Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OS_2A_B02_U01 | Student analizuje negatywne oddziaływanie ksenobiotyków na środowisko i człowieka oraz potrafi dobrać podstawowe techniki pomiarowe do oceny zagrożenia wywołanego przez te substancje |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OS_2A_U02 | Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania. |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
---|
R2A_U03 | rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R2A_U04 | samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Student zna podstawowe pojęcia i zależności toksykologiczne, kinetykę i mechanizmy działania związków toksycznych, C1 |
---|
C-2 | Student rozumie ogólną problematykę toksykologii, klasyfikację trucizn, mechanizmy ich działania toksycznego oraz losy w organizmie, C2 |
C-3 | Student zna podstawowe mechanizmy działania biologicznego ksenobiotyków na organizmy żywe oraz systemy i zakresem badań toksyczności ksenobiotyków, w odniesieniu do oceny ryzyka zagrożenia dla ludzi, zwierząt i środowiska, C3 |
Treści programowe | T-W-1 | Terminologia ekotoksykologii. Historia, cele i zadania przedmiotu. Toksykologia jako nauka; kierunki rozwoju współczesnej toksykologii, zakres i przedmiot działania. Pojęcie trucizny i dawki. Zatrucia - ich rodzaje, przyczyny i struktura |
---|
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć z ekotoksykologii. Regulamin BHP w pracowni chemicznej. Omówienie tematów ćwiczeń i warunków zaliczenia przedmiotu ekotoksykologii. |
T-W-2 | Właściwości fizykochemiczne trucizn, budowa chemiczna związku a jego toksyczność. Mechanizmy działania trucizn. Czynniki fizykochemiczne i biologiczne a toksyczność związków chemicznych. Zależność dawka-reakcja, sposoby wyrażania dawek substancji, przeliczanie dawek (średnie dawki efektywne (ED50) trucizn środowiskowych: średnia dawka letalna (LD50), średnia koncentracja letalna (LC50), średni czas zamierania (LT50), NOEC, NOAEL, LOAEL). |
T-L-2 | Wykorzystanie aktywności enzymatycznej gleb, jako „wskaźnika żyzności gleb”. Wyznaczanie 50% progu toksyczności (LD50) zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi (kadm, , miedź) w stosunku do fosfataz glebowych. |
T-W-3 | Losy zanieczyszczeń w organizmie. Toksykokinetyka: wchłanianie, akumulacja i biomagnifikacja, biotransformacja trucizn w organizmie. Detoksykacja i biodegradacja trucizn w organizmie. Łańcuch troficzny trucizn (pokarmowy). |
T-L-3 | Określanie zawartości fluoru w materiale biologicznym przy użyciu metody potencjometrycznej. Występowanie, źródła zanieczyszczeń, oddziaływanie na środowisko naturalne i człowieka. Ekotoksykologia gleby. Odporność gleb na degradację. |
T-L-4 | Toksyczność żywności. Określenie zawartości azotanów w żywności pochodzącej z różnych źródeł. Występowanie, oddziaływanie na człowieka. |
T-W-4 | Toksykodynamika: mechanizm działania toksycznego: receptorowy, pozareceptorowy. Odległe skutki działania trucizn. Wpływ czynników środowiskowych na powstawanie nowotworów. Kancerogeneza, mutageneza i teratogeneza. |
T-W-5 | Najgroźniejsze ksenobiotyki w środowisku naturalnym. Ksenobiotyki zanieczyszczające wodę, glebę i powietrze. |
T-L-5 | Wskaźniki biologiczne. Wykorzystanie testów fitotoksyczności w bioindykacji skażeń środowiska naturalnego pestycydami. |
T-L-6 | Metody analityczne w toksykologii. Wykorzystanie chromatografii cieczowej przy oznaczaniu zawartości WWA w materiale biologicznym. |
T-W-6 | Mechanizmy działania toksycznego ksenobiotyków. Biotransformacja ksenobiotyków. Przemysłowe i rolnicze źródła skażeń. Skażenia środowiska a produkcja bezpiecznej żywności. |
T-W-7 | Charakterystyka wybranych metali ciężkich pod względem ich toksyczności. Występowanie, źródła zanieczyszczeń, forma występowania metali; oddziaływania na środowisko naturalne i człowieka. Arsen, Chrom, Kadm. |
T-L-7 | Oznaczanie zanieczyszczeń w materiałach użytku codziennego. |
T-L-8 | Prezentacje studentów na temat katastrof ekologicznych. Przyczyny i skutki. Propozycje metod naprawy skutków skażenia. Wpływ na organizm człowieka. |
T-W-8 | Charakterystyka wybranych metali ciężkich pod względem ich toksyczności. Występowanie, źródła zanieczyszczeń, forma występowania metali; oddziaływania na środowisko naturalne i człowieka. Nikiel, Ołów, Rtęć. |
T-W-9 | Charakterystyka wybranych związków nieorganicznych. Związki azotu: tlenki azotu, amoniak, azotany i azotyny, nitrozoaminy. Związki siarki, związki węgla, ozon. |
T-W-10 | Związki fluoru. Wpływ fluorków na fizjologię i metabolizm roślin a także organizm człowieka. |
T-W-11 | Zatrucia związkami organicznymi, źródła, toksyczność: WWA, PCB, Dioksyny, Pestycydy. |
T-W-12 | Promieniowanie elektromagnetyczne: naturalne i sztuczne źródła pr. Elektromagnetycznego, oddziaływanie pola elektromagnetycznego na organizmy żywe. |
T-W-13 | Radionuklidy w środowisku. Promieniowanie jonizujące: jednostki, źródła promieniowania, efekty biologiczne i wpływ promieniowania na zdrowie. Energetyka jądrowa. |
T-W-14 | Mydła, detergenty – środki powierzchniowo czynne. |
Metody nauczania | M-1 | Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
---|
M-2 | Analiza laboratoryjna materiału biologicznego |
M-3 | Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz laboratoryjnych |
M-4 | Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych |
---|
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi analizować negatywnego oddziaływania ksenobiotyków na środowisko i człowieka |
3,0 | Student w niewielkim stopniu analizuje negatywne oddziaływanie ksenobiotyków na środowisko i człowieka |
3,5 | Student sprawnie analizuje negatywne oddziaływanie ksenobiotyków na środowisko i człowieka oraz potrafi wymienić podstawowe techniki pomiarowe do oceny zagrożenia wywołanego przez te substancje |
4,0 | Student sprawnie analizuje negatywne oddziaływanie ksenobiotyków na środowisko i człowieka oraz potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe techniki pomiarowe do oceny zagrożenia wywołanego przez te substancje |
4,5 | Student sprawnie analizuje negatywne oddziaływanie ksenobiotyków na środowisko i człowieka oraz potrafi w dużym stopniu dobrać podstawowe techniki pomiarowe do oceny zagrożenia wywołanego przez te substancje |
5,0 | Student analizuje negatywne oddziaływanie ksenobiotyków na środowisko i człowieka oraz potrafi dobrać podstawowe techniki pomiarowe do oceny zagrożenia wywołanego przez te substancje |