Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Silniki spalinowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki spalinowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Mysłowski <Janusz.Myslowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw termodynamiki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami działania, konstrukcją, obiegami i charakterystykami tłokowych silników spalinowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne2
T-W-2Zasada działania silnika czterosuwowego i dwusuwowego z ZS i ZI3
T-W-3Obiegi teoretyczne, porównawcze i rzeczywiste silników spalinowych3
T-W-4Obciążenie mechaniczne i obciążenie cieplne silnika2
T-W-5Wskaźniki (operacyjne i porównawcze) pracy silnika2
T-W-6Bilans cieplny silnika1
T-W-7Charakterystyki silników spalinowych1
T-W-8Budowa silników spalinowych6
T-W-9Procesy zachodzące w silniku2
T-W-10Sposoby poprawy sprawności i mocy jednostkowej2
T-W-11Materiały eksploatacyjne2
T-W-12Zjawiska niepożądane w pracy silników2
T-W-13Zagadnienia prawne i ekologiczne2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Przygotowanie do kolokwium zaliczającego przedmiot13
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C23-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić zasadę działania silnika spalinowego dwu- i czterosuwowego, wymienić elementy budowy silnika, zdefiniować wskaźniki charakteryzujące pracę silników, opisać parametry wpływające na sprawność silnika oraz zidentyfikować zagrożenia dla środowiska związane z pracą silnika
ENE_1A_W06, ENE_1A_W15T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04InzA_W02C-1T-W-11, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-13, T-W-12, T-W-9, T-W-4, T-W-10, T-W-3, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C23-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować przyczyny złej pracy silników, podejmować działania mające na celu poprawę sprawości pracy silników, interpretować wskaźniki oraz charakterystyki pracy silników
ENE_1A_U22, ENE_1A_U13, ENE_1A_U07, ENE_1A_U01T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-1T-W-7, T-W-13, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_C23-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się
ENE_1A_K01, ENE_1A_K02, ENE_1A_K07T1A_K01, T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-11, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-7, T-W-12, T-W-13M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C23-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić zasadę działania silnika spalinowego dwu- i czterosuwowego, wymienić elementy budowy silnika, zdefiniować wskaźniki charakteryzujące pracę silników, opisać parametry wpływające na sprawność silnika oraz zidentyfikować zagrożenia dla środowiska związane z pracą silnika
2,0Student uzyskał mniej niż 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
3,0Student uzyskał od 60 do 70% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
3,5Student uzyskał od 70 do 75% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
4,5Student uzyskał od 85 do 90% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
5,0Student uzyskał od 90 do 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C23-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować przyczyny złej pracy silników, podejmować działania mające na celu poprawę sprawości pracy silników, interpretować wskaźniki oraz charakterystyki pracy silników
2,0Student uzyskał mniej niż 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
3,0Student uzyskał od 60 do 70% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
3,5Student uzyskał od 70 do 75% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
4,5Student uzyskał od 85 do 90% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
5,0Student uzyskał od 90 do 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_1A_C23-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się
2,0Student uzyskał mniej niż 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
3,0Student uzyskał od 60 do 70% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
3,5Student uzyskał od 70 do 75% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
4,5Student uzyskał od 85 do 90% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
5,0Student uzyskał od 90 do 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia

Literatura podstawowa

  1. Wajand J. A., Wajand T. J, Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  2. Rychter T., Teodorczyk A, Teoria silników tłokowych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2006
  3. Gronowicz J., Cieplne maszyny tłokowe, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Luft S., Podstawy budowy silników, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2006
  2. Zając P., Podstawy budowy oraz główne zespoły i układy mechaniczne, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne2
T-W-2Zasada działania silnika czterosuwowego i dwusuwowego z ZS i ZI3
T-W-3Obiegi teoretyczne, porównawcze i rzeczywiste silników spalinowych3
T-W-4Obciążenie mechaniczne i obciążenie cieplne silnika2
T-W-5Wskaźniki (operacyjne i porównawcze) pracy silnika2
T-W-6Bilans cieplny silnika1
T-W-7Charakterystyki silników spalinowych1
T-W-8Budowa silników spalinowych6
T-W-9Procesy zachodzące w silniku2
T-W-10Sposoby poprawy sprawności i mocy jednostkowej2
T-W-11Materiały eksploatacyjne2
T-W-12Zjawiska niepożądane w pracy silników2
