Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
Sylabus przedmiotu Polityka ochrony środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polityka ochrony środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę o systemie prawa polskiego i prawa Unii Europejskiej, szczególnie w zakresie ochrony środowiska, szacowania szkód w środowisku, odpowiedzialności w ochronie środowiska oraz w zakresie ochrony przyrody. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Stworzenie podstaw wiedzy dla umiejętności opracowania i oceny dokumentów startegicznych, wykonywanych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. |
C-2 | Przygotowanie studenta do tworzenia dokumentów w zakresie polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji rzadowej jak i tworzenie zarysu polityki ekologicznej w przedsiębiorstwach. |
C-3 | Przygotowanie studenta do opracowywania dokumentacji środowiskowej, która ma zapewnić wysokią jakość życia i zdrowia ludzi poprzez skuteczną ochronę środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza przedmiotu i funkcji polityki ekologicznej | 2 |
T-A-2 | Formy interwencjonizmu państwa | 2 |
T-A-3 | Planowanie strategiczne w ochronie środowiska | 2 |
T-A-4 | Analiza SWOT – analityczne narzędzie planowania (fundament strategii) | 3 |
T-A-5 | Diagnoza stanu środowiska jako punkt wyjścia dla strategii, planów i programów | 2 |
T-A-6 | Konflikty ekologiczne (konflikty społeczne związane z ochroną środowiska) | 2 |
T-A-7 | Zasady dialogu społecznego i rola mediacji w rozwiązywaniu konfliktów ekologicznych | 2 |
T-A-8 | Rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej | 2 |
T-A-9 | Prognozowanie zmian w kształtowaniu polityki ochrony środowiska, na przykładzie prognozowanych zmian w gospodarce odpadami komunalnymi | 2 |
T-A-10 | Zaliczenie przedmiotu. Ewaluacja indywidualna. | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ochrona środowiska a polityki sektorowe Unii Europejskiej. Związki między polityką gospodarcza, społeczna i ekologiczną; | 2 |
T-W-2 | Polityka ekologiczna państwa. Założenia i zasady. | 2 |
T-W-3 | Regionalne i lokalne strategie i programy ochrony środowiska | 2 |
T-W-4 | Instrumenty administracyjne, finansowe i rynkowe mające wpływ na kształtowanie polityki ekologicznej; | 2 |
T-W-5 | Udział społeczeństwa w realizacji celów polityki środowiskowej; | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach, | 20 |
A-A-2 | czytanie wskazanej literatury, | 5 |
A-A-3 | przygotowanie sie do praezentacji wyników przeprowadzonych przez siebie analiz | 10 |
A-A-4 | opracowywanie zadań domowych po każdych ćwiczeniach | 15 |
A-A-5 | przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach, | 30 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury uzupełniającej zakres tematyczny prezentowanych wykładów, | 10 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu z treści wykładowych | 15 |
A-W-4 | przygotowanie wybranego przez siebie zagadnienia związanego z tematyka prezentowanych zajęć | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda problemowa w postaci wykładów problemowych oraz metody dodające w postaci pogadanek. Projekcja prezentacji multimedialnych z elementami dyskusji. Przedstawienie wybranych sytuacji problemowych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w kontekście przepisów prawa. |
M-2 | metody aktywizujące, |
M-3 | metody przypadków i metod sytuacyjnych. |
M-4 | metody pogadanek |
M-5 | przedstawienie sytuacji problemowych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w kontekście przepisów prawa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Testu wielokrotnego wyboru z zaganień prezentowanych podczas trwania wykładów. Ocena podsumowuje osiagnięte efekty założone dla przedmiotu. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie cześci ćwiczeniowej - system punktowy. W ocenie punktowej student uzyskuje zaliczenie, gdy uzyska liczbę punktów przekraczająca liczbę zajęć w semestrze. |
S-3 | Ocena formująca: potwierdzenia obecności na zajęciach, aprobata, |
S-4 | Ocena formująca: wykonywanie dobrowolnych zadań domowych, |
S-5 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach, |
S-6 | Ocena formująca: umiejętności prezentowania wyników samodzielnie przeprowadzonych analiz |
S-7 | Ocena formująca: Ocenę okresowych osiągnięć studenta, identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C01_W01 Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian. | OS_2A_W04, OS_2A_W11 | R2A_W02, R2A_W08, R2A_W09 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-4, S-6, S-7 |
OS_2A_C01_W02 Student będzie umiał definiować i rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Student będzie potrafił zdefiniować i zastosować zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej, będzie potrafił tworzyć dokumenty strategiczne w przedsiębiorstwie z zakresu planowania polityki ekologicznej. | OS_2A_W04, OS_2A_W11 | R2A_W02, R2A_W08, R2A_W09 | C-2, C-3 | T-A-1 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-4 |
