Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)
Sylabus przedmiotu Elementy prawa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy prawa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna na poziomie wiedzy o społeczeństwie z programu szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi pojęciami nauk prawnych, opanowanie umiejętności rozróżniania płaszczyzn prawnych ze szczególnym akcentem na prawo cwywilne i prawo pracy, opanowanie podstawowych instytucji pozwalających się na poruszanie się w prawie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i cechy prawa, podział prawa na gałęzie, akty prawa powszechnie obowiązujące w RP, struktura aktu prawnego | 1 |
T-W-2 | zagadnienia stanowienia, przestrzegania i stosowania prawa (model sądowy i administracyjny) w tym omówienie podstawowych cech kodeksu postępowania administracyjnego w relacji organ - obywatel | 1 |
T-W-3 | pojęcie osoby fizycznej i prawnej, w tym rodzaje osób prawnych, zagadnienie zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych | 1 |
T-W-4 | pojęcie i rodzaje czyności prawnych, wady oświadczenia woli | 1 |
T-W-5 | sposoby zawarcia umowy - oferta, negocjacje, aukcja i przetarg; przedstawicielstwo ze szczególnym uwzględnieniem pełnomocnictwa i prokury | 1 |
T-W-6 | Dawność i przedawnienie; pojęcie, strony i przedmiot stosunku obligacyjnego, cechy charakterystyczne | 1 |
T-W-7 | powstanie zobowiązania, zdarzenia go kreujące (czynność prawna, konstytutywne orzeczenie sądu, akty administrac yjne, inne, w tym: bezpodstawne wzbogacenie, czyn niedozwolony, prowadzenie cudzych spraw bez zlecenia, cechy charakterystyczne | 1 |
T-W-8 | wykonianie, niewykonanie i nienależyte wykonanie zobowiązania; zasady ogólne i skutki dla stron | 1 |
T-W-9 | wybrane przykłady umów o przeniesienie praw, w tym sprzedaż, pożyczka, zamiana, darowizna, o korzystanie z cudzych praw i rzeczy: najem, dzierżawa | 1 |
T-W-10 | umowa zlecenia, umowa o pracę, pojęcie, cechy, strony i podstawy nawiązania stosunku pracy | 1 |
T-W-11 | nowe formy zatrudnienia, pojęcie i elementy fakultatywne i obligatoryjne umów o pracę. Ustawowe standardy zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, bez względu na formę jej świadczenia | 1 |
T-W-12 | sposoby rozwiązania umów o pracę ze szczególnym uwzględnieniem za i bez wypowiedzenia, konstrukcje prawne, roszczenia pracownize | 1 |
T-W-13 | obowiązki stron stosunku pracy; grupy szczególnie chronione w KP ze szczególnym uwzględnieniem statusu kobiety pracownika | 1 |
T-W-14 | wynagrodzenie, urlop i odpowiedzialność pracowników: podstawowe uregulowania prawne | 1 |
T-W-15 | pracownik a przedsiębiorstwa; formy prowadzenia działalności gospodarczej - ogólnie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład o charakterze informacyjnym, pogadanka, wyjaśnienia i objaśnienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena podsumuwująca weryfikująca wiedzę studenta materiału wykładowego w postaci kolokwium egzaminacyjnego: trzy zagadnienia opisowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_A08-2_W01 umiejętność definiowania podstawowych pojęć nauk prawnych, umiejętność objaśniania podstawowych konstrukcji prawnych, właściwy dobór instytucji z punktu widzenia rozwiązań prawnych | ME_1A_W08 | T1A_W08, T1A_W10 | InzA_W03 | C-1 | T-W-7, T-W-3, T-W-13, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-5, T-W-11, T-W-15, T-W-10, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-14 | M-1 | S-1 |
ME_1A_A08-2_W02 Zna prawne i ekonomiczne podstawy prowadzenia działaności gospodarczej przez pryzmat znajomości podstawowych pojęć prawa cywilnego i prawa pracy. | ME_1A_W09, ME_1A_W11 | T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-11, T-W-14, T-W-3, T-W-6, T-W-12, T-W-9, T-W-5, T-W-2, T-W-13, T-W-8, T-W-1, T-W-10, T-W-4, T-W-15, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_A08-2_U13 Potrafi ustlaić źródła prawa, literaturę prawniczą i zintegrować ją z potrzebnym stanem faktycznym. Potrafi ustalić zakres obowiązywania przepisów z danej materii, w tym z zakresu prawa cywilnego, bezpieczestwa i higieny pracy oraz prawa pracy. | ME_1A_U11 | T1A_U11 | InzA_U03 | C-1 | T-W-10, T-W-6, T-W-15, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-8, T-W-11, T-W-14, T-W-13, T-W-12, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_A08-2_K07 