Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Integracja europejska - Przedmiot obieralny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Integracja europejska - Przedmiot obieralny
Specjalność inżynieria jakości i zarządzanie
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 12 2,00,50zaliczenie
projektyP6 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu ekonomii
W-2Wiedza z zakresu podstaw prawa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
C-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego1
T-P-2Programy unijne w Polsce6
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej8
T-P-4Prezentacja i ocena projektu3
18
wykłady
T-W-1Integracja europejska - geneza i jej etapy1
T-W-2Tendencje rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej1
T-W-3Zasady i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej1
T-W-4Prawo wspólnotowe - źródła1
T-W-5Polityki wspólnotowe2
T-W-6Instytucje Unii Europejskiej2
T-W-7Uwarunkowania prawno-ekonomiczne funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej2
T-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich1
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Aktywny udział w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela18
A-P-2Konsultacje projektowe z nauczycielem4
A-P-3Samodzielne przygotowanie dokumentacji projektowej15
A-P-4Samodzielne studiowanie tematyki związanej z celem projektu20
A-P-5Udział w zaliczeniu2
59
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów46
A-W-3Udział w konsultacjach2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3metoda przypadków
M-4metoda sytuacyjna
M-5metoda projektów
M-6pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/05/2_W01
zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma widzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
ZIP_1A_W17T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W04C-2T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1, M-2, M-6S-1, S-2
ZIP_1A_O/05/2_W02
wymienia i charakteryzuje podstawowe polityki wspólnotowe
ZIP_1A_W17T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W04C-2T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
ZIP_1A_O/05/2_W03
wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
ZIP_1A_W11, ZIP_1A_W17T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-3T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-6S-1, S-2
ZIP_1A_O/05/2_W04
ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
ZIP_1A_W17T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W02, InzA_W04C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-8, T-W-9M-1, M-3, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/05/2_U01
sporządza aplikację dla projektu europejskiego
ZIP_1A_U14, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U23T1A_U01, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07C-3, C-4T-P-1, T-P-3, T-P-4, T-W-8, T-W-9M-1, M-3, M-6S-1, S-2
ZIP_1A_O/05/2_U02
wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie
ZIP_1A_U23, ZIP_1A_U25T1A_U01, T1A_U04
ZIP_1A_O/05/2_U03
interpretuje wymagania prawne dla danego projektu europejskiego
ZIP_1A_U14, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U23, ZIP_1A_U25T1A_U01, T1A_U04, T1A_U10, T1A_U13InzA_U03, InzA_U05C-1, C-2, C-3, C-4T-P-2, T-W-4, T-W-8, T-W-9M-1, M-3, M-6S-1, S-2
ZIP_1A_O/05/2_U04
wykorzystuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
ZIP_1A_U14, ZIP_1A_U23T1A_U01, T1A_U10InzA_U03C-4T-P-2, T-W-9M-1, M-6S-1, S-2
ZIP_1A_O/05/2_U05
organizuje pracę zespołów
ZIP_1A_U12T1A_U02C-1, C-2, C-3, C-4T-P-3, T-P-4M-1, M-3, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O/05/2_K01
jest odpowiedzialny za pracę własną i innych
ZIP_1A_K03T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05C-1, C-2, C-3, C-4T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-P-3, T-W-3, T-P-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2
ZIP_1A_O/05/2_K02
wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach
ZIP_1A_K04, ZIP_1A_K07T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
ZIP_1A_O/05/2_K03
dbałość o przestrzeganie krajowych i unijnych przepisów prawa
ZIP_1A_K02, ZIP_1A_K07T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-P-1, T-W-2, T-P-2, T-P-3, T-W-3, T-W-4, T-P-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/05/2_W01
zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma widzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
2,0Student nie zna i opisuje etapów integracji europejskiej, nie ma widzy o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, nie ma podstawowej wiedzy o źródłach prawa wspólnotowego
3,0Student zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma widzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_O/05/2_W02
wymienia i charakteryzuje podstawowe polityki wspólnotowe
2,0Student nie wymienia i nie charakteryzuje podstawowych polityk wspólnotowych
3,0Student wymienia i charakteryzuje podstawowe polityki wspólnotowe
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_O/05/2_W03
wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
2,0Student nie wskazuje i nie charakteryzuje uwarunkowań prawno-ekonomicznych działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
3,0Student wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_O/05/2_W04
ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, nie rozpoznaje i nie charakteryzuje regionalnych programów operacyjnych właściwych dla jego miejsca zamieszkania, nie ma wiedzy o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
3,0Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/05/2_U01
sporządza aplikację dla projektu europejskiego
2,0Student popełnia podstawowe błędy sporządzając aplikację dla projektu europejskiego
3,0Student nie popełnia podstawowych błędów sporządzając aplikację dla projektu europejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_O/05/2_U02
wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie
2,0Student nie wyszukuje właściwych dla działalności gospodarczej projektów europejskich
3,0Student wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_O/05/2_U03
interpretuje wymagania prawne dla danego projektu europejskiego
2,0Student nie potrafi interpretować wymagań prawnych dla danego projektu europejskiego
