Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: zarządzanie przedsiębiorstwem

Sylabus przedmiotu Analiza i projektowanie systemów informacyjnych organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza i projektowanie systemów informacyjnych organizacji
Specjalność inżynieria systemów informacyjnych produkcji
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Buczyński <Piotr.Buczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 1,30,34egzamin
laboratoriaL2 10 0,80,33zaliczenie
projektyP2 10 0,90,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw inżynierii oprogramowania.
W-2Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu technologii informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu projektowania systemów informacyjnych.
C-2Opanowanie metod, metodyk i metodologii analizy i projektowania systemów informatycznych.
C-3Umiejętność budowania diagramów języka UML jako narzędzia analizy i projektowania systemów informatycznych w przedsiębiorstwie.
C-4Umiejętność projektowania i budowy prostego systemu informatycznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przedstawienie studentom założeń do analizy i projektowania przykładowego uproszczonego systemu informatycznego klasy MRPI dla przedsiębiorstwa produkcyjnego - do realizacji na zajęciach laboratoryjnych. Praca w parach, z zastosowaniem edukacyjnej wersji programu ArgoUML. Specyfikacja wymagań merytorycznych i formalnych dotyczących zaliczenia laboratoriów.2
T-L-2Tworzenie słownika pojęć w analizowanej dziedzinie problemowej (gospodarka magazynowo-materiałowa przedsiębiorstwa produkcyjnego). Określenie aktorów - tworzenie ich opisów. Specyfikacja przypadków użycia - tworzenie diagramów przypadków użycia z komentarzami.1
T-L-3Identyfikowanie obiektów i grupujących je klas. Specyfikowanie atrybutów i operacji wykonywanych na obiektach. Opisywanie powiązań fizycznych i semantycznych łączących obiekty. Tworzenie diagramu klas. Modelowanie asocjacji klas.2
T-L-4Identyfikowanie i opisywanie operacji do wykonania na obiektach klas. Rozpoznawanie stanów obiektów, specyfikacja: zdarzeń zmieniających stany obiektów, sekwencji czynności i sposobów realizacji tych czynności. Tworzenie diagramów stanów.1
T-L-5Konstruowanie diagramów aktywności. Opis przepływów operacji - wyszczególnienie ról użytkownika i komputera. Określanie tzw. "torów pływackich". Wyszukiwanie i modelowanie iteracji. Tworzenie diagramu aktywności dla wybranego złożonego przypadku użycia.1
T-L-6Tworzenie diagramów współpracy dla wybranych przypadków użycia. Uzgadnianie diagramów klas z diagramami współpracy. Tworzenie diagramów sekwencji. Sprawdzanie zgodności diagramów sekwencji z diagramami współpracy.1
T-L-7(Praca własna studentów - praca w parach.) Studenci przedstawiają propozycje wzbogacenia wstępnie zarysowanego systemu o nowe funkcje. Pomysły zaakceptowane przez prowadzącego zajęcia realizują w postaci nowych i zmodyfikowanych diagramów UML.1
T-L-8Przegląd i ocena prac projektowych studentów, wykonywanych po części na laboratoriach i uzupełnianych (bądź kończonych) w ramach pracy własnej w domu.1
10
projekty
T-P-1Studenci przedstawiają propozycje tematów do realizacji analityczno-projektowej (dziedzina problemowa, założenia, narzędzia programistyczne). Prowadzący zajęcia wprowadza swoje uwagi i poprawki, które składają się na ostateczny temat indywidualnej pracy projektowej studenta.1
T-P-2Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia.1
T-P-3Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia. Kontrola stanu zaawansowania realizacji projektów.1
T-P-4Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia.2
T-P-5Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia. Kontrola stanu zaawansowania realizacji projektów.1
T-P-6Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia.1
T-P-7Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia. Kontrola stanu zaawansowania realizacji projektów.2
T-P-8Prowadzący zajęcia dokonuje ostatecznego sprawdzenia zrealizowanych projektów i ocenia tę formę dydaktyczną.1
10
wykłady
T-W-1Systemy informatyczne (podstawowe pojęcia i definicje: system, metoda-metodyka-metodologia analizy i projektowania systemu informatycznego, fazy procesu wytwórczego systemu informatycznego, re-engineering). Na czym polega praca analityka systemów? Na czym polega praca projektanta systemów?1
T-W-2System informatyczny jako obiekt techniczny. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego.1
T-W-3Modelowanie systemu informatycznego: procesy budowy modelu, modele systemu informatycznego (funkcjonalny, statyczny, dynamiczny, analityczny), modułowe systemy informatyczne, modele przepływu informacji, hierarchia modelu, modele wielowarstwowe. Różne podejścia do modelowania systemów informatycznych (analiza i modelowanie strukturalne a podejście obiektowe).2
T-W-4Podejście strukturalne do projektowania systemów informatycznych - podstawowe pojęcia. Model pojęciowy, logiczny i fizyczny. Encje, związki i diagramy, modelowanie funkcji, danych i procesów. Modelowanie hierarchii i zależności funkcji, diagram hierarchii funkcji, powiązania między funkcjami, następstwo funkcji, zależności informacyjne i prawne między funkcjami, diagram zależności funkcji.2
T-W-5Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy. Modelowanie danych i procesów czasu rzeczywistego: zasady i pojęcia, cele i metody, diagram przejść stanowych. Modelowanie architektury systemu informatycznego.2
T-W-6Podejście obiektowe modelowania systemów informatycznych: metodyki obiektowe, perspektywy (pojęciowa, projektowa i implementacyjna). Elementy składowe języka modelowania (składnia, semantyka, pragmatyka). Co to jest język UML? Powiązanie diagramów UML z modelami (obiektowy, przypadków użycia, implementacji, dynamiki, zarządzania). Powiązanie modeli ze strukturą, dynamiką i zarządzaniem systemu informatycznego.2
T-W-7Analiza funkcjonalna - istota i cele. Diagramy przypadków użycia - notacja UML i podstawowe pojęcia (aktor, akcja, sekwencja akcji, obserwowalny rezultat, inkluzja, ekstensja, granice systemu, kontekst systemu). Scenariusze przypadków użycia. Klasa przypadków użycia.1
T-W-8Analiza funkcjonalna - strukturalizacja przypadków użycia, pakiety przypadków użycia. Rola słownika pojęć analizowanej dziedziny problemowej. Podział pracy i harmonogramowanie modelowania przypadków użycia. Generalizacja-specjalizacja przypadków użycia.1
