Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: automatyzacja procesów wytwarzania
Sylabus przedmiotu Kontrola i odbiory konstrukcji spawanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kontrola i odbiory konstrukcji spawanych | ||
Specjalność | inżynieria spawalnictwa | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Techniki wytwarzania |
W-2 | Spajanie i cięcie termiczne |
W-3 | Techniki spajania w wytwarzaniu i naprawach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wymaganiami norm międznarodowych i przepisw towarzystw klasyfikacyjnych |
C-2 | Ukształtowanie umiętności z zakresu kontrili i badań stalowych konstrukcji spawanych |
C-3 | Ukształtowanie umiętności w zakresie badania technologii spajania |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie opracowywania planów spawania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania wizualne | 2 |
T-L-2 | Badania penetracyjne. | 2 |
T-L-3 | Badania magnetyczno-proszkowe. | 2 |
T-L-4 | Badania ultradźwiękowe. | 2 |
T-L-5 | Badania radiograficzne. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pocział kontroli prac spawalniczch | 1 |
T-W-2 | Klasy konstrukcji spawanych | 2 |
T-W-3 | Zakresy badań złczy spawanych | 1 |
T-W-4 | Rodzaje odbiorów i dokumenty odbiorowe | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć. | 10 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z badań. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające -wykład informacyjny |
M-2 | Metody eksponujące- film dydaktyczny |
M-3 | Metody problemowe-metoda klasyczna |
M-4 | Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium po zrealizowaniu 1/2 programu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/08-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi definiować i rozpoznawać etapy kontroli prac spawalniczych , potrafi wybrać odpowiedni rodzaj kontroli dla konkretnej konstrukcji | MBM_2A_W12 | T2A_W09 | C-3, C-1, C-4, C-2 | T-W-3, T-L-4, T-L-3, T-W-4, T-L-2, T-W-1, T-L-1, T-W-2, T-L-5 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/08-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powiniem inicjować i formułować wymagania w zakresie badań i odbiorów konstrukcji spawanych | MBM_2A_U12 | T2A_U12 | C-2, C-4, C-1, C-3 | T-L-3, T-L-2, T-W-3, T-W-2, T-L-4, T-L-1, T-W-4, T-W-1, T-L-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_IS/08-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do zapewnienia wytwarznym konstrukcjom wysokiego stopnia bezpieczeństwa, będzie otwarty na postępowanie zgodne z wymaganiami norm i towarzystw klasyfikacyjnych | MBM_2A_K02 | T2A_K02 | C-3, C-2, C-4, C-1 | T-W-2, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-L-5, T-W-1, T-W-3, T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/08-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi definiować i rozpoznawać etapy kontroli prac spawalniczych , potrafi wybrać odpowiedni rodzaj kontroli dla konkretnej konstrukcji | 2,0 | Student nie zna etapów kontrli prac spawalniczych ani rodzajów kontroli. |
3,0 | Student potrafi wymienić etapy i rodzaje kontroli stosowanej na poszczególnych etapach wytwarzania. | |
3,5 | Student jest w stanie objaśniać oraz charakteryzować metody badań nieniszczących. | |
4,0 | Student posiada wiedzę z zakresu klas konstrukcji spawanych oraz potrafi określać zakresy badań na podstawie norm i wymagań odpowiednichsłużb nadzoru. | |
4,5 | Student posiada wiedzę z zakresu rodzju odbiorów oraz niezbędnej dokumentacji odbiorowej. | |
5,0 | Student potrafi zaproponować rodzaj odpowiednich badań w zależności od charakteru pracy konstrukcji, ma wiedzę z zakresu kontroli przyrządów pomiarowych oraz procedur badawczo-odbiorowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/08-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powiniem inicjować i formułować wymagania w zakresie badań i odbiorów konstrukcji spawanych | 2,0 | Student nie potrafi formułować celów kontroli ani wymienić podstawowe rodzaje kontroli. |
3,0 | Student ma umiejętność nakreślać konieczność zastosowania określonej metody kontroli na poszczególnych etapach wytwarznia. | |
3,5 | Student ma umiejętność dobierać i zastosować odpowiedni rodzaj badań w zależności od rodzju złączy i spoin. | |
4,0 | Student posiada umiejętność samodzielnego przeprowadznia badań wizualnych i penetracyjnych. | |
4,5 | Student posiada umiejętność w zakresie formułowania wymagań badawco-odbiorowych. | |
5,0 | Student powinien umieć inicjować i formułować Wymagania w zakresie odbiorów konstrukcji spawanych oraz interpretować wyniki badań nieniszczących i niszczących. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_IS/08-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do zapewnienia wytwarznym konstrukcjom wysokiego stopnia bezpieczeństwa, będzie otwarty na postępowanie zgodne z wymaganiami norm i towarzystw klasyfikacyjnych | 2,0 | Student nie wykazuje aktywnej postawy w zakresie kontrli i obdiorów i nie jest w stanie postępować zgodnie z wymaganiami. |
3,0 | Studet jest otwarty na przeprowadzanie badań konstrukcji przy małej kreatywności swoich działań. | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie doboru rodzju konroli na poszczegolnych etapach wytwarzania. | |
4,0 | Student posiada kompetenje w zakresie badań nieniszczących powierzchniowych i badań niszczących. | |
4,5 | Student jest kompentny w zakresie dokumentacji odbiorowej i towarzystw klasyfikacyjnych . | |
5,0 | Student jest kompetentny w zakresie zapewnienia wytwarzanym konstrukcjom wysokiego stopnia bezpieczeństwa w oparciu o badania technologii wytwarzania oraz badania wytworzonych konstrukcji. |
Literatura podstawowa
- ilarczyk ., Poradnik Inżyniera "Spawalnictwo" TI i T II, WNT, Warszawa, 2003
- Szynański A., Kontrola i zapewnienie jakości w spawalnictwie T II, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002
Literatura dodatkowa
- Czuchryj J., Wymagania odbiorcze konstrukcji spawanych według norm europejskich na podstawie powierzniowych metod badań nieniszczących, Badania Materiałów, Gliwice, 2000, Nr1(13)