Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Sylabus przedmiotu Chemiczna indykacja wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemiczna indykacja wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących chemii nieorganicznej i organicznej omawianych na zajęciach z chemii na I roku studiów stacjonarnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zaletami i wadami chemicznej indykacji wód. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami oznaczania chemicznych wskażników wód. |
C-3 | Zapoznanie studentów z oceną stanu ekologicznego i chemicznego wód na podstawie wskaźników chemicznych i fizykochemicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Etapy prowadzenia pomiarów i badań (metody poboru próbek wody, ich utrwalanie oraz transport, przechowywanie próbek wody przed poddaniem ich badaniu w laboratorium, wykonywanie oznaczeń fizykochemicznych). | 2 |
T-A-2 | Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji potencjału ekologicznego i stanu chemicznego sztucznych jednolitych części wód powierzchniowych i silnie zmienionych jednolitych części wód powierzchniowych | 2 |
T-A-3 | Wskaźniki chemiczne w klasyfikacji stanu chemicznego jednolitych części wód podziemnych. | 3 |
T-A-4 | Skutki degradacji wód a ich wykorzystanie gospodarcze. | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Chemiczna indykacja wód w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych. | 1 |
T-W-2 | Metodyki referencyjne chemicznych wskaźników wód (wskaźniki charakteryzujące: warunki tlenowe i zanieczyszczenia organiczne, zasolenie, zakwaszenie, substancje biogenne, specyficzne zanieczyszczenia syntetyczne i niesyntetyczne, substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego. | 5 |
T-W-3 | Jakość pomiarów i badań w monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych. | 1 |
T-W-4 | Ocena wód ze względu na zastosowanie i dostosowanie do systemów uzdatniania. Wymagania stawiane wodzie przeznaczonej na na cele bytowe. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 8 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. | 6 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 5 |
A-W-3 | Czytanie wskazanych publikacji naukowych. | 1 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach. | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Metody problemowe (analiza zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych w kontekście różnego zagospodarowania zlewni). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie przygotowanej samodzielne prezentacji multimedialnej o zanieczyszczeniu wybranych wód powierzchniowych lub podziemnych. |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O04-2_W01 Student ma pogłębioną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. | OS_2A_W01 | R2A_W01, R2A_W03 | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-W-4 | M-1 | S-2, S-4 |
OS_2A_O04-2_W02 Student ma pogłębioną wiedzę na temat skutków degradacji wód i ich gospodarczego wykorzystania. | OS_2A_W07 | R2A_W05, R2A_W06 | C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O04-2_U01 Student posiada umiejętność doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód. | OS_2A_U06, OS_2A_U07 | R2A_U03, R2A_U04, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09 | C-2 | T-A-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O04-2_K01 Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód. | OS_2A_K01, OS_2A_K04 | R2A_K01, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07 | C-1 | T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O04-2_W01 Student ma pogłębioną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. |
3,0 | Student zna tylko kilka chemicznych i fizykochemicznych wskaźników stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. | |
3,5 | Student ma ogólną wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. | |
4,0 | Student ma dużą wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. | |
4,5 | Student ma dużą wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Student potrafi dokonać wyboru chemicznych wskaźników jakości wód z zależności od zaistniałych przyczyn zanieczyszczenia ekosystemów wodnych. | |
5,0 | Student ma dużą wiedzę o chemicznych i fizykochemicznych wskaźnikach stosowanych w ocenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Student potrafi dokonać wyboru chemicznych wskaźników jakości wód z zależności od zaistniałych przyczyn zanieczyszczenia ekosystemów wodnych. Student zna zalety i wady chemicznej indykacji wód. | |
OS_2A_O04-2_W02 Student ma pogłębioną wiedzę na temat skutków degradacji wód i ich gospodarczego wykorzystania. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat skutków degradacji wód i możliwości ich gospodarczego wykorzystania. |
3,0 | Student ma niewielką wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania. | |
3,5 | Student ma ogólną wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania. | |
4,0 | Student ma dużą wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania. | |
4,5 | Student ma dużą wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania. Student potrafi krytycznie oceniać prowadzone w ramach monitoringu analizy chemiczne i badania ekosystemów wodnych. | |
5,0 | Student ma dużą wiedzę o skutkach degradacji wód i możliwościach ich gospodarczego wykorzystania. Student potrafi krytycznie oceniać prowadzone w ramach monitoringu analizy chemiczne i badania ekosystemów wodnych. Student zna wady i zalety chemicznej indykacji wód. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O04-2_U01 Student posiada umiejętność doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód. | 2,0 | Student nie zna i nie posiada umiejętności doboru metodyk referencyjnych w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód. |
3,0 | Student zna trzy metodyki referencyjne, ale nie posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód. | |
3,5 | Student zna trzy metodyki referencyjne i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód. | |
4,0 | Student zna kilka metodyk referencyjnych i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód. | |
4,5 | Student zna większość z poznanych metodyk referencyjnych i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód. | |
5,0 | Student zna wszystkie poznane na zajęciach metodyki referencyjne i posiada umiejętność ich doboru w oznaczaniu wartości chemicznych wskaźników jakości wód. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O04-2_K01 Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz w sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód. | 2,0 | Student nie ma świadomości ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód. |
3,0 | Student nie niewielką świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie zawsze potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód. | |
3,5 | Student ma ogólną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz nie zawsze potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód. | |
4,0 | Student ma ogólną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz zazwyczaj potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód. | |
4,5 | Student ma pełną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość ciągłego rozwoju nauk chemicznych oraz zmieniających się metodyk referencyjnych w oznaczaniu chemicznych wskaźników jakości wód oraz potrafi w sposób odpowiedzialny i kompetentny podjąć decyzji o sposobach oceny stanu ekologicznego i chemicznego wód. Student potrafi zaproponować inne niż dotychczas stosowane wskaźniki jakości wód do oceny ekosystemów wodnych. |
Literatura podstawowa
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA z dnia 15 listopada 2011 r., Rozporządzenie w sprawie form i sposobu prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych, Dz.U. 2011 nr 258 poz. 1550, 2011
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 listopada 2011 r., Rozporządzenie w sprawie sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych oraz środowiskowych norm jakości dla substancji priorytetowych, Dz.U. 2011 nr 257 poz. 1545, 2011
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 kwietnia 2011 r., Rozporządzeniew sprawie prowadzenia nadzoru nad jakością wody w kąpielisku i miejscu wykorzystywanym do kąpieli, Dz.U. 2011 nr 86 poz. 478, 2011
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31 marca 2011 r., Rozporządzenie w sprawie naturalnych wód mineralnych, naturalnych wód źródlanych i wód stołowych, Dz.U. 2011 nr 85 poz. 466, 2011
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 23 lipca 2008 r., Rozporządzenie w sprawie kryteriów i sposobu oceny stanu wód podziemnych, Dz.U. 2008 nr 143 poz. 896, 2008