T-W-9Analiza statyczna - podstawowe pojęcia (obiekt, atrybut, operacja, tożsamość obiektu, obiekt złożony, powiązania obiektów, hermetyzacja, klasa inwarianty klas). Notacja obiektu i klasy w UML.2
T-W-10Analiza statyczna - instancja i ekstensja klasy (definicje, notacja UML). Rodzaje atrybutów. Operacje a metody. Metody obiektu a metody klasy.1
T-W-11Analiza statyczna - hierarchie klas, dziedziczenie. Zasady budowy hierarchii klas. Specjalizacja jednoaspektowa a specjalizacja wieloaspektowa. Rodzaje specjalizacji w UML (kryterium rozłącznośći i kryterium kompletności).1
T-W-12Analiza statyczna - asocjacje klas. Notacja UML. Nazwy asocjacji, liczność asocjacji. Atrybuty asocjacji, klasy asocjacji. Asocjacje skierowane.1
T-W-13Analiza dynamiczna - definicje i cele. Stan obiektu - alternatywne definicje i sposób rozumienia. Notacja stanu obiektu w UML. Wewnętrzne operacje i zdarzenia przypisane stanowi obiektu. Pseudostany. Rodzaje zdarzeń. Rodzaje przejść od stanu do stanu. Przykłady diagramów stanu. Rodzaje akcji w diagramach stanów.1
T-W-14Analiza dynamiczna - diagramy aktywności (definicje, przeznaczenie). Różne punkty widzenia pojęcia "aktywność". Podział ról na komputer i użytkownika systemu informatycznego. Elementy graficzne diagramów aktywności. Przykłady diagramów aktywności. Rola "torów pływackich" w diagramach aktywności. Sposoby opisu iteracji w diagramach aktywności. Złożone scenariusze przypadków użycia w diagramach aktywności.1
T-W-15Analiza dynamiczna - diagramy współpracy i diagramy sekwencji. Związki diagramów współpracy z diagramami klas. Diagramy sekwencji a aspekt czasu w systemach informatycznych. Modelowanie "linii życia" i ograniczeń czasowych w diagramach sekwencji - przykłady.1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo na zajęciach10
A-L-2Praca własna studentów w domu (zadania niedokończone na zajęciach i autorskie rozwinięcia projektu realizowanego na laboratoriach)10
A-L-3Udział w konsultacjach do laboratoriów2
22
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Praca własna studenta w domu - samodzielna realizacja projektu12
A-P-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do egzaminu pisemnego zaliczającego wykłady (praca własna studenta)12
A-W-3Udział w egzaminie2
34

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna (podczas zajęć laboratoryjnych)
M-4Porady udzielane studentom na zajęciach projektowych
M-5Praktyczne prace projektowe na laboratoriach z użyciem komputera
M-6Realizacja projektów z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena umiejętności projektowania na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Bieżąca i comiesięczna ocena zaawansowania stanu realizacji projektów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy realizowanej na zajęciach laboratoryjnych (z dodatkową pracą studentów w domu, w parach) - zaliczenie laboratoriów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projektu realizowanego indywidualnie przez każdego studenta
S-5Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego zaliczającego treści wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D1/03_W01
Student powinien być w stanie definiować i opisać system informacyjny organizacji (na przykładzie przedsiębiorstwa)
ZIP_2A_W02, ZIP_2A_W03T2A_W02, T2A_W05, T2A_W07C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-5
ZIP_2A_D1/03_W02
Student powinien być w stanie objaśniać, opisywać i scharakteryzować system informatyczny stosując podejście proceduralne i podejście obiektowe.
ZIP_2A_W07, ZIP_2A_W08, ZIP_2A_W11T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08C-1, C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-4, M-6S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
ZIP_2A_D1/03_W03
Student powinien być w stanie opisywać i wytłumaczyć funkcjonowanie systemu informatycznego za pomocą diagramów UML
ZIP_2A_W11T2A_W03, T2A_W05C-3, C-4T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2, M-5, M-6S-1, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D1/03_U01
Student powinien umieć korzystać z dostępnego oprogramowania, aby rozwiązywać zadania analizy i projektowania systemów informacyjnych
ZIP_2A_U07, ZIP_2A_U10T2A_U07, T2A_U10C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4
ZIP_2A_D1/03_U02
Student powinien umieć eksploatować i posługiwać się notacją UML w analizie i projektowaniu systemów informatycznych
ZIP_2A_U17T2A_U17C-1, C-2, C-3, C-4T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4
ZIP_2A_D1/03_U03
Student powinien umieć formułować założenia do systemu informatycznego klasy MRPI, koordynować zapotrzebowanie materiałowo-surowcowe z opracowanym wcześniej planem produkcji, opracowywać i rozwiązywać problemy planowania zaopatrzenia w wejścia procesów produkcji.
C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D1/03_K01
Student nabędzie aktywną postawę podczas zajęć laboratoryjnych (praca w duetach)
ZIP_2A_K04T2A_K06C-3, C-4T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3, M-5S-1
ZIP_2A_D1/03_K02
Student nabędzie kreatywną postawę i zdolność do zgłaszania udoskonaleń systemu informatycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych
C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-3, M-5S-1, S-3
ZIP_2A_D1/03_K03
Student nabędzie kreatywną postawę w proponowaniu tematyki systemu informatycznego (zaliczającego projekt), wykaże dbałość o odpowiednie przedstawienie założeń do tego systemu, będzie wrażliwy na uwagi prowadzącego zajęcia oraz zorientowany na skruputane wypełnianie podjętych zobowiązań.
C-1, C-2, C-3, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-6, T-W-7, T-P-8, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2, M-4, M-6S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D1/03_W01
Student powinien być w stanie definiować i opisać system informacyjny organizacji (na przykładzie przedsiębiorstwa)
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować i opisać system informacyjny organizacji (na przykładzie przedsiębiorstwa)
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_2A_D1/03_W02
Student powinien być w stanie objaśniać, opisywać i scharakteryzować system informatyczny stosując podejście proceduralne i podejście obiektowe.
