Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Sylabus przedmiotu Rośliny wodne w indykacji skażeń wód i ich oczyszczaniu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny wodne w indykacji skażeń wód i ich oczyszczaniu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z biologii oraz chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami badań środowska występowania roślin wodnych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z właściwościami roślin wodnych zasiedlających środowisko wodne o zróżnicowanej trofii. |
C-3 | Zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozpoznawanie roślin wodnych w naturalnych zbiornikach wodnych - zajęcia terenowe | 2 |
T-A-2 | Przygotowanie czterech obiektów doświadczalnych z dwoma gatunkami roślin wodnych. | 1 |
T-A-3 | Obliczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód (MIR i ESMI) | 2 |
T-A-4 | Analiza chemiczna próbek wodnych pobranych z obiektów badawczych. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teoretyczne i metodologiczne metody badań środowiska występowania roślin wodnych. | 1 |
T-W-2 | Metody badań roślin wodnych. | 1 |
T-W-3 | Zróżnicowane pobieranie składników pokarmowych przez poszczególne gatunki roślin wodnych. | 2 |
T-W-4 | Kształtowanie chemizmu wód przez roślinność wodną - badania własne. Rola makrofitów w jeziorze. | 1 |
T-W-5 | Rośliny wodne jako bioindykatory zanieczyszczenia ekosystemów wodnych. | 1 |
T-W-6 | Zastosowania roślin wodnych w oczyszczaniu ścieków | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 6 |
A-A-2 | Czytanie wskazanych publikacji naukowych do przygotowywanej prezentacji o roślinach wodnych | 4 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-A-4 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej o właściwościach fizjologiczno-morfologicznych wybranych dwóch gatunków roślin wodnych | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-3 | Czytanie wskazanych publikacji naukowych | 1 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Metody problemowe (obliczenia indeksów makrofitowych, omówienie wyników obliczeń, dyskusja). |
M-3 | Metody praktyczne (założenie doświadczenia hydroponicznego z wybranymi roślinami wodnymi, analizy chemiczne wybranych wskaźników jakości w próbkach wodnych pobranych z doświadczenia hydroponicznego). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie samodzielne wykonanej prezentacji multimedialnej o wybranych dwóch gatunkach roślin wodnych. |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O06-1_W01 Ma pogłębioną wiedzę na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku. | OS_2A_W01 | R2A_W01, R2A_W03 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
OS_2A_O06-1_W02 Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. | OS_2A_W06 | R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05 | C-3 | T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O06-1_U01 Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań. | OS_2A_U06 | R2A_U03, R2A_U04, R2A_U06, R2A_U08 | C-3 | T-A-2, T-A-4, T-W-6 | M-3 | S-2 |
OS_2A_O06-1_U02 Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. | OS_2A_U07 | R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09 | C-2 | T-A-1, T-W-5 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O06-1_K01 W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. | OS_2A_K04 | R2A_K05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-6 | M-2, M-3 | S-3, S-4 |
OS_2A_O06-1_K02 Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska. | OS_2A_K05 | R2A_K04, R2A_K06 | C-2, C-3 | T-W-4, T-A-4, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O06-1_W01 Ma pogłębioną wiedzę na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do oceny stanu ekologicznego wód - obliczenie wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących |
3,0 | Student potrafi wykonać prawidłowo niektóre z obliczeń potrzebnych do wyznaczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących | |
3,5 | Student potrafi wykonać prawidłowo większość z obliczeń potrzebnych do wyznaczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących | |
4,0 | Student potrafi wykonać prawidłowo wszystkie obliczenia potrzebne do wyznaczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących | |
4,5 | Student potrafi wykonać prawidłowo wszystkie obliczenia i wyznaczyć wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących | |
5,0 | Student potrafi wykonać prawidłowo obliczenia wartości makrofitowych wskaźników jakości wód płynących i stojących oraz ocenić stan ekologiczny wód | |
OS_2A_O06-1_W02 Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. | 2,0 | Student nie zna wpływu roślin wodnych na jakość wód płynących i stojących oraz ich roli w procesie oczyszczania ścieków. |
3,0 | Student ma niewielką wiedzę o wpływie roślin wodnych na jakość wód płynących i stojących oraz ich roli w procesie oczyszczania ścieków. | |
3,5 | Student ma ogólną wiedzę o wpływie roślin wodnych na jakość wód płynących i stojących oraz ich roli w procesie oczyszczania ścieków. | |
4,0 | Student ma szczegółową wiedzę o wpływie wybranych gatunków roślin wodnych na jakość wód płynących i stojących oraz ich roli w procesie oczyszczania ścieków. | |
4,5 | Student ma szczegółową wiedzę o wpływie wybranych gatunków roślin wodnych (ryzofitów i pleustofitów) na jakość wód płynących i stojących oraz ich roli w procesie oczyszczania ścieków. | |
5,0 | Student ma bardzo szeroką wiedzę o wpływie różnych gatunków roślin wodnych (ryzofitów i pleustofitów) na jakość wód płynących i stojących oraz ich roli w procesie oczyszczania ścieków. Samodzielnie wyciąga wnioski w zakresie stosowania tych roślin w remediacji wód. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O06-1_U01 Samodzielnie planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej. Ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań. | 2,0 | Student nie potrafi zaplanować warunków uprawy hydroponicznej roślin wodnych oraz wykonać prawidłowo analiz wybranych wskaźników jakości wód. |
3,0 | Student potrafi w niewielkim zakresie zaplanować warunki uprawy hydroponicznej wybranych gatunków roślin wodnych oraz wykonać prawidłowo analizę chemiczną tylko jednego wskaźnika jakości wód. | |
3,5 | Student potrafi ogólnie zaplanować warunki uprawy hydroponicznej wybranych gatunków roślin wodnych oraz wykonać prawidłowo analizę chemiczną tylko jednego wskaźnika jakości wód. | |
4,0 | Student potrafi szczegółowo zaplanować warunki uprawy hydroponicznej wybranych gatunków roślin wodnych oraz wykonać prawidłowo analizę chemiczną tylko jednego wskaźnika jakości wód. | |
4,5 | Student potrafi szczegółowo zaplanować warunki uprawy hydroponicznej wybranych gatunków roślin wodnych oraz wykonać prawidłowo analizę chemiczną badanych wskaźników jakości wód. Samodzielnie wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student potrafi szczegółowo zaplanować warunki uprawy hydroponicznej wybranych gatunków roślin wodnych oraz wykonać prawidłowo analizę chemiczną badanych wskaźników jakości wód. Samodzielnie wyciąga wnioski. Potrafi wskazać błędy w założeniach projektowych oraz wskazać sposób rozwiązania problemu. | |
OS_2A_O06-1_U02 Samodzielnie lub w zespole inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać rozszerzone bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów. Przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony środowiska i krajobrazu. Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym poznanych na zajęciach wybranych gatunków roślin wodnych oraz ocenić stan troficzny zbiorników wodnych. |
3,0 | Student w niewielkim zakresie potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym poznane na zajęciach wybrane gatunki roślin wodnych oraz ocenić stan troficzny zbiorników wodnych. | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym dwa poznane na zajęciach gatunki roślin wodnych oraz ocenić na podstawie ich występowania stan troficzny zbiorników wodnych. | |
4,0 | Student potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym kilka poznanych na zajęciach gatunków roślin wodnych oraz ocenić na podstawie ich występowania stan troficzny zbiorników wodnych. | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym kilka poznanych na zajęciach gatunków roślin wodnych oraz ocenić na podstawie ich występowania stan troficzny zbiorników wodnych. Student umie wskazać zróżnicowanie troficzne wyodrębnionych stref w zbiornikach wodnych. | |