OS_2A_C01_W03 Student będzie potrafił wykorzystać wiedzę z zakresu problematyki środowiskowej w edukacji i kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa i tworzeniu programów ochrony środowiska na różnych poziomach. Będzie znał pogłebione definicjje z zakresu polityki ochrony środowiska, ekomonii w ochronie środowiska i prawa. Potrafi także definiować zaawansowane metody zarzadzania środowiskiem. | OS_2A_W04, OS_2A_W11 | R2A_W02, R2A_W08, R2A_W09 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C01_U01 Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian. Będzie potrafił uczestniczyć w zadaniach grupowych. Będzie potrafił formułować prace pisemne i przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityką ekologiczna państwa. | OS_2A_U03, OS_2A_U07, OS_2A_U09 | R2A_U02, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-7, T-A-9 | M-2 | S-1, S-2, S-3, S-6 |
OS_2A_C01_U02 Będzie umiał ocenić poprawność wykonanych przez siebie prac na różnym stopniu trudności. Praca w grupach podczas ćwiczeń audytoryjnych przygotuje studenta do przygotowywania wystapień ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem. | OS_2A_U06, OS_2A_U10, OS_2A_U07, OS_2A_U09 | R2A_U03, R2A_U04, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-1, M-4 | S-1, S-5 |
OS_2A_C01_U03 Student będzie potrafił wykorzystać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim i angielskim oraz wykorzystać je w opisie problematyki środowiskowej. Będzie potrafił wykorzystac wiedzę i zdobyte umiejętności w edukacji i kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz w tworzeniu programów ochrony środowiska na różnych poziomach. | OS_2A_U10, OS_2A_U07, OS_2A_U09 | R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10 | C-3, C-2, C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-7, T-A-6, T-A-4 | M-2, M-4, M-5 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C01_K01 Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, będzie potrafił zorganizować pracę w grupie. Dodatkowo po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił prawidłowo okreśłic priorytety służące realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym. | OS_2A_K04, OS_2A_K02 | R2A_K02, R2A_K03, R2A_K05, R2A_K08 | C-1 | T-A-4, T-A-5, T-A-9 | M-3, M-4 | S-2, S-3, S-5 |
OS_2A_C01_K02 Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. Potrafi ocenić ryzyko oraz skutki zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony środowiska. Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji panstwowej jak i w przedsiębiorstwach. | OS_2A_K05, OS_2A_K06 | R2A_K01, R2A_K02, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K08 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3, M-5 | S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C01_W01 Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian. | 2,0 | Student nie rozumie zmian zachodzących w polityce ekologiczne państwa. Nie potrafi zidentyfikować przyczyn tych zmian. Nie zna podstawowwych pojęć dotyczacych polityki ekologicznej, nie zna także zasad funkcjonujących w tym obszarze. |
3,0 | Student rozumie zmiany zachodzące w polityce ekologiczne państwa. Potrafi zidentyfikować przyczyn tych zmian. Zna także podstawowe pojęcia dotyczace polityki ekologicznej, zna podstawowe zasady funkcjonujące w tym obszarze. | |
3,5 | Zna pojęcia dotyczace polityki ekologicznej oraz zasady funkcjonujące w tym obszarze. Student rozumie zmiany zachodzące w polityce ekologiczne państwa. Potrafi zidentyfikować przyczyn tych zmian. | |
4,0 | Zna pojęcia dotyczace polityki ekologicznej oraz zasady funkcjonujące w tym obszarze. Student potrafi zidentyfikować zmiany zachodzące w polityce ekologicznej na szczeblu państwa. Potrafi także okreslic przyczyny zidentyfikowanych zmian. Zna podstawowe założenie kreowania polityki ekologicznej w przedsiębiorstwie. | |
4,5 | Student potrafi zidentyfikować zmiany zachodzące w polityce ekologicznej na szczeblu państwa. Potrafi także okreslic przyczyny zidentyfikowanych zmian. Zna założenia i metody kreowania polityki ekologicznej w przedsiębiorstwie. | |
5,0 | Student potrafi zidentyfikować zmiany zachodzące w polityce ekologicznej na szczeblu państwa i UE. Potrafi także okreslic przyczyny zidentyfikowanych zmian oraz opracowuje zalecenie w zakresie poprawy stanu środowiska naturalnego w odniesieniu do polityki ekologicznej państwa. student zna podstawy kreowania polityki ekologicznej w przedsiebiorstwie. | |
