Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)

Sylabus przedmiotu Technologia uzębień:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia uzębień
Specjalność komputerowo wspomagane projektowanie i wytwarzanie maszyn
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Chmielewski <Krzysztof.Chmielewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 0,70,38zaliczenie
wykładyW3 30 1,30,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu podstaw konstrukcji maszyn, technologii maszyn i projektowania procesów technologicznych, metrologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze sposobami kształtowania elementów uzębionych.
C-2Ukształtowanie umiejętności opracowania operacji kształtowania uzębienia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie3
T-L-2Technologia walcowych kół zębatych kształtowanych metodami kształtowymi.3
T-L-3Frezowanie kół walcowych metodą Pfautera. Struganie kół walcowych metodą Sunderlanda.3
T-L-4Szlifowanie kół walcowych metodą Nilesa.3
T-L-5Technologia obróbki przekładni ślimakowych walcowych.3
15
wykłady
T-W-1Dokładność przekładni zębatych walcowych, stożkowych i ślimakowych.2
T-W-2Obróbka kół zębatych walcowych o uzębieniu zewnętrznym. Technologiczność konstrukcji. Półfabrykaty. Ramowe procesy technologiczne.4
T-W-3Obróbka kształtowa kół walcowych. Zasada obróbki obwiedniowej. Obróbka kształtująca walcowych kół zębatych o zębach prostych i śrubowych: metoda Magga, Sunderlanda, Fellowsa, Pfautera.3
T-W-4Obróbka wykańczająca kół walcowych: dogniatanie, wiórkowanie, szlifowanie, gładzenie, docieranie. Kryteria wyboru metod obróbki walcowych kół.3
T-W-5Obróbka kół walcowych o uzębieniu wewnętrznym. Kształtowanie zębów zębatek.3
T-W-6Obróbka stożkowych kół zębatych o zębach prostych, skośnych i łukowych. Technologiczność konstrukcji. Półfabrykaty. Ramowe procesy technologiczne.3
T-W-7Zasada obróbki obwiedniowej kół stożkowych. Obróbki kół stożkowych o zębach prostych i skośnych. Metody obróbki kół stożkowych o krzywoliniowej linii zęba wg systemu Gleasona, Fiat- Mammano, Oerlikona, Klingelnberga.4
T-W-8Obróbka wykańczająca kół przekładni stożkowych: szlifowanie, docieranie. Kontrola współpracy przekładni.3
T-W-9Technologia obróbki ślimaków i ślimacznic. Metody obróbki ślimaków walcowych i globoidalnych. Metody obróbki ślimacznic: promieniowa, styczna.3
T-W-10Usuwanie zadziorów, załamywanie i zaokrąglanie krawędzi zębów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.2
A-L-3Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.2
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.2
21
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładu.8
A-W-3Zaliczenie wykładów2
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Laboratoria: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta na podstawie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej obejmujące tematykę ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/08-4_W01
Student potrafi scharakteryzować metody kształtowania zębów kół zębatych. Dobierać właściwe metody obróbki zębów kół zębatych.
MBM_2A_W10, MBM_2A_W08T2A_W05, T2A_W07C-1T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/08-4_U01
Student ma umiejętność opracowania operacji kształtowania zębów kół zębatych.
MBM_2A_U17T2A_U17C-2T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-4M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_KWP/08-4_K01
Ma świadomość ciągłego dokształcania się w zakresie metod kształtowania elementów uzębionych.
MBM_2A_K01, MBM_2A_K05T2A_K01, T2A_K05C-1, C-2T-L-5, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-L-2, T-W-3, T-L-4, T-L-3, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/08-4_W01
Student potrafi scharakteryzować metody kształtowania zębów kół zębatych. Dobierać właściwe metody obróbki zębów kół zębatych.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych sposobów kształtowania uzębienia w kołach zębatych walcowych, stożkowych, ślimaków i ślimacznic.
3,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe sposoby kształtowania uzębienia w kołach zębatych walcowych, stożkowych, ślimaków i ślimacznic.
