Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: automatyzacja procesów wytwarzania

Sylabus przedmiotu Turbiny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Turbiny
Specjalność niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka
W-2Matematyka
W-3Termodynamika techniczna lub Technika cieplna
W-4Hydromechanika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z modelami fizycznymi i matematycznymi przepływu pary lub gazu przez stopnie turbinowe
C-2Zapoznanie studentów z budową, zasadą działania elementów i zespołów turbiny oraz konstukcją turbin
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami projektowania prostych stopni turbinowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie1
T-W-2Teoria przyrządów ekspansyjnych2
T-W-3Palisady profili turbinowych3
T-W-4Charakterystyki przepływowe palisad profili – podkładki obliczeniowe2
T-W-5Teoria stopni turbinowych2
T-W-6Straty w turbinach1
T-W-7Bilans energetyczny turbiny1
T-W-8Projektowanie turbin wielostopniowych2
T-W-9Konstrukcje współczesnych turbin1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych28
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-A-3Studiowanie wymaganej literatury8
A-A-4Przygotowanie się do zaliczeń18
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu30
A-W-5Pisemny egzamin1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemnyy. System punktowy.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/04_W01
Student zna zjawiska fizyczne towarzyszące przepływowi czynnika roboczego przez turbinę i wynikające stąd ograniczenia w projektowaniu i eksploatacji
MBM_2A_W05T2A_W04C-1, C-2, C-3T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
MBM_2A_NKS/04_W02
Student zna budowę, działanie, charakterystyki stopni oraz konstukcję turbin wielostopniowych i ich eksploatację
MBM_2A_W05T2A_W04C-1, C-2, C-3T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/04_U01
Student umie ocenić zalety i wady rozwiąznia technicznego stosowanego w turbinach
MBM_2A_U15T2A_U15C-1, C-2, C-3T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
MBM_2A_NKS/04_U02
Student umie wykonać obliczenia dla prostego stopnia turbinowego
MBM_2A_U09, MBM_2A_U15T2A_U09, T2A_U15C-2, C-3T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_NKS/04_K01
Student ma świadomość konieczności permanetnego dokształcania się w zakresie konstrukcji i działania turbin
MBM_2A_K01T2A_K01C-2T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/04_W01
Student zna zjawiska fizyczne towarzyszące przepływowi czynnika roboczego przez turbinę i wynikające stąd ograniczenia w projektowaniu i eksploatacji
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna zjawiska fizyczne w przepływie czynnika roboczego przez turbinę.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
MBM_2A_NKS/04_W02
Student zna budowę, działanie, charakterystyki stopni oraz konstukcję turbin wielostopniowych i ich eksploatację
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student ma podstawową wiedzę o stopniu turbinowym.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/04_U01
Student umie ocenić zalety i wady rozwiąznia technicznego stosowanego w turbinach
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienic zalety i wady danego rozwiązania.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
MBM_2A_NKS/04_U02
Student umie wykonać obliczenia dla prostego stopnia turbinowego
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wykonac obliczenia dla prostego stopnia turbinowego.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_NKS/04_K01
Student ma świadomość konieczności permanetnego dokształcania się w zakresie konstrukcji i działania turbin
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Perycz S., Turbiny parowe i gazowe, Wyd. Ossolineum, Wrocław, 1992
  2. Chmielniak T., Podstawy teorii profilów i palisad łopatkowych., Wyd. Ossolineum, Wrocław, 1989, t.4

Literatura dodatkowa

  1. Nikiel T., Turbiny parowe, WNT, Warszawa, 1980
  2. Tuliszka E., Turbiny cieplne. Zagadnienia termodynamiczne i przepływowe, WNT, 1973

