Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: zarządzanie projektami i innowacjami

Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektem i innowacjami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie projektem i innowacjami
Specjalność zarządzanie projektami i innowacjami
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Zarządzania
Nauczyciel odpowiedzialny Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tatiana Tretyakova <Tatiana.Tretyakowa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,20,62egzamin
laboratoriaL3 10 1,80,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę z przedmiotów Podstawy zarządzania, Ekonomia, Zarządzanie produkcją i usługami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi aspektami innowacyjności współczesnych firm, z definicjami takich pojęć jak nowacja, innowacja i innowacyjność oraz z jednym ze sposobów zapewnienia innowacyjności firm: realizacją projektów skierowanych na wdrożenie nowacji
C-2Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania projektów z zastosowaniem narzędzi informatycznych (MS Project) oraz umiejetności współpracy w projekcie zespołowym
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu modelowania procesów gospodarczych w celu ich doskonalenia poprzez wdrożenie nowacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z oprogramowaniem MS Project. Wyznaczenie celu zespołowego projektu innowacyjnego. Określenie struktury celów2
T-L-2Strukturyzacja zadań projektu, przedstawienie struktury zadań w MS Project (wykres Gantta)2
T-L-3Przydzielenie zasobów. Ocena kosztów i budżetu projektu2
T-L-4Modelowanie procesu gozpodarczego. P-model, O-model2
T-L-5Opis procesu i instrumentów informatycznych modelowania. sporządzenie raportu.2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia (nowacja, innowacja, innowacyjność wdrożenie nowacji, projekt innowacyjny) i definicje. Klasyfikacja innowacji2
T-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola2
T-W-3Podejście systemowe do zarządzania projektami, podstawowe pojęcia i definicje z teorii systemów2
T-W-4Klasyfikacja typów projektów i ich charakterystyka2
T-W-5Planowanie i strukturyzacja projektu: modelei stosowane w strukturyzacji projektów5
T-W-6Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-3Praca nad dokumentacją projektową.12
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia10
A-L-5Przygotowanie prezentacji2
A-L-6Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-7Uczestnictwo w zaliczeniu2
48
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu16
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu, obserwacji pracy w grupie oraz na podstawie ocen za projekty indywidualne i zespołowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D4/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z dziedziny zarządzania projektami i innowacjami oraz objaśniać główne zasady planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projektach
ZIP_2A_W04T2A_W03C-2, C-1T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1
ZIP_2A_D4/04_W02
Student powinien być w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka
ZIP_2A_W04T2A_W03C-1, C-2T-W-6, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D4/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć za pomocą metod analizy systemowej analizować problem wymagający rozwiązania w projekcie innowacyjnym
ZIP_2A_U01, ZIP_2A_U17, ZIP_2A_U10, ZIP_2A_U14T2A_U01, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U17C-2, C-1T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-1
ZIP_2A_D4/04_U02
Student powinien umieć ustrukturyzować i zaplanować projekt w oprogramowaniu MS Project
ZIP_2A_U07T2A_U07C-2, C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1M-2, M-1S-1
ZIP_2A_D4/04_U03
Student powinien umieć oceniać ryzyko w celu podjęcia właściwych decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
ZIP_2A_U08, ZIP_2A_U14, ZIP_2A_U10, ZIP_2A_U19T2A_U08, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U19C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D4/04_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywny sposób wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego
ZIP_2A_K04, ZIP_2A_K03T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06C-1, C-2T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-1
ZIP_2A_D4/04_K02
Postępowanie zgodnie z zasadami metodologicznymi oraz w odmienny sposób tworzenie nowych idei, perspektyw, reakcji i produktów w projektach innowacyjnych
ZIP_2A_K04, ZIP_2A_K02T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D4/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z dziedziny zarządzania projektami i innowacjami oraz objaśniać główne zasady planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projektach
2,0Student nie jest w stanie zdefiniować główne pojęcia i zasady zarządzania projektem innowacyjnym
3,0Student jest w stanie zdefiniować mniejszą część pojęć i zasad zarządzania projektem innowacyjnym z dziedziny planowania projektu
3,5Student zna definicje pojęć i większość zasad zarządzania projektem innowacyjnym z dziedziny planowania projektu
4,0Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu i organizowaniu projektu
4,5Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu, organizowaniu i kontrolowaniu projektu
5,0Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu, organizowaniu, kontrolowaniu i koordynowaniu projektu
ZIP_2A_D4/04_W02
Student powinien być w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka
2,0Student nie jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz wskazać metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka
3,0Student jest w stanie scharakteryzować mniejszą część z przedstawionych na wykładach aspektów procesu zarządzania ryzykiem w projektach
3,5Student jest w stanie scharakteryzować większą część z przedstawionych na wykładach aspektów procesu zarządzania ryzykiem w projektach
4,0Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować jedną z metod oceny jakościowej ryzyka
4,5Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować różne metody oceny jakościowej ryzyka
5,0Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D4/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć za pomocą metod analizy systemowej analizować problem wymagający rozwiązania w projekcie innowacyjnym
2,0nie umie za pomocą metod analizy systemowej przeanalizować problem wymagający rozwiązania w projekcie innowacyjnym
3,0słabo umie korzystać z większości przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej oraz popełnia grube błędy przy wnioskowaniu
3,5umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, ale popełnia błędy przy wnioskowaniu
4,0umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, ale popełnia drobne błędy przy wnioskowaniu
4,5umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, robi prawidłowe wnioski
5,0umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, robi prawidłowe wnioski i decyduje o sposobach rozwiązania problemu
ZIP_2A_D4/04_U02
Student powinien umieć ustrukturyzować i zaplanować projekt w oprogramowaniu MS Project
2,0nie umie ustrukturyzować i zaplanować projekt w oprogramowaniu MS Project, nie złożył projektu indywidualnego i brał słaby udział w projekcie zespołowym
3,0umie korzystać z części pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny jest słaby. Udział w projekcie zespołowym jest mały.
