Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Bazy danych i bazy wiedzy w zarządzaniu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bazy danych i bazy wiedzy w zarządzaniu | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mateusz Piwowarski <Mateusz.Piwowarski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy baz danych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnymi zastosowaniami baz danych w obszarze zarządzania |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przetwarzania danych z wykorzystaniem różnych technik i narzędzi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Język SQL w wyszukiwaniu i modyfikacji danych | 4 |
T-L-2 | Przetwarzanie danych w obszarach związanych z zarządzaniem | 4 |
T-L-3 | Analiza danych biznesowych za pomocą tabel przestawnych | 2 |
T-L-4 | Złożone techniki analiz danych w zarządzaniu | 4 |
T-L-5 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Język SQL - wyszukiwanie i modyfikownie danych w zarządzaniu | 4 |
T-W-2 | Bazy danych przestrzennych w zarządzaniu | 2 |
T-W-3 | Bazy danych dokumentów XML | 4 |
T-W-4 | Multimedialne bazy danych | 2 |
T-W-5 | Analalityczne bazy danych, hurtownie danych | 2 |
T-W-6 | Technologie przetwarzania danych w systemach OLAP | 2 |
T-W-7 | Efektywność architektury OLAP | 2 |
T-W-8 | Integracja informacji źródłowej i odświeżanie danych | 2 |
T-W-9 | Bazy wiedzy | 2 |
T-W-10 | Wspomaganie zadań eksploracji danych | 2 |
T-W-11 | Bazy danych w systemach zarządzania treścią | 2 |
T-W-12 | Repozytoria obiektów wiedzy w e-learningu | 2 |
T-W-13 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna studenta) | 15 |
A-L-3 | Realizacja sprawozdania z zajęć (praca własna studenta) | 15 |
A-L-4 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 2 |
47 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu (praca własna studenta) | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów (praca własna studenta) | 18 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | Zaliczenie zajęć | 2 |
72 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z zajęć laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O4/6_W01 Student potrafi znać podstawy teoretyczne budowy, działania, zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania | ZIP_1A_W15 | T1A_W04 | — | C-1 | T-W-2, T-W-11, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-12, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O4/6_U01 Student umie przeanalizować problem związany z selekcją i modyfikacją danych, w tym wykorzystać język zapytań do przetwarzania danych w organizacji | ZIP_1A_U17 | T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05, InzA_U07 | C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-1 |
ZIP_1A_O4/6_U02 Student umie prowadzić prace związane z doborem i wykorzystaniem technik i narzędzi do przetwarzania danych | ZIP_1A_U12 | T1A_U02 | — | C-2 | T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O4/6_K01 Student ma świadomość roli jaką spełniają bazy danych w różnych obszarach zarządzania | ZIP_1A_K03 | T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-11, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-L-2, T-W-12, T-W-2, T-W-1, T-W-10, T-W-4, T-W-8, T-L-4, T-L-3, T-L-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O4/6_W01 Student potrafi znać podstawy teoretyczne budowy, działania, zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu budowy, działania oraz zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu budowy, działania oraz zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania, ale na dużym poziomie ogólności | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu budowy, działania oraz zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania, potrafi scharakteryzować możliwości funkcjonalne wykorzystania różnych baz danych w praktyce | |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu budowy, działania oraz zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania, potrafi scharakteryzować możliwości funkcjonalne wykorzystania różnych baz danych w praktyce, potrafi uzasadnić wybór SZBD dla poszczególnych rodzajów baz danych i ich zastosowań | |
4,5 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu budowy, działania oraz zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania, potrafi scharakteryzować możliwości funkcjonalne wykorzystania różnych baz danych w praktyce, potrafi uzasadnić wybór SZBD dla poszczególnych rodzajów baz danych i ich zastosowań, zna podstawy teoretyczne projektowania baz danych do zarządzania | |
5,0 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu budowy, działania oraz zastosowań różnych rodzajów baz danych w obszarze zarządzania, potrafi scharakteryzować możliwości funkcjonalne wykorzystania różnych baz danych w praktyce, potrafi uzasadnić wybór SZBD dla poszczególnych rodzajów baz danych i ich zastosowań, zna podstawy teoretyczne projektowania baz danych do zarządzania oraz wykorzystywania języków zapytań w poszczególnych rodzajach baz danych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O4/6_U01 Student umie przeanalizować problem związany z selekcją i modyfikacją danych, w tym wykorzystać język zapytań do przetwarzania danych w organizacji | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się językiem zapytań do przetwarzania dużych ilości danych |
