Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Sylabus przedmiotu Programowanie urządzeń mechatronicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie urządzeń mechatronicznych | ||
Specjalność | automatyzacja procesów wytwarzania | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Sosnowski <Mariusz.Sosnowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień elektroniki. |
W-2 | Znajomość języków programowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z budową, składnią i zastosowaniem języków programowania do sterowania urządzeń mechatronicznych. |
C-2 | Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności programowania podstawowych układów elektronicznych analogowych i cyfrowych przy użyciu komputera klasy PC. |
C-3 | Uzyskanie wiedzy i umiejętności programistycznych pozwolą na tworzenie własnych aplikacji sterujących. |
C-4 | Uzyskanie podstawowej wiedzy w programowaniu modułów i przetworników PLC firmy B&R. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do wybranych tematów realizowanych projektów. | 1 |
T-P-2 | 1. Program sterujący pracą silnika krokowego w środowisku obiektowym (Visual Basic, Delphi, C++ Builder). 2. Studium programowe układów automatyki firmy Bernecker&Rainer. 3. Przykładowe aplikacje dla Elastycznego Systemu Wytwarzania w środowisku programistycznym Automation Studio firmy B&R. | 4 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do języków programowania niższego oraz wyższego poziomu, złożoność, składnia, zastosowanie. | 1 |
T-W-2 | Procedury kodowania i dekodowania informacji w inteligentnych układach sterowania. | 1 |
T-W-3 | Automation Studio jako rozbudowane środowisko do programowania modułów i przetworników elektronicznych PLC. | 2 |
T-W-4 | Programowanie przetworników cyfrowych (Digital I/O). | 2 |
T-W-5 | Programowanie przetworników analogowych (Analog I/O) – wejścia/wyjścia prądowe i napięciowe. | 2 |
T-W-6 | Programowanie napędów elektrycznych (DC motor, Stepper motor). | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestniczenie w zajęciach. | 5 |
A-P-2 | Samokształcenie, wykonanie projektu. | 22 |
A-P-3 | Konsultacje. | 2 |
A-P-4 | Ocena projektów. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Studium literaturowe. | 23 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczeń wykładów. | 25 |
A-W-4 | Udział w egzaminie. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi. |
M-2 | Metoda problemowa; w odniesieniu do wykładu, tej jej części, w której dyskutowane jest aktywizujące audytorium rozwiązywanie problemu obliczeniowego. |
M-3 | W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin pisemny lub ustny. |
S-2 | Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_APW/09-2_W01 W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: student zna zasady konstruowania programów sterujących aktuatorami w mechatronice. Zdobywa wiedzę z zakresu programowania modułów PLC jak również poznaje budowę i zasadę działania analogowych i cyfrowych przetworników w mechatronice. | MBM_2A_W03 | T2A_W02 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_APW/09-2_U01 Uzyskane umiejętności pozwalają na konfigurowanie i programowanie układów mechatronicznych z uwzględnieniem modułów i przetworników cyfrowych oraz analogowych. Potrafi analizować algorytm sterujący dla układów automatyki i sterowników PLC. | MBM_2A_U05, MBM_2A_U07, MBM_2A_U11 | T2A_U05, T2A_U07, T2A_U11 | C-4, C-2, C-3 | T-P-2 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_APW/09-2_K01 Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy. | MBM_2A_K01 | T2A_K01 | C-3, C-4, C-2 | T-P-2, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_APW/09-2_W01 W odniesieniu do wybranego punktu programu kierunku studiów: student zna zasady konstruowania programów sterujących aktuatorami w mechatronice. Zdobywa wiedzę z zakresu programowania modułów PLC jak również poznaje budowę i zasadę działania analogowych i cyfrowych przetworników w mechatronice. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_APW/09-2_U01 Uzyskane umiejętności pozwalają na konfigurowanie i programowanie układów mechatronicznych z uwzględnieniem modułów i przetworników cyfrowych oraz analogowych. Potrafi analizować algorytm sterujący dla układów automatyki i sterowników PLC. | 2,0 | Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków. |
3,0 | Student rozwiązuje podstawowe zadania. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie ale w sposób bierny. | |
3,5 | Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki. | |
4,5 | Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi posiłkując się właściwymi technikami obliczeniowymi. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_APW/09-2_K01 Świadomie rozumie potrzeby dokształcania się, gdyż kolejne generacje rozwiązań sprzętowych będą wnosiły nowy zakres wiedzy. | 2,0 | Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów. Przy wykonywaniu ćwiczeń praktycznych w zespołach nie angażuje się na rozwiązywanie zadań. |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych, obliczeniowych czy symulacjach. | |
3,5 | ||
4,0 | Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu prezentacji wyników, obliczeń czy przeprowadzonej symulacji. | |
4,5 | ||
5,0 | Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu postawionych problemów. Student czynnie uczestniczy w pracach zespołowych. |
Literatura podstawowa
- Pawluczuk A., Sztuka programowania mikrokontrolerów AVR., BTC, Warszawa, 2006, ISBN 83-60233-14-4
- Pietrusewicz K., Programowanie sterowników automatyki PAC., NAKOM, Poznań, 2007, ISBN 978-83-89529-35-0
- Legierski T., Kasprzyk J., Wyrwał J., Hajda J., Programowanie sterowników PLC., Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1998
Literatura dodatkowa
- Doliński J., Mikrokontrolery AVR w praktyce., BTC, Warszawa, 2004, ISBN 83-910067-6-X
- Soloman, Sabrie., Sensors and control systems in manufacturing., McGraw-Hill, cop., New York, 2010