Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Systemy informatyczne zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy informatyczne zarządzania | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Becker <Jaroslaw.Becker@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy inżynierii systemów informacyjnych. |
W-2 | Rozumienie podstawowych pojęć i definicji z obszaru organizacji i zarządzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznie studentów z ogólną architekturą, funkcjonalnością i zastosowaniem różnych klas systemów informatycznych wspomagających kadrę kierowniczą w zarządzaniu przedsiębiorstwem. |
C-2 | Ukształtownie umiejętności z zakesu projektowania zautomatyzowanych systemów wspomagania decyzji w zakresie wyboru, rankingu lub klasyfikacji wybranych wariantów decyzyjnych (obiektów). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zdefiniowanie problemu w zakresie wyboru, rankingu lub klasyfikacji określonych wariantów decyzyjnych (obiektów). Dobór metody wspomagania decyzji z obszaru wielokryterialnej analizy decyzyjnej opartej na modelu funkcjonalnym lub relacyjnym. | 2 |
T-L-2 | Studium przypadków – praktyczna weryfikacja skuteczności algorytmu metody w wybranym środowisku narzędziowym. | 2 |
T-L-3 | Projekt struktur informacyjnych (diagram E-R oraz jego akomodacja do wybranego systemu baz danych). | 3 |
T-L-4 | Analiza przepływu danych i określenie listy procesów informacyjnych. | 2 |
T-L-5 | Główne algorytmy systemu (schematy blokowe lub pseudokod). | 2 |
T-L-6 | Projekt interfejsu graficznego (menu, formularze, raporty). | 3 |
T-L-7 | Opis współdziałania użytkownika z systemem. | 2 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola technologii informacyjnych w zarządzaniu. | 2 |
T-W-2 | Generacje informatycznych systemów zarządzania. | 2 |
T-W-3 | Technologie internetowe w zarządzaniu (intranet, ekstranet i portale korporacyjne). | 2 |
T-W-4 | Funkcjonalność informatycznych systemów klasy CRM (ang. Customer Relationship Management – zarządzanie relacjami z klientami). | 2 |
T-W-5 | Funkcjonalność informatycznych systemów klasy SCM (ang. Supply Chain Management – zarządzanie łańcuchem dostaw). | 2 |
T-W-6 | Automatyzacja procesów decyzyjnych (informatyczna platforma integracji metod wspomagania decyzji). | 3 |
T-W-7 | Systemy klasy BAM (ang. Business Activity Monitoring). Integracja danych korporacyjnych (systemy klasy Real-time Business Intelligence). | 2 |
T-W-8 | Pisemne zaliczenie części wykładowej (test wyboru). | 1 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 16 |
A-L-2 | Przygotowanie do kolokwium (praca własna studenta). | 11 |
A-L-3 | Zaliczenie laboratoriów (kolokwium) oraz projektu. | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie projektu podsumowującego zajęcia laboratoryjne. | 40 |
69 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach (wykłady) | 16 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury (praca własna studenta). | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta,powtórzenie zakresu materiału z części wykładowej). | 1 |
A-W-4 | Konsultacje i zaliczenie wykładu. | 1 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy wsparty prezentacją multimedialną. |
M-2 | Zajęcia laboratoryjne i projektowe wsparte metodą przypadków, instruktażem i dyskusją dydaktyczną. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Weryfikacja poprawności sprawozdań cząstkowych z wykonania poszczególnych etapów projektu podczas zajęć i w czasie pracy własnej studenta. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakrsu wiedzy przekazanej na ćwiczeniach laboratoryjnych (forma: pytania problemowe, zadania do rozwiąznia). |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności wykazana na zaliczeniu pisemnym (forma: test wyboru; uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi upoważnia do zaliczenia testu) i ustnym. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Komleksowa weryfikacja i ocena dokumentacji projektowej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O4/03_W01 Student potrafi scharakteryzować rozwiązania (systemy) informatyczne stosowane w zarządzaniu w aspekcie integracji: systemowej, aplikacji i biznesowej. | ZIP_1A_W14 | T1A_W06 | InzA_W01 | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-3 |
ZIP_1A_O4/03_W02 Student potrafi wskazać możliwości i ograniczenia technologii informacyjnych stosowanych w ramach koncepcji integracji danych korporacyjnych (np.: intranet, ekstranet, portale korporacyjne Business Intelligence, Business Activity Monitoring, Real-time Business Intelligence). | ZIP_1A_W06, ZIP_1A_W14 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O4/03_U01 Student potrafi w ramach pracy zespołowej przeprowadzić eksperyment badawczy (studium kilku przypadków) w celu rozwiązania określonego problemu decyzyjnego, przy użyciu wskazanej metody i sformułować na tej podstawie założenia projektowe systemu informatycznego. | ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U18, ZIP_1A_U22, ZIP_1A_U23 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-2 | T-L-4, T-L-2, T-L-1 | M-2 | S-1, S-2, S-4 |
