Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)

Sylabus przedmiotu E-lerning w doskonaleniu zawodowym - Przedmiot obieralny I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot E-lerning w doskonaleniu zawodowym - Przedmiot obieralny I
Specjalność inżynieria systemów informacyjnych produkcji
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Emma Kusztina <Emma.Kusztina@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,90,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadac podstawowa wiedze z baz danych (struktura rekordu i metadane), systemy informatyczne (interakcja człowiek - komputer).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy niezbednej do efektywnego projektowania kursów nauczania zdalnego
C-2Celem jest zapoznanie studenta z problematyka: - tworzenia kursów nauczania zdalnego - standardów i systemów nauczania zdalnego - zagadnien współpracy człowiek – komputer - zastosowania kognitywistki w systemach nauczania zdalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Narzedzia do edycji grafiki rastrowej w e-learningu1
T-L-2Narzedzia do edycji grafiki wektorowej w e-learningu2
T-L-3Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu synchronicznego4
T-L-4Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu asynchronicznego4
T-L-5Narzedzia do edycji grafiki dla kursów nauczania zdalnego4
15
wykłady
T-W-1Zasady projektowania systemów interakcji człowiek-komputer (HCI)3
T-W-2Zagadnienie User Interface i Graphical User Interface (GUI)2
T-W-3Tworzenie materiałów interaktywnych dla nauczania zdalnego2
T-W-4Standardy w nauczaniu zdalnym2
T-W-5Dedykowane rozwiazania programowe i systemowe w nauczaniu zdalnym2
T-W-6Analiza koncepcji OpenCourseWare Consortium2
T-W-7Platformy nauczania zdalnego2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
A-L-3Przygotowanie kursu nauczania zdlanego10
A-L-4Konfiguracja platformy nauczania4
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
A-W-3Egzamin2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5Praca z kursami on-line1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Zajęcia laboratoryjne: projektowe
M-3Metoda przypadków
M-4Cwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin koncowy
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektu z laboratoriów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie czesci teoretycznej
S-4Ocena formująca: Biezaca ocena kursów wykonywanych na laboratoriach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D1/O/01-1_W02
Po odbyciu tego kursu student zdobedzie wiedze pozwalajaca na projektowanie efektywnego srodowiska pracy człowiek komputer dla systemów nauczania zdalnego.
ZIP_2A_W08T2A_W08C-2M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_2A_D1/O/01-1_U02
Po odbyciu tego kursu student zdobedzie umiejetnosci pozwalajace na projektowanie kursów nauczania zdalnego.
ZIP_2A_U07, ZIP_2A_U23, ZIP_2A_U24T2A_U07, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19C-2M-3, M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D1/O/01-1_W02
Po odbyciu tego kursu student zdobedzie wiedze pozwalajaca na projektowanie efektywnego srodowiska pracy człowiek komputer dla systemów nauczania zdalnego.
2,0Student nie zna podstawowych pojec zwiazanych z nauczaniem na odległosc.
3,0Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc
3,5Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc i potrafi odnies ja do prostych zadan projektowych
4,0Student posiada podstawowa wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac standardy zwiazane z nauczaniem na odległosc.
4,5Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac standardy zwiazane z nauczaniem na odległosc.
5,0Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc i potrafi odnies ja do róznych zadan projektowych. Potrafi twórczo interpretowac standardy zwiazane z nauczaniem na odległosc.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_2A_D1/O/01-1_U02
Po odbyciu tego kursu student zdobedzie umiejetnosci pozwalajace na projektowanie kursów nauczania zdalnego.
2,0Student nie potrafi stworzyc szkieletu protego kursu nauczania na odległosc.
3,0Student potrafi stworzyc szkielet protego kursu nauczania na odległosc.
3,5Student potrafi stworzyc szkielet protego kursu nauczania na odległosc i napełnic go trescia zwiazana z danym przedmiotem
4,0Student potrafi opracowac kurs nauczania na odległosc dla danego przedmiotu i umiescic go na platformie systemu LMS.
4,5Student potrafi opracowac kurs nauczania na odległosc dla danego przedmiotu i umiescic go na platformie systemu LMS, która potrafi skonfigurowac.
5,0Student potrafi opracowac kurs nauczania na odległosc dla danego przedmiotu i umiescic go na platformie systemu LMS, która potrafi skonfigurowac. Dodatkowo potrafi dołaczyc do opracowanego przez siebie kursu inne interaktywne moduły.

