Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Mechanika techniczna I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika techniczna I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Kawiak <Ryszard.Kawiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności z matematyki z zakresu liceum (technikum).
W-2Wiedza i umiejętności z zakresu fizyki z liceum (technikum).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami statyki.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi wielkościami stosowanymi w statyce.
C-3Zapoznanie studentów z warunkami równowagi płaskich i przestrzennych układów sił.
C-4Ukształtowanie umiejętności wyznaczania nieznanych sił i momentów dla płaskich zbieżnych i dowolnych układów sił oraz dla przestrzennych zbieżnych i dowolnych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia sił tarcia.
C-5Ukształtowanie umiejętności wyznaczania współrzędnych środka ciężkości jednorodnych brył, w tym brył w postaci płyt o stałej grubości oraz brył w postaci pręta o stałym polu przekroju.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Uwalnianie od więzów ciał nieswobodnych.1
T-A-2Wyznaczanie sił (reakcji) dla zbieżnego płaskiego układu sił.2
T-A-3Wyznaczanie sił (reakcji) dla zbieżnego przestrzennego układu sił.2
T-A-4Zastosowanie warunków równowagi płaskiego dowolnego układu sił do obliczania reakcji bez uwzględnienia sił tarcia.2
T-A-5Kolokwium 1.1
T-A-6Zastosowanie warunków równowagi płaskiego dowolnego układu sił do obliczania reakcji z uwzględnieniem sił tarcia.2
T-A-7Wyznaczanie sił (reakcji) dla dowolnego przestrzennego układu sił.2
T-A-8Obliczanie współrzędnych środków ciężkości brył.2
T-A-9Kolokwium 2.1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia statyki. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje.2
T-W-2Zbieżny układ sił: wypadkowa zbieżnego układu sił, warunki płaskiego oraz przestrzennego układu sił zbieżnych, równania równowagi statycznej.2
T-W-3Podstawy redukcji sił do wybranego punktu: moment siły względem punktu, moment siły względem osi, para sił, moment pary sił.1
T-W-4Płaski dowolny układ sił: redukcja układu sił do wypadkowej i momentu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej.2
T-W-5Tarcie: ślizgowe, tarcie cięgna o krążek, opory przy toczeniu się siał.2
T-W-6Dowolny przestrzenny układ sił: redukcja układu sił do wypadkowej i momentu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej.2
T-W-7Środki ciężkości: środek sił równoległych, współrzędne środka ciężkości bryły, powierzchni i linii.2
T-W-8Kolokwium (zaliczenie pisemne wykładu).2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.15
A-A-2Rozwiązywanie zadań ze wskazanych zbiorów zadań.23
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów.20
A-A-4Konsultacje.2
60
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury.23
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium.20
A-W-4Konsultacje.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Cwiczenia problemowe.
M-3Objaśnienia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie identyfikacji poziomu wiedzy i umiejętności, prowadzonej w czasie trwania ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Na podstawie sprawdzianów.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwiów.
S-4Ocena podsumowująca: Na podstawie zaliczenia pisemnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: - wymienić i objaśnić podstawowe pojęcia statyki, - nazwać i definiować podstawowe wielkości statyki, - omówić zasady statyki, - rozpoznać więzy i układy sił, - zaproponować sposób (sposoby) wyznaczania sił w zbieżnych układach sił oraz sił i momentów w dowolnych układach sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia ślizgowego i tocznego, - zaproponować sposób (sposoby) wyznaczania współrzędnych środka ciężkości bryły, powierzchni i linii.
MBM_1A_W02T1A_W01C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-4M-1S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B07_U01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - korzystać z literatury i wskazanych źródeł, - uwalniać od więzów ciała nieswobodne, - dobrać i zastosować odpowiednią metodę rozwiązywania zadania czy problemu, - obliczać siły dla zbieżnych układów sił oraz siły i momenty dla dowolnych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia ślizgowego i tocznego, - obliczac współrzędne środków ciężkości brył, powierzchni i linii.
MBM_1A_U09, MBM_1A_U02T1A_U02, T1A_U09InzA_U02C-4, C-5M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_B07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu statyki dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań statyki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności.
MBM_1A_K01, MBM_1A_K02T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-1, C-4, C-5, C-3, C-2M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: - wymienić i objaśnić podstawowe pojęcia statyki, - nazwać i definiować podstawowe wielkości statyki, - omówić zasady statyki, - rozpoznać więzy i układy sił, - zaproponować sposób (sposoby) wyznaczania sił w zbieżnych układach sił oraz sił i momentów w dowolnych układach sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia ślizgowego i tocznego, - zaproponować sposób (sposoby) wyznaczania współrzędnych środka ciężkości bryły, powierzchni i linii.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, wielkości i praw stayki nie umie zaproponować podstawowych narzędzi do rozwiazywania zadań.
3,0Student zna większość pojęć, wielkości i praw stayki, proponuje poprawnie tylko niektóre narzędzia do rozwiązywania zadań.
3,5Student zna pojęcia, wielkości i prawa statyki, proponuje poprawnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań.
4,0Student zna pojęcia, wielkości i prawa statyki, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań.
4,5Student zna pojęcia, wielkości i prawa statyki, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań, potrafi zaproponować sposób jak przeprowadzić dyskusję wyników.
5,0Student zna pojęcia, wielkości i prawa statyki, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru, potrafi zaproponować sposób jak przeprowadzić dyskusję wyników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B07_U01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - korzystać z literatury i wskazanych źródeł, - uwalniać od więzów ciała nieswobodne, - dobrać i zastosować odpowiednią metodę rozwiązywania zadania czy problemu, - obliczać siły dla zbieżnych układów sił oraz siły i momenty dla dowolnych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia ślizgowego i tocznego, - obliczac współrzędne środków ciężkości brył, powierzchni i linii.
2,0Student nie umie wykorzystać podstwowych narzędzi do rozwiązywania zadań statyki
3,0Student umie wykorzystać tylko niektóre z poznanych narzędzi do rozwiązywania zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy.
3,5Student umie korzystać z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy.
4,0Student umie korzystać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań.
4,5Student umie korzstać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników.
5,0Student umie stosować wszystkie zaproponowane w czasie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, umie uzasadnić wybór zastosowanego narzędzia oraz potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_B07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu statyki dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań statyki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności.
2,0Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu statyki dla procesu projektowania maszyn.
3,0Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu statyki dla procesu projektowania maszyn oraz świadomość znaczenia wyboru odpowiednich metod rozwiazywania zadań.
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wykonywanych działań.
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymywanych wyników.
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartośc na współpracę w zespołach.
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności

Literatura podstawowa

  1. Leyko J., Mechanika ogólna, t.1, Statyka i kinematyka., PWN, Warszawa, 1996, i wydania późniejsze
  2. Misiak J., Mechanika ogólna, t.1, Statyka i kinematyka., WNT, Wzrszawa, 1989, i wydania późniejsze
  3. Osiński Zb., Mechanika ogólna., PWN, Warszawa, 1997, i wydania póżniejsze

Literatura dodatkowa

  1. Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z mechaniki ogólnej. t.1, PWN, Warszawa, 1978, i wydania późniejsze
  2. Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2002, i wydania późniejsze
  3. Mieszczerski W., Zbiór zadań z mechaniki., PWN, 1969, i wydania późniejsze
  4. Mechanika ogólna. lub Mechanika techniczna., 2011, podręcznik akademicki, dowolny autor

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Uwalnianie od więzów ciał nieswobodnych.1
T-A-2Wyznaczanie sił (reakcji) dla zbieżnego płaskiego układu sił.2
T-A-3Wyznaczanie sił (reakcji) dla zbieżnego przestrzennego układu sił.2
T-A-4Zastosowanie warunków równowagi płaskiego dowolnego układu sił do obliczania reakcji bez uwzględnienia sił tarcia.2
T-A-5Kolokwium 1.1
T-A-6Zastosowanie warunków równowagi płaskiego dowolnego układu sił do obliczania reakcji z uwzględnieniem sił tarcia.2
T-A-7Wyznaczanie sił (reakcji) dla dowolnego przestrzennego układu sił.2
T-A-8Obliczanie współrzędnych środków ciężkości brył.2
T-A-9Kolokwium 2.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia statyki. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje.2
T-W-2Zbieżny układ sił: wypadkowa zbieżnego układu sił, warunki płaskiego oraz przestrzennego układu sił zbieżnych, równania równowagi statycznej.2
T-W-3Podstawy redukcji sił do wybranego punktu: moment siły względem punktu, moment siły względem osi, para sił, moment pary sił.1
T-W-4Płaski dowolny układ sił: redukcja układu sił do wypadkowej i momentu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej.2
T-W-5Tarcie: ślizgowe, tarcie cięgna o krążek, opory przy toczeniu się siał.2
T-W-6Dowolny przestrzenny układ sił: redukcja układu sił do wypadkowej i momentu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej.2
T-W-7Środki ciężkości: środek sił równoległych, współrzędne środka ciężkości bryły, powierzchni i linii.2
T-W-8Kolokwium (zaliczenie pisemne wykładu).2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.15
A-A-2Rozwiązywanie zadań ze wskazanych zbiorów zadań.23
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów.20
A-A-4Konsultacje.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury.23
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium.20
A-W-4Konsultacje.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_B07_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: - wymienić i objaśnić podstawowe pojęcia statyki, - nazwać i definiować podstawowe wielkości statyki, - omówić zasady statyki, - rozpoznać więzy i układy sił, - zaproponować sposób (sposoby) wyznaczania sił w zbieżnych układach sił oraz sił i momentów w dowolnych układach sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia ślizgowego i tocznego, - zaproponować sposób (sposoby) wyznaczania współrzędnych środka ciężkości bryły, powierzchni i linii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką materiałów, spajaniem, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej, zużyciem i korozją, ochroną środowiska, procesami cieplnymi, właściwościami materiałów konstrukcyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z warunkami równowagi płaskich i przestrzennych układów sił.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami statyki.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi wielkościami stosowanymi w statyce.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia statyki. Zasady statyki. Więzy i ich reakcje.
T-W-6Dowolny przestrzenny układ sił: redukcja układu sił do wypadkowej i momentu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej.
T-W-2Zbieżny układ sił: wypadkowa zbieżnego układu sił, warunki płaskiego oraz przestrzennego układu sił zbieżnych, równania równowagi statycznej.
T-W-3Podstawy redukcji sił do wybranego punktu: moment siły względem punktu, moment siły względem osi, para sił, moment pary sił.
T-W-5Tarcie: ślizgowe, tarcie cięgna o krążek, opory przy toczeniu się siał.
T-W-7Środki ciężkości: środek sił równoległych, współrzędne środka ciężkości bryły, powierzchni i linii.
T-W-4Płaski dowolny układ sił: redukcja układu sił do wypadkowej i momentu, warunki równowagi, równania równowagi statycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Na podstawie zaliczenia pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, wielkości i praw stayki nie umie zaproponować podstawowych narzędzi do rozwiazywania zadań.