OS_2A_C01_W02 Student będzie umiał definiować i rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Student będzie potrafił zdefiniować i zastosować zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej, będzie potrafił tworzyć dokumenty strategiczne w przedsiębiorstwie z zakresu planowania polityki ekologicznej. | 2,0 | Student nie potrafi definiować ani zrozumieć uwarunkowań politycznych w ochronie środowiska. Student nie potrafi zdefiniować zasad polityki ekologicznej państwa. |
3,0 | Student potrafi definiować i zrozumieć uwarunkowania polityczne w ochronie środowiska. Student potrafi zdefiniować zasady polityki ekologicznej państwa. Zna konstrukcję dokumentów startegicznych w zakresie polityki ekologicznej państwa i przedsiębiorstwa. | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować zasady polityki ekologicznej państwa. Zna konstrukcję dokumentów startegicznych w zakresie polityki ekologicznej państwa i przedsiębiorstwa. Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. | |
4,0 | Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Zna i stosuje zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej.Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Zna konstrukcję dokumentów startegicznych w zakresie polityki ekologicznej państwa i przedsiębiorstwa. | |
4,5 | Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Zna i stosuje zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej.Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Zna i stosuje zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej. | |
5,0 | Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Zna i stosuje zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej.Student umie definiować i potrafi rozumieć uwarunkowania polityczne oraz prawno - ekonomiczne w ochronie środowiska. Zna i stosuje zasady polityki ekologicznej państwa w formułowaniu dokumentów strategicznych na wszystkich szczeblach administracji publicznej. Samodzielnie potrafi stworzyć dokument strategiczny z zakresy polityki ekologicznej. | |
OS_2A_C01_W03 Student będzie potrafił wykorzystać wiedzę z zakresu problematyki środowiskowej w edukacji i kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa i tworzeniu programów ochrony środowiska na różnych poziomach. Będzie znał pogłebione definicjje z zakresu polityki ochrony środowiska, ekomonii w ochronie środowiska i prawa. Potrafi także definiować zaawansowane metody zarzadzania środowiskiem. | 2,0 | Nie zna podstawowych definicji z zakresu polityki ochrony środowiska. Nie zna problematyki środowiskowej i nie potrafi jej zastosować w kształtowaniu świadomości ekologicznej. Nie zna podstawowych zasad tworzenia programów ochrony środowiska. |
3,0 | Zna podstawowe definicje z zakresu polityki ochrony środowiska i ekomomii w ochronie środowiska. Zna problematykę środowiskową i potrafi ją zastosować w kształtowaniu świadomości ekologicznej. Zna podstawowe zasady tworzenia programów ochrony środowiska. | |
3,5 | Zna definicje z zakresu polityki ochrony środowiska i ekomomii w ochronie środowiska. Zna problematykę środowiskową i potrafi ją zastosować w kształtowaniu świadomości ekologicznej. Zna zasady tworzenia programów ochrony środowiska. Potrafi zdefiniować podstawowe metody zarzadzania środowiskiem. | |
4,0 | Student ma wiedze z zakresu ochrony i kształtowania środowiska i potrafi ja wykorzystać w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa. Zna zasady tworzenia programów ochrony środowiska. Zna podstawowe definicje z zakresu polityki i ekonomii ochrony środowiska. Potrafi zdefiniować metody zarzadzania środowiskiem. | |
4,5 | Student ma wiedze z zakresu ochrony i kształtowania środowiska i potrafi ja wykorzystać w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa. Zna zasady tworzenia programów ochrony środowiska. Zna definicje z zakresu polityki i ekonomii ochrony środowiska. Zna metody zarzadzania środowiskiem. | |
5,0 | Student ma wiedze z zakresu ochrony i kształtowania środowiska i potrafi ja wykorzystać w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa. Potrafi tworzyć programy ochrony środowiska oraz z na zaawansowane metody zarzadzania środowiskiem. Zna pogłębione definicje z zakresu polityki i ekonomii ochrony środowiska. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C01_U01 Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian. Będzie potrafił uczestniczyć w zadaniach grupowych. Będzie potrafił formułować prace pisemne i przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityką ekologiczna państwa. | 2,0 | student nie rozumie zasad tworzącycch podstawy systemu polityki ekologicznej w państwie. Nie potrafi zinterpretować zmian zachodzących w środowisku naturalnym oraz w systemie polityki. Nie uczestniczy w pracy w grupie. |
3,0 | Student potrafi uczestniczyć w zadaniach grupowych, wykazuje kreatywność i zaangazowanie na poziomie minimalnym. Potrafi w podstawowym zakresie przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityka ekologiczną państwa. Potrafi zastosować we wstępnych analizach podstawowe definizje związane z przedmiotem. | |
