Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Testowanie i jakość oprogramowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Testowanie i jakość oprogramowania | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Oprogramowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność programowanie w jednym z języków C++/C#/Java. |
W-2 | Umiejętność czytania i analizowania kodu żródłowego. |
W-3 | Umiejętność czytania i tworzenia dokumentów specyfikacji oprogramowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość technologii procesu testowania. |
C-2 | Znajomość terminologii związanej z testowaniem. |
C-3 | Znajomość rodzajów testów; świadomość roli testera w procesie tworzenia oprogramowania. |
C-4 | Umiejętność posługiwania się narzędziami wspomagającymi testowanie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Gra dydaktyczna - testowanie gotowego produktu z punktu widzenia użytkownika końcowego, gromadzenie danych odtwórczych, dokumentacja. | 5 |
T-L-2 | Gra dydaktyczna - produkcja fragmentu kodu projektu wraz z dokumentacją testową i zestawem testów jednostkowych | 4 |
T-L-3 | Wykorzystanie narzędzi testujących, implementacja automatu testowego. | 4 |
T-L-4 | Prezentacja projektu, obrona uzyskanych wyników, dokumentowanie bilansu pracy grupowej. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Składowe procesu zapewnienia jakości oprogramowania i narzędzia wspomagające. Terminologia. | 3 |
T-W-2 | Proces testowy; rola testera w podczas tworzenia oprogramowania; współpraca testerów i deweloperów; | 2 |
T-W-3 | Rodzaje testów i metodyk testowych: testy jednostkowe, integracyjne, akceptacyjne, regresji, sanity | 2 |
T-W-4 | Narzędzi wspomagające testowanie, automaty testowe, planowanie testów. | 2 |
T-W-5 | Biblioteki testowe: JUnit, Mockito, Fest, RobotFramework i inne. | 2 |
T-W-6 | Certyfikacja ISTQB. | 2 |
T-W-7 | Jakość oprogramowania, stosowanie atrybutów i metryki, norma ISO 25000:2005, model ISO 9126-3. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Praca w grupach dwu-trzy osobowych - analiza zachowania gotowego kodu. | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć. | 8 |
A-L-4 | Przygotowanie prezentacji końcowej i dokumentacji powykonawczej. | 4 |
A-L-5 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć | 2 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Gra dydaktyczna - symulacja pracy zespołu testującego wraz z podziałem ról i odpowiedzialności. |
M-2 | Wykład informacyjny. |
M-3 | Wykład problemowy. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena jakości i kompletności raportów. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena formująca: Ocena jakości kodu i kompletności dokumentacji. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena prezentacja efektów pracy (wystąpnie publicznie, publikacja raportu w sieci) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O1/7_W01 Wiedza dotycząca technik testowania oprogramowania oraz norm i regulacji powiązanych z jakością oprogramowania | ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W14, ZIP_1A_W16, ZIP_1A_W15 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-4 | M-3, M-2 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O1/7_U01 Umie skonfigurować proces testowy dla produktu software'owego, zbierać dane testowe, preparować testy jednostkowe, przygotowywać dokumentację testową. | ZIP_1A_U01, ZIP_1A_U28, ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U23 | T1A_U01, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U07, InzA_U08 | C-4 | T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2 | M-4, M-1 | S-4, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O1/7_K01 Świadomość znaczenia jakości oprogramowania oraz znaczenia środków jego kontroli w procesie produkcyjnym. | ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K07 | T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06 | InzA_K02 | C-4 | T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-4 | S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O1/7_W01 Wiedza dotycząca technik testowania oprogramowania oraz norm i regulacji powiązanych z jakością oprogramowania | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0 |
3,0 | zna i potrafi opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania | |
3,5 | zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania | |
4,0 | zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania; rozumie mechanizmy i zakresy stosowalności wybranych technik testowania oprogramowania | |
4,5 | zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania; rozumie w stopniu wyróżniającym mechanizmy i zakresy stosowalności wybranych technik testowania oprogramowania | |
5,0 | zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania; rozumie w stopniu wyróżniającym mechanizmy i zakresy stosowalności wybranych technik testowania oprogramowania; umie dokonywać wyboru narzędzi i technik do konkretnej konfiguracji projektowej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O1/7_U01 Umie skonfigurować proces testowy dla produktu software'owego, zbierać dane testowe, preparować testy jednostkowe, przygotowywać dokumentację testową. | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0 |
3,0 | potrafi posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane test i interpretować wyniki | |
3,5 | potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane test i interpretować wyniki | |
4,0 | potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane test i interpretować wyniki; potrafi scharakteryzować rolę i ograniczenia różnych elementów infrastruktury testowej | |
4,5 | potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane test i interpretować wyniki; potrafi biegle charakteryzować rolę i ograniczenia różnych elementów infrastruktury testowej | |
5,0 | potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane test i interpretować wyniki; potrafi biegle charakteryzować rolę i ograniczenia różnych elementów infrastruktury testowej; potrafi skonstruować i wdrożyć infrastrukturę testową |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O1/7_K01 Świadomość znaczenia jakości oprogramowania oraz znaczenia środków jego kontroli w procesie produkcyjnym. | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0 |
3,0 | postrzega relację pomiędzy jakością procesu testowania a jakością oprogramowania | |
3,5 | postrzega w stopniu wyróżniającym relację pomiędzy jakością procesu testowania a jakością oprogramowania | |
4,0 | postrzega w stopniu wyróżniającym relację pomiędzy jakością procesu testowania a jakością oprogramowania; potrafi wykazać na przykładach konsekwencje braku lub niedostatecznej jakości procedur testowych na jakość produktu i/lub powodzenie projektu | |
4,5 | postrzega w stopniu wyróżniającym relację pomiędzy jakością procesu testowania a jakością oprogramowania; potrafi biegle wykazać na przykładach konsekwencje braku lub niedostatecznej jakości procedur testowych na jakość produktu i/lub powodzenie projektu | |
5,0 | postrzega w stopniu wyróżniającym relację pomiędzy jakością procesu testowania a jakością oprogramowania; potrafi biegle wykazać na przykładach konsekwencje braku lub niedostatecznej jakości procedur testowych na jakość produktu i/lub powodzenie projektu;wykazuje aktywną postawę przy projektowaniu i konfigurowania środowiska testowego |
Literatura podstawowa
- Patton R., Testowanie oprogramowania, MIKOM, Warszawa, 2002
- Yourdon E., Współczesna analiza strukturalna, WNT, Warszawa, 1996
- Burnstein I., Practical Software Testing, Springer, 2002
- Hutcheson M., Software Testing Fundamentals: Methods and Metrics, Wiley, 2003
Literatura dodatkowa
- Jaszkiewicz A., Inżynieria oprogramowania, Helion, Gliwice, 1997
- Mucek J., Podstawy projektowania systemów informatycznych, PWN, Warszawa, 1991
- ISTQB, Certified Tester Foundation Level Syllabus, ISTQB, 2011