3,0Student zna większość pojęć, wielkości i praw stayki, proponuje poprawnie tylko niektóre narzędzia do rozwiązywania zadań.
3,5Student zna pojęcia, wielkości i prawa statyki, proponuje poprawnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań.
4,0Student zna pojęcia, wielkości i prawa statyki, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań.
4,5Student zna pojęcia, wielkości i prawa statyki, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań, potrafi zaproponować sposób jak przeprowadzić dyskusję wyników.
5,0Student zna pojęcia, wielkości i prawa statyki, proponuje poprawnie i optymalnie wszystkie poznane narzędzia do rozwiązywania zadań z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru, potrafi zaproponować sposób jak przeprowadzić dyskusję wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_B07_U01w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - korzystać z literatury i wskazanych źródeł, - uwalniać od więzów ciała nieswobodne, - dobrać i zastosować odpowiednią metodę rozwiązywania zadania czy problemu, - obliczać siły dla zbieżnych układów sił oraz siły i momenty dla dowolnych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia tarcia ślizgowego i tocznego, - obliczac współrzędne środków ciężkości brył, powierzchni i linii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
MBM_1A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników posługując się językiem technicznym, informacją opartą na grafice inżynierskiej, wykorzystując sieci komputerowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności wyznaczania nieznanych sił i momentów dla płaskich zbieżnych i dowolnych układów sił oraz dla przestrzennych zbieżnych i dowolnych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia sił tarcia.
C-5Ukształtowanie umiejętności wyznaczania współrzędnych środka ciężkości jednorodnych brył, w tym brył w postaci płyt o stałej grubości oraz brył w postaci pręta o stałym polu przekroju.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia problemowe.
M-3Objaśnienia.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Na podstawie sprawdzianów.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstwowych narzędzi do rozwiązywania zadań statyki
3,0Student umie wykorzystać tylko niektóre z poznanych narzędzi do rozwiązywania zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy.
3,5Student umie korzystać z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy.
4,0Student umie korzystać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań.
4,5Student umie korzstać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników.
5,0Student umie stosować wszystkie zaproponowane w czasie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, umie uzasadnić wybór zastosowanego narzędzia oraz potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_B07_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: - świadomość ważności wiedzy z zakresu statyki dla procesu projektowania elementów maszyn i konstrukcji, - świadomość w wyborze odpowiednich metod rozwiązywania zadań statyki, - dbałość o poprawność wykonywanych działań, - zdolność do oceny otrzymywanych wyników, - zorientowanie na ciągłe poszerzanie własnej wiedzy i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zasadami statyki.
C-4Ukształtowanie umiejętności wyznaczania nieznanych sił i momentów dla płaskich zbieżnych i dowolnych układów sił oraz dla przestrzennych zbieżnych i dowolnych układów sił z uwzględnieniem i bez uwzględnienia sił tarcia.
C-5Ukształtowanie umiejętności wyznaczania współrzędnych środka ciężkości jednorodnych brył, w tym brył w postaci płyt o stałej grubości oraz brył w postaci pręta o stałym polu przekroju.
C-3Zapoznanie studentów z warunkami równowagi płaskich i przestrzennych układów sił.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi wielkościami stosowanymi w statyce.
Metody nauczaniaM-3Objaśnienia.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Cwiczenia problemowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie identyfikacji poziomu wiedzy i umiejętności, prowadzonej w czasie trwania ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu statyki dla procesu projektowania maszyn.
3,0Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu statyki dla procesu projektowania maszyn oraz świadomość znaczenia wyboru odpowiednich metod rozwiazywania zadań.
3,5Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wykonywanych działań.
4,0Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymywanych wyników.
4,5Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartośc na współpracę w zespołach.
5,0Student spełnia wymagania na ocenę 4,5i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności