Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Planowanie przestrzenne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z przedmiotu wstęp do planowania przestrzennego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z etapami procesu planistycznego, zasadą konstrukcji i rolą miejsowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. |
C-2 | Zapoznanie studentów z problematyką złożoności i współzależności procesów i ralacji zachodzących w przestrzeni miejskiej w wymiarze kulturowym, społeczno-gospodarczym i ekologicznym oraz z zasadami planowania i projektowania urbanistycznego w zakresie kształtowania złożonego zespołu urbanistycznego. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności sporządzania inwentaryzacji urbanistycznych i dokonania analiz urbanistyczno-krajobrazowych skomplikowanego pod względem przestrzenno-funkcjonalnym środowiska miejskiego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Inwentaryzacja i analizy urbanistyczno-krajobrazowe stanu istniejącego terenu objętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zajęcia terenowe. Diagnoza sił i problemów terenu. | 4 |
T-A-2 | Formy i zasady zapisów i rysunku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - język i technika. Analiza ustaleń planu miejscowego w zakresie przeznaczenia i dostępności, struktury przestrzennej i zasad kształtowania zabudowy, ochrony kulturowej i przyrodniczej obszaru, w aspekcie możliwości zapewnienia zrównoważonego rozwoju miejsca, w tym ochrony jego walorów historycznych i krajobrazowych oraz podniesienia atrakcyjności społeczno-gospodarczej, estetycznej i użytkowej. na obszarze miejskim. | 6 |
10 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Metodyka i etapy projektu urbanistycznego. | 2 |
T-P-2 | Wykorzystanie informacji z analiz i inwentaryzacji urbanistycznych, danych środowiskowych dla sformułowania wytycznych i parametrów planistycznych i urbanistycznych, w tym ograniczeń. | 4 |
T-P-3 | Opracowanie koncepcji urbanistycznej złożonej pod wzgędem funkcjonalno-przestrzennym miejskiej struktury urbanistycznej. Kreacja sieci przestrzeni publicznej, układu komunikacyjnego, struktury zabudowy. Określenie powiązań funkcjonalnych, przestrzennych i krajobrazowych. Zapis głównych cech i elementów projektu w formie planistycznej. | 12 |
T-P-4 | Prezentacja i ocena projektów urbanistycznych. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | System planowania przestrzennego w Polsce. Struktura dokumentów i procesu planistycznego. Specyfika dokumentów o charakterze strategicznym, regulacyjnym i operacyjnym. | 2 |
T-W-2 | Cechy i struktura miasta. Rola i specyfika miejskiej przestrzeni publicznej. Uwarunkowania przeznaczania i kształtowania przestrzeni miejskiej. Zasady inwentaryzacji, waloryzacji i delimitacji przestrzeni. | 3 |
T-W-3 | Formy ochrony kulturowej i przyrodniczej krajobrazu. | 2 |
T-W-4 | Zasady kształtowania struktur funkcjonalno-przestrzennych, kompozycja urbanistyczna i kompozycja krajobrazu, parametry urbanistyczne, formy i gabaryty zabudowy, funkcje i obsługa infrastrukturalna terenów. | 2 |
T-W-5 | Procedura sporządzania i uchwalania Miejscowego Zagospodarowania Przestrzennego, finansowe skutki Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego. Dokumentacja około planistyczna. | 2 |
T-W-6 | Planowanie w skali regionu i gminy – Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa, Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy– charakterystyka i procedura sporządzania. | 2 |
T-W-7 | Zrównoważony rozwój - ewolucja koncepcji, definicja i kontekst miejski. Przykłady rozwiązań wzorcowych w miastach. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | praca studialno-analityczna obszaru objętego planem. | 10 |
A-A-3 | przegotowanie koreferatu do planu | 10 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-P-2 | praca nad projektem i jego prezentacją poza zajęciami | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studia literatury i rozwiązań wzorcowych. | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | ćwiczenia projektowe |
M-5 | metoda przypadków, prezentacja |
M-6 | zajęcia terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wartości merytorycznej, indywidualności, trafności i spójności rozwiązań oraz walorów estetycznych projektu urbanistycznego i zapisu jego głównych cech i elementów w formie planistycznej. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena zaangażowania i wkładu merytorycznego studenta do dyskusji dydaktycznej |
S-3 | Ocena formująca: Ocena poprawności metody, kompletności i wartości merytorycznej wniosków części studialno-analitycznej terenu objętego opracowaniem. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C19_W01 Student wskazuje i objaśnia zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze. | AK_1A_W16, AK_1A_W10 | A1_W10, A1_W11, R1A_W08, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03 | C-2, C-1 | T-W-7, T-A-2, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-6 | M-5, M-1, M-4, M-2 | S-4, S-1 |
AK_1A_C19_W02 Student ma wiedzę na temat zasad komponowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje dotyczące planowania miast i współczesne tendencje w ich kształtowaniu. | AK_1A_W10 | R1A_W08, T1A_W08 | InzA_W03 | C-2 | T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-W-4, T-P-1 | M-4, M-2, M-5 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C19_U01 Student potrafi w stopniu podstawowym projektować struktury urbanistyczne, programować, wymiarować i komponować przestrzeń miejską, wizualizując jej formę oraz zapisać w formie rysunku i tekstu planu główne wytyczne pozwalające na budowę ładu i jakości przestrzeni oraz jej walorów użytkowych i kulturowych. | AK_1A_U10, AK_1A_U07, AK_1A_U05 | A1_U21, R1A_U02, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-3, C-2 | T-A-2, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-W-4, T-P-3 | M-4, M-2, M-1, M-5 | S-1, S-3 |
AK_1A_C19_U02 Student potrafi analizować i waloryzować przestrzeń miejską, rozumiejąc zachodzące zależności przestrzenne i funkcjonalne pomiędzy jej poszczególnymi komponentami, a użytkownikami. | AK_1A_U08, AK_1A_U11, AK_1A_U03 | R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, T1A_U01, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05 | C-3 | T-P-2, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-A-1, T-W-4 | M-1, M-2, M-6, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C19_K01 Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym. | AK_1A_K11, AK_1A_K07, AK_1A_K08, AK_1A_K01, AK_1A_K09 | A1_K02, A1_K03, A1_K05, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02, T1A_K04, T1A_K05 | InzA_K01 | C-2 | T-W-6, T-W-1, T-P-3, T-P-1, T-W-7, T-W-2, T-P-4 | M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C19_W01 Student wskazuje i objaśnia zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze. | 2,0 | Student ma szczątkową wiedzę na temat zasad realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, nie potrafi wskazać uwarunkowań, znaczenia i konsekwencji procesu. |
3,0 | Student wskazuje niektóre zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, pobieżnie charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze. | |
3,5 | Student wskazuje większość zasad realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze. | |
4,0 | Student wskazuje zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, dobrze charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze. | |
4,5 | Student wskazuje zasady realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, w pełni charakteryzuje jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze. | |
5,0 | Student ma pogłębioną wiedzę na temat zasad realizacji procesu miejscowego planowania przestrzennego, w pełni charakteryzuje i objaśnia jego uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje społeczne, kulturowe i przyrodnicze. | |
AK_1A_C19_W02 Student ma wiedzę na temat zasad komponowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje dotyczące planowania miast i współczesne tendencje w ich kształtowaniu. | 2,0 | Student nie tłumaczy poprawnie podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania struktur urbanistycznych i nie rozpoznaje głównych koncepcji planowania miast. |
3,0 | Student poprawnie tłumaczy opisowo większość podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje część głównych koncepcji planowania miast. | |
3,5 | Student poprawnie tłumaczy opisowo podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania struktur urbanistycznych i rozpoznaje i pobieżnie charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast. | |
4,0 | Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące komponowania i projektowania struktur urbanistycznych, wskazuje i charakteryzuje większość głównych koncepcji planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu. | |
4,5 | Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczące komponowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, wskazuje i charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu. | |
5,0 | Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie zasady dotyczących komponowania i projektowania struktur urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, cechujące się wysoką jakością, wskazuje i w pełni charakteryzuje główne koncepcje planowania miast i współczesne tendencje w ich projektowaniu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C19_U01 Student potrafi w stopniu podstawowym projektować struktury urbanistyczne, programować, wymiarować i komponować przestrzeń miejską, wizualizując jej formę oraz zapisać w formie rysunku i tekstu planu główne wytyczne pozwalające na budowę ładu i jakości przestrzeni oraz jej walorów użytkowych i kulturowych. | 2,0 | Zastosowane rozwiązania przestrzenne cechuje zupełne niezrozumienie zasad kompozycji urbanistycznej oraz nieumiejętność poprawnego programowania struktury urbanistycznej oraz brak stosowania się do podstawowych przepisów i norm. Student nie potrafi skutecznie posługiwać się techniką i językiem planistycznym. |
3,0 | Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej w sposób śwaidczący o słabym rozumieniu zasad kompozycji urbanistycznej oraz programowania struktury urbanistycznej. Student potrafi zapisać planistycznie tylko niektóre wytyczne zawarte w koncepcji. | |
3,5 | Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej bez większych błądów, której jednak nie cechuje oryginalność i wysoka jakość rozwiązań przestrzennych i funkcjonalnych. Student potrafi zapisać planistycznie główne wytyczne zawarte w koncepcji. | |
4,0 | Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej, którą cechuje dobra jakość rozwiązań przestrzennych i funkcjonalnych. Student potrafi zapisać planistycznie główne wytyczne zawarte w koncepcji. | |
4,5 | Student wykonuje koncepcję zagospodarowania miejskiej struktury urbanistycznej, którą cechuje poprawność merytoryczna i oryginalność przyjętych rozwiązań oraz wysokie walory urbanistyczno-krajobrazowe, której wytyczne potrafi bezbłędnie zapisać w formie planistycznej. | |
5,0 | Student potrafi opracować koncepcję programowo-przestrzenną struktury urbanistycznej, którą cechuje poprawność merytoryczna i oryginalność przyjętych rozwiązań oraz wybitne walory urbanistyczno-krajobrazowe, której wytyczne potrafi bezbłędnie i twórczo zapisać w formie planistycznej. | |
AK_1A_C19_U02 Student potrafi analizować i waloryzować przestrzeń miejską, rozumiejąc zachodzące zależności przestrzenne i funkcjonalne pomiędzy jej poszczególnymi komponentami, a użytkownikami. | 2,0 | Student nie potrafi sporządzć inwentaryzacji terenu ani przeprowadzić analizy urbanistycznej i krajobrazowej przestrzeni zurbanizowanej. |
3,0 | Student poprawnie dokonuje inwentaryzacji terenu, ale bez umiejątności analizy i oceny walorów urbanistyczno-krajobrazowych przestrzeni zurbanizowanej. | |
3,5 | Student dokonuje inwentaryzacji terenu oraz potrafi dokonać podstawowej analizy urbanistyczno-krajobrazowej przestrzeni zurbanizowanej. | |
4,0 | Student bezbłędnie dokonuje inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać analizy urbanistyczno-krajobrazowej rozpoznając i oceniając jej walory i obszary problemowe. | |
4,5 | Student bezbłędnie dokonuje inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębionej analizy urbanistyczno-krajobrazowej twórczo oceniając i klasyfikując jej walory i obszary problemowe wskazując na możliwe kierunki działań przestrzennych. | |
5,0 | Student bezbłędnie dokonuje inwentaryzacji terenu, potrafi dokonać pogłębionej analizy urbanistyczno-krajobrazowej twórczo oceniając i klasyfikując jej walory i obszary problemowe wskazując i oceniając możliwe kierunki działań przestrzennych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C19_K01 Student jest zdolny do kreatywnej i odpowiedzialnej pracy w zespole projektowym. | 2,0 | Student w najmniejszym stopniu nie potrafi kratywnie działać w zespole projektowym. |
3,0 | Student nie wykazuje kreatywności w zespole projektowym, potrafi jednak współpracować z grupą. | |
3,5 | Student w niewielkim stopniu wspomaga zespół własnymi pomysłami, potrafi współpracować z zespołem projektowym. | |
4,0 | Student wykazuje się dużymi zdolnościami interpersonalnymi, dobrze współpracuje z zespołem projektowym. | |
4,5 | Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc przyjmować różne role. | |
5,0 | Student wykazuje się bardzo dużymi zdolnościami interpersonalnymi, twórczo współpracuje z zespołem projektowym, potrafiąc swobodnie przyjmować różne role. |
Literatura podstawowa
- Boehm A., Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu. O czynniku kompozycji, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2006
- Chmielewski M., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza Polietechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
- Lewicki P. i in., Elementy analizy urbanistycznej, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1998
- Kwaśniak P., Plan miejscowy w systemie zagospodarowania przestrzennego, Warszawa, 2009
- Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27.03.2003 r., DzU nr 80, poz.717, 2003
Literatura dodatkowa
- Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, 2004
- Giedych R., Szumański M., Tereny zieleni jako przedmiot planowania miejscowego., Warszawa, 2005
- Wesołowski J., Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź, 2008
- Mironowicz I., Technika zapisu planistycznego., Instytut rozwoju miast, Kraków, 2005