2,0
3,0student ma wiedzę z zakresu projektowania systemu informatycznego przy użyciu podejście proceduralnego i podejście obiektowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_2A_D1/03_W03
Student powinien być w stanie opisywać i wytłumaczyć funkcjonowanie systemu informatycznego za pomocą diagramów UML
2,0
3,0Student ma wiedzę o języku modelowania UML
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D1/03_U01
Student powinien umieć korzystać z dostępnego oprogramowania, aby rozwiązywać zadania analizy i projektowania systemów informacyjnych
2,0
3,0Student umie korzystać z dostępnego oprogramowania wspomagającego procesy analizy i projektowania systemów informacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_2A_D1/03_U02
Student powinien umieć eksploatować i posługiwać się notacją UML w analizie i projektowaniu systemów informatycznych
2,0
3,0Student umieć stosować notacją UML w analizie i projektowaniu systemów informatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_2A_D1/03_U03
Student powinien umieć formułować założenia do systemu informatycznego klasy MRPI, koordynować zapotrzebowanie materiałowo-surowcowe z opracowanym wcześniej planem produkcji, opracowywać i rozwiązywać problemy planowania zaopatrzenia w wejścia procesów produkcji.
2,0
3,0Student umie formułować założenia do systemu informatycznego klasy MRPI
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D1/03_K01
Student nabędzie aktywną postawę podczas zajęć laboratoryjnych (praca w duetach)
2,0
3,0Student jest aktywny w pracy zespołówej (projektowanie w parach)
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_2A_D1/03_K02
Student nabędzie kreatywną postawę i zdolność do zgłaszania udoskonaleń systemu informatycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych
2,0
3,0Student ma kreatywną postawę i zdolność do zgłaszania udoskonaleń systemu informatycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
ZIP_2A_D1/03_K03
Student nabędzie kreatywną postawę w proponowaniu tematyki systemu informatycznego (zaliczającego projekt), wykaże dbałość o odpowiednie przedstawienie założeń do tego systemu, będzie wrażliwy na uwagi prowadzącego zajęcia oraz zorientowany na skruputane wypełnianie podjętych zobowiązań.
2,0
3,0Student dba o odpowiednie przedstawienie założeń do tego systemu oraz jest wrażliwy na uwagi prowadzącego zajęcia oraz zorientowany na skruputane wypełnianie podjętych zobowiązań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. P. Beynon-Davis, Inżynieria systemów informatycznych, WNT, Warszawa, 1999
  2. J. Cadle, D.Yeates, Zarządzanie procesem tworzenia systemów informacyjnych, WNT, Warszawa, 2004
  3. S. Wrycza, Analiza i projektowanie systemów informatycznych zarządzania - metody, techniki, narzędzia, PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod red. Z. Szyjewskiego, E. Kolbusza, W. Olejniczaka, Inżynieria systemów informatycznych, PWE, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przedstawienie studentom założeń do analizy i projektowania przykładowego uproszczonego systemu informatycznego klasy MRPI dla przedsiębiorstwa produkcyjnego - do realizacji na zajęciach laboratoryjnych. Praca w parach, z zastosowaniem edukacyjnej wersji programu ArgoUML. Specyfikacja wymagań merytorycznych i formalnych dotyczących zaliczenia laboratoriów.2
T-L-2Tworzenie słownika pojęć w analizowanej dziedzinie problemowej (gospodarka magazynowo-materiałowa przedsiębiorstwa produkcyjnego). Określenie aktorów - tworzenie ich opisów. Specyfikacja przypadków użycia - tworzenie diagramów przypadków użycia z komentarzami.1
T-L-3Identyfikowanie obiektów i grupujących je klas. Specyfikowanie atrybutów i operacji wykonywanych na obiektach. Opisywanie powiązań fizycznych i semantycznych łączących obiekty. Tworzenie diagramu klas. Modelowanie asocjacji klas.2
T-L-4Identyfikowanie i opisywanie operacji do wykonania na obiektach klas. Rozpoznawanie stanów obiektów, specyfikacja: zdarzeń zmieniających stany obiektów, sekwencji czynności i sposobów realizacji tych czynności. Tworzenie diagramów stanów.1
T-L-5Konstruowanie diagramów aktywności. Opis przepływów operacji - wyszczególnienie ról użytkownika i komputera. Określanie tzw. "torów pływackich". Wyszukiwanie i modelowanie iteracji. Tworzenie diagramu aktywności dla wybranego złożonego przypadku użycia.1
T-L-6Tworzenie diagramów współpracy dla wybranych przypadków użycia. Uzgadnianie diagramów klas z diagramami współpracy. Tworzenie diagramów sekwencji. Sprawdzanie zgodności diagramów sekwencji z diagramami współpracy.1
T-L-7(Praca własna studentów - praca w parach.) Studenci przedstawiają propozycje wzbogacenia wstępnie zarysowanego systemu o nowe funkcje. Pomysły zaakceptowane przez prowadzącego zajęcia realizują w postaci nowych i zmodyfikowanych diagramów UML.1
T-L-8Przegląd i ocena prac projektowych studentów, wykonywanych po części na laboratoriach i uzupełnianych (bądź kończonych) w ramach pracy własnej w domu.1
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Studenci przedstawiają propozycje tematów do realizacji analityczno-projektowej (dziedzina problemowa, założenia, narzędzia programistyczne). Prowadzący zajęcia wprowadza swoje uwagi i poprawki, które składają się na ostateczny temat indywidualnej pracy projektowej studenta.1
T-P-2Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia.1
T-P-3Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia. Kontrola stanu zaawansowania realizacji projektów.1
T-P-4Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia.2
T-P-5Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia. Kontrola stanu zaawansowania realizacji projektów.1
T-P-6Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia.1
T-P-7Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia. Kontrola stanu zaawansowania realizacji projektów.2
T-P-8Prowadzący zajęcia dokonuje ostatecznego sprawdzenia zrealizowanych projektów i ocenia tę formę dydaktyczną.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy informatyczne (podstawowe pojęcia i definicje: system, metoda-metodyka-metodologia analizy i projektowania systemu informatycznego, fazy procesu wytwórczego systemu informatycznego, re-engineering). Na czym polega praca analityka systemów? Na czym polega praca projektanta systemów?1
T-W-2System informatyczny jako obiekt techniczny. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego.1