3,0Student właściwie interpretuje wymagania prawne dla danego projektu europejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_O/05/2_U04
wykorzystuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
2,0Student nie potrafi wykorzystać informacji dostępnych na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
3,0Student wykorzystuje informacje dostępnne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_O/05/2_U05
organizuje pracę zespołów
2,0Student nie potrafi organizować pracę zespołu
3,0Student organizuje pracę zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O/05/2_K01
jest odpowiedzialny za pracę własną i innych
2,0Student nie wykazuje cech świadczących o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych
3,0Student wykazuje cechy świadczące o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innychjest odpowiedzialny za pracę własną i innych
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_O/05/2_K02
wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach
2,0Student nie wykazuje inicjatywy i samodzielności w działaniach
3,0Student wkazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_1A_O/05/2_K03
dbałość o przestrzeganie krajowych i unijnych przepisów prawa
2,0Student nie wykazuje zachowań świadczących o tym, że przestrzega krajowe i unijne przepisy prawa
3,0Student wykazuje zachowania świadczące o tym, że przestrzega krajowe i unijne przepisy prawa
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Barcz J., Kawecka-Wyrzykowska E., Michałowska-Gorywoda K., Integracja europejska, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2007
  2. Kola-Bezka M., Dotacje dla małych przedsiębiorstw z funduszy unijnych, w: Założyć firmę i nie zbankrutować - aspekty prawne, Difin, Warszawa, 2009, red. naukowa S. Sojak
  3. brak, Podręcznik wnioskodawcy RPO WZ 2007-2013, Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski, Szczecin, 2010, Dostępny na stronie Urzędu Marszałkowskiego w zakładce Regionalne Programy Operacyjne
  4. Herbst Irena (red.), Finansowanie projektów zasilanych ze środków funduszy unijnych, TWIGGER, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Parzymis S. (oprac.), Integracja europejska w dokumentach, PISM, Warszawa, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego1
T-P-2Programy unijne w Polsce6
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej8
T-P-4Prezentacja i ocena projektu3
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Integracja europejska - geneza i jej etapy1
T-W-2Tendencje rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej1
T-W-3Zasady i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej1
T-W-4Prawo wspólnotowe - źródła1
T-W-5Polityki wspólnotowe2
T-W-6Instytucje Unii Europejskiej2
T-W-7Uwarunkowania prawno-ekonomiczne funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej2
T-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich1
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania1
12

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Aktywny udział w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela18
A-P-2Konsultacje projektowe z nauczycielem4
A-P-3Samodzielne przygotowanie dokumentacji projektowej15
A-P-4Samodzielne studiowanie tematyki związanej z celem projektu20
A-P-5Udział w zaliczeniu2
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów46
A-W-3Udział w konsultacjach2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/2_W01zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma widzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
Treści programoweT-W-2Tendencje rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej
T-W-3Zasady i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej
T-W-6Instytucje Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-6pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i opisuje etapów integracji europejskiej, nie ma widzy o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, nie ma podstawowej wiedzy o źródłach prawa wspólnotowego
3,0Student zna i opisuje etapy integracji europejskiej, ma widzę o tendencjach rozwojowych Unii Europejskiej oraz zasadach i mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, ma podstawową wiedzę o źródłach prawa wspólnotowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/2_W02wymienia i charakteryzuje podstawowe polityki wspólnotowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
Treści programoweT-W-4Prawo wspólnotowe - źródła
T-W-5Polityki wspólnotowe
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wymienia i nie charakteryzuje podstawowych polityk wspólnotowych
3,0Student wymienia i charakteryzuje podstawowe polityki wspólnotowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/2_W03wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W11zna uwarunkowania prawne związane z obszarem inżynierii produkcji i działalności gospodarczej
ZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
Treści programoweT-W-6Instytucje Unii Europejskiej
T-W-7Uwarunkowania prawno-ekonomiczne funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-6pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wskazuje i nie charakteryzuje uwarunkowań prawno-ekonomicznych działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
3,0Student wskazuje i charakteryzuje uwarunkowania prawno-ekonomiczne działania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/2_W04ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
Treści programoweT-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego
T-P-2Programy unijne w Polsce
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej
T-P-4Prezentacja i ocena projektu
T-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda przypadków
M-5metoda projektów
M-6pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, nie rozpoznaje i nie charakteryzuje regionalnych programów operacyjnych właściwych dla jego miejsca zamieszkania, nie ma wiedzy o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
3,0Student ma wiedzę z zakresu funkcjonowania i obsługi projektów europejskich, rozpoznaje i charakteryzuje regionalne programy operacyjne właściwe dla jego miejsca zamieszkania, ma wiedzę o zasadach przygotowywania aplikacji w ramach projektu europejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/2_U01sporządza aplikację dla projektu europejskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
