady zarządzania personelem w realizacji celów firmy.
3,5Potrafi organizować system zarządzania personelm w realizacji celów firmy.
4,0Potrafi modyfikować system zarządzania personelem w realizacji celów firmy.
4,5Potrafi rozwijać system zarządzania personelem w realizacji celów firmy.
5,0Potrafi zarządzać personelem zgodnie z zasadami ZZL w realizacji celów firmy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/04_U03Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania biznesplanu nowego przedsięwzięcia.
C-6Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej.
Treści programoweT-A-2Otoczenie a skuteczność organizacji: prezentacja na podstawie wybranej firmy elementów jej otoczenia wraz z przedstawieniem wpływu każdego z wymiarów na organizację, określenie skuteczności według 4 podstawowych modeli.
T-A-3Zarządzanie przedsiebiorczością i tworzenie nowych przedsiębiorstw: opracowanie biznesplanu nowego przedsięwzięcia, prezentacja i obrona przed grupą.
T-A-6Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu.
T-W-14Organizacje wirtualne: zarządzanie wirtualne, typy organizacji wirtualnych, handel elektroniczny, marketing elektroniczny.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektów
M-6Pokaz z użyciem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wyników czastkowych zadań
S-6Ocena formująca: Egzamin
S-9Ocena formująca: Sprawozdanie z opracowanego zadania problemowego
S-11Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania w formie wyboru i opisu, łącznie 10 pytań. Ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z egzaminu + 0,5 * ocena z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zastosować w praktyce zdobytej wiedzy i umiejetności.
3,0Potrafi dobierać wiedzę i umiejętności do rozwiązywanych problemów zarządzania.
3,5Potrafi integrować wiedzę z różnych dziedzin do rozwiązywania problemów zarządzania.
4,0Potrafi planować i organizować wiedzę i umiejetności do rozwiązywania problemów zarządzania.
4,5Potrafi rozwijać wiedzę i umiejetności do rozwiązywania problemów z dziedziny zarządzania.
5,0Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejetności w problemach zarządzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/04_U04Potrafi dobrać metody komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U16ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, itegrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-8Zapoznanie z zasadami i metodami stosowanymi w ramach funkcji planowania, organizowania, zatrudniania, kierowania i kontroli procesu zarządzania.
Treści programoweT-W-6Proces podejmowania decyzji: podjęcie decyzji, model procesu podejmowania decyzji, racjonalność decyzji i jej ograniczenia, rola zespołowego rozwiązywania problemów i udziału specjalistów w procesach decyzyjnych, bariery w podejmowaniu decyzji, informacyjne wsparcie procesów decyzyjnych.
T-W-13Informacja w procesie zarządzania: system informacyjny przedsiębiortwa, budowa strategii informacyjnej przedsiębiorstwa, klasyfikacja systemów informacyjnych zarządzania, tendencje rozwojowe systemów, projektowanie i rozwój systemów, ochrona zasobów informacyjnych, ocena efektywności systemów informacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: Egzamin
S-7Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-8Ocena formująca: Aktywność na wykładach
S-11Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania w formie wyboru i opisu, łącznie 10 pytań. Ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z egzaminu + 0,5 * ocena z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dobrać metody komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji.
3,0Potrafi rozpoznać metody komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji.
3,5Potrafi wyjaśniać i uzasadniać wybór metod komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji.
4,0Potrafi organizować system komunikacj zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji.
4,5Potrafi rozwijać system komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji.
5,0Potrafi dobrać metody komunikacji zgodnie z potrzebami informacyjnymi, źródłami i technologiami pozyskiwania i przekazywania informacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/04_U05Zna i potrafi wykorzystać rózne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy.
C-5Zapoznanie z podstawowymi elementami kontrolowania - formami kontroli wyastępującymi w organizacjach.
Treści programoweT-W-3Planowanie i budowanie strategii firmy: definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel starategicznego działania w biznesie.
T-W-4Analizy strategiczne: obszary analizy strategii przedsiębiorstwa, badanie makrootoczenia, badanie mikrootoczenia, badanie portfela produkcyjnego firmy, zintegrowane metody analizy strategicznej.