3,5Student potrafi poprawnie scharakteryzować sposoby kształtowania uzębienia w kołach zębatych walcowych, stożkowych, ślimaków i ślimacznic przedstawione na zajęciach.
4,0Student potrafi dokładnie scharakteryzować sposoby kształtowania uzębienia w kołach zębatych walcowych, stożkowych ślimaków i ślimacznic przedstawione na zajęciach. Objaśnić technologiczność konstrukcji kół. Opisać ramowe procesy technologiczne kół.
4,5Student potrafi dokładnie scharakteryzować sposoby kształtowania uzębienia w kołach zębatych walcowych, stożkowych ślimaków i ślimacznic przedstawione na zajęciach. Objaśnić technologiczność konstrukcji kół. Opisać ramowe procesy technologiczne kół. Scharakteryzować narzędzia do obróbki kół walcowych, stożkowych, ślimaków i ślimacznic.
5,0Student potrafi dokładnie scharakteryzować sposoby kształtowania uzębienia w kołach zębatych walcowych, stożkowych ślimaków i ślimacznic przedstawione na zajęciach. Objaśnić technologiczność konstrukcji kół. Opisać ramowe procesy technologiczne kół. Scharakteryzować narzędzia do obróbki kół walcowych, stożkowych, ślimaków i ślimacznic. Opisać zasady konstrukcji narzędzi do obróbki kół walcowych, ślimaków i ślimacznic.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/08-4_U01
Student ma umiejętność opracowania operacji kształtowania zębów kół zębatych.
2,0Student niewłaściwie formułuje zasady doboru sposobów obróbki kół zębatych, rażąco niedokładnie ocenia technologiczność kontrukcji i jej wpływ na proces technologiczny koła zębatego.
3,0Student poprawnie formułuje podstawowe zasady doboru sposobów obróbki kół zębatych walcowych, poprawnie ocenia technologiczność kontrukcji i jej wpływ na proces technologiczny koła zębatego walcowego. Prawidłowo dobiera parametry procesu óbróbki.
3,5Student poprawnie dobiera obrabiarki i narzędzia do obróbki kół zębatych walcowych, ślimaków iślimacznic, prawidłowo ocenia technologiczność kontrukcji i jej wpływ na proces technologiczny kół zębatych. Prawidłowo dobiera parametry procesu óbróbki.
4,0Student poprawnie dobiera obrabiarki i narzędzia do obróbki kół zębatych walcowych, ślimaków i ślimacznic oraz stożkowych, prawidłowo ocenia technologiczność kontrukcji i jej wpływ na proces technologiczny kół zębatych. Poprawnie określa parametry procesu obróbki kół.
4,5Student poprawnie dobiera obrabiarki i narzędzia do obróbki kół zębatych walcowych, ślimaków i ślimacznic oraz stożkowych, poprawnie ocenia technologiczność konstrukcji i jej wpływ na proces technologiczny kół zębatych. Poprawnie określa parametry procesu obróbki kół. Potrafi zaprojektować narzędzie specjalne do obróbki kół walcowych, ślimaków.
5,0Student poprawnie dobiera obrabiarki i narzędzia do obróbki kół zębatych walcowych, ślimaków i ślimacznic oraz stożkowych, poprawnie ocenia technologiczność konstrukcji i jej wpływ na proces technologiczny kół zębatych. Poprawnie określa parametry procesu obróbki kół. Potrafi zaprojektować narzędzie specjalne do obróbki kół walcowych, ślimaków i ślimacznic.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_KWP/08-4_K01
Ma świadomość ciągłego dokształcania się w zakresie metod kształtowania elementów uzębionych.
2,0Ujawnia nieprzygotowanie oraz brak zaangażowania w trakcie zajęć.
3,0Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowania w trakcie zajęć.
3,5
4,0Ujawnia przygotowanie i aktywność w trakcie zajęć.
4,5
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia i poszerzenia nabywanych umiejętności w rozwiązywaniu problemów kształtowania uzębienia.

