Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Sylabus przedmiotu Podstawy organizacji produkcji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy organizacji produkcji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy zarządzania |
W-2 | Trchniki Wytwarzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Organizacja procesu produkcyjnego |
C-2 | Umiejętność w planowaniu produkcji |
C-3 | Uksztaltowanie umiejętności z zakresu wspólczesnych koncepcji zarządzania produkcją |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Charakterystyka firmy. Analiza portfelowa produkcji przedsiębiorstwa( macierz Boston Consulting Group-BCG). | 2 |
T-P-2 | Mapowanie procesu produkcyjnego. | 2 |
T-P-3 | Operatywne planowanie produkcji-organizacja linii produkcyjnej. | 2 |
T-P-4 | Organizacja stanowisk roboczych. | 2 |
T-P-5 | Obciążenie wykorzystania maszyn( wykres Gantta) i obciążenie linii produkcyjnej | 2 |
T-P-6 | Zdolność produkcyjna dla ustalonej liczby maszyn. | 2 |
T-P-7 | Koncepcje przepływu materiałów ( system JIT, karty Kanban). | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i podział procesu produkcyjnego | 2 |
T-W-2 | Organizacja procesu produkcyjnego | 2 |
T-W-3 | Kryteria podziału procesu produkcyjnego | 1 |
T-W-4 | Struktura produkcyjna przedsiębiorstwa,rodzaje struktury i warunki jej stosowania | 2 |
T-W-5 | Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-6 | Organizacja i zadania służby planowania w przedsiębiorstwie | 2 |
T-W-7 | Zarządzanie systemami i przedsiębiorstwami przemysłowymi | 2 |
T-W-8 | Komputerowe wspomaganie organizacji procesów produkcyjnych, przepływ informacji a dokumentacja techniczna | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Obowiązkowe uczestnicywo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Projekty wykonywanych rozwiązań koncepcyjnych | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przgotowania do zaliczenia końcowego | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające- wykład informacyjny,opis |
M-2 | Metody aktywizujące-metody sytuacyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium po realizacji 1/3 wykladów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu po zakończonym cyklu wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_A02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi rozpoznawać system produkcyjny przedsiębiorstwa ,zaproponować strukturę przedsiębiorstwa oraz dobrać odpowiednią organizację procesu produkcyjnego | MBM_2A_W14 | T2A_W11 | C-1, C-2, C-3 | T-P-2, T-W-8, T-P-6, T-P-5, T-P-3, T-W-1, T-W-3, T-P-1, T-P-4, T-W-4, T-P-7, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_A02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć kontrolować i koordynować proces produkcyjny, opracowywać plany produkcyjne ,przeprowadzać planowanie produkcji | MBM_2A_U17 | T2A_U17 | C-3, C-2, C-1 | T-W-3, T-P-1, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-P-5, T-W-7, T-P-6, T-W-6, T-W-4, T-P-3, T-P-7, T-P-2, T-W-8, T-P-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_A02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie kwalifikacji i kompetencji w zakresie planowania procesu produkcyjnego , będzie otwarty na dopasowanie procesu produkcyjnego do współczesnych urządzeń i technik produkcyjnych | MBM_2A_K02 | T2A_K02 | C-3, C-2, C-1 | T-P-5, T-W-8, T-P-2, T-W-5, T-P-7, T-P-3, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-P-1, T-P-4, T-W-7, T-P-6, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_A02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi rozpoznawać system produkcyjny przedsiębiorstwa ,zaproponować strukturę przedsiębiorstwa oraz dobrać odpowiednią organizację procesu produkcyjnego | 2,0 | Student nie przyswoił podstawowej wiedzy odnośnie procesu produkcyjnego oraz zasad jego tworzenia . |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu organizacji procesu produkcyjnego. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat kryteriów podziału procesu produkcyjnego oraz struktury organizacyjnej przedsiebiorstwa. | |
4,0 | Student posiada wiedzę z zakresu organizacji i zadań służby planowania . | |
4,5 | Student posiada wiedzę odnośnie zarządznia systemami i przedsiębiorstwami przemysłowymi. | |
5,0 | Student posiada wiedzę z zakresu komputerowego wspomagania organizacji procesów produkcyjnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_A02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć kontrolować i koordynować proces produkcyjny, opracowywać plany produkcyjne ,przeprowadzać planowanie produkcji | 2,0 | Student nie umie przedstawić żadnego schematu organizacyjnego procesu produkcyjnego. |
3,0 | Student umie przedstawić i opracować kryteria podziału procesu produkcyjnego. | |
3,5 | Student posiada umiejętność mapowania procesu produkcyjnego i dokonania analizy portfelowej firmy. | |
4,0 | Student potrafi dokonać operatywnego planowania produkcji oraz zorganizować linie produkcyjjne. | |
4,5 | Student ma umiejętność oszacowania obciążenia stanowisk produkcyjnych oraz obliczania zdolności produkcyjnej. | |
5,0 | Student ma umiętność opracowywania planów produkcyjnych oraz planowania i nadzorowania przepływem informacji produkcyjnej jak również przedstawiać koncepcje rozwojowe dla nowych i modernizowanych przedsiębiorstw. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_A02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie kwalifikacji i kompetencji w zakresie planowania procesu produkcyjnego , będzie otwarty na dopasowanie procesu produkcyjnego do współczesnych urządzeń i technik produkcyjnych | 2,0 | Student nie nabył zdolności do planowania procesu produkcyjneg, nie posiada podstawowych kompetencji z zakresu organizacji produkcji. |
3,0 | Student posiada podstawowe zdolności do organizacji produkcji w zakresie jej podziału i umiejscowienia w strukturze organizacyjnej. | |
3,5 | Student posiada kompetencje w zakresie organizacji stanowisk roboczych i organizacji linii produkcyjnych. | |
4,0 | Student jest zdolny do operatywnego planowania produkcji z podaniem obciążenia i wykorzystania środków produkcji. | |
4,5 | Student nabył kreatywności do planowania koncepcji przepływu materiałów oraz jest kompetentny w zakresie zarządzania systemami i przedsiębiorstwami przemysłowymi. | |
5,0 | Student jest kompetentny w zakresie planowania i organizacji procesu produkcyjnego z wykorzystaniem komputerowego wspomagania zagadnień organizacyjno-produkcyjnych. |
Literatura podstawowa
- Pasternak K., Zarys zarządzania produkcją, PWE, Warszawa, 2005
- Szatkowski K., Przygotowanie produkcji, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Durlik I., Inżynieria zarządzania cz.I , Strategie organizacji produkcji,nowe koncepcje zarządzania, Placet, Warszawa, 2004
- Kozłowski R.,Liwowski B., Podstawowe zagadnienia zarządzania produkcją, Oficyna Ekonomiczna, 2006
- Johnston R., Zarządzanie działalnością operacyjną.Analiza przypadków, PWN, Warszawa, 2002