ZIP_1A_O4/03_U02 Student potrafi sporządzać specyfikację funkcjonalną (projekt) informatycznego systemu wspomagania decyzji. | ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U22, ZIP_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U09 | InzA_U02 | C-2 | T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-5 | M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O4/03_K01 Student wykazuje kreatywność poprzez projektowanie (indywidualnie lub w zespole) efektywnych i innowacyjnych rozwiązań i ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji w tym zakresie. | ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K07 | T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06 | InzA_K02 | C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-2 | M-2 | S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O4/03_W01 Student potrafi scharakteryzować rozwiązania (systemy) informatyczne stosowane w zarządzaniu w aspekcie integracji: systemowej, aplikacji i biznesowej. | 2,0 | student nie posiada wiedzy na temat zintegrowanych systemów informatycznych stosowanych w zarządzaniu; |
3,0 | student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych stosowanych w zarządzaniu; umie wskazać rozwiązania informatyczne znajdujące się na poziomie systemowym, aplikacji i biznesowym oraz potrafi scharakteryzować ich podstawowe funkcje; | |
3,5 | student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych stosowanych w zarządzaniu; umie wskazać rozwiązania informatyczne znajdujące się na poziomie systemowym, aplikacji i biznesowym oraz potrafi scharakteryzować ich podstawowe funkcje wraz z podaniem przykładów zastosowania w praktyce; | |
4,0 | student posiada obszerną wiedzę na temat zintegrowanych systemów informatycznych stosowanych w zarządzaniu; umie wskazać rozwiązania informatyczne znajdujące się na poziomie systemowym, aplikacji i biznesowym oraz potrafi scharakteryzować ich wszystkie dostępne funkcje wraz z podaniem przykładów zastosowania w praktyce; | |
4,5 | student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi przy pomocy nauczyciela dokonać analizy i oceny stosowanych w praktyce systemów informatycznych w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem słabych i mocnych stron; | |
5,0 | student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi samodzielnie dokonać analizy i oceny stosowanych w praktyce systemów informatycznych w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem słabych i mocnych stron; | |
ZIP_1A_O4/03_W02 Student potrafi wskazać możliwości i ograniczenia technologii informacyjnych stosowanych w ramach koncepcji integracji danych korporacyjnych (np.: intranet, ekstranet, portale korporacyjne Business Intelligence, Business Activity Monitoring, Real-time Business Intelligence). | 2,0 | student nie posiada wiedzy na temat technologii informacyjnych stosowanych w ramach koncepcji integracji danych korporacyjnych; nie potrafi, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela, wymienić i opisać podsystemów tej koncepcji; |
3,0 | student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat technologii informacyjnych stosowanych w ramach koncepcji integracji danych korporacyjnych; umie wymienić ważniejsze składniki tej koncepcji, wyjaśnić ich znaczenie oraz scharakteryzować ważniejsze funkcje; | |
3,5 | student posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat technologii informacyjnych stosowanych w ramach koncepcji integracji danych korporacyjnych; umie wymienić ważniesze składniki tej koncepcji, wyjaśnić ich znaczenie, scharakteryzować ważniejsze funkcje oraz podać przykłady ich zastosowania w praktyce zarządzania; | |
4,0 | student posiada obszerną wiedzę na temat technologii informacyjnych stosowanych w ramach koncepcji integracji danych korporacyjnych; umie wymienić wszystkie składniki tej koncepcji, wyjaśnić ich znaczenie, scharakteryzować każdą funkcję oraz podać przykłady ich zastosowania w praktyce zarządzania; | |
4,5 | student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi przy pomocy nauczyciela dokonać analizy i oceny określonych rozwiązań informatycznych (stosowanych w praktyce biznesowej) w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem ich słabych i mocnych stron; | |
5,0 | student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz potrafi samodzielnie dokonać analizy i oceny określonych rozwiązań informatycznych (stosowanych w praktyce biznesowej) w świetle ich możliwości i ograniczeń funkcjonalnych i ze wskazaniem ich słabych i mocnych stron; |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O4/03_U01 Student potrafi w ramach pracy zespołowej przeprowadzić eksperyment badawczy (studium kilku przypadków) w celu rozwiązania określonego problemu decyzyjnego, przy użyciu wskazanej metody i sformułować na tej podstawie założenia projektowe systemu informatycznego. | 2,0 | student nie potrafi, samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela, przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej metody) i sformułować na tej podstawie założeń projektowych systemu informatycznego; |
3,0 | student potrafi przy pomocy nauczyciela przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej przez nauczyciela metody) i na tej podstawie, wstępnie sformułować główne założenia projektowe systemu informatycznego; | |