Literatura podstawowa

  1. Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn., WNT, Warszawa, 2003
  2. Paderewski K., Obrabiarki do uzębień kół walcowych., WNT, Warszawa, 1991
  3. Wójcik Z., Obrabiarki do uzębień kół stożkowych., WNT, Warszawa, 1993
  4. Feld M., Technologia budowy maszyn, WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Ochęduszko K., Koła zębate. Tom II. Wykonanie i montaż., WNT, Warszawa, 1971
  2. Wójcik Z., Przekładnie stożkowe, konstrukcja i technologia., WNT, Warszawa, 1984

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie3
T-L-2Technologia walcowych kół zębatych kształtowanych metodami kształtowymi.3
T-L-3Frezowanie kół walcowych metodą Pfautera. Struganie kół walcowych metodą Sunderlanda.3
T-L-4Szlifowanie kół walcowych metodą Nilesa.3
T-L-5Technologia obróbki przekładni ślimakowych walcowych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dokładność przekładni zębatych walcowych, stożkowych i ślimakowych.2
T-W-2Obróbka kół zębatych walcowych o uzębieniu zewnętrznym. Technologiczność konstrukcji. Półfabrykaty. Ramowe procesy technologiczne.4
T-W-3Obróbka kształtowa kół walcowych. Zasada obróbki obwiedniowej. Obróbka kształtująca walcowych kół zębatych o zębach prostych i śrubowych: metoda Magga, Sunderlanda, Fellowsa, Pfautera.3
T-W-4Obróbka wykańczająca kół walcowych: dogniatanie, wiórkowanie, szlifowanie, gładzenie, docieranie. Kryteria wyboru metod obróbki walcowych kół.3
T-W-5Obróbka kół walcowych o uzębieniu wewnętrznym. Kształtowanie zębów zębatek.3
T-W-6Obróbka stożkowych kół zębatych o zębach prostych, skośnych i łukowych. Technologiczność konstrukcji. Półfabrykaty. Ramowe procesy technologiczne.3
T-W-7Zasada obróbki obwiedniowej kół stożkowych. Obróbki kół stożkowych o zębach prostych i skośnych. Metody obróbki kół stożkowych o krzywoliniowej linii zęba wg systemu Gleasona, Fiat- Mammano, Oerlikona, Klingelnberga.4
T-W-8Obróbka wykańczająca kół przekładni stożkowych: szlifowanie, docieranie. Kontrola współpracy przekładni.3
T-W-9Technologia obróbki ślimaków i ślimacznic. Metody obróbki ślimaków walcowych i globoidalnych. Metody obróbki ślimacznic: promieniowa, styczna.3
T-W-10Usuwanie zadziorów, załamywanie i zaokrąglanie krawędzi zębów.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.2
A-L-3Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.2
A-L-4Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.2
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładu.8
A-W-3Zaliczenie wykładów2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_KWP/08-4_W01Student potrafi scharakteryzować metody kształtowania zębów kół zębatych. Dobierać właściwe metody obróbki zębów kół zębatych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W10zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania, pomiarów, projektowania technologii i eksploatacji
MBM_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji maszyn i urządzeń, a także energetyki oraz zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobami kształtowania elementów uzębionych.
Treści programoweT-W-10Usuwanie zadziorów, załamywanie i zaokrąglanie krawędzi zębów.
T-W-7Zasada obróbki obwiedniowej kół stożkowych. Obróbki kół stożkowych o zębach prostych i skośnych. Metody obróbki kół stożkowych o krzywoliniowej linii zęba wg systemu Gleasona, Fiat- Mammano, Oerlikona, Klingelnberga.
T-W-2Obróbka kół zębatych walcowych o uzębieniu zewnętrznym. Technologiczność konstrukcji. Półfabrykaty. Ramowe procesy technologiczne.
T-W-8Obróbka wykańczająca kół przekładni stożkowych: szlifowanie, docieranie. Kontrola współpracy przekładni.