3,5umie korzystać z części pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny jest słaby. Udział w projekcie zespołowym jest mały.
4,0umie wykorzystać główną część pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny zawiera niewielkie błędy. Aktywny udział w projekcie zespołowym.
4,5umie korzystać ze wszystkich pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny nie zawiera błędów. Aktywny udział w projekcie zespołowym.
5,0umie korzystać ze wszystkich pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny nie zawiera błędów. Student jest liderem w projekcie zespołowym.
ZIP_2A_D4/04_U03
Student powinien umieć oceniać ryzyko w celu podjęcia właściwych decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
2,0Nie umie oceniać ryzyko w celu podjęcia właściwych decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
3,0umie stosować wybrane metody jakościowej oceny ryzyka, ale nie umie decydować o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
3,5umie stosować wybrane metody jakościowej oceny ryzyka, nie wszystkie decyzje o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
4,0umieć stosować wybrane metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, większość decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
4,5umie stosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, większość decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
5,0umie stosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, prawidłowo decydować o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D4/04_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywny sposób wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego
2,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego nie prezentuje zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
3,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje słaby poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
3,5w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje średni poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
4,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentujedobry poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
4,5w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje bardzo dobry poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
5,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje liderski poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
ZIP_2A_D4/04_K02
Postępowanie zgodnie z zasadami metodologicznymi oraz w odmienny sposób tworzenie nowych idei, perspektyw, reakcji i produktów w projektach innowacyjnych
2,0nie uczestniczy w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem
3,0odgrywa bardzo pasywną role w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem
3,5wkład odmiennych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest mały
4,0wkład odmiennych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest zauważalny
4,5wkład odmiennych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest znaczący
5,0wkład odmiennych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem odpowiada poziomowi lidera projektu

Literatura podstawowa

  1. Project Management Institute (USA), Project Management Body of Knowlege (PMBoK), Drexel Hill, USA, 2008
  2. Booch G., Rumbaugh J., Jacobson I., UML - przewodnik użytkownika, WNT, Warszawa, 2001
  3. Baruk J., Zarządzanie wiedzą i innowacjami, Adam Marszałek, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kerzner H., Management: A system aproach to planning, schedulling and controlling.6th ed, Van Noatirad Renhold, New York, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z oprogramowaniem MS Project. Wyznaczenie celu zespołowego projektu innowacyjnego. Określenie struktury celów2
T-L-2Strukturyzacja zadań projektu, przedstawienie struktury zadań w MS Project (wykres Gantta)2
T-L-3Przydzielenie zasobów. Ocena kosztów i budżetu projektu2
T-L-4Modelowanie procesu gozpodarczego. P-model, O-model2
T-L-5Opis procesu i instrumentów informatycznych modelowania. sporządzenie raportu.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia (nowacja, innowacja, innowacyjność wdrożenie nowacji, projekt innowacyjny) i definicje. Klasyfikacja innowacji2
T-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola2
T-W-3Podejście systemowe do zarządzania projektami, podstawowe pojęcia i definicje z teorii systemów2
T-W-4Klasyfikacja typów projektów i ich charakterystyka2
T-W-5Planowanie i strukturyzacja projektu: modelei stosowane w strukturyzacji projektów5
T-W-6Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-3Praca nad dokumentacją projektową.12
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia10
A-L-5Przygotowanie prezentacji2
A-L-6Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-7Uczestnictwo w zaliczeniu2
48
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu16
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z dziedziny zarządzania projektami i innowacjami oraz objaśniać główne zasady planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projektach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania projektów z zastosowaniem narzędzi informatycznych (MS Project) oraz umiejetności współpracy w projekcie zespołowym
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi aspektami innowacyjności współczesnych firm, z definicjami takich pojęć jak nowacja, innowacja i innowacyjność oraz z jednym ze sposobów zapewnienia innowacyjności firm: realizacją projektów skierowanych na wdrożenie nowacji
Treści programoweT-W-6Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych
T-W-3Podejście systemowe do zarządzania projektami, podstawowe pojęcia i definicje z teorii systemów