3,5 | student potrafi przy pomocy nauczyciela przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej przez nauczyciela metody) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego; | |
4,0 | student potrafi samodzielnie przeprowadzić badania (studium kilku przypadków przy użyciu wskazanej przez nauczyciela metody) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego; | |
4,5 | student potrafi przy pomocy nauczyciela dokonać analizy określonego problemu decyzyjnego i dobrać do jego rozwiązania metodę, następnie samodzielnie przeprowadzić badania (studium kilku przypadków) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego; | |
5,0 | student potrafi samodzielnie dokonać analizy określonego problemu decyzyjnego i dobrać do jego rozwiązania metodę, następnie również samodzielnie przeprowadzić badania (studium kilku przypadków) i sformułować na tej podstawie komplet założeń projektowych systemu informatycznego; | |
ZIP_1A_O4/03_U02 Student potrafi sporządzać specyfikację funkcjonalną (projekt) informatycznego systemu wspomagania decyzji. | 2,0 | student nie potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, sporządzić specyfikacji funkcjonalnej (projektu) informatycznego systemu wspomagania decyzji; |
3,0 | student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, przy pomocy nauczyciela sporządzić podstawową specyfikację funkcjonalną (główne elementy projektu, modele warstwy logicznej) informatycznego systemu wspomagania decyzji; | |
3,5 | student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, samodzielnie sporządzić podstawową specyfikację funkcjonalną (główne elementy projektu, modele warstwy logicznej) informatycznego systemu wspomagania decyzji; | |
4,0 | student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, przy niewielkiej pomocy nauczyciela sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) informatycznego systemu wspomagania decyzji; | |
4,5 | student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, samodzielnie sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) informatycznego systemu wspomagania decyzji, poza tym umie zaproponować wytyczne technologiczno-organizacyjne dla jego realizacji i wdrożenia; | |
5,0 | student potrafi, na podstawie określonych założeń projektowych, samodzielnie sporządzić rozszerzoną specyfikację funkcjonalną (kompletny projekt, modele warstwy logicznej i fizycznej) informatycznego systemu wspomagania decyzji, poza tym umie zaproponować wytyczne technologiczno-organizacyjne dla jego realizacji i wdrożenia oraz sprosta, z pomocą nauczyciela, budowie wersji prototypowej; |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O4/03_K01 Student wykazuje kreatywność poprzez projektowanie (indywidualnie lub w zespole) efektywnych i innowacyjnych rozwiązań i ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji w tym zakresie. | 2,0 | student nie zrealizował zadań w ramach indywidualnej lub zespołowej pracy nad projektem systemu informatycznego w związku z tym nie wykazał się kreatywnością i nie uzyskał pełnej świadomości dla konieczności podnoszenia kompetencji z tego zakresu; |
3,0 | student potrafi z pomocą nauczyciela, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz wykreować w podstawowym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego; | |
3,5 | student potrafi z pomocą nauczyciela, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz samodzielnie wykreować w podstawowym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego; | |
4,0 | student potrafi samodzielnie, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz przy pomocy nauczyciela wykreować w pełnym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego; | |
4,5 | student potrafi samodzielnie, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz samodzielnie wykreować w pełnym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego i wytyczne dla jego realizacji i wdrożenia; | |
5,0 | student potrafi samodzielnie, w ramach pracy indywidualnej lub grupowej, przeprowadzić badanie (studium przypadków) oraz samodzielnie wykreować w pełnym zakresie projekt sprawnego systemu informatycznego i określić wytyczne dla jego realizacji i wdrożenia; ponadto uczestnicząc w budowie prototypu potwierdza fakt uzyskania świadomości związanej z koniecznością podnoszenia kompetencji z tego zakresu; |
Literatura podstawowa
- Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania, TOM 1 i TOM 2, PWN, Warszawa, 2008
- Adamczewski P., Stefanowski J. (red.), Nowoczesne systemy informatyczne dla małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań, 2006
- Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania (metody projektowania i wdrażania systemów), Agencja Wydawnicza „Placet”, Warszawa, 2005
- Małachowski A. (red.), Internet w zarządzaniu przedsiębiorstwem, AE, Wrocław, 2002
- Radosiński E., Systemy informatyczne w dynamicznej analizie decyzyjnej, PWN, Warszawa – Wrocław, 2001
Literatura dodatkowa
- Migut G., Analiza danych i data mining w CRM, Copyright © StatSoft Polska, 2004
- Zając M., Zając P., Zarządzanie łańcuchem dostaw z wykorzystaniem modelu SCOR, Czasopismo "Logistyka", 2004, 3
- Bielecki W. T., Informatyzacja zarządzania, PWE, Warszawa, 2000
- Nowicki A. (red.), Komputerowe wspomaganie biznesu, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa, 2006