Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona roślin II - Fitopotologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona roślin II - Fitopotologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ochrony Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość obsługi mikroskopu świetlnego |
W-2 | znajomośc anatomii, fizjologii i taksonomii roślin |
W-3 | umiejętnośc rozpoznawania pospolicie występujących gatunków roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z wiedzą o warunkach sprzyjających występowaniu chorób |
C-2 | zapoznanie z gatunkami grzybów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych i występujących w stanie dzikim |
C-3 | przybliżenie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod zwalczania chorób roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Choroby pochodzenia nieinfekcyjnego, wirozy i bakteriozy roślin występujących w stanie dzikim i uprawnych. | 2 |
T-A-2 | Choroby roślin wywołane przez organizmy z królestwa Protozoa gromady Plasmodiophoromycota oraz z królestwa Chromista gromady OOmycota rzedów Pythiales i Peronosporales. | 2 |
T-A-3 | Choroby roślin wywołane przez grzyby z królestwa Fungi gromady Ascomycota (rzędy Taphrinales, Microascales, Erysiphales, Leotiales, Diaporthales, Dothideales, Hypocreales i Rhytismatales). | 3 |
T-A-4 | Choroby roślin wywołane przez grzyby z królestwa Fungi gromady Basidiomycota (rzędy Uredinales, Ustilaginales, Stereales, Aphyllophorales). | 2 |
T-A-5 | Choroby wywołane przez grzyby anamorficzne. Pasożytnicze rośliny nasienne. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Choroba - jej istota, przebieg procesu chorbowego. Czynniki wpływające na proces chorobowy. | 2 |
T-W-2 | Epidemia- składowe epidemii i jej przebieg. | 3 |
T-W-3 | Odporność roślin. Typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej. | 3 |
T-W-4 | Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych i grzybów). | 7 |
T-W-5 | Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów roślinnych. | 5 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | udział w konsultacjach | 6 |
A-A-3 | przygotowanie do pisemnych sprawdzianów | 6 |
A-A-4 | wykonanie zielnika z chorującymi roślinami | 5 |
A-A-5 | studiowanie podanej literatury | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 3 |
A-W-4 | udział w pisemnym zaliczeniu wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | opis i objaśnienie objawów wybranych chorób roślin z wykorzystaniem preparatów, materiałów roślinnych świeżych i zakonserwowanych oraz prezentacji multimedialnych |
M-3 | obserwacja mikroskopowa przedstawicieli wybranych grup grzybów |
M-4 | metoda sytuacyjna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aprobata |
S-2 | Ocena formująca: wyjściówki (ocena poprawności rysunków wykonanych w czasie ćwiczeń) |
S-3 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny z materiału omawianego w trakcie ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów pisemnych |
S-5 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C05_W01 objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów | OS_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W03 | — | C-2, C-1 | T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-5, S-4, S-1, S-3 |
OS_1A_C05_W02 rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności u roślin; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin | OS_1A_W01, OS_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-3, C-2, C-1 | T-A-5, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-A-4, T-A-3 | M-1, M-2, M-4 | S-4, S-3, S-1, S-5 |
OS_1A_C05_W03 wymienia i rozpoznaje wybrane choroby roślin na podstawie oznak etiologicznych i zarodnikowania sprawców chorób | OS_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W03 | — | C-2 | T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-A-3, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-4, S-1, S-5, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C05_U01 umie ocenić wpływ warunków pogodowych na wystąpienie choroby lub epidemii powodowanej przez wazniejsze grupy sprawców chorób roślin, umie określic moment krytyczny dla rozwoju choroby | OS_1A_U01, OS_1A_U10 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U08 | InzA_U02 | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-W-1, T-A-1, T-A-4 | M-2, M-1 | S-1, S-4, S-3, S-5 |
OS_1A_C05_U02 umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wyszukiwac i zastosowac preparaty zwalczające choroby), umie układać plany zwalczania chorób wybranych roślin | OS_1A_U01, OS_1A_U10 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U08 | InzA_U02 | C-2, C-3 | T-W-5, T-A-1, T-A-4, T-W-3, T-A-5, T-A-3, T-A-2 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-4, S-5, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C05_K01 jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje dotyczące sposobu zwalczania organizmów chorobotwórczych względem roślin | OS_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08 | — | C-2, C-3 | T-A-4, T-W-3, T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-A-3, T-A-5 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C05_W01 objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów | 2,0 | nie potrafi zdefiniowac procesu chorobowego; nie potrafi wymienić jego etapów, nie potrafi wymienić czynników wplywających na przebieg choroby u roślin |
3,0 | definiuje proces chorobowy u roślin; potrafi wymienić czynniki wplywające na przebieg choroby u roślin | |
3,5 | definiuje proces chorobowy u roślin; potrafi wymienić jego etapy; potrafi wymienić czynniki wplywające na przebieg choroby u roślin | |
4,0 | definiuje proces chorobowy u roślin; potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wplywające na przebieg choroby u roślin | |
