Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ENE_1A_C27_U01 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykazać potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, a także umieć ocenić możliwości wykorzystania (w danych warunkach) różnych rodzajów OZE celem zaspokojenia określonych potrzeb energetycznych. Powinien umieć wskazać konkretne rozwiązania przydatne do praktycznego zastosowania oraz określić oddziaływanie środowiskowe OZE. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ENE_1A_U13 | Umie ocenić wpływ eksploatacji urządzenia, systemu energetycznego na środowisko |
---|
ENE_1A_U18 | Umie analizować wpływ wybranych parametrów procesu na jego wydajność i efektywność energetyczną |
ENE_1A_U16 | Umie przygotować i przeprowadzić badania pozwalające określić parametry i wskaźniki charakteryzujące proces energetyczny |
ENE_1A_U21 | Umie korzystać z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
ENE_1A_U20 | Umie opracować i przedstawić projekt urządzenia, procesu lub systemu energetycznego |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie |
---|
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U05 | ma umiejętność samokształcenia się |
T1A_U06 | ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
T1A_U12 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studenta z tematyką możliwości pozyskiwania i wykorzystania energii z tzw. źródeł odnawialnych. |
---|
Treści programowe | T-L-1 | W ramach zajęć laboratoryjnych studenci wykonują ćwiczenia będące ilustracją tematyki prezentowanej w trakcie wykładów (badanie: panelu PV, pompy ciepła, kolektora słonecznego, mikrosiłowni wiatrowej, itp). |
---|
T-W-1 | - Klasyfikacja i zasoby energii odnawialnej i niekonwencjonalnej.
- Podstawy teoretyczne wykorzystania energii wody: siłownie wodne, elektrownie pompowe.
- Energia mórz i oceanów: sposoby wykorzystania, przykładowe instalacje.
- Energia promieniowania słonecznego: konwersja fototermiczna i fotowoltaiczna.
- Energia geotermiczna i jej zasoby. Sposoby pozyskiwania i wykorzystania.
- Energia wiatru: sposoby pozyskiwania i przykłady wykorzystania.
- Biomasa: technologie i kierunki wykorzystania w energetyce.
- Paliwa alternatywne z odpadów.
- Wykorzystanie tzw. energii odpadowej w przemyśle.
- Technologie konwersji paliw stałych do paliw gazowych i ciekłych.
- Przyszłościowe źródła energii. Podstawy energetyki jądrowej. |
Metody nauczania | M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny.
Metoda problemowa: wykład problemowy. |
---|
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący tematykę wykładów (pisemny / ustny). Punktowy system oceny wiedzy i umiejętności. |
---|
S-2 | Ocena formująca: Zrealizowanie i zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych przewidzianych planem zajęć. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ocen poszczególnych ćwiczeń. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | System punktowy oceny:
Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
3,0 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
3,5 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
4,0 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
4,5 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |
5,0 | System punktowy oceny:
Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie egzaminu / zaliczenia. |