Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Strategia rozwoju gminy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Strategia rozwoju gminy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii i zarządzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie umiejętności analizy danych i oceny sytuacji na poziomie jednostek samorządu terytorialnego i określania na tej podstawie celów, kierunków i działań sprzyjających rozwojowi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza dokumentów strategicznych wybranych gmin. | 15 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt - Opracowanie diagnozy stanu – dobór i interpretacja danych. Prognozowanie zmian. Analiza SWOT. Budowanie celów i kierunków działań. Monitoring i ewaluacja. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady konstruowania lokalnej polityki społeczno-gospodarczej i wyrażania jej w formie strategii rozwoju. | 8 |
T-W-2 | Różne ujęcia strategii rozwoju | 4 |
T-W-3 | Uwarunkowania rozwoju zasoby, jakość życia, uwarunkowania rynkowe. Analiza zasobów. | 8 |
T-W-4 | Konstruowanie misji rozwoju. Warianty strategii. Analiza kosztów i zysków. Metody tworzenia strategii rozwoju | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Opracowanie wybranych elementów analizy dokumentów strategicznych | 15 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-P-2 | Czytanie zaleconej literatury | 15 |
A-P-3 | Opracowanie elementów projektu | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjno-problemowy |
M-2 | analiza danych w grupach |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie |
S-2 | Ocena formująca: etapowa ocena zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: test wiedzy z zakresu treści wykładowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C28_W01 Ma wiedzę na temet czynników kształtujących rozwój miast i wsi, oraz powiązaniach i zależnościach zachodzących między nimi w różnej skali. | GP_1A_W12, GP_1A_W17 | S1A_W02, S1A_W03, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C28_U01 Potrafi pozyskać informacje z różnych źródeł niezbędne do opracowania dignozy jednostki samorządu terytorialnego. | GP_1A_U11 | S1A_U05 | — | C-1 | T-A-1 | M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C28_K01 Posiada zolności twórczego myślenia pozwalające na określenie kierunków rozwoju miasta i gminy oraz wskazania odpowiednich działań sprzyjających rozwojowi. | GP_1A_K08 | R1A_K04, S1A_K04, T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-P-1 | M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C28_W01 Ma wiedzę na temet czynników kształtujących rozwój miast i wsi, oraz powiązaniach i zależnościach zachodzących między nimi w różnej skali. | 2,0 | Student nie posiada wystarczającej wiedzy na temat czynników kształtujących rozwój miast i wsi |
3,0 | Student posiada postawowy zasób wiedzy na temat czynników kształtujących rozwój miast i wsi, potrafi wymienić kilka z nich | |
3,5 | Student posiada podstawowy zasób wiedzy na temat czynników kształtujacych rozwój miast i wsi, potrafi wymienić i scharakteryzować kilka z nich | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat czynników kształtujących rozwój miast i wsi, która jest wystarczająca dla wskazania podstawowych powiązań i zaleznosci zachodzących w róznej skali. | |
4,5 | Student posiada rozszerzoną wiedzę na temat czynników kształtujących rozwój miast i wsi i potrafi na tej podstawie analizować i wskazywać postawowe powiązania i zaleznosci zachodzące w różnej skali. | |
5,0 | Student biegle posługuje się wiedzą na temat czynników kształtujących rozwój miast i wsi, analizując i wskazując postawowe zależności i powiązania zachodzące w różnej skali. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C28_U01 Potrafi pozyskać informacje z różnych źródeł niezbędne do opracowania dignozy jednostki samorządu terytorialnego. | 2,0 | Student nie potrafi pozyskiwac informacji niezbędnych do opracowania diagnozy stanu jednostki samorządu terytorialnego |
3,0 | Student potrafi pozyskać podstawowe informacje niezbędne do opracowania diagnozy stanu jednostki samorządu terytorialnego ale potrzebuje do tego celu pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi pozyskać podstawowe informacje niezbędne do opracowania diagnozy stanu jednostki samorządu terytorialnego ale potrzebuje do tego celu niewielkiej pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi samodyielnie pozyskać podstawowe informacje niezbędne do opracowania diagnozy stanu jednostki samorządu terytorialnego | |
4,5 | Student potrafi pozyskać dużą ilość informacji niezbędnych do opracowania diagnozy stanu jednostki samorządu terytorialnego ale potrzebuje do tego celu pomocy nauczyciela. | |
5,0 | Student potrafi pozyskać bardzo dużą ilość informacji niezbędnych do opracowania diagnozy stanu jednostki samorządu terytorialnego ale potrzebuje do tego celu pomocy nauczyciela. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C28_K01 Posiada zolności twórczego myślenia pozwalające na określenie kierunków rozwoju miasta i gminy oraz wskazania odpowiednich działań sprzyjających rozwojowi. | 2,0 | Student nie posiada zdolności twórczego myślenia pozwlających na określanie kierunków rozwoju miasta i gminy oraz wskazywania odpowiednich działań sprzyjających rozwojowi. |
3,0 | Student podejmuje próby twórczego myślenia pozwlające na określanie kierunków rozwoju miasta i gminy oraz wskazywania odpowiednich działań sprzyjających rozwojowi ale wymaga w tym pomocy nauczyciela | |
3,5 | Student podejmuje próby twórczego myślenia pozwlające na określanie kierunków rozwoju miasta i gminy oraz wskazywania odpowiednich działań sprzyjających rozwojowi ale wymaga w tym ograniczonej pomocy nauczyciela | |
4,0 | Student podejmuje próby twórczego myślenia pozwlające na określanie kierunków rozwoju miasta i gminy oraz wskazywania odpowiednich działań sprzyjających rozwojowi | |
4,5 | Student posiada zdolności twórczego myślenia pozwlające na określanie kierunków rozwoju miasta i gminy oraz wskazywania odpowiednich działań sprzyjających rozwojowi. | |
5,0 | Student posiada wysokie zdolności twórczego myślenia pozwlające na określanie kierunków rozwoju miasta i gminy oraz wskazywania odpowiednich działań sprzyjających rozwojowi. |
Literatura podstawowa
- Dziurbejko T., Planowanie rozwoju gminy jako instrument pozyskiwania funduszy pomocowych UE, Difin, Warszawa, 2006
- Markowski T., Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa, 1999