Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie jakością | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mścisław Pietkiewicz <itm@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących budowy, organizacji i funkcjonowania przedsiębiorstw. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie koncepcji zarządzania jakością. |
C-2 | Budowa systemu zarządzania jakością według norm ISO serii 9000. |
C-3 | Ukształtowanie pro-jakościowego rozumienia celu przedsiębiorstwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane pojęcia w zakresie zarządzania, zarządzania jakością wg PN-EN ISO 9000:2006. | 1 |
T-W-2 | Przedsiębiorstwo jako system otwarty: elementy systemowe w działalności przedsiębiorstwa,procesy funkcjonujące w przedsiebiorstwie, relacje przedsiębiorstwa z otoczeniem. | 2 |
T-W-3 | Normalizacja w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem. | 1 |
T-W-4 | Zasady zarządzania jakością. | 2 |
T-W-5 | System Zarządzania Jakością zgodnie z wymaganiami PN-EN ISO 9001:2009. | 4 |
T-W-6 | Wytyczne dotyczące doskonalenia, innowacji oraz uczenia się organizacji (wg PN-EN ISO 9004:2010). | 3 |
T-W-7 | Bezpieczeństwo stron zainteresowanych uwarunkowane jakością zasobów, procesów i wyrobów organizacji. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna: czytanie literatury, przygotowanie do zaliczenia. | 14 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu. | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informujący w formie prezentacji oparty na przykładach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w postaci pisemnej lub ustnej (w zależności od ilości studentów) w oparciu o pytania otwarte. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_A08-1_W01 Potrafi zdefiniować pojęcia związane z zarządzaniem jakością. | ME_1A_W09 | T1A_W08, T1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1 |
ME_1A_A08-1_W02 Potrafi scharakteryzować wybrane wymagania systemu zarządzania jakością. | ME_1A_W09 | T1A_W08, T1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_A08-1_U01 Posiada umiejętność identyfikacji zdolności organizacji do spełnienia wymagań klienta. | ME_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-3, C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_A08-1_K01 Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy. | ME_1A_K01, ME_1A_K05 | T1A_K01, T1A_K06 | InzA_K02 | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_A08-1_W01 Potrafi zdefiniować pojęcia związane z zarządzaniem jakością. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej terminologii z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował wybrane pojęcia w zakresie zarządzania. | |
3,5 | Student opanował wybrane pojęcia w zakresie zarządzania i zarządzania jakością. | |
4,0 | Student opanował terminologię związaną z tematyką przedmiotu w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować dowolne pojęcia w zakresie zarządzania i zarządzania jakością. | |
5,0 | Student opanował terminologię związaną z zakresem zajęć w sposób bardzo dobry i wykazuje szersze zainteresowanie przedmiotem. | |
ME_1A_A08-1_W02 Potrafi scharakteryzować wybrane wymagania systemu zarządzania jakością. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student identyfikuje wymagania systemu zarządzania jakością. | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować wybrane wymagania systemu zarządzania jakością i procesy z nimi związane. | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować i zinterpretować wybrane wymagania systemu zarządzania jakością. | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować wybrane wymagania systemu zarządzania jakością oraz identyfikować procesy zachodzące w organizacji, związane z ich spełnieniem. | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować prezentrowane wymagania systemu zarządzania jakością oraz analizować procesy związane z ich realizacją, ponadto wykazyje szersze zainteresowanie tematyką przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_A08-1_U01 Posiada umiejętność identyfikacji zdolności organizacji do spełnienia wymagań klienta. | 2,0 | Student nie wykazuje umiejętności w zakresie analizy zagadnień związanych z zakresem przedmiotu. |
3,0 | Student posiada umięjętność analizy środków organizacji. | |
3,5 | Student posiada umięjętność charakteryzowania zasobów organizacji. | |
4,0 | Student posiada umiejętność analizy sytuacji, doboru środków niezbędnych do realizacji wybranych przedsięwzięć realizowanych w organizacji. | |
4,5 | Student posiada umiejętność analizy zadanej sytuacji, doboru środków niezbędnych do realizacji wybranych przedsięwzięć realizowanych w organizacji. | |
5,0 | Student posiada umiejętność analizy zadanej sytuacji, opracowywania i interpretacji przedsięwzięć w odniesieniu do zdolności organizacji do spełnienia wymagań klienta. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_A08-1_K01 Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy. | 2,0 | Student nie wykazał aktywnej postawy wobec realizowanego przedmiotu. |
3,0 | Jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością zawartych w normach ISO serii 9000 | |
3,5 | Student posiada umiejętność scharakteryzowania wybranych wymagań wobec systemu zarządzania jakością. | |
4,0 | Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i jest otwarty na dalsze pogłebiania tej wiedzy | |
4,5 | Student posiada zdolność identyfikacji wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące pomiędzy wybranymi elementami systemu. | |
5,0 | Student jest świadomy wymagań wobec systemu zarządzania jakością i postrzega relacje zachodzące między nimi. Rozumie konieczności stałej weryfikacji posiadanej wiedzy. |
Literatura podstawowa
- J. Łunarski, Zarządzanie jakością. Standardy i zasady, WNT, Warszawa, 2008
- S. Wawak, Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Helion, Gliwice, 2011
- Łańcucki J., Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM, Wydawnictwo AE, Poznań, 2006
- Szczepańska K., Zarządzanie jakością w dążeniu do doskonałości., C.H.Beck, Warszawa, 2011
- Urbaniak M., Zarządzanie jakością - Teoria i praktyka, Diffin, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- A. Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2005
- Sikora T., Koncepcja zarządzania jakością. Doświadczenia i perspektywy., Wydawnictwo UE, Kraków, 2008