T-W-5Planowanie i strukturyzacja projektu: modelei stosowane w strukturyzacji projektów
T-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia (nowacja, innowacja, innowacyjność wdrożenie nowacji, projekt innowacyjny) i definicje. Klasyfikacja innowacji
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu, obserwacji pracy w grupie oraz na podstawie ocen za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie zdefiniować główne pojęcia i zasady zarządzania projektem innowacyjnym
3,0Student jest w stanie zdefiniować mniejszą część pojęć i zasad zarządzania projektem innowacyjnym z dziedziny planowania projektu
3,5Student zna definicje pojęć i większość zasad zarządzania projektem innowacyjnym z dziedziny planowania projektu
4,0Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu i organizowaniu projektu
4,5Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu, organizowaniu i kontrolowaniu projektu
5,0Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu, organizowaniu, kontrolowaniu i koordynowaniu projektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/04_W02Student powinien być w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi aspektami innowacyjności współczesnych firm, z definicjami takich pojęć jak nowacja, innowacja i innowacyjność oraz z jednym ze sposobów zapewnienia innowacyjności firm: realizacją projektów skierowanych na wdrożenie nowacji
C-2Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania projektów z zastosowaniem narzędzi informatycznych (MS Project) oraz umiejetności współpracy w projekcie zespołowym
Treści programoweT-W-6Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych
T-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu, obserwacji pracy w grupie oraz na podstawie ocen za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz wskazać metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka
3,0Student jest w stanie scharakteryzować mniejszą część z przedstawionych na wykładach aspektów procesu zarządzania ryzykiem w projektach
3,5Student jest w stanie scharakteryzować większą część z przedstawionych na wykładach aspektów procesu zarządzania ryzykiem w projektach
4,0Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować jedną z metod oceny jakościowej ryzyka
4,5Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować różne metody oceny jakościowej ryzyka
5,0Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/04_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć za pomocą metod analizy systemowej analizować problem wymagający rozwiązania w projekcie innowacyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie
ZIP_2A_U17potrafi identyfikować i formułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla inżynierii produkcji, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
ZIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ZIP_2A_U14ma umiejętność przeprowadzania wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania projektów z zastosowaniem narzędzi informatycznych (MS Project) oraz umiejetności współpracy w projekcie zespołowym
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi aspektami innowacyjności współczesnych firm, z definicjami takich pojęć jak nowacja, innowacja i innowacyjność oraz z jednym ze sposobów zapewnienia innowacyjności firm: realizacją projektów skierowanych na wdrożenie nowacji
Treści programoweT-W-3Podejście systemowe do zarządzania projektami, podstawowe pojęcia i definicje z teorii systemów
T-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu, obserwacji pracy w grupie oraz na podstawie ocen za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie za pomocą metod analizy systemowej przeanalizować problem wymagający rozwiązania w projekcie innowacyjnym
3,0słabo umie korzystać z większości przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej oraz popełnia grube błędy przy wnioskowaniu
3,5umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, ale popełnia błędy przy wnioskowaniu
4,0umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, ale popełnia drobne błędy przy wnioskowaniu
4,5umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, robi prawidłowe wnioski
5,0umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, robi prawidłowe wnioski i decyduje o sposobach rozwiązania problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/04_U02Student powinien umieć ustrukturyzować i zaplanować projekt w oprogramowaniu MS Project
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania projektów z zastosowaniem narzędzi informatycznych (MS Project) oraz umiejetności współpracy w projekcie zespołowym
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi aspektami innowacyjności współczesnych firm, z definicjami takich pojęć jak nowacja, innowacja i innowacyjność oraz z jednym ze sposobów zapewnienia innowacyjności firm: realizacją projektów skierowanych na wdrożenie nowacji
Treści programoweT-L-3Przydzielenie zasobów. Ocena kosztów i budżetu projektu
T-L-2Strukturyzacja zadań projektu, przedstawienie struktury zadań w MS Project (wykres Gantta)
T-L-1Zapoznanie studentów z oprogramowaniem MS Project. Wyznaczenie celu zespołowego projektu innowacyjnego. Określenie struktury celów
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu, obserwacji pracy w grupie oraz na podstawie ocen za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie ustrukturyzować i zaplanować projekt w oprogramowaniu MS Project, nie złożył projektu indywidualnego i brał słaby udział w projekcie zespołowym
3,0umie korzystać z części pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny jest słaby. Udział w projekcie zespołowym jest mały.
3,5umie korzystać z części pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny jest słaby. Udział w projekcie zespołowym jest mały.
4,0umie wykorzystać główną część pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny zawiera niewielkie błędy. Aktywny udział w projekcie zespołowym.
4,5umie korzystać ze wszystkich pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny nie zawiera błędów. Aktywny udział w projekcie zespołowym.
5,0umie korzystać ze wszystkich pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny nie zawiera błędów. Student jest liderem w projekcie zespołowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/04_U03Student powinien umieć oceniać ryzyko w celu podjęcia właściwych decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
ZIP_2A_U14ma umiejętność przeprowadzania wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ZIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ZIP_2A_U19ma umiejętność projektowania i wdrażania innowacji technologicznych i organizacyjnych opartych na technologiach informacyjnych, sztucznej inteligencji, itp.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania projektów z zastosowaniem narzędzi informatycznych (MS Project) oraz umiejetności współpracy w projekcie zespołowym
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi aspektami innowacyjności współczesnych firm, z definicjami takich pojęć jak nowacja, innowacja i innowacyjność oraz z jednym ze sposobów zapewnienia innowacyjności firm: realizacją projektów skierowanych na wdrożenie nowacji
Treści programoweT-W-3Podejście systemowe do zarządzania projektami, podstawowe pojęcia i definicje z teorii systemów
T-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola
T-W-6Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu, obserwacji pracy w grupie oraz na podstawie ocen za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie oceniać ryzyko w celu podjęcia właściwych decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
3,0umie stosować wybrane metody jakościowej oceny ryzyka, ale nie umie decydować o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
3,5umie stosować wybrane metody jakościowej oceny ryzyka, nie wszystkie decyzje o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
4,0umieć stosować wybrane metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, większość decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
4,5umie stosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, większość decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
5,0umie stosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, prawidłowo decydować o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/04_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: kreatywny sposób wykorzystywania zdobytej wiedzy i umiejętności w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
ZIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi aspektami innowacyjności współczesnych firm, z definicjami takich pojęć jak nowacja, innowacja i innowacyjność oraz z jednym ze sposobów zapewnienia innowacyjności firm: realizacją projektów skierowanych na wdrożenie nowacji
C-2Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania projektów z zastosowaniem narzędzi informatycznych (MS Project) oraz umiejetności współpracy w projekcie zespołowym
Treści programoweT-W-5Planowanie i strukturyzacja projektu: modelei stosowane w strukturyzacji projektów
T-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia (nowacja, innowacja, innowacyjność wdrożenie nowacji, projekt innowacyjny) i definicje. Klasyfikacja innowacji
T-W-3Podejście systemowe do zarządzania projektami, podstawowe pojęcia i definicje z teorii systemów
T-W-6Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu, obserwacji pracy w grupie oraz na podstawie ocen za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego nie prezentuje zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
3,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje słaby poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
3,5w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje średni poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
4,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentujedobry poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
4,5w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje bardzo dobry poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
5,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje liderski poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D4/04_K02Postępowanie zgodnie z zasadami metodologicznymi oraz w odmienny sposób tworzenie nowych idei, perspektyw, reakcji i produktów w projektach innowacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
ZIP_2A_K02ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi aspektami innowacyjności współczesnych firm, z definicjami takich pojęć jak nowacja, innowacja i innowacyjność oraz z jednym ze sposobów zapewnienia innowacyjności firm: realizacją projektów skierowanych na wdrożenie nowacji
C-2Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania projektów z zastosowaniem narzędzi informatycznych (MS Project) oraz umiejetności współpracy w projekcie zespołowym
Treści programoweT-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola
T-W-5Planowanie i strukturyzacja projektu: modelei stosowane w strukturyzacji projektów
T-W-6Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia (nowacja, innowacja, innowacyjność wdrożenie nowacji, projekt innowacyjny) i definicje. Klasyfikacja innowacji
T-W-3Podejście systemowe do zarządzania projektami, podstawowe pojęcia i definicje z teorii systemów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu, obserwacji pracy w grupie oraz na podstawie ocen za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie uczestniczy w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem
3,0odgrywa bardzo pasywną role w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem
3,5wkład odmiennych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest mały
4,0wkład odmiennych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest zauważalny
4,5wkład odmiennych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest znaczący
5,0wkład odmiennych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem odpowiada poziomowi lidera projektu