T-W-3Modelowanie systemu informatycznego: procesy budowy modelu, modele systemu informatycznego (funkcjonalny, statyczny, dynamiczny, analityczny), modułowe systemy informatyczne, modele przepływu informacji, hierarchia modelu, modele wielowarstwowe. Różne podejścia do modelowania systemów informatycznych (analiza i modelowanie strukturalne a podejście obiektowe).2
T-W-4Podejście strukturalne do projektowania systemów informatycznych - podstawowe pojęcia. Model pojęciowy, logiczny i fizyczny. Encje, związki i diagramy, modelowanie funkcji, danych i procesów. Modelowanie hierarchii i zależności funkcji, diagram hierarchii funkcji, powiązania między funkcjami, następstwo funkcji, zależności informacyjne i prawne między funkcjami, diagram zależności funkcji.2
T-W-5Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy. Modelowanie danych i procesów czasu rzeczywistego: zasady i pojęcia, cele i metody, diagram przejść stanowych. Modelowanie architektury systemu informatycznego.2
T-W-6Podejście obiektowe modelowania systemów informatycznych: metodyki obiektowe, perspektywy (pojęciowa, projektowa i implementacyjna). Elementy składowe języka modelowania (składnia, semantyka, pragmatyka). Co to jest język UML? Powiązanie diagramów UML z modelami (obiektowy, przypadków użycia, implementacji, dynamiki, zarządzania). Powiązanie modeli ze strukturą, dynamiką i zarządzaniem systemu informatycznego.2
T-W-7Analiza funkcjonalna - istota i cele. Diagramy przypadków użycia - notacja UML i podstawowe pojęcia (aktor, akcja, sekwencja akcji, obserwowalny rezultat, inkluzja, ekstensja, granice systemu, kontekst systemu). Scenariusze przypadków użycia. Klasa przypadków użycia.1
T-W-8Analiza funkcjonalna - strukturalizacja przypadków użycia, pakiety przypadków użycia. Rola słownika pojęć analizowanej dziedziny problemowej. Podział pracy i harmonogramowanie modelowania przypadków użycia. Generalizacja-specjalizacja przypadków użycia.1
T-W-9Analiza statyczna - podstawowe pojęcia (obiekt, atrybut, operacja, tożsamość obiektu, obiekt złożony, powiązania obiektów, hermetyzacja, klasa inwarianty klas). Notacja obiektu i klasy w UML.2
T-W-10Analiza statyczna - instancja i ekstensja klasy (definicje, notacja UML). Rodzaje atrybutów. Operacje a metody. Metody obiektu a metody klasy.1
T-W-11Analiza statyczna - hierarchie klas, dziedziczenie. Zasady budowy hierarchii klas. Specjalizacja jednoaspektowa a specjalizacja wieloaspektowa. Rodzaje specjalizacji w UML (kryterium rozłącznośći i kryterium kompletności).1
T-W-12Analiza statyczna - asocjacje klas. Notacja UML. Nazwy asocjacji, liczność asocjacji. Atrybuty asocjacji, klasy asocjacji. Asocjacje skierowane.1
T-W-13Analiza dynamiczna - definicje i cele. Stan obiektu - alternatywne definicje i sposób rozumienia. Notacja stanu obiektu w UML. Wewnętrzne operacje i zdarzenia przypisane stanowi obiektu. Pseudostany. Rodzaje zdarzeń. Rodzaje przejść od stanu do stanu. Przykłady diagramów stanu. Rodzaje akcji w diagramach stanów.1
T-W-14Analiza dynamiczna - diagramy aktywności (definicje, przeznaczenie). Różne punkty widzenia pojęcia "aktywność". Podział ról na komputer i użytkownika systemu informatycznego. Elementy graficzne diagramów aktywności. Przykłady diagramów aktywności. Rola "torów pływackich" w diagramach aktywności. Sposoby opisu iteracji w diagramach aktywności. Złożone scenariusze przypadków użycia w diagramach aktywności.1
T-W-15Analiza dynamiczna - diagramy współpracy i diagramy sekwencji. Związki diagramów współpracy z diagramami klas. Diagramy sekwencji a aspekt czasu w systemach informatycznych. Modelowanie "linii życia" i ograniczeń czasowych w diagramach sekwencji - przykłady.1
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo na zajęciach10
A-L-2Praca własna studentów w domu (zadania niedokończone na zajęciach i autorskie rozwinięcia projektu realizowanego na laboratoriach)10
A-L-3Udział w konsultacjach do laboratoriów2
22
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Praca własna studenta w domu - samodzielna realizacja projektu12
A-P-3Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do egzaminu pisemnego zaliczającego wykłady (praca własna studenta)12
A-W-3Udział w egzaminie2
34
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D1/03_W01Student powinien być w stanie definiować i opisać system informacyjny organizacji (na przykładzie przedsiębiorstwa)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W02ma wiedzę ogólną dotyczącą teorii i metod badawczych z dziedziny nauk technicznych i inżynierii produkcji
ZIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu projektowania systemów informacyjnych.
Treści programoweT-W-1Systemy informatyczne (podstawowe pojęcia i definicje: system, metoda-metodyka-metodologia analizy i projektowania systemu informatycznego, fazy procesu wytwórczego systemu informatycznego, re-engineering). Na czym polega praca analityka systemów? Na czym polega praca projektanta systemów?
T-W-2System informatyczny jako obiekt techniczny. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego zaliczającego treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zdefiniować i opisać system informacyjny organizacji (na przykładzie przedsiębiorstwa)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D1/03_W02Student powinien być w stanie objaśniać, opisywać i scharakteryzować system informatyczny stosując podejście proceduralne i podejście obiektowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
ZIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
ZIP_2A_W11ma wiedze z zakresu zintegrowanych systemów informatycznych oraz systemów wspomagania decyzji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu projektowania systemów informacyjnych.
C-2Opanowanie metod, metodyk i metodologii analizy i projektowania systemów informatycznych.
C-3Umiejętność budowania diagramów języka UML jako narzędzia analizy i projektowania systemów informatycznych w przedsiębiorstwie.
C-4Umiejętność projektowania i budowy prostego systemu informatycznego.
Treści programoweT-W-4Podejście strukturalne do projektowania systemów informatycznych - podstawowe pojęcia. Model pojęciowy, logiczny i fizyczny. Encje, związki i diagramy, modelowanie funkcji, danych i procesów. Modelowanie hierarchii i zależności funkcji, diagram hierarchii funkcji, powiązania między funkcjami, następstwo funkcji, zależności informacyjne i prawne między funkcjami, diagram zależności funkcji.
T-W-5Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy. Modelowanie danych i procesów czasu rzeczywistego: zasady i pojęcia, cele i metody, diagram przejść stanowych. Modelowanie architektury systemu informatycznego.
