Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Projektowanie aplikacji internetowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie aplikacji internetowych | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mateusz Piwowarski <Mateusz.Piwowarski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy tworzenia serwisów WWW |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodykami i narzędziami projektowania aplikacji internetowych |
C-2 | Nabycie przez studentów umiejętności wykonania projektu aplikacji internetowej |
C-3 | Zdobycie przez studentów praktycznych umiejętności wykonania prototypu aplikacji w oparciu o opracowany projekt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie środowiska realizacji prototypu aplikacji internetowej | 2 |
T-L-2 | Konfiguracja i ustawienia systemu CMS pod kątem realizacji prototypu aplikacji | 2 |
T-L-3 | Opracowanie struktury organizacji informacji na potrzeby aplikacji | 4 |
T-L-4 | Opracowanie systemu nawigacji | 4 |
T-L-5 | Utworzenie zawartości tworzonej aplikacji (artykuły) | 4 |
T-L-6 | Instalacja i konfiguracja dodatków i rozszerzeń zgodnie z oczekiwaną funkcjonalnością aplikacji | 2 |
T-L-7 | Projekt i utworzenie szablonu aplikacji | 4 |
T-L-8 | Założenie kont użytkowników, określenie ról | 2 |
T-L-9 | Dostosowywanie i wzbogacanie aplikacji | 4 |
T-L-10 | Zaliczenie zajęć labortoryjnych | 2 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wybór tematów projektów zespołowych | 2 |
T-P-2 | Definiowanie celu, zakresu projektu oraz użytkowników | 2 |
T-P-3 | Projektowanie modelu danych i zawartości | 4 |
T-P-4 | Opracowanie modelu hipertekstu i systemu nawigacji | 4 |
T-P-5 | Opracowanie koncepcji zarządzania aplikacją | 2 |
T-P-6 | Zaliczenie zajęć projektowych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Standardy i technologie wytwarzania aplikacji internetowych | 2 |
T-W-2 | Projektowanie aplikacji sterowane modelami | 2 |
T-W-3 | Metodyki projektowania aplikacji internetowych | 2 |
T-W-4 | Metodyka WebML, narzędzie modelowania WebML (WebRatio) | 2 |
T-W-5 | Proces tworzenia modelu danych, hipertekstu | 2 |
T-W-6 | Model prezentacji, zarządzania danymi i dostępem | 2 |
T-W-7 | Wielowarstwowa architektura WWW | 2 |
T-W-8 | Rola architektury informacji w projektowaniu aplikacji internetowych | 2 |
T-W-9 | Projektowanie systemów architektury informacji | 2 |
T-W-10 | Funkcjonaność systemów zarządzania treścią | 2 |
T-W-11 | Projektowanie aplikacji internetowych w oparciu o system CMS, cz.1 | 2 |
T-W-12 | Projektowanie aplikacji internetowych w oparciu o system CMS, cz.2 | 2 |
T-W-13 | Projektowanie skalowalnych aplikacji internetowych | 2 |
T-W-14 | Zagrożenia i zabezpieczenia aplikacji internetowych | 2 |
T-W-15 | Projektowanie aplikacji internetowych - podsumowanie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna studenta) | 15 |
A-L-3 | Implementacja elementów prototypu aplikacji internetowej (praca własna studenta) | 20 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
67 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć projektowych (praca własna studenta) | 5 |
A-P-3 | Opracowanie projektu aplikacji internetowej (praca własna studenta) | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu (praca własna studenta) | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu (praca własna studenta) | 10 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
A-W-5 | Udział w konsultacjach | 2 |
54 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena bieżąca wykonanych elementów prototypu aplikacji internetowej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena etapów realizacji projektu aplikacji internetowej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O3/3_W01 Student potrafi wymienić i omówić metodyki projektowania aplikacji internetowych, w tym etapy projektowania i środowiska projektowe | ZIP_1A_W03 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O3/3_U01 Student potrafi wykonać projekt aplikacji internetowej w oparciu o przyjętą metodykę | ZIP_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U04 | — | C-2 | T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1 | M-3 | S-2 |
ZIP_1A_O3/3_U02 Student potrafi wykonać prototyp aplikacji internetowej w oparciu o opracowany projekt | ZIP_1A_U12 | T1A_U02 | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O3/3_K01 Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu aplikacji internetowej w kontekście zespołowego tworzenia złożonych aplikacji internetowych | ZIP_1A_K03 | T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-L-4, T-L-2, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-P-3, T-W-6, T-W-3, T-L-3, T-P-5, T-W-7, T-P-2, T-P-1, T-P-4, T-L-1 | M-3, M-2, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O3/3_W01 Student potrafi wymienić i omówić metodyki projektowania aplikacji internetowych, w tym etapy projektowania i środowiska projektowe | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu projektowania aplikacji internetowych oraz nie zna głównych metodyk projektowania aplikacji internetowych |
3,0 | Zna podstawowe pojęcia z zakresu projektowania aplikacji internetowych, potrafi wymienić główne metodyki projektowania aplikacji internetowych | |
3,5 | Zna podstawowe pojęcia z zakresu projektowania aplikacji internetowych, potrafi wymienić główne metodyki projektowania aplikacji internetowych oraz ogólnie scharakteryzować ich etapy | |
4,0 | Potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu projektowania aplikacji internetowych, potrafi wymienić główne metodyki projektowania aplikacji internetowych oraz dokładnie scharakteryzować ich etapy, w tym głównie metodykę WebML | |
4,5 | Potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu projektowania aplikacji internetowych, potrafi wymienić główne metodyki projektowania aplikacji internetowych oraz dokładnie scharakteryzować ich etapy, w tym głównie metodykę WebML, omówić proces tworzenia modeli WebML | |
5,0 | Potrafi szczegółowo omówić pojęcia z zakresu projektowania aplikacji internetowych, potrafi wymienić główne metodyki projektowania aplikacji internetowych oraz dokładnie scharakteryzować ich etapy, w tym głównie metodykę WebML, omówić proces tworzenia modeli WebML, zna komponenty za pomocą których są tworzone modele |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O3/3_U01 Student potrafi wykonać projekt aplikacji internetowej w oparciu o przyjętą metodykę | 2,0 | Student nie wykona projektu aplikacji internetowej, obejmującego wszystkie wymagane etapy (części) |
3,0 | Student wykona ogólny projekt, składający się z wszystkich wymaganych etapów (części) | |
3,5 | Student wykona ogólny projekt, składający się z wszystkich wymaganych etapów (części), wszystkie wymagane podpunkty (składowe poszczególnych etapów) projektu zostaną uwzględnione w opracowanym projekcie | |
4,0 | Student wykona szczegółowy projekt, składający się z wszystkich wymaganych etapów (części), wszystkie wymagane podpunkty projektu (składowe poszczególnych etapów) zostaną poprawnie wykonane i będą ze sobą spójne | |
4,5 | Student wykona szczegółowy projekt, składający się z wszystkich wymaganych etapów (części), wszystkie wymagane podpunkty projektu (składowe poszczególnych etapów) zostaną poprawnie wykonane i szczegółowo opisane (tekst, tabele, schematy, grafika) | |
5,0 | Student wykona szczegółowy projekt, składający się z wszystkich wymaganych etapów (części), wszystkie wymagane podpunkty projektu (składowe poszczególnych etapów) zostaną poprawnie wykonane i szczegółowo opisane (tekst, tabele, schematy, grafika), student potrafi merytorycznie uzasadnić, wyjaśnić przyjęte rozwiązania w projekcie (zgodnie z obraną metodyką) | |
ZIP_1A_O3/3_U02 Student potrafi wykonać prototyp aplikacji internetowej w oparciu o opracowany projekt | 2,0 | Student nie wykonał prototypu aplikacji internetowej w oparciu o opracowany projekt |
3,0 | Student wykona prototyp aplikacji internetowej w oparciu o opracowany projekt na dużym poziomie ogólności | |
3,5 | Student wykona prototyp aplikacji internetowej w oparciu o opracowany projekt, uwzględnione w projekcie modele będą odzwierciedlone w prototypie | |
4,0 | Student wykona prototyp aplikacji internetowej w oparciu o opracowany projekt, uwzględnione w projekcie modele będą odzwierciedlone w prototypie, zostaną poprawnie wykonane i będą ze sobą spójne | |
4,5 | Student wykona prototyp aplikacji internetowej w oparciu o opracowany projekt, uwzględnione w projekcie modele będą odzwierciedlone w prototypie, zostaną poprawnie wykonane i będą ze sobą spójne, zostaną opracowane ważniejsze funkcje aplikacji operujące na danych | |
5,0 | Student wykona prototyp aplikacji internetowej w oparciu o opracowany projekt, uwzględnione w projekcie modele będą odzwierciedlone w prototypie, zostaną poprawnie wykonane i będą ze sobą spójne, zostaną opracowane ważniejsze funkcje aplikacji operujące na danych, zostanie zmodyfikowany (dopracowany) interfejs graficzny aplikacji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O3/3_K01 Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu aplikacji internetowej w kontekście zespołowego tworzenia złożonych aplikacji internetowych | 2,0 | Student nie rozumie znaczenia projektu w zespołowym projektowaniu aplikacji internetowej |
3,0 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu aplikacji internetowej, ale na bardzo dużym poziomie ogólności | |
3,5 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu aplikacji internetowej, potrafi ogólnie uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania | |
4,0 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu aplikacji internetowej, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania | |
4,5 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu aplikacji internetowej, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania, wykorzystywanych narzędzi projektowych, tworzonych modeli | |
5,0 | Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu aplikacji internetowej, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania, wykorzystywanych narzędzi projektowych, tworzonych modeli, ma świadomość potrzeb monitorowania postępów prac projektowych, wypracowania zasad komunikacji w zespole i tworzenia dokumentacji projektowej |
Literatura podstawowa
- Stefano Ceri, Piero Fraternali, Aldo Bongio, Marco Brambilla, Sara Comai, Maristella Matera, Designing Data-Intensive Web Applications, Morgan Kaufmann, USA, 2002
- Bernd Bruegge, Allen H. Dutoit, Inżynieria oprogramowania w ujęciu obiektowym. UML, wzorce projektowe i Java, Helion, Gliwice, 2011
- Ric Shreves, Joomla! Biblia, Helion, Gliwice, 2010
Literatura dodatkowa
- Webratio, Webratio User Guide, Webratio, http://www.webratio.com, 2009