T-W-9Kontrola: pojęcie, cele i zadania, formy kontroli, controlling.
T-W-11Zarządzanie zasobami firmy: pojęcie zasobów, klasyfikacja zasobów, informacja o zasobach, alokacja zasobów i jej wpływ na lokalizację przedsiebiorstw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Metoda przypadków
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wyników czastkowych zadań
S-4Ocena formująca: Zdolność do formułowania wniosków z analizy
S-6Ocena formująca: Egzamin
S-11Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania w formie wyboru i opisu, łącznie 10 pytań. Ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z egzaminu + 0,5 * ocena z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie potrafi wykorzystać różnych metod i techniki analitycznych i dobrać ich odpowiednio do zaistniałego problemu.
3,0Potrafi rozpoznać różne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu.
3,5Potrafi komponować różne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu.
4,0Potrafi modyfikować różne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu.
4,5Potrafi rozwijać różne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu.
5,0Zna i potrafi wykorzystać różne metody i techniki analityczne i dobrać je odpowiednio do zaistniałego problemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/04_U06Rozumie, docenia i realizuje procesy samokształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Umiejętność identyfikacji funkcji, ról oraz umiejętności kirowniczych.
C-4Zapoznanie z teorią i technikami motywacyjnymi wykorzystywanymi w organizacajch.
Treści programoweT-W-2Kierunki i szkoły we współczesnej nauce zarządzania: podstawowe nurty - klasyczny i neoklasyczny, psycho-socjologiczny, systemowy, nowa fala, organizacja jako gra społeczna.
T-W-15Odpowiedzialność społeczna i etyka organizacji: definicja strategicznej odpowiedzialności społecznej, działania z zakresu CSR, uzasadnienie CSR, etyka w miejscu pracy, skutki odpowiedzialności społecznej, nadzór korporacyjny (Corporate Governance), zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-6Pokaz z użyciem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: Egzamin
S-11Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania w formie wyboru i opisu, łącznie 10 pytań. Ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z egzaminu + 0,5 * ocena z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie, nie docenia i nie realizuje procesów samokształcenia się.
3,0Planuje i realizuje procesy samokształcenia się.
3,5Modyfikuje procesy samokształcenia się.
4,0Integruje procesy samokształcenia się.
4,5Rozwija procesy samokształcenia się.
5,0Rozumie, docenia i realizuje procesy samokształcenia się.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/04_K01Posiada zdolnośc do analizy sytuacji ekonomicznej danego przedsiebiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy.
C-3Ukształtowanie umiejetności przygotowania biznesplanu nowego przedsięwzięcia.
C-6Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej.
Treści programoweT-W-3Planowanie i budowanie strategii firmy: definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel starategicznego działania w biznesie.
T-W-4Analizy strategiczne: obszary analizy strategii przedsiębiorstwa, badanie makrootoczenia, badanie mikrootoczenia, badanie portfela produkcyjnego firmy, zintegrowane metody analizy strategicznej.
T-A-6Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu.
T-W-11Zarządzanie zasobami firmy: pojęcie zasobów, klasyfikacja zasobów, informacja o zasobach, alokacja zasobów i jej wpływ na lokalizację przedsiebiorstw.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-6Pokaz z użyciem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: Egzamin
S-7Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-11Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny, pytania w formie wyboru i opisu, łącznie 10 pytań. Ocena z przedmiotu = 0,5 * ocena z egzaminu + 0,5 * ocena z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada zdolności do analizy sytuacji ekonomicznej danego przedsiębiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju.
3,0Potrafi rozpoznać i wyjaśnić sytuację ekonomiczną danego przedsiębiorstwa.
3,5Potrafi ocenić sytuację ekonomiczną danego przedsiębiorstwa.
4,0Potrafi wyliczyć i zaprezentować wyniki dotyczące sytuacji ekonomicznej danego przedsiębiorstwa.
4,5Potrafi rozwijać analizę i ocenę sytuacji ekonomicznej danego przedsiębiorstwa.
5,0Posiada zdolności do analizy sytuacji ekonomicznej danego przedsiębiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju.