Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: inżynieria jakości i zarządzanie
Sylabus przedmiotu Wydawnictwa elektroniczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wydawnictwa elektroniczne | ||
Specjalność | e- technologie w produkcji i zarządzaniu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i podstawowe umiejętności zastosowania języka znacznikowego opisu strony HTML |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie technologii wytwarzania, dystrybucji i ochrony publikacji elektronicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opis publikacji za pomocą formatu Dublin Core | 2 |
T-L-2 | Tworzenie i zabezpieczanie publikacji przy pomocy Adobe Acrobat | 2 |
T-L-3 | Tworzenie i walidacja dokumentów w formacie EPUB | 2 |
T-L-4 | Tworzenie i zabezpieczanie publikacji przy pomocy Adobe Acrobat | 2 |
T-L-5 | Zastosowanie stylów CSS do przygotowywanie dokumentów dla różnych mediów | 2 |
T-L-6 | Technologia Adobe Flash: - podstawy tworzenia grafiki statycznej; - techniki tworzenia animacji; - umieszczanie elementów umożliwiających interakcję z użytkownikiem; - umieszczanie i sterowanie obiektami wideo. | 10 |
T-L-7 | Język składu LATEX: - podstawy pracy z interpreterem języka LATEX, - podstawy formatowania dokumentów, - tworzenie tabel, - tworzenie wyrażeń matematycznych, - dołączanie rysunków i grafiki. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka wydawnictw elektronicznych i ich porównanie z wydawnictwami tradycyjnymi | 1 |
T-W-2 | Książki elektroniczne: pojęcie e-książki, rynek e-książek, zalety e-książek, urządzenia dedykowane e-książkom | 2 |
T-W-3 | Najpopularniejsze formaty publikacji elektronicznych: HTML i XHTML, Portable Document Format, MobiPocket, MS Reader, EPUB | 2 |
T-W-4 | Zagadnienie i technologie ochrony praw autorskich w publikacjach elektronicznych oraz systemy licencjonowania publikacji elektronicznych | 1 |
T-W-5 | Biblioteki i archiwa elektroniczne | 1 |
T-W-6 | Struktura i specyfikacja formatu EPUB | 1 |
T-W-7 | Wykorzystanie formatu PDF w dystrybucji publikacji elektronicznych | 1 |
T-W-8 | Standard metadanych do opisu zasobów bibliotecznych Dublin Core (ISO 15836-2003) | 1 |
T-W-9 | Modele biznesowe działalności wydawnictw elektronicznych w Internecie | 2 |
T-W-10 | Integracja treści multimedialnych w wydawnictwach elektronicznych | 2 |
T-W-11 | Zautomatyzowane tworzenie publikacji elektronicznych w oparciu o system LATEX | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Realizacja zadań do wykonania w domu | 10 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
57 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie i udział w zaliczeniu | 14 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - indywidualne zadania do rozwiązania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Weryfikacja zadań zrealizowanych indywidualnie przez studenta |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O2/4_W01 Ma szczegółową wiedzę związaną z działalnością wydawnictw elektronicznych i stosowanymi w nich technologiami | ZIP_1A_W15 | T1A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1, T-W-10, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-L-5, T-W-3, T-W-11, T-L-3, T-W-7, T-W-6, T-L-4, T-L-7, T-W-5, T-W-8, T-L-2, T-L-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O2/4_U01 Ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego publikacji elektronicznych | ZIP_1A_U24 | T1A_U07, T1A_U16 | InzA_U08 | C-1 | T-L-4, T-W-6, T-W-9, T-L-3, T-L-7, T-W-10, T-L-6, T-L-1, T-W-8, T-W-11, T-L-2, T-L-5 | M-2 | S-1 |
ZIP_1A_O2/4_U02 Ma umiejętności w zakresie doradztwa technicznego w zakresie wdrażania w wydawnictwach klasycznych nowych metod elektronicznej dystrybucji treści | ZIP_1A_U03 | T1A_U07, T1A_U13, T1A_U15 | InzA_U05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIP_1A_O2/4_K01 Ma kompetenjcje i świadomość w zakresie ochrony własności intelektualnej treści dystrybuowanych w publikacjach elektronicznych | ZIP_1A_K02 | T1A_K05 | — | C-1 | T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
ZIP_1A_O2/4_K02 Ma świadomość potrzeby dokształcania się ze względu dynamicznie kształtujący się rynek i zmieniające technologie związane z publikacjami elektronicznymi | ZIP_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-10, T-W-9, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O2/4_W01 Ma szczegółową wiedzę związaną z działalnością wydawnictw elektronicznych i stosowanymi w nich technologiami | 2,0 | Brak wiedzy z zakresu wydawnictw elektronicznych i technologii ich wytwarzania |
3,0 | Zna podstawowe definicje z zakresu wydawnictw elektronicznych | |
