Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn
Sylabus przedmiotu Rekonstrukcja zdarzeń drogowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rekonstrukcja zdarzeń drogowych | ||
Specjalność | eksploatacja pojazdów samochodowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z matematyki i fizyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pojęciem wypadku drogowego i kolizji drogowej. |
C-2 | Zapoznanie studentów z opisem miejsca i okoliczności zdarzenia drogowego. |
C-3 | Zapoznanie studentów z powypadkowym badaniem pojazdów. |
C-4 | Zapoznanie studentów z analizą różnych rodzajów zdarzeń drogowych. |
C-5 | Zapoznanie studentów z programami komputerowymi stosowanymi w rekonstrukcji wypadków i zdarzeń drogowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących rekonstrukcji zdarzeń drogowych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne. | 2 |
T-W-2 | Opis miejsca i okoliczności zdarzenia drogowego. | 2 |
T-W-3 | Powypadkowe badania pojazdów uczestniczących w zdarzeniu drogowym. | 2 |
T-W-4 | Dokumentacja fotograficzna zdarzenia drogowego i przekształcenia fotograficzne. | 2 |
T-W-5 | Analiza przestrzenno-czasowa zdarzenia drogowego. | 2 |
T-W-6 | Wyznaczanie prędkości przedwypadkowej pojazdów uczestniczących w wypadkach drogowych. | 2 |
T-W-7 | Wypadki drogowe z udziałem pieszych. | 2 |
T-W-8 | Rekonstrukcja przebiegu wypadku pojazd - pojazd jednośladowy. | 2 |
T-W-9 | Rekonstrukcja wypadku zderzenia samochodów. | 2 |
T-W-10 | Wypadki drogowe podczas wykonywania manewrów skrętu w lewo i wyprzedzania. | 2 |
T-W-11 | Wypadki w warunkach ograniczonej widoczności. | 2 |
T-W-12 | Wypadki na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. | 2 |
T-W-13 | Ocena możliwości powstania uszkodzeń pojazdu w okolicznościach podanych przy zgłoszeniu szkody. | 2 |
T-W-14 | Programy komputerowe stosowane w rekonstrukcji wypadków i zdarzeń drogowych. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajeć audytorujnych. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie dokolokwium i zaliczenia. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny. Metoda problemowa - wykład problemowy. |
M-2 | Metoda aktywizująca w postaci studiów przypadku oraz metoda praktyczna w postaci ćwiczeń przedmiotowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykłady: zaliczenie pisemne obejmujące 5 pytań. Ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde pytanie.Zaliczenie obejmuje zakres tematyczny wykładów sprawdzając uzyskane efekty kształcenia. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia: ocena poszczególnych osiągnieć studenta w trakcie trwania ćwiczeń w postaci kolokwium. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: zaliczenie w formie pisemnej obejmujace rozwiazanie zadań problemowych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_EPS/09-5_W01 Student: - potrafi zdefiniować pojecie kolizji i wypadku drogowego, - potrafi zdefiniować rózne rodzaje zderzeń samochodów, - potrafi opisać analizę przestrzenno-czasową zdarzenia drogowego, - potrafi opisać proces rekonstrukcji wypadku drogowego. | MBM_2A_W10 | T2A_W07 | C-3, C-5, C-4, C-2, C-1 | T-W-5, T-W-12, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-14, T-W-10, T-W-3, T-W-11, T-W-13, T-W-1, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_EPS/09-5_U01 Student potrafi rozwiązywać zadania problemowe dotyczące ruchu pojazdów i rekonstrukcji wybranych zdarzeń drogowych. | MBM_2A_U09, MBM_2A_U07 | T2A_U07, T2A_U09 | C-1, C-3, C-4, C-5, C-2 | T-A-1 | M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_EPS/09-5_W01 Student: - potrafi zdefiniować pojecie kolizji i wypadku drogowego, - potrafi zdefiniować rózne rodzaje zderzeń samochodów, - potrafi opisać analizę przestrzenno-czasową zdarzenia drogowego, - potrafi opisać proces rekonstrukcji wypadku drogowego. | 2,0 | poniżej 50% maksymalnej sumy ocen za każde pytanie (poniżej 13 punktów) |
3,0 | od 13 do 14 punktów | |
3,5 | od 15 do 16 punktów | |
4,0 | od 17 do 18 punktów | |
4,5 | od 19 do 20 punktów | |
5,0 | powyżej 21 punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_EPS/09-5_U01 Student potrafi rozwiązywać zadania problemowe dotyczące ruchu pojazdów i rekonstrukcji wybranych zdarzeń drogowych. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zaliczeniu. Nie rozwiazał wybranych zadań do rozwiazania. |
3,0 | Student uczestniczy w zaliczeniu. Zna pojęcie wypadku i kolizji drogowej. | |
3,5 | Student uczestniczy w zaliczeniu. Zna pojęcie wypadku i kolizji drogowej. Potrafi wskazać różnice. | |
4,0 | Student uczestniczy w zaliczeniu. Zna pojęcie wypadku i kolizji drogowej. Potrafi wskazać różnice. Zna rodzaje zderzeń pojazdów. | |
4,5 | Student uczestniczy w zaliczeniu. Zna pojęcie wypadku i kolizji drogowej. Potrafi wskazać różnice. Zna rodzaje zderzeń pojazdów. Potrafi rozwiazać zadania zwiazane z ruchem pojazdów. | |
5,0 | Student uczestniczy w zaliczeniu. Zna pojęcie wypadku i kolizji drogowej. Potrafi wskazać różnice między tymi pojęciami. Zna rodzaje zderzeń pojazdów. Potrafi rozwiazać zadania zwiazane z ruchem pojazdów, analizą przestrzenno-ruchową zdarzeń i rekonstrukcją zdarzeń drogowych. |
Literatura podstawowa
- Wierciński J. (red.), Wypadki drogowe - elementy analizy technicznej, WKiŁ, Warszawa, 1985
- Wicher J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa, 2002
- Wicher J., Zagadnienia bezpieczeństwa samochodu, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 2011