T-W-9Technologia obróbki ślimaków i ślimacznic. Metody obróbki ślimaków walcowych i globoidalnych. Metody obróbki ślimacznic: promieniowa, styczna.
T-W-4Obróbka wykańczająca kół walcowych: dogniatanie, wiórkowanie, szlifowanie, gładzenie, docieranie. Kryteria wyboru metod obróbki walcowych kół.
T-W-5Obróbka kół walcowych o uzębieniu wewnętrznym. Kształtowanie zębów zębatek.
T-W-1Dokładność przekładni zębatych walcowych, stożkowych i ślimakowych.
T-W-6Obróbka stożkowych kół zębatych o zębach prostych, skośnych i łukowych. Technologiczność konstrukcji. Półfabrykaty. Ramowe procesy technologiczne.
T-W-3Obróbka kształtowa kół walcowych. Zasada obróbki obwiedniowej. Obróbka kształtująca walcowych kół zębatych o zębach prostych i śrubowych: metoda Magga, Sunderlanda, Fellowsa, Pfautera.
Metody nauczaniaM-1Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Laboratoria: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych sposobów kształtowania uzębienia w kołach zębatych walcowych, stożkowych, ślimaków i ślimacznic.
3,0Student potrafi scharakteryzować podstawowe sposoby kształtowania uzębienia w kołach zębatych walcowych, stożkowych, ślimaków i ślimacznic.
3,5Student potrafi poprawnie scharakteryzować sposoby kształtowania uzębienia w kołach zębatych walcowych, stożkowych, ślimaków i ślimacznic przedstawione na zajęciach.
4,0Student potrafi dokładnie scharakteryzować sposoby kształtowania uzębienia w kołach zębatych walcowych, stożkowych ślimaków i ślimacznic przedstawione na zajęciach. Objaśnić technologiczność konstrukcji kół. Opisać ramowe procesy technologiczne kół.
4,5Student potrafi dokładnie scharakteryzować sposoby kształtowania uzębienia w kołach zębatych walcowych, stożkowych ślimaków i ślimacznic przedstawione na zajęciach. Objaśnić technologiczność konstrukcji kół. Opisać ramowe procesy technologiczne kół. Scharakteryzować narzędzia do obróbki kół walcowych, stożkowych, ślimaków i ślimacznic.
5,0Student potrafi dokładnie scharakteryzować sposoby kształtowania uzębienia w kołach zębatych walcowych, stożkowych ślimaków i ślimacznic przedstawione na zajęciach. Objaśnić technologiczność konstrukcji kół. Opisać ramowe procesy technologiczne kół. Scharakteryzować narzędzia do obróbki kół walcowych, stożkowych, ślimaków i ślimacznic. Opisać zasady konstrukcji narzędzi do obróbki kół walcowych, ślimaków i ślimacznic.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_KWP/08-4_U01Student ma umiejętność opracowania operacji kształtowania zębów kół zębatych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla swojej specjalności, w tym zadań nietypowych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności opracowania operacji kształtowania uzębienia.
Treści programoweT-L-3Frezowanie kół walcowych metodą Pfautera. Struganie kół walcowych metodą Sunderlanda.
T-L-2Technologia walcowych kół zębatych kształtowanych metodami kształtowymi.
T-L-5Technologia obróbki przekładni ślimakowych walcowych.
T-L-4Szlifowanie kół walcowych metodą Nilesa.
Metody nauczaniaM-2Laboratoria: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta na podstawie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej obejmujące tematykę ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student niewłaściwie formułuje zasady doboru sposobów obróbki kół zębatych, rażąco niedokładnie ocenia technologiczność kontrukcji i jej wpływ na proces technologiczny koła zębatego.
3,0Student poprawnie formułuje podstawowe zasady doboru sposobów obróbki kół zębatych walcowych, poprawnie ocenia technologiczność kontrukcji i jej wpływ na proces technologiczny koła zębatego walcowego. Prawidłowo dobiera parametry procesu óbróbki.