T-W-13Zagadnienia prawne i ekologiczne2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-4Przygotowanie do kolokwium zaliczającego przedmiot13
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C23-1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić zasadę działania silnika spalinowego dwu- i czterosuwowego, wymienić elementy budowy silnika, zdefiniować wskaźniki charakteryzujące pracę silników, opisać parametry wpływające na sprawność silnika oraz zidentyfikować zagrożenia dla środowiska związane z pracą silnika
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W06Zna budowę i zasadę działania podstawowych części maszyn i zespołów mechanicznych oraz układów hydraulicznych i pneumatycznych
ENE_1A_W15Zna podstawy termodynamiki technicznej oraz prawa transportu ciepła i masy w zastosowaniu do maszyn i urządzeń energetycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami działania, konstrukcją, obiegami i charakterystykami tłokowych silników spalinowych
Treści programoweT-W-11Materiały eksploatacyjne
T-W-2Zasada działania silnika czterosuwowego i dwusuwowego z ZS i ZI
T-W-5Wskaźniki (operacyjne i porównawcze) pracy silnika
T-W-6Bilans cieplny silnika
T-W-8Budowa silników spalinowych
T-W-1Wiadomości wstępne
T-W-13Zagadnienia prawne i ekologiczne
T-W-12Zjawiska niepożądane w pracy silników
T-W-9Procesy zachodzące w silniku
T-W-4Obciążenie mechaniczne i obciążenie cieplne silnika
T-W-10Sposoby poprawy sprawności i mocy jednostkowej
T-W-3Obiegi teoretyczne, porównawcze i rzeczywiste silników spalinowych
T-W-7Charakterystyki silników spalinowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał mniej niż 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
3,0Student uzyskał od 60 do 70% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
3,5Student uzyskał od 70 do 75% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
4,5Student uzyskał od 85 do 90% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
5,0Student uzyskał od 90 do 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C23-1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować przyczyny złej pracy silników, podejmować działania mające na celu poprawę sprawości pracy silników, interpretować wskaźniki oraz charakterystyki pracy silników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U22Potrafi stosować i stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
ENE_1A_U13Umie ocenić wpływ eksploatacji urządzenia, systemu energetycznego na środowisko
ENE_1A_U07Umie dobrać typowe części maszyn stosowane w energetyce i określić ich właściwości
ENE_1A_U01Umie wykorzystać prawa teoretyczne i metody eksperymentalne w analizie różnych procesów fizycznych i chemicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami działania, konstrukcją, obiegami i charakterystykami tłokowych silników spalinowych
Treści programoweT-W-7Charakterystyki silników spalinowych
T-W-13Zagadnienia prawne i ekologiczne
T-W-8Budowa silników spalinowych
T-W-2Zasada działania silnika czterosuwowego i dwusuwowego z ZS i ZI
T-W-3Obiegi teoretyczne, porównawcze i rzeczywiste silników spalinowych
T-W-1Wiadomości wstępne
T-W-12Zjawiska niepożądane w pracy silników
T-W-11Materiały eksploatacyjne
T-W-10Sposoby poprawy sprawności i mocy jednostkowej
T-W-4Obciążenie mechaniczne i obciążenie cieplne silnika
T-W-9Procesy zachodzące w silniku
T-W-5Wskaźniki (operacyjne i porównawcze) pracy silnika
T-W-6Bilans cieplny silnika
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał mniej niż 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
3,0Student uzyskał od 60 do 70% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
3,5Student uzyskał od 70 do 75% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
4,5Student uzyskał od 85 do 90% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
5,0Student uzyskał od 90 do 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_1A_C23-1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
ENE_1A_K02Ma świadomość wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej; w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ENE_1A_K07Ma świadomość interdyscyplinarnego charakteru nauki i techniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami działania, konstrukcją, obiegami i charakterystykami tłokowych silników spalinowych
Treści programoweT-W-8Budowa silników spalinowych
T-W-6Bilans cieplny silnika
T-W-9Procesy zachodzące w silniku
T-W-5Wskaźniki (operacyjne i porównawcze) pracy silnika
T-W-4Obciążenie mechaniczne i obciążenie cieplne silnika
T-W-11Materiały eksploatacyjne
T-W-3Obiegi teoretyczne, porównawcze i rzeczywiste silników spalinowych
T-W-1Wiadomości wstępne
T-W-2Zasada działania silnika czterosuwowego i dwusuwowego z ZS i ZI
T-W-10Sposoby poprawy sprawności i mocy jednostkowej
T-W-7Charakterystyki silników spalinowych
T-W-12Zjawiska niepożądane w pracy silników
T-W-13Zagadnienia prawne i ekologiczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał mniej niż 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
3,0Student uzyskał od 60 do 70% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
3,5Student uzyskał od 70 do 75% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
4,0Student uzyskał od 75 do 85% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
4,5Student uzyskał od 85 do 90% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia
5,0Student uzyskał od 90 do 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia