Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)

Sylabus przedmiotu Użytki zielone w krajobrazach przyrodniczym, rolniczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agronomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Użytki zielone w krajobrazach przyrodniczym, rolniczym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zasad gospodarowania na użytkach zielonych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie kryteriów wyznaczających funkcje użytków zielonych oraz możliwości ich wielokierunkowego wykorzystania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Czynniki modyfikujące krajobraz przyrodniczy i rolniczy z udziałem użytków zielonych. Znaczenie użytków zielonych w gospodarstwach rolnych. Rola i zakres oddziaływania czynników siedliskowych na potencjał produkcyjny użytków zielonych. Walory przyrodnicze użytków zielonych w różnych warunkach siedliskowych. Rola nawierzchni trawiastych w róznych w przestrzeniach pozaprodukcyjnych.20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2Konsultacje10
A-K-3Studiowanie literatury30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C04-2_W01
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu waloryzacji przyrodniczej i rolniczej oraz działalności gospodarczej w zróżnicowanych warunkach siedliskowych i krajobrazie.
ROL_3A_W06C-1T-K-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C04-2_U01
Wykazuje się umiejętnością różnicowania ekosystemów trawistych w kontekście ich wykorzystania.
ROL_3A_U05C-1T-K-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_3A_C04-2_K01
Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji wykorzystania użytków zielonych z zachowaniem środowiska naturalnego.
ROL_3A_K02C-1T-K-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C04-2_W01
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu waloryzacji przyrodniczej i rolniczej oraz działalności gospodarczej w zróżnicowanych warunkach siedliskowych i krajobrazie.
2,0Nie ma wiedzy z zakresu ekosystemów trawiastych.
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu ekosystemów trawiastych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C04-2_U01
Wykazuje się umiejętnością różnicowania ekosystemów trawistych w kontekście ich wykorzystania.
2,0Nie ma umiejętności różnicowania ekosystemów trawistych w kontekście ich wykorzystania.
3,0Wykazuje się podstawowymi umiejętnościami różnicowania ekosystemów trawistych w kontekście ich wykorzystania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_3A_C04-2_K01
Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji wykorzystania użytków zielonych z zachowaniem środowiska naturalnego.
2,0Nie ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji wykorzystania użytków zielonych z zachowaniem środowiska naturalnego.
3,0Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji wykorzystania użytków zielonych z zachowaniem środowiska naturalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Frey L., Polska księga traw, IB im. W. Szafera PAN, Kraków 2002, 2002
  2. Rogalski M., Łąkarstwo, KURPISZ Poznań, Poznań 2004, 2004

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Czynniki modyfikujące krajobraz przyrodniczy i rolniczy z udziałem użytków zielonych. Znaczenie użytków zielonych w gospodarstwach rolnych. Rola i zakres oddziaływania czynników siedliskowych na potencjał produkcyjny użytków zielonych. Walory przyrodnicze użytków zielonych w różnych warunkach siedliskowych. Rola nawierzchni trawiastych w róznych w przestrzeniach pozaprodukcyjnych.20
20

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach20
A-K-2Konsultacje10
A-K-3Studiowanie literatury30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C04-2_W01Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu waloryzacji przyrodniczej i rolniczej oraz działalności gospodarczej w zróżnicowanych warunkach siedliskowych i krajobrazie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_W06Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu waloryzacji przyrodniczej i rolniczej oraz działalności gospodarczej w zróżnicowanym krajobrazie.
Cel przedmiotuC-1Poznanie kryteriów wyznaczających funkcje użytków zielonych oraz możliwości ich wielokierunkowego wykorzystania.
Treści programoweT-K-1Czynniki modyfikujące krajobraz przyrodniczy i rolniczy z udziałem użytków zielonych. Znaczenie użytków zielonych w gospodarstwach rolnych. Rola i zakres oddziaływania czynników siedliskowych na potencjał produkcyjny użytków zielonych. Walory przyrodnicze użytków zielonych w różnych warunkach siedliskowych. Rola nawierzchni trawiastych w róznych w przestrzeniach pozaprodukcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy z zakresu ekosystemów trawiastych.
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu ekosystemów trawiastych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C04-2_U01Wykazuje się umiejętnością różnicowania ekosystemów trawistych w kontekście ich wykorzystania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_U05Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficz-nych technik przy opracowywaniu nowych technolo-gii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Poznanie kryteriów wyznaczających funkcje użytków zielonych oraz możliwości ich wielokierunkowego wykorzystania.
Treści programoweT-K-1Czynniki modyfikujące krajobraz przyrodniczy i rolniczy z udziałem użytków zielonych. Znaczenie użytków zielonych w gospodarstwach rolnych. Rola i zakres oddziaływania czynników siedliskowych na potencjał produkcyjny użytków zielonych. Walory przyrodnicze użytków zielonych w różnych warunkach siedliskowych. Rola nawierzchni trawiastych w róznych w przestrzeniach pozaprodukcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma umiejętności różnicowania ekosystemów trawistych w kontekście ich wykorzystania.
3,0Wykazuje się podstawowymi umiejętnościami różnicowania ekosystemów trawistych w kontekście ich wykorzystania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_3A_C04-2_K01Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji wykorzystania użytków zielonych z zachowaniem środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-1Poznanie kryteriów wyznaczających funkcje użytków zielonych oraz możliwości ich wielokierunkowego wykorzystania.
Treści programoweT-K-1Czynniki modyfikujące krajobraz przyrodniczy i rolniczy z udziałem użytków zielonych. Znaczenie użytków zielonych w gospodarstwach rolnych. Rola i zakres oddziaływania czynników siedliskowych na potencjał produkcyjny użytków zielonych. Walory przyrodnicze użytków zielonych w różnych warunkach siedliskowych. Rola nawierzchni trawiastych w róznych w przestrzeniach pozaprodukcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji wykorzystania użytków zielonych z zachowaniem środowiska naturalnego.
3,0Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji wykorzystania użytków zielonych z zachowaniem środowiska naturalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0