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie1
T-W-2Teoria przyrządów ekspansyjnych2
T-W-3Palisady profili turbinowych3
T-W-4Charakterystyki przepływowe palisad profili – podkładki obliczeniowe2
T-W-5Teoria stopni turbinowych2
T-W-6Straty w turbinach1
T-W-7Bilans energetyczny turbiny1
T-W-8Projektowanie turbin wielostopniowych2
T-W-9Konstrukcje współczesnych turbin1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych28
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-A-3Studiowanie wymaganej literatury8
A-A-4Przygotowanie się do zaliczeń18
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu30
A-W-5Pisemny egzamin1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/04_W01Student zna zjawiska fizyczne towarzyszące przepływowi czynnika roboczego przez turbinę i wynikające stąd ograniczenia w projektowaniu i eksploatacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących maszyn o różnym stopniu złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z modelami fizycznymi i matematycznymi przepływu pary lub gazu przez stopnie turbinowe
C-2Zapoznanie studentów z budową, zasadą działania elementów i zespołów turbiny oraz konstukcją turbin
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami projektowania prostych stopni turbinowych
Treści programoweT-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
T-W-1Wprowadzenie
T-W-2Teoria przyrządów ekspansyjnych
T-W-3Palisady profili turbinowych
T-W-4Charakterystyki przepływowe palisad profili – podkładki obliczeniowe
T-W-5Teoria stopni turbinowych
T-W-6Straty w turbinach
T-W-7Bilans energetyczny turbiny
T-W-8Projektowanie turbin wielostopniowych
T-W-9Konstrukcje współczesnych turbin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemnyy. System punktowy.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna zjawiska fizyczne w przepływie czynnika roboczego przez turbinę.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/04_W02Student zna budowę, działanie, charakterystyki stopni oraz konstukcję turbin wielostopniowych i ich eksploatację
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących maszyn o różnym stopniu złożoności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z modelami fizycznymi i matematycznymi przepływu pary lub gazu przez stopnie turbinowe
C-2Zapoznanie studentów z budową, zasadą działania elementów i zespołów turbiny oraz konstukcją turbin
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami projektowania prostych stopni turbinowych
Treści programoweT-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
T-W-1Wprowadzenie
T-W-2Teoria przyrządów ekspansyjnych
T-W-3Palisady profili turbinowych
T-W-4Charakterystyki przepływowe palisad profili – podkładki obliczeniowe
T-W-5Teoria stopni turbinowych
T-W-6Straty w turbinach
T-W-7Bilans energetyczny turbiny
T-W-8Projektowanie turbin wielostopniowych
T-W-9Konstrukcje współczesnych turbin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemnyy. System punktowy.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student ma podstawową wiedzę o stopniu turbinowym.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/04_U01Student umie ocenić zalety i wady rozwiąznia technicznego stosowanego w turbinach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy i usługi w zakresie inżynierii mechanicznej i kierunków pokrewnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z modelami fizycznymi i matematycznymi przepływu pary lub gazu przez stopnie turbinowe
C-2Zapoznanie studentów z budową, zasadą działania elementów i zespołów turbiny oraz konstukcją turbin
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami projektowania prostych stopni turbinowych
Treści programoweT-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
T-W-1Wprowadzenie
T-W-2Teoria przyrządów ekspansyjnych
T-W-3Palisady profili turbinowych
T-W-4Charakterystyki przepływowe palisad profili – podkładki obliczeniowe
T-W-5Teoria stopni turbinowych
T-W-6Straty w turbinach
T-W-7Bilans energetyczny turbiny
T-W-8Projektowanie turbin wielostopniowych
T-W-9Konstrukcje współczesnych turbin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnianie i wyjaśnianie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemnyy. System punktowy.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienic zalety i wady danego rozwiązania.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/04_U02Student umie wykonać obliczenia dla prostego stopnia turbinowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
MBM_2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy i usługi w zakresie inżynierii mechanicznej i kierunków pokrewnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z budową, zasadą działania elementów i zespołów turbiny oraz konstukcją turbin
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami projektowania prostych stopni turbinowych
Treści programoweT-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
T-W-1Wprowadzenie
T-W-2Teoria przyrządów ekspansyjnych
T-W-3Palisady profili turbinowych
T-W-4Charakterystyki przepływowe palisad profili – podkładki obliczeniowe
T-W-5Teoria stopni turbinowych
T-W-6Straty w turbinach
T-W-7Bilans energetyczny turbiny
T-W-8Projektowanie turbin wielostopniowych
T-W-9Konstrukcje współczesnych turbin
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wykonac obliczenia dla prostego stopnia turbinowego.
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_NKS/04_K01Student ma świadomość konieczności permanetnego dokształcania się w zakresie konstrukcji i działania turbin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z budową, zasadą działania elementów i zespołów turbiny oraz konstukcją turbin
Treści programoweT-W-9Konstrukcje współczesnych turbin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemnyy. System punktowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0