T-W-6Podejście obiektowe modelowania systemów informatycznych: metodyki obiektowe, perspektywy (pojęciowa, projektowa i implementacyjna). Elementy składowe języka modelowania (składnia, semantyka, pragmatyka). Co to jest język UML? Powiązanie diagramów UML z modelami (obiektowy, przypadków użycia, implementacji, dynamiki, zarządzania). Powiązanie modeli ze strukturą, dynamiką i zarządzaniem systemu informatycznego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-4Porady udzielane studentom na zajęciach projektowych
M-6Realizacja projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena umiejętności projektowania na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Bieżąca i comiesięczna ocena zaawansowania stanu realizacji projektów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy realizowanej na zajęciach laboratoryjnych (z dodatkową pracą studentów w domu, w parach) - zaliczenie laboratoriów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projektu realizowanego indywidualnie przez każdego studenta
S-5Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego zaliczającego treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma wiedzę z zakresu projektowania systemu informatycznego przy użyciu podejście proceduralnego i podejście obiektowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D1/03_W03Student powinien być w stanie opisywać i wytłumaczyć funkcjonowanie systemu informatycznego za pomocą diagramów UML
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W11ma wiedze z zakresu zintegrowanych systemów informatycznych oraz systemów wspomagania decyzji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność budowania diagramów języka UML jako narzędzia analizy i projektowania systemów informatycznych w przedsiębiorstwie.
C-4Umiejętność projektowania i budowy prostego systemu informatycznego.
Treści programoweT-W-6Podejście obiektowe modelowania systemów informatycznych: metodyki obiektowe, perspektywy (pojęciowa, projektowa i implementacyjna). Elementy składowe języka modelowania (składnia, semantyka, pragmatyka). Co to jest język UML? Powiązanie diagramów UML z modelami (obiektowy, przypadków użycia, implementacji, dynamiki, zarządzania). Powiązanie modeli ze strukturą, dynamiką i zarządzaniem systemu informatycznego.
T-W-7Analiza funkcjonalna - istota i cele. Diagramy przypadków użycia - notacja UML i podstawowe pojęcia (aktor, akcja, sekwencja akcji, obserwowalny rezultat, inkluzja, ekstensja, granice systemu, kontekst systemu). Scenariusze przypadków użycia. Klasa przypadków użycia.
T-W-8Analiza funkcjonalna - strukturalizacja przypadków użycia, pakiety przypadków użycia. Rola słownika pojęć analizowanej dziedziny problemowej. Podział pracy i harmonogramowanie modelowania przypadków użycia. Generalizacja-specjalizacja przypadków użycia.
T-W-9Analiza statyczna - podstawowe pojęcia (obiekt, atrybut, operacja, tożsamość obiektu, obiekt złożony, powiązania obiektów, hermetyzacja, klasa inwarianty klas). Notacja obiektu i klasy w UML.
T-W-10Analiza statyczna - instancja i ekstensja klasy (definicje, notacja UML). Rodzaje atrybutów. Operacje a metody. Metody obiektu a metody klasy.
T-W-11Analiza statyczna - hierarchie klas, dziedziczenie. Zasady budowy hierarchii klas. Specjalizacja jednoaspektowa a specjalizacja wieloaspektowa. Rodzaje specjalizacji w UML (kryterium rozłącznośći i kryterium kompletności).
T-W-12Analiza statyczna - asocjacje klas. Notacja UML. Nazwy asocjacji, liczność asocjacji. Atrybuty asocjacji, klasy asocjacji. Asocjacje skierowane.
T-W-13Analiza dynamiczna - definicje i cele. Stan obiektu - alternatywne definicje i sposób rozumienia. Notacja stanu obiektu w UML. Wewnętrzne operacje i zdarzenia przypisane stanowi obiektu. Pseudostany. Rodzaje zdarzeń. Rodzaje przejść od stanu do stanu. Przykłady diagramów stanu. Rodzaje akcji w diagramach stanów.
T-W-14Analiza dynamiczna - diagramy aktywności (definicje, przeznaczenie). Różne punkty widzenia pojęcia "aktywność". Podział ról na komputer i użytkownika systemu informatycznego. Elementy graficzne diagramów aktywności. Przykłady diagramów aktywności. Rola "torów pływackich" w diagramach aktywności. Sposoby opisu iteracji w diagramach aktywności. Złożone scenariusze przypadków użycia w diagramach aktywności.
T-W-15Analiza dynamiczna - diagramy współpracy i diagramy sekwencji. Związki diagramów współpracy z diagramami klas. Diagramy sekwencji a aspekt czasu w systemach informatycznych. Modelowanie "linii życia" i ograniczeń czasowych w diagramach sekwencji - przykłady.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-5Praktyczne prace projektowe na laboratoriach z użyciem komputera
M-6Realizacja projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena umiejętności projektowania na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy realizowanej na zajęciach laboratoryjnych (z dodatkową pracą studentów w domu, w parach) - zaliczenie laboratoriów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projektu realizowanego indywidualnie przez każdego studenta
S-5Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego zaliczającego treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę o języku modelowania UML
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D1/03_U01Student powinien umieć korzystać z dostępnego oprogramowania, aby rozwiązywać zadania analizy i projektowania systemów informacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
ZIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Opanowanie metod, metodyk i metodologii analizy i projektowania systemów informatycznych.
C-3Umiejętność budowania diagramów języka UML jako narzędzia analizy i projektowania systemów informatycznych w przedsiębiorstwie.
C-4Umiejętność projektowania i budowy prostego systemu informatycznego.
Treści programoweT-L-1Przedstawienie studentom założeń do analizy i projektowania przykładowego uproszczonego systemu informatycznego klasy MRPI dla przedsiębiorstwa produkcyjnego - do realizacji na zajęciach laboratoryjnych. Praca w parach, z zastosowaniem edukacyjnej wersji programu ArgoUML. Specyfikacja wymagań merytorycznych i formalnych dotyczących zaliczenia laboratoriów.
T-L-2Tworzenie słownika pojęć w analizowanej dziedzinie problemowej (gospodarka magazynowo-materiałowa przedsiębiorstwa produkcyjnego). Określenie aktorów - tworzenie ich opisów. Specyfikacja przypadków użycia - tworzenie diagramów przypadków użycia z komentarzami.
T-L-3Identyfikowanie obiektów i grupujących je klas. Specyfikowanie atrybutów i operacji wykonywanych na obiektach. Opisywanie powiązań fizycznych i semantycznych łączących obiekty. Tworzenie diagramu klas. Modelowanie asocjacji klas.
T-L-4Identyfikowanie i opisywanie operacji do wykonania na obiektach klas. Rozpoznawanie stanów obiektów, specyfikacja: zdarzeń zmieniających stany obiektów, sekwencji czynności i sposobów realizacji tych czynności. Tworzenie diagramów stanów.
T-L-5Konstruowanie diagramów aktywności. Opis przepływów operacji - wyszczególnienie ról użytkownika i komputera. Określanie tzw. "torów pływackich". Wyszukiwanie i modelowanie iteracji. Tworzenie diagramu aktywności dla wybranego złożonego przypadku użycia.
T-L-6Tworzenie diagramów współpracy dla wybranych przypadków użycia. Uzgadnianie diagramów klas z diagramami współpracy. Tworzenie diagramów sekwencji. Sprawdzanie zgodności diagramów sekwencji z diagramami współpracy.
Metody nauczaniaM-4Porady udzielane studentom na zajęciach projektowych
M-5Praktyczne prace projektowe na laboratoriach z użyciem komputera
M-6Realizacja projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena umiejętności projektowania na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Bieżąca i comiesięczna ocena zaawansowania stanu realizacji projektów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy realizowanej na zajęciach laboratoryjnych (z dodatkową pracą studentów w domu, w parach) - zaliczenie laboratoriów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projektu realizowanego indywidualnie przez każdego studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie korzystać z dostępnego oprogramowania wspomagającego procesy analizy i projektowania systemów informacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D1/03_U02Student powinien umieć eksploatować i posługiwać się notacją UML w analizie i projektowaniu systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U17potrafi identyfikować i formułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla inżynierii produkcji, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu projektowania systemów informacyjnych.
C-2Opanowanie metod, metodyk i metodologii analizy i projektowania systemów informatycznych.
C-3Umiejętność budowania diagramów języka UML jako narzędzia analizy i projektowania systemów informatycznych w przedsiębiorstwie.
C-4Umiejętność projektowania i budowy prostego systemu informatycznego.
Treści programoweT-W-6Podejście obiektowe modelowania systemów informatycznych: metodyki obiektowe, perspektywy (pojęciowa, projektowa i implementacyjna). Elementy składowe języka modelowania (składnia, semantyka, pragmatyka). Co to jest język UML? Powiązanie diagramów UML z modelami (obiektowy, przypadków użycia, implementacji, dynamiki, zarządzania). Powiązanie modeli ze strukturą, dynamiką i zarządzaniem systemu informatycznego.
T-W-7Analiza funkcjonalna - istota i cele. Diagramy przypadków użycia - notacja UML i podstawowe pojęcia (aktor, akcja, sekwencja akcji, obserwowalny rezultat, inkluzja, ekstensja, granice systemu, kontekst systemu). Scenariusze przypadków użycia. Klasa przypadków użycia.
T-W-8Analiza funkcjonalna - strukturalizacja przypadków użycia, pakiety przypadków użycia. Rola słownika pojęć analizowanej dziedziny problemowej. Podział pracy i harmonogramowanie modelowania przypadków użycia. Generalizacja-specjalizacja przypadków użycia.
T-W-9Analiza statyczna - podstawowe pojęcia (obiekt, atrybut, operacja, tożsamość obiektu, obiekt złożony, powiązania obiektów, hermetyzacja, klasa inwarianty klas). Notacja obiektu i klasy w UML.
T-W-10Analiza statyczna - instancja i ekstensja klasy (definicje, notacja UML). Rodzaje atrybutów. Operacje a metody. Metody obiektu a metody klasy.
T-W-11Analiza statyczna - hierarchie klas, dziedziczenie. Zasady budowy hierarchii klas. Specjalizacja jednoaspektowa a specjalizacja wieloaspektowa. Rodzaje specjalizacji w UML (kryterium rozłącznośći i kryterium kompletności).
T-W-12Analiza statyczna - asocjacje klas. Notacja UML. Nazwy asocjacji, liczność asocjacji. Atrybuty asocjacji, klasy asocjacji. Asocjacje skierowane.
T-W-13Analiza dynamiczna - definicje i cele. Stan obiektu - alternatywne definicje i sposób rozumienia. Notacja stanu obiektu w UML. Wewnętrzne operacje i zdarzenia przypisane stanowi obiektu. Pseudostany. Rodzaje zdarzeń. Rodzaje przejść od stanu do stanu. Przykłady diagramów stanu. Rodzaje akcji w diagramach stanów.
T-W-14Analiza dynamiczna - diagramy aktywności (definicje, przeznaczenie). Różne punkty widzenia pojęcia "aktywność". Podział ról na komputer i użytkownika systemu informatycznego. Elementy graficzne diagramów aktywności. Przykłady diagramów aktywności. Rola "torów pływackich" w diagramach aktywności. Sposoby opisu iteracji w diagramach aktywności. Złożone scenariusze przypadków użycia w diagramach aktywności.
T-W-15Analiza dynamiczna - diagramy współpracy i diagramy sekwencji. Związki diagramów współpracy z diagramami klas. Diagramy sekwencji a aspekt czasu w systemach informatycznych. Modelowanie "linii życia" i ograniczeń czasowych w diagramach sekwencji - przykłady.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna (podczas zajęć laboratoryjnych)
M-4Porady udzielane studentom na zajęciach projektowych
M-5Praktyczne prace projektowe na laboratoriach z użyciem komputera
M-6Realizacja projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena umiejętności projektowania na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Bieżąca i comiesięczna ocena zaawansowania stanu realizacji projektów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy realizowanej na zajęciach laboratoryjnych (z dodatkową pracą studentów w domu, w parach) - zaliczenie laboratoriów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projektu realizowanego indywidualnie przez każdego studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umieć stosować notacją UML w analizie i projektowaniu systemów informatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D1/03_U03Student powinien umieć formułować założenia do systemu informatycznego klasy MRPI, koordynować zapotrzebowanie materiałowo-surowcowe z opracowanym wcześniej planem produkcji, opracowywać i rozwiązywać problemy planowania zaopatrzenia w wejścia procesów produkcji.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu projektowania systemów informacyjnych.
C-2Opanowanie metod, metodyk i metodologii analizy i projektowania systemów informatycznych.