3,5 | Student potrafi uczestniczyć w zadaniach grupowych, wykazuje kreatywność i zaangazowanie na poziomie średnim. Potrafi w podstawowym zakresie przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityka ekologiczną państwa. Potrafi zastosować we wstępnych analizach definizje związane z przedmiotem. Umie formulowac prawidłową wypowiedź ustną. | |
4,0 | Student z zaangażowaniem uczestniczy w pracy w grupie, jest aktywny na zajęciach. Zna i rozumie przyczyny zmian zachodzących w polityce ekologicznej państwa. Posługuje sie specjalistycznym językiem z zaktesu przedmiotu. Potrafi przedstawiać wyniki analiz | |
4,5 | Student dobrze rozumie zmiany zachodzące w polityce ochrony środowiska. Student z dużym zaangażowaniem uczestniczy w pracy w grupie, jest aktywny na zajęciach.Posługuje sie specjalistycznym językiem z zaktesu przedmiotu. Potrafi przedstawiać wyniki analiz w postaci graficznej, pisemnej i ustnej. | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie zmiany zachodzące w polityce ochrony środowiska. Student z dużym zaangażowaniem uczestniczy w pracy w grupie, jest bardzo aktywny na zajęciach.Posługuje sie specjalistycznym językiem z zaktesu przedmiotu. Potrafi przedstawiać wyniki analiz w postaci graficznej, pisemnej i ustnej. | |
OS_2A_C01_U02 Będzie umiał ocenić poprawność wykonanych przez siebie prac na różnym stopniu trudności. Praca w grupach podczas ćwiczeń audytoryjnych przygotuje studenta do przygotowywania wystapień ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem. | 2,0 | Student nie potrafi analizować zadań z zakresu prezentowanej tematyki ani korzystać ze specjalistycznego słownictwa. Student nie umie przygotować wystapień ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi analizować zadania z zakresu prezentowanej tematyki oraz korzystać ze specjalistycznego słownictwa. Student umie przygotować wystapienia ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem. Uczestniczy w pracy w grupie. | |
3,5 | Student w stopniu potrafi analizować zadania z zakresu prezentowanej tematyki oraz korzystać ze specjalistycznego słownictwa. Student umie przygotować wystapienia ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem. Student w pracach w grupie. Potrafi wyciagać podstawowe wnioski z przeprowadzonych na zajęcciach analiz. | |
4,0 | Student w odpowiednim stopniu analizuje zadania z zakresu prezentowanej tematyki oraz korzystać ze specjalistycznego słownictwa. Student w stopniu zadawalającym przygotować wystapienia ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem. Student uczestniczy w zajęciach grupowych. Potrafi wyciagać podstawowe wnioski z przeprowadzonych na zajęciach analiz. | |
4,5 | Student w odpowiednim stopniu analizuje zadania z zakresu prezentowanej tematyki oraz korzystać ze specjalistycznego słownictwa. Student w stopniu zadawalającym przygotować wystapienia ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem. Student uczestniczy w zajęciach grupowych. Potrafi wyciagać wnioski z przeprowadzonych na zajęciach analiz. | |
5,0 | Student w zaawansowanym stopniu analizuje zadania z zakresu prezentowanej tematyki oraz korzystać ze specjalistycznego słownictwa. Student przygotowuje wystapienia ustne dotyczące zagadnień szczegółowych związanych z przedmiotem. Student z zaangarzowaniem uczestniczy w zajęciach grupowych. Potrafi wyciagać prawidłowe wnioski z przeprowadzonych na zajęciach analiz. | |
OS_2A_C01_U03 Student będzie potrafił wykorzystać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim i angielskim oraz wykorzystać je w opisie problematyki środowiskowej. Będzie potrafił wykorzystac wiedzę i zdobyte umiejętności w edukacji i kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa oraz w tworzeniu programów ochrony środowiska na różnych poziomach. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać materiałów źródłowych w języku polskim. Nie potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzy z zakresu przedmiotu w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa. |
3,0 | Student w podstawowym stopniu potrafi wykorzystywać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim. Potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę z zakresu przedmiotu w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa. | |
3,5 | Student w podstawowym stopniu potrafi wykorzystywać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim. Potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę z zakresu przedmiotu w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa. Zna podstawowe zasady tworzenia programów ochrony środowiska. | |
4,0 | Student w odpowiednim stopniu potrafi wykorzystywać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim i angielskim. Potrafi dobrze wykorzystać wiedzę z zakresu przedmiotu w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa. Jest kreatywny w tworzeniu programów ochrony środowiska. | |
