Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
specjalność: niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne
Sylabus przedmiotu Rurociągi energetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rurociągi energetyczne | ||
Specjalność | niekonwencjonalne i konwencjonalne systemy energetyczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksander Stachel <Aleksander.Stachel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu termodynamiki, mechaniki płynów i wymiany ciepła. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z problematyką budowy i obliczeń rurociągów energetycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Obliczenia projektowe ilustrujące materiał wykładów. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | - Rurociągi energetyczne: podział, przeznaczenie, klasyfikacja. - Podstawowe zależności mechaniki płynów: równanie ciągłości strugi, bilans energii, równanie Bernoulliego. Rodzaje przepływów. - Straty ciśnienia w rurociągach przy przepływie płynów. Płyny nieściśliwe i ściśliwe. - Charakterystyki rurociągów, charakterystyki zastępcze rurociągów połączonych szeregowo i równolegle. - Straty cieplne w rurociągach, izolacje cieplne, grubość ekonomiczna izolacji. - Dobór i obliczanie rurociągów. Normalizacja. - Rozwiązania konstrukcyjne rurociągów: połączenia, zamocowania, kompensacja wydłużeń cieplnych, armatura (przeznaczenie i klasyfikacja). - Nowe technologie w budowie i projektowaniu rurociągów ciepłownicznych. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-P-2 | Wykonanie projektu | 16 |
21 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Praca własna - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 29 |
39 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia projektowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne / ustne przedmiotu. System punktowy oceny: ocena pozytywna - uzyskanie ponad 60% punktów możliwych do zdobycia. |
S-2 | Ocena formująca: Poprawne wykonanie projektu. System oceny - punktowy. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien być w stanie scharakteryzować i opisać transport masy i energii w rurociągach ciepłowniczych. Ponadto powinien być w stanie zdefiniować elementy składowe rurociągów, objaśnić zasady ich doboru i wykonawstwa, wykonać podstawowe obliczenia prostych instalacji. | MBM_2A_W04, MBM_2A_W05, MBM_2A_W07, MBM_2A_W08, MBM_2A_W10 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych przypadków transportu mediów. Powienien umieć scharakteryzować i opisać transport masy i energii w rurociągach ciepłowniczych. Ponadto powinien umieć prowadzić obliczenia prostych instalacji rurociągowych (projekt). | MBM_2A_U08, MBM_2A_U09, MBM_2A_U10 | T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10 | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-1_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. Jest zdeterminowany na dokształcanie się i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i społecznych. | MBM_2A_K01, MBM_2A_K02, MBM_2A_K04 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K04 | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powienien być w stanie scharakteryzować i opisać transport masy i energii w rurociągach ciepłowniczych. Ponadto powinien być w stanie zdefiniować elementy składowe rurociągów, objaśnić zasady ich doboru i wykonawstwa, wykonać podstawowe obliczenia prostych instalacji. | 2,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. |
3,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
3,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
4,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
4,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
5,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych przypadków transportu mediów. Powienien umieć scharakteryzować i opisać transport masy i energii w rurociągach ciepłowniczych. Ponadto powinien umieć prowadzić obliczenia prostych instalacji rurociągowych (projekt). | 2,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. |
3,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
3,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
4,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
4,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
5,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_NKS/08-1_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się oraz w przyszłej pracy zawodowej. Jest zdeterminowany na dokształcanie się i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i społecznych. | 2,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. |
3,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
3,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
4,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
4,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
5,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. |
Literatura podstawowa
- Chudziński J., Sieci cieplne, WNT, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1962
- Bęczkowski W., Rurociągi energetyczne, t.1,2., WNT, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1964
- Krygier K. i inni, Sieci cieplne, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1975
Literatura dodatkowa
- PKN, Polska Norma PN-76/M-34034, Polski Komitet Normalizacji i Miar, Warszawa, 1976
- Poradnik projektanta, Rury preizolowane, Finpol Rohr Ltd, Warszawa, 1995
- ABB Zamech, Poradnik Techniczny ABB Zamech, Arpol, sp. z o.o., Warszawa, 2000