3,5 | Zna podstawowe formaty służace do dystrybucji treści w postaci elektronicznej | |
4,0 | Rozumie różnice pomiędzy formatami o ścisłej paginacji tekstu (pdf) a formatami "wlewanymi" (epub, mobi). | |
4,5 | Zna technologie projektowania i wytwarzania publikacji elektronicznych oraz potrafii wskazać różnice w odniesieniu do publikacji drukowanych | |
5,0 | Zna technologie dystrybuowania publikacji elektronicznych oraz zna technologie zabezpieczania własności intelektualnej w publikacjach elektronicznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O2/4_U01 Ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego publikacji elektronicznych | 2,0 | Brak wiedzy z zakresu projektowania publikacji elektronicznych. |
3,0 | Potrafi dobrać format zapisu publikacji w zależności treści | |
3,5 | Potrafi prawidłowo utworzyć i skonfigurować projekt w oprogramowaniu do składu komputerowego | |
4,0 | Porafi dobrać jakość ilustracji pod kątem prawidłowego ich prezentowania na urządzeniach dedykowanych publikacjom elektronicznym | |
4,5 | Potrafi projektować układy prezentacji dla urządzeń mobilnych ze szczególnych uwzględnieniem podziału układu na pionowy i poziomy. | |
5,0 | Potrafi wykonać kompletny projekt publikacji elektronicznej różnego typu (książka, magazyn kolorowy) | |
ZIP_1A_O2/4_U02 Ma umiejętności w zakresie doradztwa technicznego w zakresie wdrażania w wydawnictwach klasycznych nowych metod elektronicznej dystrybucji treści | 2,0 | Brak umiejeności z zakresu wytwarzania i dystrybucji publikacji elektronicznych. |
3,0 | Posiada podstawowe umiejętności z zakresu wytwarzania i wprowadzania w kanał dystrybucyjny publikacji elektronicznej | |
3,5 | Potrafi stosować techniki cyfryzacji poublikacji tradycyjnych | |
4,0 | Potrafi dobrać format dystrybucji publikacji elektronicznej w zależności od jej treści | |
4,5 | Potrafi stosować techniki zabezpieczenia własności intelektualnej w plikach w formacie PDF | |
5,0 | Potrafii zaprojektować infrastrukturę informatyczną i softwareową potrzebną do wdrożenia w wydawnictwie nowych kanałów elektronicznej dystrybucji publikacji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIP_1A_O2/4_K01 Ma kompetenjcje i świadomość w zakresie ochrony własności intelektualnej treści dystrybuowanych w publikacjach elektronicznych | 2,0 | Brak zainteresowania zagadnieniami ochrony własności intelektualnej w treściach cyfrowych |
3,0 | Ma świadomość możliwości zabezpieczania własności intelektualnej w publikacjach elektronicznych | |
3,5 | Ma świadomość negatywnego wpływu nieprzestrzegania praw własności intelktualnej na rozwój rynku obrotu publikacjami | |
4,0 | Potrafi samodzielnie rozróżnić źródła publikacji elektronicznych na te, które respektują i nie respektują prawa własności intelektualnej. | |
4,5 | Rozumie konieczność wdrażania technicznych systemów ochrony własności intelektualnej w dystrybucji publikacji elektronicznych | |
5,0 | Potrafi przekazać innym instotność problemu ochrony własności intelktualnej w publikacjach elektronicznych | |
ZIP_1A_O2/4_K02 Ma świadomość potrzeby dokształcania się ze względu dynamicznie kształtujący się rynek i zmieniające technologie związane z publikacjami elektronicznymi | 2,0 | Brak zaintersowania włąsnym rozwojem w zakresie znajomości technologii publikacji elektronicznych |
3,0 | Jest świadomy przemian technologicznych w systemach wytwarzania i dystrybucji publikacji elektronicznych | |
3,5 | Rozumie konieczność własnego rozwoju w zakresie znajomości technologii publikacji elektronicznych | |
4,0 | Potrafi uzasadnić innym konieczność rozwoju w zakresie znajomości technologii publikacji elektronicznych | |
4,5 | Aktywnie śledzi pojawiające się nowe trendy w zakresie technologii publikacji elektronicznych | |
5,0 | Potrafi samodzielnie wyszukiwać źródła wiedzy istotne z punktu widzenia jego rozwoju w zakresie technologii publikacji elektronicznych |
Literatura podstawowa
- Thomas Woll, Jak osiągnąć zysk w wydawnictwie, BMR, 1998
- Praca zbiorowa, Rynek książki w Polsce 2006 – Wydawnictwa, Biblioteka Analiz, 2006
- Praca zbiorowa, Rynek książek w Polsce - Wydawnictwa, Biblioteka Analiz, 2010
- A. Diller, Latex wiersz po wierszu, Helion, 2001
- E. Castro, EPub Straight to the Point: Creating Ebooks for the Apple IPad and Other Ereaders, Peachpit Press, 2010, 1
Literatura dodatkowa
- Weber S., Plug Your Book: Online Book Marketing for Authors, Book Publicity Through Social Networking, Weber Books, 2007
- Weber S., ePublish: Self-publish Fast and Profitably for Kindle, IPhone, CreateSpace and Print on Demand, Weber Books, 2009
- International Digital Publishing Forum, http://www.idpf.org, IDPF, 2011