Literatura podstawowa

  1. Bednarek J., Media w nauczaniu, MIKOM, Warszawa, 2002
  2. Rózewski P., Kusztina E., Tadeusiewicz R., Zaikin O., Intelligent Open Learning Systems: Concepts, models and algorithms, Springer, Berlin / Heidelberg, Berlin / Heidelberg, 2011
  3. Hyla M., Przewodnik po e-learningu, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, 2007, II

Literatura dodatkowa

  1. Rózewski P., Kusztina E., Zaikin O., Modele i metody zarzadzania procesem Otwartego Nauczania Zdalnego, Instytut Badan Systemowych PAN, Warszawa- Szczecin, 2008, Seria: Badania Systemowe, tom 61
  2. Rózewski P., Kusztina E., Tadeusiewicz R., Zaikin O., Intelligent Open Learning Systems: Concepts, models and algorithms, Springer, Berlin / Heidelberg, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Narzedzia do edycji grafiki rastrowej w e-learningu1
T-L-2Narzedzia do edycji grafiki wektorowej w e-learningu2
T-L-3Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu synchronicznego4
T-L-4Projektowanie kursu nauczania zdalnego dla trybu asynchronicznego4
T-L-5Narzedzia do edycji grafiki dla kursów nauczania zdalnego4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady projektowania systemów interakcji człowiek-komputer (HCI)3
T-W-2Zagadnienie User Interface i Graphical User Interface (GUI)2
T-W-3Tworzenie materiałów interaktywnych dla nauczania zdalnego2
T-W-4Standardy w nauczaniu zdalnym2
T-W-5Dedykowane rozwiazania programowe i systemowe w nauczaniu zdalnym2
T-W-6Analiza koncepcji OpenCourseWare Consortium2
T-W-7Platformy nauczania zdalnego2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
A-L-3Przygotowanie kursu nauczania zdlanego10
A-L-4Konfiguracja platformy nauczania4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
A-W-3Egzamin2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5Praca z kursami on-line1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D1/O/01-1_W02Po odbyciu tego kursu student zdobedzie wiedze pozwalajaca na projektowanie efektywnego srodowiska pracy człowiek komputer dla systemów nauczania zdalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz pozwalającą na ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Celem jest zapoznanie studenta z problematyka: - tworzenia kursów nauczania zdalnego - standardów i systemów nauczania zdalnego - zagadnien współpracy człowiek – komputer - zastosowania kognitywistki w systemach nauczania zdalnego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie czesci teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojec zwiazanych z nauczaniem na odległosc.
3,0Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc
3,5Student posiada elementarna wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc i potrafi odnies ja do prostych zadan projektowych
4,0Student posiada podstawowa wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac standardy zwiazane z nauczaniem na odległosc.
4,5Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc i potrafi odnies ja do typowych zadan projektowych. Potrafi interpretowac standardy zwiazane z nauczaniem na odległosc.
5,0Student posiada specjalistyczna wiedze w zakresie systemów nauczania na odległosc i potrafi odnies ja do róznych zadan projektowych. Potrafi twórczo interpretowac standardy zwiazane z nauczaniem na odległosc.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_2A_D1/O/01-1_U02Po odbyciu tego kursu student zdobedzie umiejetnosci pozwalajace na projektowanie kursów nauczania zdalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
ZIP_2A_U23ma umiejętność doradztwa w zakresie doradztwa technicznego i organizacyjnego w zakresie produkcji
ZIP_2A_U24ma umiejętność twórczej działalności w zakresie inżynierii produkcji oraz zarządznia produkcją i innowacjami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-2Celem jest zapoznanie studenta z problematyka: - tworzenia kursów nauczania zdalnego - standardów i systemów nauczania zdalnego - zagadnien współpracy człowiek – komputer - zastosowania kognitywistki w systemach nauczania zdalnego
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Biezaca ocena kursów wykonywanych na laboratoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stworzyc szkieletu protego kursu nauczania na odległosc.
3,0Student potrafi stworzyc szkielet protego kursu nauczania na odległosc.
3,5Student potrafi stworzyc szkielet protego kursu nauczania na odległosc i napełnic go trescia zwiazana z danym przedmiotem
4,0Student potrafi opracowac kurs nauczania na odległosc dla danego przedmiotu i umiescic go na platformie systemu LMS.
4,5Student potrafi opracowac kurs nauczania na odległosc dla danego przedmiotu i umiescic go na platformie systemu LMS, która potrafi skonfigurowac.
5,0Student potrafi opracowac kurs nauczania na odległosc dla danego przedmiotu i umiescic go na platformie systemu LMS, która potrafi skonfigurowac. Dodatkowo potrafi dołaczyc do opracowanego przez siebie kursu inne interaktywne moduły.