5,0 | Student potrafi rozpoznać w naturalnym zbiorniku wodnym kilka poznanych na zajęciach gatunków roślin wodnych oraz ocenić na podstawie ich występowania stan troficzny zbiorników wodnych. Student umie wskazać zróżnicowanie troficzne wyodrębnionych stref w zbiornikach wodnych. Samodzielnie wyciąga wnioski na temat możliwości tych roślin w oczyszczaniu wód. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O06-1_K01 W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. | 2,0 | Student nie świadomości o wpływie składu gatunkowego roślin na wartości obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz ocenić na podstawie ich występowania rolę w kształtowaniu składu chemicznego wód. |
3,0 | Student ma świadomość w niewielkim zakresie o wpływie składu gatunkowego roślin na wartość obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz ocenić na podstawie ich występowania rolę w kształtowaniu składu chemicznego wód. | |
3,5 | Student potrafi ogólnie ocenić wpływ składu gatunkowego roślin na wartość obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz ocenić na podstawie ich występowania rolę w kształtowaniu składu chemicznego wód. | |
4,0 | Student potrafi szczegółowow ocenić wpływ składu gatunkowego roślin na wartość obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz ocenić na podstawie ich występowania rolę w kształtowaniu składu chemicznego wód. | |
4,5 | Student potrafi szczegółowow ocenić wpływ składu gatunkowego roślin na wartość obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz ocenić na podstawie ich występowania rolę w kształtowaniu składu chemicznego wód. Umie samodzielnie wyciągać wnioski i ocenić stan ekologiczny zbiornika wodnego. | |
5,0 | Student potrafi szczegółowow ocenić wpływ składu gatunkowego roślin na wartość obliczanych makrofitowych wskaźników jakości wód oraz ocenić na podstawie ich występowania rolę w kształtowaniu wartości chemicznych wskaźników wód. Umie samodzielnie wyciągać wnioski i ocenić stan ekologiczny zbiornika wodnego. Zna potencjalne możliwości roślin wodnych w akumulacji w biomasie mineralnych związków pokarmowych. | |
OS_2A_O06-1_K02 Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska. | 2,0 | Student nie ma świadości o kształtowanie właściwości chemicznych wód przez roślinność wodną oraz o roli makrofitów w jeziorze. Student nie potrafi przewidzieć skutków działalności w zakresie ochrony sztucznych ekosystemów wodnych. |
3,0 | Student ma niewielką świadość o kształtowaniu właściwości chemicznych wód przez roślinność wodną oraz o roli makrofitów w jeziorze. Student w niewielkim zakresie potrafi przewidzieć skutki działalności w zakresie ochrony sztucznych ekosystemów wodnych. | |
3,5 | Student ma ogólną świadość o kształtowaniu właściwości chemicznych wód przez roślinność wodną oraz o roli makrofitów w jeziorze. Student ogólnie potrafi przewidzieć skutki działalności w zakresie ochrony sztucznych ekosystemów wodnych. | |
4,0 | Student ma dużą świadość o kształtowaniu właściwości chemicznych wód przez roślinność wodną oraz o roli makrofitów w jeziorze. Student prawidłowo potrafi przewidzieć skutki działalności w zakresie ochrony sztucznych ekosystemów wodnych. | |
4,5 | Student ma dużą świadość o kształtowaniu właściwości chemicznych wód przez roślinność wodną oraz o roli makrofitów w jeziorze. Student prawidłowo potrafi przewidzieć skutki działalności w zakresie ochrony sztucznych ekosystemów wodnych. Student potrafi ocenić efektywność oczyszczania ścieków przez rośliny wodne. | |
5,0 | Student ma dużą świadość o kształtowaniu właściwości chemicznych wód przez roślinność wodną oraz o roli makrofitów w jeziorze. Student prawidłowo potrafi przewidzieć skutki działalności w zakresie ochrony sztucznych ekosystemów wodnych. Student potrafi ocenić efektywność oczyszczania ścieków przez rośliny wodne oraz ograniczenia w stosowaniu wybranych roślin w hydrofitowych systemach oczyszczania wód. |
Literatura podstawowa
- J. Szmeja, „Przewodnik do badań roślinności wodnej”, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2006, 1
- S. Kłosowski S i G. Kłosowski G., „Rośliny wodne i bagienne”, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa., 2006, 1
- Z.Podbielkowski Z., H. Tomaszewicz, „Zarys hydrobotaniki”, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- H. Zientek, „Rośliny w oczkach wodnych. Poradnik praktyczny”, Medical Tribune Polska, Polska, 2008