C-3Umiejętność budowania diagramów języka UML jako narzędzia analizy i projektowania systemów informatycznych w przedsiębiorstwie.
C-4Umiejętność projektowania i budowy prostego systemu informatycznego.
Treści programoweT-L-1Przedstawienie studentom założeń do analizy i projektowania przykładowego uproszczonego systemu informatycznego klasy MRPI dla przedsiębiorstwa produkcyjnego - do realizacji na zajęciach laboratoryjnych. Praca w parach, z zastosowaniem edukacyjnej wersji programu ArgoUML. Specyfikacja wymagań merytorycznych i formalnych dotyczących zaliczenia laboratoriów.
T-L-2Tworzenie słownika pojęć w analizowanej dziedzinie problemowej (gospodarka magazynowo-materiałowa przedsiębiorstwa produkcyjnego). Określenie aktorów - tworzenie ich opisów. Specyfikacja przypadków użycia - tworzenie diagramów przypadków użycia z komentarzami.
T-L-3Identyfikowanie obiektów i grupujących je klas. Specyfikowanie atrybutów i operacji wykonywanych na obiektach. Opisywanie powiązań fizycznych i semantycznych łączących obiekty. Tworzenie diagramu klas. Modelowanie asocjacji klas.
T-L-4Identyfikowanie i opisywanie operacji do wykonania na obiektach klas. Rozpoznawanie stanów obiektów, specyfikacja: zdarzeń zmieniających stany obiektów, sekwencji czynności i sposobów realizacji tych czynności. Tworzenie diagramów stanów.
T-L-5Konstruowanie diagramów aktywności. Opis przepływów operacji - wyszczególnienie ról użytkownika i komputera. Określanie tzw. "torów pływackich". Wyszukiwanie i modelowanie iteracji. Tworzenie diagramu aktywności dla wybranego złożonego przypadku użycia.
T-L-6Tworzenie diagramów współpracy dla wybranych przypadków użycia. Uzgadnianie diagramów klas z diagramami współpracy. Tworzenie diagramów sekwencji. Sprawdzanie zgodności diagramów sekwencji z diagramami współpracy.
T-L-7(Praca własna studentów - praca w parach.) Studenci przedstawiają propozycje wzbogacenia wstępnie zarysowanego systemu o nowe funkcje. Pomysły zaakceptowane przez prowadzącego zajęcia realizują w postaci nowych i zmodyfikowanych diagramów UML.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna (podczas zajęć laboratoryjnych)
M-5Praktyczne prace projektowe na laboratoriach z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena umiejętności projektowania na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy realizowanej na zajęciach laboratoryjnych (z dodatkową pracą studentów w domu, w parach) - zaliczenie laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie formułować założenia do systemu informatycznego klasy MRPI
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D1/03_K01Student nabędzie aktywną postawę podczas zajęć laboratoryjnych (praca w duetach)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Umiejętność budowania diagramów języka UML jako narzędzia analizy i projektowania systemów informatycznych w przedsiębiorstwie.
C-4Umiejętność projektowania i budowy prostego systemu informatycznego.
Treści programoweT-L-2Tworzenie słownika pojęć w analizowanej dziedzinie problemowej (gospodarka magazynowo-materiałowa przedsiębiorstwa produkcyjnego). Określenie aktorów - tworzenie ich opisów. Specyfikacja przypadków użycia - tworzenie diagramów przypadków użycia z komentarzami.
T-L-3Identyfikowanie obiektów i grupujących je klas. Specyfikowanie atrybutów i operacji wykonywanych na obiektach. Opisywanie powiązań fizycznych i semantycznych łączących obiekty. Tworzenie diagramu klas. Modelowanie asocjacji klas.
T-L-4Identyfikowanie i opisywanie operacji do wykonania na obiektach klas. Rozpoznawanie stanów obiektów, specyfikacja: zdarzeń zmieniających stany obiektów, sekwencji czynności i sposobów realizacji tych czynności. Tworzenie diagramów stanów.
T-L-5Konstruowanie diagramów aktywności. Opis przepływów operacji - wyszczególnienie ról użytkownika i komputera. Określanie tzw. "torów pływackich". Wyszukiwanie i modelowanie iteracji. Tworzenie diagramu aktywności dla wybranego złożonego przypadku użycia.
T-L-6Tworzenie diagramów współpracy dla wybranych przypadków użycia. Uzgadnianie diagramów klas z diagramami współpracy. Tworzenie diagramów sekwencji. Sprawdzanie zgodności diagramów sekwencji z diagramami współpracy.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna (podczas zajęć laboratoryjnych)
M-5Praktyczne prace projektowe na laboratoriach z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena umiejętności projektowania na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest aktywny w pracy zespołówej (projektowanie w parach)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D1/03_K02Student nabędzie kreatywną postawę i zdolność do zgłaszania udoskonaleń systemu informatycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu projektowania systemów informacyjnych.
C-2Opanowanie metod, metodyk i metodologii analizy i projektowania systemów informatycznych.
C-3Umiejętność budowania diagramów języka UML jako narzędzia analizy i projektowania systemów informatycznych w przedsiębiorstwie.
C-4Umiejętność projektowania i budowy prostego systemu informatycznego.
Treści programoweT-L-1Przedstawienie studentom założeń do analizy i projektowania przykładowego uproszczonego systemu informatycznego klasy MRPI dla przedsiębiorstwa produkcyjnego - do realizacji na zajęciach laboratoryjnych. Praca w parach, z zastosowaniem edukacyjnej wersji programu ArgoUML. Specyfikacja wymagań merytorycznych i formalnych dotyczących zaliczenia laboratoriów.
T-L-2Tworzenie słownika pojęć w analizowanej dziedzinie problemowej (gospodarka magazynowo-materiałowa przedsiębiorstwa produkcyjnego). Określenie aktorów - tworzenie ich opisów. Specyfikacja przypadków użycia - tworzenie diagramów przypadków użycia z komentarzami.
T-L-3Identyfikowanie obiektów i grupujących je klas. Specyfikowanie atrybutów i operacji wykonywanych na obiektach. Opisywanie powiązań fizycznych i semantycznych łączących obiekty. Tworzenie diagramu klas. Modelowanie asocjacji klas.
T-L-4Identyfikowanie i opisywanie operacji do wykonania na obiektach klas. Rozpoznawanie stanów obiektów, specyfikacja: zdarzeń zmieniających stany obiektów, sekwencji czynności i sposobów realizacji tych czynności. Tworzenie diagramów stanów.
T-L-5Konstruowanie diagramów aktywności. Opis przepływów operacji - wyszczególnienie ról użytkownika i komputera. Określanie tzw. "torów pływackich". Wyszukiwanie i modelowanie iteracji. Tworzenie diagramu aktywności dla wybranego złożonego przypadku użycia.
T-L-6Tworzenie diagramów współpracy dla wybranych przypadków użycia. Uzgadnianie diagramów klas z diagramami współpracy. Tworzenie diagramów sekwencji. Sprawdzanie zgodności diagramów sekwencji z diagramami współpracy.
T-L-7(Praca własna studentów - praca w parach.) Studenci przedstawiają propozycje wzbogacenia wstępnie zarysowanego systemu o nowe funkcje. Pomysły zaakceptowane przez prowadzącego zajęcia realizują w postaci nowych i zmodyfikowanych diagramów UML.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna (podczas zajęć laboratoryjnych)
M-5Praktyczne prace projektowe na laboratoriach z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena umiejętności projektowania na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena pracy realizowanej na zajęciach laboratoryjnych (z dodatkową pracą studentów w domu, w parach) - zaliczenie laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma kreatywną postawę i zdolność do zgłaszania udoskonaleń systemu informatycznego realizowanego na zajęciach laboratoryjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D1/03_K03Student nabędzie kreatywną postawę w proponowaniu tematyki systemu informatycznego (zaliczającego projekt), wykaże dbałość o odpowiednie przedstawienie założeń do tego systemu, będzie wrażliwy na uwagi prowadzącego zajęcia oraz zorientowany na skruputane wypełnianie podjętych zobowiązań.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu projektowania systemów informacyjnych.
C-2Opanowanie metod, metodyk i metodologii analizy i projektowania systemów informatycznych.
C-3Umiejętność budowania diagramów języka UML jako narzędzia analizy i projektowania systemów informatycznych w przedsiębiorstwie.
C-4Umiejętność projektowania i budowy prostego systemu informatycznego.
Treści programoweT-P-1Studenci przedstawiają propozycje tematów do realizacji analityczno-projektowej (dziedzina problemowa, założenia, narzędzia programistyczne). Prowadzący zajęcia wprowadza swoje uwagi i poprawki, które składają się na ostateczny temat indywidualnej pracy projektowej studenta.
T-P-2Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia.
T-P-3Samodzielna praca studentów z nadzorem i niezbędną pomocą prowadzącego zajęcia. Kontrola stanu zaawansowania realizacji projektów.
T-W-6Podejście obiektowe modelowania systemów informatycznych: metodyki obiektowe, perspektywy (pojęciowa, projektowa i implementacyjna). Elementy składowe języka modelowania (składnia, semantyka, pragmatyka). Co to jest język UML? Powiązanie diagramów UML z modelami (obiektowy, przypadków użycia, implementacji, dynamiki, zarządzania). Powiązanie modeli ze strukturą, dynamiką i zarządzaniem systemu informatycznego.
T-W-7Analiza funkcjonalna - istota i cele. Diagramy przypadków użycia - notacja UML i podstawowe pojęcia (aktor, akcja, sekwencja akcji, obserwowalny rezultat, inkluzja, ekstensja, granice systemu, kontekst systemu). Scenariusze przypadków użycia. Klasa przypadków użycia.
T-P-8Prowadzący zajęcia dokonuje ostatecznego sprawdzenia zrealizowanych projektów i ocenia tę formę dydaktyczną.
T-W-8Analiza funkcjonalna - strukturalizacja przypadków użycia, pakiety przypadków użycia. Rola słownika pojęć analizowanej dziedziny problemowej. Podział pracy i harmonogramowanie modelowania przypadków użycia. Generalizacja-specjalizacja przypadków użycia.
T-W-9Analiza statyczna - podstawowe pojęcia (obiekt, atrybut, operacja, tożsamość obiektu, obiekt złożony, powiązania obiektów, hermetyzacja, klasa inwarianty klas). Notacja obiektu i klasy w UML.
T-W-10Analiza statyczna - instancja i ekstensja klasy (definicje, notacja UML). Rodzaje atrybutów. Operacje a metody. Metody obiektu a metody klasy.
T-W-11Analiza statyczna - hierarchie klas, dziedziczenie. Zasady budowy hierarchii klas. Specjalizacja jednoaspektowa a specjalizacja wieloaspektowa. Rodzaje specjalizacji w UML (kryterium rozłącznośći i kryterium kompletności).
T-W-12Analiza statyczna - asocjacje klas. Notacja UML. Nazwy asocjacji, liczność asocjacji. Atrybuty asocjacji, klasy asocjacji. Asocjacje skierowane.
T-W-13Analiza dynamiczna - definicje i cele. Stan obiektu - alternatywne definicje i sposób rozumienia. Notacja stanu obiektu w UML. Wewnętrzne operacje i zdarzenia przypisane stanowi obiektu. Pseudostany. Rodzaje zdarzeń. Rodzaje przejść od stanu do stanu. Przykłady diagramów stanu. Rodzaje akcji w diagramach stanów.
T-W-14Analiza dynamiczna - diagramy aktywności (definicje, przeznaczenie). Różne punkty widzenia pojęcia "aktywność". Podział ról na komputer i użytkownika systemu informatycznego. Elementy graficzne diagramów aktywności. Przykłady diagramów aktywności. Rola "torów pływackich" w diagramach aktywności. Sposoby opisu iteracji w diagramach aktywności. Złożone scenariusze przypadków użycia w diagramach aktywności.
T-W-15Analiza dynamiczna - diagramy współpracy i diagramy sekwencji. Związki diagramów współpracy z diagramami klas. Diagramy sekwencji a aspekt czasu w systemach informatycznych. Modelowanie "linii życia" i ograniczeń czasowych w diagramach sekwencji - przykłady.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-4Porady udzielane studentom na zajęciach projektowych
M-6Realizacja projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca i comiesięczna ocena zaawansowania stanu realizacji projektów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projektu realizowanego indywidualnie przez każdego studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dba o odpowiednie przedstawienie założeń do tego systemu oraz jest wrażliwy na uwagi prowadzącego zajęcia oraz zorientowany na skruputane wypełnianie podjętych zobowiązań.
3,5
4,0
4,5
5,0