Otwarty na potrzebę korzystania ze źródeł prawa, ma świadomość potrzeby dostosowywania swoich zachowań w oparciu i w granicach obowiązującego prawa. | ME_1A_K01, ME_1A_K02, ME_1A_K05 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-11, T-W-12, T-W-15, T-W-9, T-W-13, T-W-8, T-W-14, T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-6, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_A08-2_W01 umiejętność definiowania podstawowych pojęć nauk prawnych, umiejętność objaśniania podstawowych konstrukcji prawnych, właściwy dobór instytucji z punktu widzenia rozwiązań prawnych | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć nauk prawnych. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia nauk prawnych. | |
3,5 | Jak wyżej, ale w stopniu płynnym. | |
4,0 | Jak wyżej, ale dodatkowo potrafi objaśnić podstawowe konstrukcje z nauk prawnych, w tym budowę normy prawnej. | |
4,5 | Jak wyżej, ale dodatkowo wychodzi poza materię wykładową. | |
5,0 | Jak wyżej, plus zna orzeczenia sądowe dookreślające znaczenie podtsaowych instytucji. | |
ME_1A_A08-2_W02 Zna prawne i ekonomiczne podstawy prowadzenia działaności gospodarczej przez pryzmat znajomości podstawowych pojęć prawa cywilnego i prawa pracy. | 2,0 | Student nie zna prawnych podstaw prowadzenia działalności gospodarczej. |
3,0 | Student zna podstawy prawne prowadzenia działalności gospodarczej. Zna formy organizacyjne jej prowadzenia. | |
3,5 | Jak wyżej, a nadto, zna prawną strukturę jednostek organizacyjnych wramach której jest ona prowadzona. | |
4,0 | Jak wyżej, a nadto, zna "ścieżkę" rejestrowania działaności gospodarczej. | |
4,5 | Jak wyżej a nadto zna zasady odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzenia działaności gospodarczej. | |
5,0 | Jak wyżej, a nadto, student biegle zna prawne i ekonomiczne podstawy działaności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_A08-2_U13 Potrafi ustlaić źródła prawa, literaturę prawniczą i zintegrować ją z potrzebnym stanem faktycznym. Potrafi ustalić zakres obowiązywania przepisów z danej materii, w tym z zakresu prawa cywilnego, bezpieczestwa i higieny pracy oraz prawa pracy. | 2,0 | Student nie potrafi poruszać się w prawie, nie potrafi ustalić źródeł prawa. |
3,0 | Student potrafi określić źródła prawa, określić lokalizację przepisów prawa w stopniu miernym. | |
3,5 | Jak wyżej w szerszym zakresie, a nadto potrafi rozrózniać gałęzie prawa. | |
4,0 | Jak wyżej ale w szerszym zakresie, a nadto potrafi kwalifikować proste zdarzenia faktyczne do podstawowych przepisów. | |
4,5 | Jak wyże, ale w szerszym zakresie, przy czym, potrafi krytyczne ocenić źródła regulacji. | |
5,0 | Jak wyżej, ale student ujawnia zainteresowanie wychodzące poza meterię wykładową, a dotyczącą przedmiotu wykładów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_A08-2_K07 Otwarty na potrzebę korzystania ze źródeł prawa, ma świadomość potrzeby dostosowywania swoich zachowań w oparciu i w granicach obowiązującego prawa. | 2,0 | Student nie dostrzega potrzeby korzystania ze źródeł prawa, nie jest zorientowany w możliwościach ich odszukania nawet w ogólnych środkach komunikacji internetowej. |
3,0 | Student uznaje potrzebę korzystania ze źródeł prawa jako konieczność, tak samo, jak i dostosowywania się do prawa. | |
3,5 | Student ma potrzebę wychodzenia poza konieczność i uznaje prawo jako środek służący ochronie prawnie ważnych wartości i dóbr. | |
4,0 | Jak wyżej, z tym że dodatkowo śledzi zmiany w przepisach. | |
4,5 | Jak wyżej, a nadto potrafi krytyczne i kreatywnie odnieść się do analizowanych stanów faktycznych z punktu widzenia treści obowiązujących przepisów. | |
5,0 | Jak wyżej, a nadto, w sposób biegły potrafi odnaleźć przepisy prawa, skorelować się do potrzebami chwili. |
Literatura podstawowa
- T. Chuwin, T. Stawecki, P. Winczorek, Wstęp do prawoznawstwa, C.H. Beck, 5 wydanie, Warszawa, 2009, 5
- Z. Radwański, A. Olejniczak, Prawo cywilne - część ogólna, C.H. Beck, Warszawa, 2011, 11
- L. Florek, Prawo pracy, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 12
Literatura dodatkowa
- J. Nowacki, Wstęp do prawoznawstwa, Oficyna a Wolters Kluwers, Warszawa, 2007, 3
- A. Kawałko, H. Witczak, Zobowiązania, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 3
- G. Michniewicz, Prawo w działaności gospodarczej, Brandta, Bydgoszcz, 2010, 1