Treści programoweT-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej
T-P-4Prezentacja i ocena projektu
T-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda przypadków
M-6pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student popełnia podstawowe błędy sporządzając aplikację dla projektu europejskiego
3,0Student nie popełnia podstawowych błędów sporządzając aplikację dla projektu europejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/2_U02wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wyszukuje właściwych dla działalności gospodarczej projektów europejskich
3,0Student wyszukuje właściwe dla działalności gospodarczej projekty europejskie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/2_U03interpretuje wymagania prawne dla danego projektu europejskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIP_1A_U16ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, itegrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
C-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
Treści programoweT-P-2Programy unijne w Polsce
T-W-4Prawo wspólnotowe - źródła
T-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda przypadków
M-6pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować wymagań prawnych dla danego projektu europejskiego
3,0Student właściwie interpretuje wymagania prawne dla danego projektu europejskiego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/2_U04wykorzystuje informacje dostępne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie posługiwania się zasadami obowiązującymi w przepisach prawa
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
Treści programoweT-P-2Programy unijne w Polsce
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-6pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać informacji dostępnych na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
3,0Student wykorzystuje informacje dostępnne na stronach instytucji państwowych i samorządowych w zakresie projektów europejskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/2_U05organizuje pracę zespołów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
C-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
Treści programoweT-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej
T-P-4Prezentacja i ocena projektu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3metoda przypadków
M-5metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi organizować pracę zespołu
3,0Student organizuje pracę zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/2_K01jest odpowiedzialny za pracę własną i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
C-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
Treści programoweT-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego
T-W-1Integracja europejska - geneza i jej etapy
T-W-2Tendencje rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej
T-W-3Zasady i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej
T-P-4Prezentacja i ocena projektu
T-W-7Uwarunkowania prawno-ekonomiczne funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
T-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3metoda przypadków
M-4metoda sytuacyjna
M-5metoda projektów
M-6pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje cech świadczących o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innych
3,0Student wykazuje cechy świadczące o tym, że jest odpowiedzialny za pracę własną i innychjest odpowiedzialny za pracę własną i innych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/2_K02wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K04rozumienie potrzebę mobilności
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
C-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
Treści programoweT-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego
T-P-2Programy unijne w Polsce
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej
T-P-4Prezentacja i ocena projektu
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3metoda przypadków
M-4metoda sytuacyjna
M-5metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje inicjatywy i samodzielności w działaniach
3,0Student wkazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O/05/2_K03dbałość o przestrzeganie krajowych i unijnych przepisów prawa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K02ma kompetencje w zakresie stosowania prawa i przestrzegania zasad etyki zawodowej
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie umiejętności przygotowywania dokumantacji w ramach programów europejskich
C-2Przygotowanie studentów z zasadami i mechanizmami funkcjonowania UE
C-3Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami prawno-ekonomicznymi funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku UE
C-4Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania i obsługi projektów europejskich
Treści programoweT-P-1Omówienie zasad przygotowania aplikacji w ramach projektu europejskiego
T-W-2Tendencje rozwoju społeczno-gospodarczego Unii Europejskiej
T-P-2Programy unijne w Polsce
T-P-3Przygotowanie dokumantacji projektowej
T-W-3Zasady i mechanizmy funkcjonowania Unii Europejskiej
T-W-4Prawo wspólnotowe - źródła
T-P-4Prezentacja i ocena projektu
T-W-5Polityki wspólnotowe
T-W-6Instytucje Unii Europejskiej
T-W-7Uwarunkowania prawno-ekonomiczne funkcjonowania przedsiębiorstw na jednolitym rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
T-W-8Funkcjonowanie i obsługa projektów europejskich
T-W-9Regionalne Programy Operacyjne - zasady funkcjonowania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3metoda przypadków
M-4metoda sytuacyjna
M-5metoda projektów
M-6pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Nauczyciel w trakcie zajęć dydaktycznych oraz w ramach konsultacji projektowych zadaje pytania problemowe nawiązujące do wiedzy i umiejętności przedmiotowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ogólna składa się z ocen cząstkowych: ocena projektu i ocena udzielanych odpowiedzi na pytania problemowe zadawane w trakcie obrony projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zachowań świadczących o tym, że przestrzega krajowe i unijne przepisy prawa
3,0Student wykazuje zachowania świadczące o tym, że przestrzega krajowe i unijne przepisy prawa
3,5
4,0
4,5
5,0