3,5Student poprawnie dobiera obrabiarki i narzędzia do obróbki kół zębatych walcowych, ślimaków iślimacznic, prawidłowo ocenia technologiczność kontrukcji i jej wpływ na proces technologiczny kół zębatych. Prawidłowo dobiera parametry procesu óbróbki.
4,0Student poprawnie dobiera obrabiarki i narzędzia do obróbki kół zębatych walcowych, ślimaków i ślimacznic oraz stożkowych, prawidłowo ocenia technologiczność kontrukcji i jej wpływ na proces technologiczny kół zębatych. Poprawnie określa parametry procesu obróbki kół.
4,5Student poprawnie dobiera obrabiarki i narzędzia do obróbki kół zębatych walcowych, ślimaków i ślimacznic oraz stożkowych, poprawnie ocenia technologiczność konstrukcji i jej wpływ na proces technologiczny kół zębatych. Poprawnie określa parametry procesu obróbki kół. Potrafi zaprojektować narzędzie specjalne do obróbki kół walcowych, ślimaków.
5,0Student poprawnie dobiera obrabiarki i narzędzia do obróbki kół zębatych walcowych, ślimaków i ślimacznic oraz stożkowych, poprawnie ocenia technologiczność konstrukcji i jej wpływ na proces technologiczny kół zębatych. Poprawnie określa parametry procesu obróbki kół. Potrafi zaprojektować narzędzie specjalne do obróbki kół walcowych, ślimaków i ślimacznic.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_KWP/08-4_K01Ma świadomość ciągłego dokształcania się w zakresie metod kształtowania elementów uzębionych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobami kształtowania elementów uzębionych.
C-2Ukształtowanie umiejętności opracowania operacji kształtowania uzębienia.
Treści programoweT-L-5Technologia obróbki przekładni ślimakowych walcowych.
T-W-8Obróbka wykańczająca kół przekładni stożkowych: szlifowanie, docieranie. Kontrola współpracy przekładni.
T-W-4Obróbka wykańczająca kół walcowych: dogniatanie, wiórkowanie, szlifowanie, gładzenie, docieranie. Kryteria wyboru metod obróbki walcowych kół.
T-W-7Zasada obróbki obwiedniowej kół stożkowych. Obróbki kół stożkowych o zębach prostych i skośnych. Metody obróbki kół stożkowych o krzywoliniowej linii zęba wg systemu Gleasona, Fiat- Mammano, Oerlikona, Klingelnberga.
T-W-9Technologia obróbki ślimaków i ślimacznic. Metody obróbki ślimaków walcowych i globoidalnych. Metody obróbki ślimacznic: promieniowa, styczna.
T-L-2Technologia walcowych kół zębatych kształtowanych metodami kształtowymi.
T-W-3Obróbka kształtowa kół walcowych. Zasada obróbki obwiedniowej. Obróbka kształtująca walcowych kół zębatych o zębach prostych i śrubowych: metoda Magga, Sunderlanda, Fellowsa, Pfautera.
T-L-4Szlifowanie kół walcowych metodą Nilesa.
T-L-3Frezowanie kół walcowych metodą Pfautera. Struganie kół walcowych metodą Sunderlanda.
T-W-5Obróbka kół walcowych o uzębieniu wewnętrznym. Kształtowanie zębów zębatek.
T-W-6Obróbka stożkowych kół zębatych o zębach prostych, skośnych i łukowych. Technologiczność konstrukcji. Półfabrykaty. Ramowe procesy technologiczne.
Metody nauczaniaM-2Laboratoria: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.
M-1Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta na podstawie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej obejmujące tematykę ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia nieprzygotowanie oraz brak zaangażowania w trakcie zajęć.
3,0Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowania w trakcie zajęć.
3,5
4,0Ujawnia przygotowanie i aktywność w trakcie zajęć.
4,5
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia i poszerzenia nabywanych umiejętności w rozwiązywaniu problemów kształtowania uzębienia.