4,5 | Student dobrze potrafi wykorzystywać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim i angielskim. Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu przedmiotu w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa. jest kreatywny w tworzeniu programów ochrony środowiska. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać zdobyte materiały źródłowe w języku polskim i angielskim. Potrafi wykorzystać pogłebioną wiedzę z zakresu przedmiotu w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa. Samodzielnie tworzy programy ochrony środowiska. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C01_K01 Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, będzie potrafił zorganizować pracę w grupie. Dodatkowo po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił prawidłowo okreśłic priorytety służące realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym. | 2,0 | Student nie potrafi zorganizować pracy własnej ani tez pracy w grupie. Nie umie określic priorytetów służących realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym. |
3,0 | Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje prace w grupie. Potrafi w dostatecznym stopniu określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i zadanie badawcze. | |
3,5 | Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje prace w grupie. Potrafi w dostatecznym stopniu określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i przedstawić zadanie badawcze. | |
4,0 | Student organizuje prace własną i prace innych przy pomocy nauczyciela. Umie pracowac w grupie. Potrafi dobrze określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i przedstawić zadanie badawcze. | |
4,5 | Student organizuje prace własną i prace innych. Jest zaangażowany i kreatywny podczas pracy w grupie. Potrafi dobrze określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i przedstawić zadanie badawcze. | |
5,0 | Student z łatwościa organizuje prace własna i prace innych. Jest zaangażowany i kreatywny podczas pracy w grupie. Potrafi bardzo dobrze określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i przedstawić zadanie badawcze. | |
OS_2A_C01_K02 Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. Potrafi ocenić ryzyko oraz skutki zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony środowiska. Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji panstwowej jak i w przedsiębiorstwach. | 2,0 | Student nie jest zaangażowany w rozwiązywanie problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej. Nie potrafi ocenic skutków zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony środowiska. |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu zaangażowany jest w rozwiązywanie problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej. W sposób zadawalający potrafi ocenic skutki zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony środowiska. | |
3,5 | Student w dostatecznym stopniu zaangażowany jest w rozwiązywanie problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej. W sposób zadawalający potrafi ocenic skutki zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony środowiska. Jest kreatywny w rozwiązywanu problemów. | |
4,0 | Student w dobrym stopniu zaangażowany jest w rozwiązywanie problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji państwowej. W sposób wysterczający potrafi ocenic skutki zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony środowiska. Jest kreatywny w rozwiązywanu problemów. | |
4,5 | Student w dobrym stopniu zaangażowany jest w rozwiązywanie problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji państwowej. W sposób wystarczający potrafi ocenic skutki zaplanowanych przez siebie działań w odniesieniu do ochrony | |
5,0 | Student jest bardzo zaangażowany w rozwiązywanie problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu kreowania polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji państwowej. potrafi wykorzystac zdobyte doswiadczenie w kreowaniu polityki ekologicznej w przedsiębiorstwie. Jest kreatywny i zdeterminowany w rowiązywaniu problemów ekonomiczno - społecznych z zakresu polityki ochrony środowiska |
Literatura podstawowa
- Internetowym Systemie Aktów Prawnych, http://isap.sejm.gov.pl., 2012
- red. H.Lisicka, Udział społeczeństwa w zintegrowanej ochronie środowiska, prawo ochrony środowiska, Wrocław, 2010
- Ministerstwo Środowiska, POLITYKA EKOLOGICZNA PAŃSTWA W LATACH 2009-2012 Z PERSPEKTYWĄ DO ROKU 2016, 2009
- Stefan Kozłowski, Przyszłość ekorozwoju, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2005
Literatura dodatkowa
- Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Praca zbiorowa, Planowanie i zarządzanie strategiczne. Poradnik dla menedżerów miast w samorządach terytorialnych, Wydawnictwo Samorządowe FRDL, Warszawa, 1997