3,0 | Student potrafi częściowo posługiwać się językiem zapytań do przetwarzania dużych ilości danych (nie potrafi zapisać średnio skomplikowanych zapytań do bazy) | |
3,5 | Student potrafi częściowo posługiwać się językiem zapytań do przetwarzania dużych ilości danych (potrafi zapisać średnio skomplikowane zapytania do bazy) | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się językiem zapytań do przetwarzania dużych ilości danych (potrafi zapisać skomplikowane zapytania do bazy) | |
4,5 | Student potrafi posługiwać się językiem zapytań do przetwarzania dużych ilości danych (potrafi zapisać bardzo skomplikowane zapytania do bazy) | |
5,0 | Student potrafi posługiwać się językiem zapytań do przetwarzania dużych ilości danych (potrafi zapisać bardzo skomplikowane zapytania do bazy), potrawi uzasadnić przyjęte formy zapisu oraz je optymalizować | |
ZIP_1A_O4/6_U02 Student umie prowadzić prace związane z doborem i wykorzystaniem technik i narzędzi do przetwarzania danych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystywać dostępnych narzędzi do przetwarzania danych |
3,0 | Student częściowo potrafi wykorzystywać wybrane narzędzia do przetwarzania danych, potrafi importować i eksportować dane pomiędzy różnymi aplikacjami | |
3,5 | Student potrafi wykorzystywać dostępne narzędzia do przetwarzania danych, potrafi importować i eksportować dane pomiędzy różnymi aplikacjami, potrafi rozwiązywać problemy pojawiające się podczas przetwarzania danych | |
4,0 | Student potrafi wykorzystywać dostępne narzędzia do przetwarzania danych, potrafi importować i eksportować dane pomiędzy różnymi aplikacjami, potrafi rozwiązywać problemy pojawiające się podczas przetwarzania danych, potrafi wykorzystywać bardziej złożone techniki przetwarzania danych, jak tabele przestawne | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać dostępne narzędzia do przetwarzania danych, potrafi importować i eksportować dane pomiędzy różnymi aplikacjami, potrafi rozwiązywać problemy pojawiające się podczas przetwarzania danych, potrafi wykorzystywać bardziej złożone techniki przetwarzania danych, jak tabele przestawne, potrafi poprawnie interpretować wyniki oraz je wizualizować | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać dostępne narzędzia do przetwarzania danych, potrafi importować i eksportować dane pomiędzy różnymi aplikacjami, potrafi rozwiązywać problemy pojawiające się podczas przetwarzania danych, potrafi wykorzystywać bardziej złożone techniki przetwarzania danych, jak tabele przestawne, potrafi poprawnie interpretować wyniki oraz je wizualizować, potrafi przygotowywaćr aporty końcowe dla kierownictwa |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O4/6_K01 Student ma świadomość roli jaką spełniają bazy danych w różnych obszarach zarządzania | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia jaką pełnią bazy danych w różnych obszarach zarządzania |
3,0 | Student rozumie, ma świadomość roli jaką pełnią bazy danych w różnych obszarach zarządzania, ale na bardzo dużym poziomie ogólności | |
3,5 | Student rozumie, ma świadomość roli jaką pełnią bazy danych w różnych obszarach zarządzania, potrafi ogólnie uzasadnić wybór takich czy innych technik przetwarzania danych | |
4,0 | Student rozumie, ma świadomość roli jaką pełnią bazy danych w różnych obszarach zarządzania, potrafi szczegółowo uzasadnić wybór takich czy innych technik przetwarzania danych oraz rodzajów stosowanych baz danych | |
4,5 | Student rozumie, ma świadomość roli jaką pełnią bazy danych w różnych obszarach zarządzania, potrafi szczegółowo uzasadnić wybór takich czy innych technik przetwarzania danych oraz rodzajów stosowanych baz danych, ma wiedzę na temat korzyści i zagrożeń związanych z doborem właściwych rozwiązań bazodanowych w organizacji | |
5,0 | Student rozumie, ma świadomość roli jaką pełnią bazy danych w różnych obszarach zarządzania, potrafi szczegółowo uzasadnić wybór takich czy innych technik przetwarzania danych oraz rodzajów stosowanych baz danych, ma wiedzę na temat korzyści i zagrożeń związanych z doborem właściwych rozwiązań bazodanowych w organizacji, ma świadomość potrzeb ciągłego monitorowania i ew. weryfikacji przetwarzanych danych |
Literatura podstawowa
- Hector Garcia-Molina, Jeffrey D. Ullman, Jennifer Widom, Systemy baz danych. Kompletny podręcznik. Wydanie II, Helion, Gliwice, 2011
- Adam Pelikant, Hurtownie danych. Od przetwarzania analitycznego do raportowania, Helion, Gliwice, 2011
Literatura dodatkowa
- Bill Jelen, Michael Alexander, Microsoft Excel 2007 PL. Analiza danych za pomocą tabel przestawnych. Akademia Excela, Helion, Gliwice, 2011
- Przemysław Kazienko, Krzysztof Gwiazda, XML na poważnie, Helion, Gliwice, 2002