4,5 | definiuje proces chorobowy u roślin; potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wplywające na przebieg choroby i epidemii u roślin | |
5,0 | definiuje proces chorobowy u roślin; potrafi wymienić i scharakteryzować jego etapy; potrafi wymienić czynniki wplywające na przebieg choroby i epidemii u roślin i wytłumaczyć ich wpływ na przebieg choroby i epidemii | |
OS_1A_C05_W02 rozróżnia i charakteryzuje różne typy odporności u roślin; wymienia i tłumaczy ich wady i zalety; dobiera i proponuje odpowiednie metody zwalczania chorób u roślin | 2,0 | nie potrafi wymienić typów odporności u roślin; nie potrafi wymienić zaden metody zwalczania chorób roślin |
3,0 | potrafi wymienić typy odporności u roślin; potrafi wymienić metody zwalczania chorób roślin | |
3,5 | potrafi wymienić i rozróżnić typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób roślin | |
4,0 | potrafi wymienić i rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób roślin | |
4,5 | potrafi wymienić i rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić i dobrać właściwe metody zwalczania chorób roślin | |
5,0 | potrafi wymienić i rozróżnić i scharakteryzować typy odporności u roślin; potrafi wymienić ich wady i zalety; potrafi wymienić, dobrać i zaproponować właściwe i najbardziej skuteczne metody zwalczania chorób roślin | |
OS_1A_C05_W03 wymienia i rozpoznaje wybrane choroby roślin na podstawie oznak etiologicznych i zarodnikowania sprawców chorób | 2,0 | nie potrafi rozpoznać po oznakach etiologicznych chorób wybranych gatunków roślin; nie potrafi wymienić nazwy żadnej choroby danego gatunku rośliny; nie rozróżnia roślin chorych i zdrowych |
3,0 | rozróżnia rośliny chore i zdrowe; potrafi wymienić nazwy kilku chorób wazniejszych dla danego gatunku roślin | |
3,5 | rozróżnia rośliny chore i zdrowe; potrafi wymienić nazwy kilku chorób wazniejszych dla danego gatunku roślin; rozpoznaje wazniejsze choroby po oznakach chorobowych | |
4,0 | rozróżnia rośliny chore i zdrowe; potrafi wymienić nazwy kilku chorób wazniejszych dla danego gatunku roślin; rozpoznaje wazniejsze choroby po oznakach chorobowych i etiologicznych | |
4,5 | rozróżnia rośliny chore i zdrowe; potrafi wymienić nazwy kilku chorób wazniejszych dla danego gatunku roślin; rozpoznaje wazniejsze choroby po oznakach chorobowych i etiologicznych; z pomocą nazywa sprawców ważniejszych chorób | |
5,0 | rozróżnia rośliny chore i zdrowe; potrafi wymienić nazwy kilku chorób wazniejszych dla danego gatunku roślin; rozpoznaje wazniejsze choroby po oznakach chorobowych i etiologicznych; bezbłędnie nazywa sprawców ważniejszych chorób |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C05_U01 umie ocenić wpływ warunków pogodowych na wystąpienie choroby lub epidemii powodowanej przez wazniejsze grupy sprawców chorób roślin, umie określic moment krytyczny dla rozwoju choroby | 2,0 | nie umie ocenić wpływu czynników na wystąpienie choroby; nie umie oszacować przebiegu chorób lub epidemii roślin w określonych warunkach pogodowych, nie umie oszacować momentu krytycznego dla rozwoju choroby |
3,0 | umie ocenić wpływ czynników pogodowych na wystąpienie kilku ważniejszych chorób | |
3,5 | umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg choroby w określonych warunkach pogodowych | |
4,0 | umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg choroby lub epidemii w określonych warunkach pogodowych | |
4,5 | umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg choroby lub epidemii w określonych warunkach pogodowych; umie oszacować moment krytyczny dla rozwoju choroby | |
5,0 | umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie wybranej choroby; umie oszacować przebieg choroby lub epidemii w określonych warunkach pogodowych; umie oszacować moment krytyczny dla rozwoju choroby; umie nakreślać wykres przebiegu choroby i epidemii | |
OS_1A_C05_U02 umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wyszukiwac i zastosowac preparaty zwalczające choroby), umie układać plany zwalczania chorób wybranych roślin | 2,0 | nie umie dobrać żadnych metod ochrony roślin przed wybranymi chorobami; nie umie posługiwac się Zaleceniami ochrony roślin; nie umie wyszukiwac środków do zwalczania wybranych chorób |
3,0 | dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami | |
3,5 | dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin | |
4,0 | dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować | |
4,5 | dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, układa z pomocą plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin | |
5,0 | dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami, poprawnie wyszukuje nazwy preparatów w Zaleceniach ochrony roślin, umie je zastosować, samodzielnie układa plan zwalczania ważniejszych chorób wybranych gatunków roślin |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C05_K01 jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje dotyczące sposobu zwalczania organizmów chorobotwórczych względem roślin | 2,0 | nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
3,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska | |
3,5 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu tylko czasem zwraca uwagę na dobro środowiska | |
4,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu nie zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska | |
4,5 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu przeważnie zwraca uwagę na dobro środowiska | |
5,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska, decyzje te są logiczne i przemyślane |
Literatura podstawowa
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011
- Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, Szczecin, 2011
- Mańka K., Fitopatologia leśna, PWRiL, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2010
- Kochman J. Węgorek W., Ochrona roślin, PWRiL, Warszawa, 1997