Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Sylabus przedmiotu Kształtowanie i rewaloryzacja krajobrazu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie i rewaloryzacja krajobrazu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Urszula Banaś-Stankiewicz <Urszula.Banas-Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekologii i geografii fizycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy o genezie i zróżnicowaniu krajobrazów Polski. |
C-2 | Poznanie czynników abiotycznych, biotycznych i antropogenicznych warunkujących rozwój i funkcjonowanie krajobrazów różnych typów. |
C-3 | Poznanie specyfiki ekologicznej różnych typów krajobrazu w kontekście ich użytkowania i ochrony. |
C-4 | Nabycie umiejętności stosowania metod inwentaryzacji i waloryzacji elementów krajobrazowych w procesie planistycznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza czynników fizjograficznych: budowa geologiczna, geomorfologia, hydrologia, użytkowanie terenu. | 2 |
T-A-2 | Powiązania ekologiczne w krajobrazie chronionym. Budowa modelu funkcjonalnego. | 2 |
T-A-3 | Waloryzacja jakościowa i przestrzenna. Kryteria waloryzacji ekotopów. | 2 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody inwentaryzacji i oceny elementów składowych krajobrazu. | 2 |
T-L-2 | Program użytkowania obszaru studialnego. Ocena skutków realizacji zamierzeń projektowych. | 2 |
T-L-3 | Opracowanie syntetyczne studium kształtowania krajobrazu. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Krajobraz - pojęcia ogólne, klasyfikacja. Fizjograficzne podstawy podstawy rozwoju krajobrazów Polski północno-zachodniej. | 2 |
T-W-2 | Woda w krajobrazie. Ekologiczne podstawy rozwoju, ochrony i kształtowania ekosystemów mokradłowych. | 2 |
T-W-3 | Ekologiczne podstawy funkcjonowania jako podstawa kształtowania krajobrazów naturalnych. | 2 |
T-W-4 | Funkcjonowanie krajobazu rolniczego, rola siedlisk marginalnych. | 2 |
T-W-5 | Kształtowanie i rewaloryzacja krajobrazu zurbanizowego. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-A-2 | przygotowanie projektu | 20 |
A-A-3 | konsultacje | 4 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | przygotowanie prezentacji | 10 |
A-L-3 | konsultacje | 4 |
A-L-4 | czytanie literatury przedmiotu | 5 |
A-L-5 | studiowanie literatury | 6 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | konsultacje | 3 |
A-W-3 | studiowanie literatury przedmiotu | 7 |
A-W-4 | przygotowanie do sprawdzianu pisemnego | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład nformacyjny |
M-2 | metoda projektów |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | przygotowanie prezentacji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wykonania zadań projektowych |
S-3 | Ocena formująca: bieżąca ocena realizacji zadań zespołowych |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena prezentacji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C03_W01 Ma wiedzę o zróżnicowaniu, swoistości ekologicznej i funkcjonowaniu różnych typów krajobrazów oraz relacjach pomiędzy czynnikami abiotycznymi, biotycznymi i gospodarką człowieka. | OS_2A_W08, OS_2A_W09 | R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07 | C-1, C-4, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-3 | S-1 |
OS_2A_C03_W02 Ma wiedzę na temat antropogenicznego przekształcenia krajobrazu na podstawie parametrów fizyko-chemicznych i biologicznych. | OS_2A_W09, OS_2A_W08 | R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07 | C-2 | T-W-5, T-W-4 | M-4, M-1 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C03_U01 Potrafi gromadzić, syntetyzować i interpretować dane przyrodnicze stanowiące podstawę decyzji planistycznych. | OS_2A_U07 | R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09 | C-4 | T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C03_K01 Potrafi identyfikować zagrożenia i podejmować prawidłowe decyzje planistyczne w zakresie elementów kulturowych i estetycznych krajobrazu. | OS_2A_K03 | R2A_K04 | C-2, C-4 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-A-3 | M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C03_W01 Ma wiedzę o zróżnicowaniu, swoistości ekologicznej i funkcjonowaniu różnych typów krajobrazów oraz relacjach pomiędzy czynnikami abiotycznymi, biotycznymi i gospodarką człowieka. | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
OS_2A_C03_W02 Ma wiedzę na temat antropogenicznego przekształcenia krajobrazu na podstawie parametrów fizyko-chemicznych i biologicznych. | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
3,5 | uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,0 | uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
4,5 | uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów | |
5,0 | uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C03_U01 Potrafi gromadzić, syntetyzować i interpretować dane przyrodnicze stanowiące podstawę decyzji planistycznych. | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | potrafi zestawić dane planistyczne, nie potrafi ich zinterpretować nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków | |
3,5 | potrafi pozyskać i zestawić dane planistyczne i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski | |
4,0 | potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane planistyczne, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je częściowo do przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych, ogólnie ocenić ich skutki | |
4,5 | potrafi pozyskać, zestawić i zinterpretować dane planistyczne, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni do przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych, szczegółowo ocenić ich skutki | |
5,0 | potrafi pozyskać, zestawić i zinterpretować dane planistyczne, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni do przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań projektowych, szczegółowo ocenić ich skutki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C03_K01 Potrafi identyfikować zagrożenia i podejmować prawidłowe decyzje planistyczne w zakresie elementów kulturowych i estetycznych krajobrazu. | 2,0 | nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną |
3,0 | potrafi zestawić dane planistyczne, nie potrafi ich zinterpretować nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków | |
3,5 | potrafi pozyskać i zestawić dane planistyczne i ogólnie określić rzeczywiste i potencjalne zagrożenia, wyciągnąć prawidłowe wnioski | |
4,0 | potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane planistyczne, określić rzeczywiste i potencjalne zagrożenia, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je częściowo do przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych | |
4,5 | potrafi pozyskać, zestawić i zinterpretować dane planistyczne, określić rzeczywiste i potencjalne zagrożenia, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni do przyjęcia standardowych rozwiązań projektowych | |
5,0 | potrafi pozyskać, zestawić i zinterpretować dane planistyczne, określić rzeczywiste i potencjalne zagrożenia, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystać je w pełni do przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań projektowych, szczegółowo ocenić ich skutki |
Literatura podstawowa
- Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu., PWN, Warszawa, 1996
- Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009
- Richling A. (red.), Metody szczegółowych badań geografii fizycznej., PWN, Warszawa., 1993